achterstallig onderhoud GT Turbo

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
audacious
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 21:10

tijdje terug gaan kijken naar een witte gt turbo. na een korte testrit en niet lang denken, het ding toch maar gekocht.
later op weg naar huis bleek al een koelingsprobleem aan de orde. thuis aangekomen witte rook en te hoge temperatuur. uiteindelijk 3 slangen die gescheurd waren.
week later scheurde de ene na de andere slang en bleef ik maar een beetje sukkelen. al de thermostaat vervangen vanwege hoge temperatuur en in de tussentijd bleef de mayo zich maar ophopen in het expansievat van het koelsysteem. weer een week later kreeg de versnellingsbak kuren. eerst geen 5 meer, daarna geen 4 meer, dan alleen nog maar de 3 nog.

dus de knoop maar doorgehakt en het ding op de brug gezet. blok eronderuit met subframe, bak eraf en nakijken. bleek dus dat een bout was losgetrild in de bak. dit gemaakt en toen de kop eraf getrokken. vermoeden was dus juist, gelukkig geen gescheurde kop, alleen een lekke koppakking.

vandaag de kop weggebracht om te laten vlakken. was jammer genoeg iets te laat daar, dus het wordt maandag pas weer verder sleutelen. in de tussentijd ga ik maar es de kleppendeksel polijsten, eens kijken wat het resultaat wordt. als de kop terug is gooi ik daar ook maar es een leuke kleur tegenaan....

anyway, na lange tijd slecht onderhoud krijgt de gtt z'n 2e jeugd. turbootje is komende maand aan de beurt, die is aan revisie toe, heeft al wat speling op de as. zal in ieder geval niet lang duren voordat die z'n eigen bladen opvreet....

pic's volgen binnenkort...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

succes
je bent niet de enige
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Succes met de reparatie (Y) , zo te lezen zit er idd nogal wat werk aan je gtt
R5GTT. Drive it like you stole it
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Succes met sleutelen...weer een 5 gered van de ondergang! :worship:
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Egon
Berichten: 6723
Lid geworden op: do 2 feb 2006 15:43
Locatie: 's-Hertogenbosch

suc6 met sleutelen man (Y)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

ik zou niet zomaar de turbo vervangen, speling op de as is NORMAAL dit is al zo af fabrieksnieuw, moet ook anders zou de as vastlopen.

er mag echter niet zoveel speling zijn dat het schoepenwiel tegen het huis aankomt, maar dat merk je dan wel door een flink geluid tijdens het rijden.
een andere indicatie voor een versleten turbo is veel blauwe rook uit de uitlaat of turboslangen en intercooler die vol met olie zitten.
audacious
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 21:10

snap ik, maar het is best veel speling, dat is niet normaal. zoals gezegd zal het niet lang duren voordat de schoepen tegen de wand komen. ik praat dan over een speling van meer dan 1,5mm zijwaarts.

neem dus liever het zekere voor het onzekere, zo is ook de revisie van deze turbo een stuk goedkoper dan wanneer deze helemaal aan gort is.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

als je de auto aan het lopen hebt,moet je je speling met draaiende motor maar weer eens checken.. zul je zien dat die helemaal weg is. Gewoon meer monteren, en als je over 100000 km aan een nieuwe turbo toe bent koop je een nieuwe.

dus maak je niet dik. koppakking is gesprongen door de gescheurde slang. en van die bout was pech.

dus alles schoon maken en draaien weer met die bak.
audacious
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 21:10

de foto's:

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0561.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0563.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0564.jpg[/img]

hier het blok met banden vastgespannen:

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0566.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0567.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0568.jpg[/img]

het hart verwijderd (vol met troep & zooi):

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0569.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0570.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0571.jpg[/img]

het blok opgehangen en subframe verwijderd:

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0573.jpg[/img]

de kap van de bak eraf geschroefd met de losgetrilde bout:

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0574.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0575.jpg[/img]

zal morgen meer foto's maken van o.a. de lekke pakking, gevlakte en gespoten kop, gereinigd blok etc.etc.

excuses voor de onderbelichting en het erg grote formaat van de foto's. zal de volgende keer beter zijn :~
Laatst gewijzigd door audacious op di 27 mar 2007 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

goed bezig geweest daar (Y) (Y)

