Lauwe kachel -> thermostaat?
Goeiendag,
Sinds kort ben ik bestuurder van een Megane 1.6 16V van '96. Deze auto rijdt echt super door bochten en op de snelweg, maar binnen blijft het een beetje frisjes. Ik heb de auto uiteraard zonder garantie gekocht anders had ik hem wel terug naar die garage gedaan.
Na enig speurwerk op internet werd de optie "doorspuiten van kachelradiator met leidingwater" genoemd. Dit heb ik gedaan en ik moet zeggen dat er aardig wat zooi en viezigheid uit deze radiator kwam. Ook het reservoir is vrij smerig dus ik denk dat de koelvloeistof al enige tijd niet is ververst. Annyway, de verwarming deed het die avond minimaal en de volgende dag (vandaag dus) weer niet. Dit was overigens voor het doorspuiten ook al zo.
Ik heb het zaakje een paar keer onlucht en dat is prima, maar warm worden ho maar. De warmtemeter van de motor staat zo'n beetje op 45% en dat is volgens mij dikke prima. Nu heb ik mede op dit forum gelezen dat het ook de thermostaat kan zijn die dicht blijft staan. Moet ik dan denken aan een soort klepje in een leiding naar de kachelradiator die meer open gaat staan naarmate je binnenin de auto de warmte knop meer in het rode draait?
Zo ja of nee, waar vind ik deze thermostaat want ik dat dingetje niet vinden. En kan het ook zijn dat er geen warmte meer binnenkomt omdat de koelvloeistof misschien erg oud is?
Alvast bedankt voor goede raad!
Sinds kort ben ik bestuurder van een Megane 1.6 16V van '96. Deze auto rijdt echt super door bochten en op de snelweg, maar binnen blijft het een beetje frisjes. Ik heb de auto uiteraard zonder garantie gekocht anders had ik hem wel terug naar die garage gedaan.
Na enig speurwerk op internet werd de optie "doorspuiten van kachelradiator met leidingwater" genoemd. Dit heb ik gedaan en ik moet zeggen dat er aardig wat zooi en viezigheid uit deze radiator kwam. Ook het reservoir is vrij smerig dus ik denk dat de koelvloeistof al enige tijd niet is ververst. Annyway, de verwarming deed het die avond minimaal en de volgende dag (vandaag dus) weer niet. Dit was overigens voor het doorspuiten ook al zo.
Ik heb het zaakje een paar keer onlucht en dat is prima, maar warm worden ho maar. De warmtemeter van de motor staat zo'n beetje op 45% en dat is volgens mij dikke prima. Nu heb ik mede op dit forum gelezen dat het ook de thermostaat kan zijn die dicht blijft staan. Moet ik dan denken aan een soort klepje in een leiding naar de kachelradiator die meer open gaat staan naarmate je binnenin de auto de warmte knop meer in het rode draait?
Zo ja of nee, waar vind ik deze thermostaat want ik dat dingetje niet vinden. En kan het ook zijn dat er geen warmte meer binnenkomt omdat de koelvloeistof misschien erg oud is?
Alvast bedankt voor goede raad!
Als er zo lang niet naar de koelvloeistof is gekeken lijkt het me geen overbodige luxe om de thermostaat te vervangen... Maar Riël is er zo stellig in dat dat het probleem niet is.
Het is een goedkope ingreep en wel fijn om te weten dat dat ding zijn werk goed doet.