Mischien niet overstandig om je foto's effe te verkleinen voor degene die gaan 24 inch scherm hebben :) :p
R5GTT. Drive it like you stole it
audacious
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 21:10

:biertjuh: bedankt man! :biertjuh:
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

-PAZ- schreef:goed bezig geweest daar (Y) (Y)

Mischien niet overstandig om je foto's effe te verkleinen voor degene die gaan 24 inch scherm hebben :) :p
heb ik net even aangepast
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

ik zie nulkomma-nul niks
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Hier ook alleen kruisjes.
audacious
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 21:10

was een klein probleempje met de gratis server.... |:
cyberdanny
Berichten: 1753
Lid geworden op: za 2 jul 2005 16:21
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Sittard

Goe bezig daar!!! Het gaat helemaal goed komen! :)
audacious
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 21:10

hier het smerige blok zonder kop. als je goed kijkt zie je dat de koppakking gelekt heeft op 2 cilinders (1e en 2e cilinder)

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0576.jpg[/img]



[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0577.jpg[/img]



[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0578.jpg[/img]



[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0579.jpg[/img]



hier het blok even grotendeels gereinigd:



[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0580.jpg[/img]



[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0581.jpg[/img]



provisorisch kleppen verwijderen; men neme een lijmklem (let niet op de staat van het ding, was geen andere in de buurt :p ), een stukje koperbuis met 2 gleufjes erin, een magneet/tang of in dit geval magnetische schroevendraaier en gaan met die banaan.....



[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0582.jpg[/img]



subframe, onderblok en kop een ander jasje gegeven, kop was gevlakt en erop gezet met de nieuwe pakking en nieuwe kopbouten. meteen even de klepspeling opnieuw afgesteld (tussen tuimelaar en veerschotel van de 7e en 8e klep pastte er bijna een peuk tussen |: )



[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0583.jpg[/img]



[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0584.jpg[/img]



de rest van het spul erop geknalt, meteen rotor, verdelerkap, bougied en oliefilter vervangen en natuurlijk de rest van de pakkingen voor de cilinderkop.



[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0585.jpg[/img]



[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0586.jpg[/img]




dat was het weer even voor nu. morgen weer verder. motorruimte zuiver maken, blok erin hangen, hier en daar wat tectileren, nieuwe ashoesjes, hoefijzer eronder en hopenlijk ergens tegen een uur of 8/9 de sleutel omdraaien en een stukje touren :bang:

:foto: pics. volgens :foto:
Laatst gewijzigd door audacious op di 27 mar 2007 21:40, 3 keer totaal gewijzigd.
audacious
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 21:10

dit schiet niet op. weet iemand een goeie server waar ik foto's e.d. kan online kan plaatsen, want dit gaat irriteren....
Laatst gewijzigd door audacious op di 27 mar 2007 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

audacious
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 21:10

aangepast....thanx roy (Y)
audacious
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 21:10

gisteren het blok erin gehangen. ging deze keer vrij snel, beter dan het uitbouwen, aangezien ik me eerst wegwijs moest maken wat betreft de r5.

hier de auto op de brug. hier en daar wat roest verwijderd & geseald en verder het e.a. getectyleerd.



[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0592.jpg[/img]



het blok erin gehangen en de levensaders weer aangesloten:



[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0593.jpg[/img]



[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0594.jpg[/img]



[img]http://i173.photobucket.com/albums/w66/ ... 0_0595.jpg[/img]



uiteindelijk de sleutel omgedraaid en.......... :( geen geluid of niks. de startmotor draaide niet rond, na een korte ingeving toch maar es gekeken of ik geen massakabel vergeten was en jawel hoor, blok maakte geen massa.

:bang: eindelijk leven in de brouwerij :bang:

na een korte testrit kreeg ik toch weer een vrij grote smile op het gezicht. alles deed het prima, en bij afremmen op de motor veel en veel meer geroffel in de uitlaat dan voorheen. denk dat de grote klepspeling daar de boosdoener van was. turbo lijkt ook veel eerder te spoolen dan voorheen.

al met al een geslaagd werkje. de gtt gered van z'n ondergang :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

als ik jou was zou ik de dumpvalve niet boven de uitlat hangen, dat is vragen om problemen met dat ding, scheurende membramen, openstaande zuigers ect..

mooi en snel gewerkt. (Y)
audacious
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 21:10

goeie tip, zal hem even 180 graden draaien.
Plaats reactie