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
je thermostaat zet de slang open naar je radiateur. Als die kapot is en niet meer open gaat wordt je motor te warm, gaat hij niet meer dicht komt het zooitje veel te langzaam op tempratuur.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Motor wordt 45% en motor wordt niet te heet, kachel blijft koud.
dan is t de thermostaat niet.
Bleef de thermostaat gesloten, dan werdt de motor te heet, en dan werd de kachel zeker warm, zou het daarmee te maken hebben.
Bleef de thermostaat open, haal je de temperatuur wel, maar dan is ook de kachel warm. De kachel wordt minder warm, maar niet koud. Bovendien blijft het wijzertje dan niet netjes op 45% hangen maar lager en hoger etc.
Bovendien zeg ik helemaal niet dat ie m niet vervangen moet. Uiteraard kan vervangen ook maar daar lost ie het probleem niet mee op, en daarvoor is dit topic toch?
dan is t de thermostaat niet.
Bleef de thermostaat gesloten, dan werdt de motor te heet, en dan werd de kachel zeker warm, zou het daarmee te maken hebben.
Bleef de thermostaat open, haal je de temperatuur wel, maar dan is ook de kachel warm. De kachel wordt minder warm, maar niet koud. Bovendien blijft het wijzertje dan niet netjes op 45% hangen maar lager en hoger etc.
Bovendien zeg ik helemaal niet dat ie m niet vervangen moet. Uiteraard kan vervangen ook maar daar lost ie het probleem niet mee op, en daarvoor is dit topic toch?
waarschijnlijk toch vervangen van je kachelradiateur dan....
heb t ook al wel eens meegemaakt, je kunt hem mooi blijven doorspoelen, maar kachel wordt toch niet warm....dan zit er teveel aanslag aan de binnenwanden van de radiateur....en dan stroomt die dus wel door maar geeft geen warmte meer af...
succes
heb t ook al wel eens meegemaakt, je kunt hem mooi blijven doorspoelen, maar kachel wordt toch niet warm....dan zit er teveel aanslag aan de binnenwanden van de radiateur....en dan stroomt die dus wel door maar geeft geen warmte meer af...
succes
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
klopt Riël, maar ik vertelde even wat de thermostaat doet. Zoals The nut zegt over die klep die meer of minder open gaat. Dat noemen ze een kachelkraan en die hebben de renaultjes van ons niet volgens mij.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Nee, die hebben ze niet. Ik weet idd, volkswagen gebruikt(e?) dat nog wel, dan stroomde warm water de kachel in.
Nee, bij reno is kachel echt deel van t koelsysteem.
Maar vandaar als beide slangen warm zijn, dan komt er gewoon warm water in de kachel Geen hete lucht is dan kachel zit vol met aanslag, of misschien simpeler en werkt een klep niet voor koude/warme lucht selectie.
Nee, bij reno is kachel echt deel van t koelsysteem.
Maar vandaar als beide slangen warm zijn, dan komt er gewoon warm water in de kachel Geen hete lucht is dan kachel zit vol met aanslag, of misschien simpeler en werkt een klep niet voor koude/warme lucht selectie.
Oke, ik ben blij dat er reacties zijn waar ik wat mee kan.
@Riël Notermans: De slangen heb ik gecheckt en ze worden lauw, maar ik heb meer het idee dat dit van de warmte van de motor is dan van enige doorstroming.
@Merijn: De koelvloeistof is bruin en in het reservoir zit gewoon een beetje aanslag. Ik heb het vermoeden dat een vorige eigenaar er water in heeft gehad wat voor een lichte kalkaanslag heeft gezorgd. Als dat zo is kan ik zeker wel met zekerheid een "nieuwe" kachelradiateur er in zetten?
Het is de laatste dagen trouwens zo dat er helemaal geen warmte meer uit komt de kachel komt zetten.
Hoe werkt het systeem? Wanneer gaat de warme koelvloeistof nu door de kachelradiateur? Ik lees net dat de thermostaat zorgt voor een doorstroming van de hoofdradiateur. Dus je draait aan het knopje richting rood en wat zorgt er voor dat de warme stroom via de kachelradiateur loopt? Een klepje? Kan die ook haperen? Ja, ik weet het, veel vragen. Heb ook 4 jaar in een Ford gereden, dan weet je wel wat er hapert en stuitert en afvalt
Op een gegeven moment heb ik de achteras magnetisch gemaakt zodat de onderdelen die er onderweg afvielen er tenminste nog waren
Maaruh, waar vind ik nu eigenlijk die thermostaat, want daar ben ik nog steeds benieuwd naar. Foto iemand?
Thanx for the support!
@Riël Notermans: De slangen heb ik gecheckt en ze worden lauw, maar ik heb meer het idee dat dit van de warmte van de motor is dan van enige doorstroming.
@Merijn: De koelvloeistof is bruin en in het reservoir zit gewoon een beetje aanslag. Ik heb het vermoeden dat een vorige eigenaar er water in heeft gehad wat voor een lichte kalkaanslag heeft gezorgd. Als dat zo is kan ik zeker wel met zekerheid een "nieuwe" kachelradiateur er in zetten?
Het is de laatste dagen trouwens zo dat er helemaal geen warmte meer uit komt de kachel komt zetten.
Hoe werkt het systeem? Wanneer gaat de warme koelvloeistof nu door de kachelradiateur? Ik lees net dat de thermostaat zorgt voor een doorstroming van de hoofdradiateur. Dus je draait aan het knopje richting rood en wat zorgt er voor dat de warme stroom via de kachelradiateur loopt? Een klepje? Kan die ook haperen? Ja, ik weet het, veel vragen. Heb ook 4 jaar in een Ford gereden, dan weet je wel wat er hapert en stuitert en afvalt


Maaruh, waar vind ik nu eigenlijk die thermostaat, want daar ben ik nog steeds benieuwd naar. Foto iemand?
Thanx for the support!

De kachel hoort altijd heet te zijn.
De motor heeft in principe 2 koelsystemen, het hoofdsysteem waar de radiateur deel van uit maakt, en het kleine systeem: cylinderkop en kachel. De thermostaat opent wanneer het kleine een bepaalde temperatuur bereikt, en dit hete water door de radiator kan stromen.
Heb je geen verstopping aan een van de pijpjes richting kachel? Deze slangen horen, bij een motor op bedrijfstemperatuur, heet te zijn. Als je de boel met de tuinslang kan doorspoelen komt er sowieso water door de kachel, dus die zit niet dicht. Spoel ook eens met de tuinslang door de slangen (goed vasthouden en regenjas aan), zodat je de hele motor doorspoelt.
De thermostaat zit ergens tussen motorblok en radiator, bij het begin van de dikke slang
De motor heeft in principe 2 koelsystemen, het hoofdsysteem waar de radiateur deel van uit maakt, en het kleine systeem: cylinderkop en kachel. De thermostaat opent wanneer het kleine een bepaalde temperatuur bereikt, en dit hete water door de radiator kan stromen.
Heb je geen verstopping aan een van de pijpjes richting kachel? Deze slangen horen, bij een motor op bedrijfstemperatuur, heet te zijn. Als je de boel met de tuinslang kan doorspoelen komt er sowieso water door de kachel, dus die zit niet dicht. Spoel ook eens met de tuinslang door de slangen (goed vasthouden en regenjas aan), zodat je de hele motor doorspoelt.
De thermostaat zit ergens tussen motorblok en radiator, bij het begin van de dikke slang

Ah, oke. Dus als de slangen niet heet zijn na ongeveer 45 minuten snelweg, dan kan ik er van uit gaan dat er geen warme stroming plaatsvindt in de slangen en de kachelradiator. Ik kan ze namelijk gewoon met de hand vasthouden, dit lukt mij niet met de radiateurslangen. Die zijn namelijk wel heet. Volgens mij kan ik er dan wel redelijk vanuit gaan dat de thermostaat stuk is aangezien deze voor die stroming zorgt. Toch?
Ik heb de kachelradiator doorgeblazen door de slang met die ontluchtnippel los te halen en die ene slang die daar parallel aan loopt. De twee kachelradiatorslangen dus. Dus de slangen zijn hierbij ook gereinigt. Ik kon gewoon met de volle waterdruk er doorheen spuiten en dat spoot als een gek, dus ik kan me niet voorstellen dat deze verstopt zit. Aanslag zou heel goed kunnen, maar dan zou ik tenminste een beetje warmte moeten hebben.
Of, wat dus ook nog kan, de mechanische (tenminste, ik neem aan dat dit mechanisch is?) klep na de kachel die de warme lucht naar de "cabine" leidt blijft dichtzitten?
Ik heb de kachelradiator doorgeblazen door de slang met die ontluchtnippel los te halen en die ene slang die daar parallel aan loopt. De twee kachelradiatorslangen dus. Dus de slangen zijn hierbij ook gereinigt. Ik kon gewoon met de volle waterdruk er doorheen spuiten en dat spoot als een gek, dus ik kan me niet voorstellen dat deze verstopt zit. Aanslag zou heel goed kunnen, maar dan zou ik tenminste een beetje warmte moeten hebben.
Of, wat dus ook nog kan, de mechanische (tenminste, ik neem aan dat dit mechanisch is?) klep na de kachel die de warme lucht naar de "cabine" leidt blijft dichtzitten?
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
als je radiateur en de slangen er naar toe wel goed heet worden zal je thermostaat waarschijnlijk niet kapot zijn. Komt het hele zaakje netjes op tijd op tempratuur? Ik zou eerder zeggen dat je kachelradiateur niet meer helemaal fris is.
Heb je heel het systeem al een keer doorgespoeld? Dus alle vloeistof eruit, alles goed doorspuiten met water (tuinslang). vervolgens eventueel een reiniginsmiddel erin (volgens de gebruiksaanwijzing! niet erin laten zitten) en dan weer netjes afvullen en ontluchten met koelvloeistof.
Heb je heel het systeem al een keer doorgespoeld? Dus alle vloeistof eruit, alles goed doorspuiten met water (tuinslang). vervolgens eventueel een reiniginsmiddel erin (volgens de gebruiksaanwijzing! niet erin laten zitten) en dan weer netjes afvullen en ontluchten met koelvloeistof.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ja, die klep kan ook.
Maar je kachelslangen moeten net zo heet zijn dan de rest van de slangen>
Stroomt er bij lopende motor wel koelvloeistof door het vaatje?
Heb je water dóór de kachel gespoten? Dus slangen eraf, tuinslang op het pijpje, en dat het water uit het andere pijpje kwam.
dan tuinslang in de slang die je er net afhaalde, dan moet het water uit de adnere slang komen.
Maar je kachelslangen moeten net zo heet zijn dan de rest van de slangen>
Stroomt er bij lopende motor wel koelvloeistof door het vaatje?
Heb je water dóór de kachel gespoten? Dus slangen eraf, tuinslang op het pijpje, en dat het water uit het andere pijpje kwam.
dan tuinslang in de slang die je er net afhaalde, dan moet het water uit de adnere slang komen.
@Tom: Ik heb alleen de kachelradiator en de slangen die er aan vast zitten doorgespoten met de tuinslang, niet het hele systeem. Zover ging mijn kennis op dat moment even niet.
De motor komt netjes op temperatuur, zo'n 45% op de temperatuurmeter. Met filerijden loopt de temperatuur iets op, maar dit is dacht ik normaal.
@Riël Notermans: De kachelslangen worden volgens de temperatuuraanduiding van mijn handen minder warm dan de radiateurslangen. Ik kan niet zeggen dat ik nou echt een stroming heb waargenomen in het vaatje.
Ik heb de tuinslang op de slang gezet met de ontluchtingsnippel en toen doorgespoten en die andere slang verlengd en in een grote emmer gehangen. Niet andersom daarna. Was misschien ook wel even slim geweest denk ik nu. Ik heb er zo'n 10 liter water doorheen gespoten en na een liter of 3 á 4 werd het water helder. Het goedje wat er eerst uit kwam was bruin met zwarte klodders.
Wat ook wel apart was dat tijdens het doorspoelen er zo'n halve liter koelvloeistof uit het systeem is gegaan plus de inhoud van de kachel. Tijdens het bijvullen kon er nog geen 250 milliliter bij. En het vaatje staat nog steeds op maximum. Ontluchten heb ik twee keer gedaan tot er koelvloeistof langs het schroefje kwam. Ik moet er bij zeggen dat de vloeistof in het vaatje wel goed warm is na een stuk rijden, dus ik denk dat deze wel doorstroomt.
Als je de knop voor warm/koud op koud draait wordt dan de warmte van de kachel naar buiten geleidt ofzo? Hoe werkt dit?
Ik denk dat ik vanmiddag mijn middenconsole maar eens uit elkaar ga schroeven om te voelen of die kachel warmte geeft en om te kijken of de mechanica van de drie knoppen wel helemaal koosjer is.
De motor komt netjes op temperatuur, zo'n 45% op de temperatuurmeter. Met filerijden loopt de temperatuur iets op, maar dit is dacht ik normaal.
@Riël Notermans: De kachelslangen worden volgens de temperatuuraanduiding van mijn handen minder warm dan de radiateurslangen. Ik kan niet zeggen dat ik nou echt een stroming heb waargenomen in het vaatje.
Ik heb de tuinslang op de slang gezet met de ontluchtingsnippel en toen doorgespoten en die andere slang verlengd en in een grote emmer gehangen. Niet andersom daarna. Was misschien ook wel even slim geweest denk ik nu. Ik heb er zo'n 10 liter water doorheen gespoten en na een liter of 3 á 4 werd het water helder. Het goedje wat er eerst uit kwam was bruin met zwarte klodders.
Wat ook wel apart was dat tijdens het doorspoelen er zo'n halve liter koelvloeistof uit het systeem is gegaan plus de inhoud van de kachel. Tijdens het bijvullen kon er nog geen 250 milliliter bij. En het vaatje staat nog steeds op maximum. Ontluchten heb ik twee keer gedaan tot er koelvloeistof langs het schroefje kwam. Ik moet er bij zeggen dat de vloeistof in het vaatje wel goed warm is na een stuk rijden, dus ik denk dat deze wel doorstroomt.
Als je de knop voor warm/koud op koud draait wordt dan de warmte van de kachel naar buiten geleidt ofzo? Hoe werkt dit?
Ik denk dat ik vanmiddag mijn middenconsole maar eens uit elkaar ga schroeven om te voelen of die kachel warmte geeft en om te kijken of de mechanica van de drie knoppen wel helemaal koosjer is.
Laatst gewijzigd door the Nut op wo 21 mar 2007 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
is hij ook ontlucht aan de radiator?
Volgens mij heb je daar ook een nippel.
Volgens mij heb je daar ook een nippel.
Uhm, nee. Hier had ik even nog niet bij stil gestaan.
Ik vind het nog steeds erg vreemd dat zondagavond de kachel wel een klein beetje warmte gaf. Maar de dagen erna niet meer. Zo heel af en toe kwam er wel warme lucht maar nu al de hele week niet meer.
Ik vind het nog steeds erg vreemd dat zondagavond de kachel wel een klein beetje warmte gaf. Maar de dagen erna niet meer. Zo heel af en toe kwam er wel warme lucht maar nu al de hele week niet meer.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
als er een zit hij net als bij een clio waarschijnlijk boven in het hoekje. Nippel open draaien, systeem afvullen tot er vloeistof uitstroomt. Nippel dicht en verder vullen tot max. Dop van je expansievatje af laten en motor laten lopen tot de fan aanslaat. Pijl in de gaten houden en indien nodig aanvullen. Dop erop en rijden maar
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Renault heeft het ook gebruikt, maar wel in de oertijd (voor 1985)...Riël Notermans schreef:Nee, die hebben ze niet. Ik weet idd, volkswagen gebruikt(e?) dat nog wel, dan stroomde warm water de kachel in.
Nee, bij reno is kachel echt deel van t koelsysteem.
Maar vandaar als beide slangen warm zijn, dan komt er gewoon warm water in de kachel Geen hete lucht is dan kachel zit vol met aanslag, of misschien simpeler en werkt een klep niet voor koude/warme lucht selectie.
Volgens mij zijn er nu een paar mogelijkheden:
1. Er zit aanslag in de kachel waardoor er wel stroming plaatsvindt maar geen verwarming (het lijkt mij dat je dan toch een beetje warmte moet voelen wat dus niet het geval is).
2. De mechanische klep in de middenconsole blijft dichtzitten (lijkt me vrij aannemelijk).
3. De koelvloeistof is zo verschrikkelijk oud dat er weinig warmte wordt opgenomen, laat staan in de kachel terecht komt (niet aannemelijk want het vaatje wordt wel heet).
4. De verstopping zit nog voor de slangen naar de kachel??
Hoe werkt die klep die de verwarming dus of naar binnen leidt of naar buiten? Voel je dan absoluut geen warmte binnen als die naar buiten toe staat?
Bedankt voor de reacties mensen!

1. Er zit aanslag in de kachel waardoor er wel stroming plaatsvindt maar geen verwarming (het lijkt mij dat je dan toch een beetje warmte moet voelen wat dus niet het geval is).
2. De mechanische klep in de middenconsole blijft dichtzitten (lijkt me vrij aannemelijk).
3. De koelvloeistof is zo verschrikkelijk oud dat er weinig warmte wordt opgenomen, laat staan in de kachel terecht komt (niet aannemelijk want het vaatje wordt wel heet).
4. De verstopping zit nog voor de slangen naar de kachel??
Hoe werkt die klep die de verwarming dus of naar binnen leidt of naar buiten? Voel je dan absoluut geen warmte binnen als die naar buiten toe staat?
Bedankt voor de reacties mensen!


Allereerst, je kachelslangen moeten ook heet zijn, wil de kachel heet worden. Als deze aanzienlijk kouder zijn dan de rest van de slangen, klopt er toch iets niet he


Klopt
Maar die slangen worden dus duidelijk minder warm dan de rest van de slangen. Wat kan dan het probleem zijn?
Ohw ja, als ik de warm/koud-knop draai merk ik wel vermindering van luchtstroom naar binnen alleen de binnentemperatuur=de buitentemperatuur
Update
Vanmorgen 22/03 sprong in de laatste 5 minuten voordat ik bij mijn werk was de kachel aan. Warme lucht geen hete lucht. Als ik de blower dan op 3 zet wordt het weer kouder. Ooit zo'n vreemde kachel meegemaakt?
Maar die slangen worden dus duidelijk minder warm dan de rest van de slangen. Wat kan dan het probleem zijn?
Ohw ja, als ik de warm/koud-knop draai merk ik wel vermindering van luchtstroom naar binnen alleen de binnentemperatuur=de buitentemperatuur

Update
Vanmorgen 22/03 sprong in de laatste 5 minuten voordat ik bij mijn werk was de kachel aan. Warme lucht geen hete lucht. Als ik de blower dan op 3 zet wordt het weer kouder. Ooit zo'n vreemde kachel meegemaakt?

Loopt er een darmpje direct van de interne radiator naar het expansievat?
Dan zou er misschien een verstopping kunnen zitten in het expansievat zelf (je vertelde hoe je veel minder vloeistof moest toevoegen dan er uit gelopen was). Dat zou verklaren dat de rest van het koelsysteem nog werkt, terwijl er geen circulatie is in de interne radiator.
Dan zou er misschien een verstopping kunnen zitten in het expansievat zelf (je vertelde hoe je veel minder vloeistof moest toevoegen dan er uit gelopen was). Dat zou verklaren dat de rest van het koelsysteem nog werkt, terwijl er geen circulatie is in de interne radiator.
dat is niet gek, op 3 koelt ie het radiatortje af, die duidelijk niet heet genoeg wordt.the Nut schreef:Klopt![]()
Maar die slangen worden dus duidelijk minder warm dan de rest van de slangen. Wat kan dan het probleem zijn?
Ohw ja, als ik de warm/koud-knop draai merk ik wel vermindering van luchtstroom naar binnen alleen de binnentemperatuur=de buitentemperatuur
Update
Vanmorgen 22/03 sprong in de laatste 5 minuten voordat ik bij mijn werk was de kachel aan. Warme lucht geen hete lucht. Als ik de blower dan op 3 zet wordt het weer kouder. Ooit zo'n vreemde kachel meegemaakt?
Je hebt gewoon een dichtgekoekt koelsysteem.
Schoonmaken die hap, en goed ! Wil je het helemaal fris maken, vervang je gelijk je kachelradiatortje. Dat is wat werk, maar kost relatief weining.
Vanmorgen deed ie het ineens weer een klein beetje. Ik heb daarna nog eens ontlucht bij die andere nippel van de radiateur en die van de kachel en het lijkt er op dat ie het nu wel iets beter doet.
Komend weekend ga ik het hele systeem maar een doorspoelen en zo'n schoonmaakblokje van Brezan er doorheen blazen. Ik meende dat ik hier ergens een post had gezien met uitleg hiervan. Dus dat zoek ik even uit.
Ik denk idd dat het gewoon vuil en aanslag is.
Ik plaats mijn vorderingen en warmteopbrengst daarna wel eens even hier.
Bedankt voor de hulp boys und girls, machi danki
Komend weekend ga ik het hele systeem maar een doorspoelen en zo'n schoonmaakblokje van Brezan er doorheen blazen. Ik meende dat ik hier ergens een post had gezien met uitleg hiervan. Dus dat zoek ik even uit.
Ik denk idd dat het gewoon vuil en aanslag is.
Ik plaats mijn vorderingen en warmteopbrengst daarna wel eens even hier.
Bedankt voor de hulp boys und girls, machi danki

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
schoonmaakblokje??? Meestal is het een flesje of blikje met vloeistof. Systeem afvullen met water en dat goedje en dan kijken wat je moet doen. Soms moet je er een half uur ofzo mee gaan rijden of gewoon stationair een tijdje laten draaien tot de fan aanslaat (tot hij heet is dus). Spulletje eruit, alles nog eens goed met de tuinslang doorspoelen en dan weer netjes afvullen en ontluchten met koelvloeistof.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ohw, was even in de war met de vaatwasser
Klopt, flesje/blikje
Edit: Morgen blikje van Brezan er in en zondag maar weer even sleutelen. Verwarming doet het minimaal, maar ik denk toch dat het een beetje lucht in het systeem was. Nu kijken of ik er nog wat meer warmte uit kan krijgen dit weekend.

Klopt, flesje/blikje

Edit: Morgen blikje van Brezan er in en zondag maar weer even sleutelen. Verwarming doet het minimaal, maar ik denk toch dat het een beetje lucht in het systeem was. Nu kijken of ik er nog wat meer warmte uit kan krijgen dit weekend.
Laatst gewijzigd door the Nut op vr 23 mar 2007 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Soda werkt ook wel, wel niet te lang.
Of cola
Of cola



Bij mijn 19 is het nagekeken door de garage, maar ik denk dat bij mij het probleem net anders is. Soms doet hij het prima, soms blaast hij niet, maar geeft wel warmte af.
Een keertje kijken of er ergens een stekkertje los zou kunnen zitten.
Zo, afgelopen weekend het hele systeem maar een flink doorgespoten en van tevoren dat poeder van Brezan in het systeem gespoeld. Er kwam een flinke lading zooi, prut en bruine handel uitzetten. Na de tijd nog even flink doorgespoten tot er helder water uit kwam. Water heb ik er weer zo goed mogelijk uit laten lopen en daarna afgevult met de betere koelvloeistof. 3 keer ontlucht intussen, maar de kachel doet het weer maar heel af en toe..
Daarna de kachelradiator nog eens apart gedaan.
De vorige keer dat ik de kachelradiateur doorspoot wilde er meer water ineens doorheen als afgelopen weekend, ook vice versa wilde er amper water doorheen spuiten. Denk dus dat inderdaad de kachelradiator verstopt zit. Ook worden de slangen amper warm en die van de radiateur worden heet.
Ik denk niet dat het zin heeft om een kachelradiator van de sloop te halen aangezien je dan een lading werk voor niets hebt. Nu heb ik een aantal keren mensen zien melden op dit forum dat een nieuwe zo'n 4 tientjes kost? Maar dit kan ik me niet voorstellen als je je bedenkt dat ze voor een luidsprekerkapje al 22 eurie durven vragen. Of werd er misschien gepraat over imitatie?
Weet iemand hier misschien wat meer over?

De vorige keer dat ik de kachelradiateur doorspoot wilde er meer water ineens doorheen als afgelopen weekend, ook vice versa wilde er amper water doorheen spuiten. Denk dus dat inderdaad de kachelradiator verstopt zit. Ook worden de slangen amper warm en die van de radiateur worden heet.
Ik denk niet dat het zin heeft om een kachelradiator van de sloop te halen aangezien je dan een lading werk voor niets hebt. Nu heb ik een aantal keren mensen zien melden op dit forum dat een nieuwe zo'n 4 tientjes kost? Maar dit kan ik me niet voorstellen als je je bedenkt dat ze voor een luidsprekerkapje al 22 eurie durven vragen. Of werd er misschien gepraat over imitatie?
Weet iemand hier misschien wat meer over?
Ga gewoon langs de brezan, of heuts, of een andere grossier, en dan vraag je t daar;)
http://www.hbase.nl/
check voor de prijs.
http://www.hbase.nl/
check voor de prijs.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Meer dan 50 euro zul je niet kwijt zijn, zelfs origineel niet!!! Er is geen pijl te trekken op de prijzen

(in en uitbouwen is wel een "leuk" klusje, ik wens je alvast veel succes
)


(in en uitbouwen is wel een "leuk" klusje, ik wens je alvast veel succes
