Voor mijn werk mag ik een nieuwe auto uitzoeken, nu is mijn oog gevallen op een Megane Grand Tour. Van mijn werkgever moet ik verplicht een fabrieksnavigatiesysteem hebben, qua radio heb ik dan de volgende opties:
- Simpel navigatiesysteem met 4 x 18W radio CD-speler
- Carminat navigatiesysteem met 4 x 15W radio CD-speler
- Carminat navigatiesysteem met 4 x 40W Cabasse radio CD-wisselaar
Nu heb ik de volgende vragen:
- Welk systeem heeft het beste geluid?
- Is het Carbasse systeem zijn meerprijs waard?
- De standaard 4 x 15W radio ziet er erg goedkoop uit en ik ben bang dat het ook zo klinkt, de 4 x 18W met navigatie ziet er veel beter uit, maar klinkt het ook al veel beter dan de standaard radio?
- heeft iemand een foto van het Carbasse systeem in combinatie met het Carminat nav systeem in het dashboard van een Megane?
Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden, hints en tips!
Radio in nieuwe Megane: standaard, nav systeem of Cabasse?
Nou, neem de duurste, zou ik zeggen?
Het Cabasse systeem klinkt vele malen mooier dan de overige 2 

...en kost ook vele malen meer...Maarten schreef:Het Cabasse systeem klinkt vele malen mooier dan de overige 2
In mijn ogen is het Cabasse systeem zijn meerprijs absoluut niet waard als antwoord op je vraag!

Neem daarbij dat het versterker gedeelte in de kofferbak zit, wat het aansluiten van een carkit over de autospeakers, of bijv. een IceLink iPod interface een stuk omslachtiger maakt......
Tip: neem een goede set van Pioneer of ander bekend merk ipv de af fabriek radio. Ben je veel goedkoper uit en geeft veel beter geluid, dit geldt zelfs voor de basis modellen van de goede merk radio's!

Maar een Renault radio past wat design betreft natuurlijk wel het beste bij het dashboard, daarom heb ik er zelf toch ook een....
De stuurwielbediening is ook erg prettig als je hem eenmaal gewend bent. Maar voor veel merk radio's is hiervoor ook een adapterset te koop.
Wel aan te raden om de standaard Renault speakers te vervangen door merkspeakers om zo'n radio volledig tot z'n recht te laten komen. Die speakers van Renault zijn net van papier... Pioneer heeft bijv. een mooie set speciaal voor Renault op de markt gebracht, de TS-Q131C.
Laatst gewijzigd door Renier op ma 9 apr 2007 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor alle reacties!
Helaas ben ik verplicht door mijn werkgever om een fabrieksradio en een fabrieksnavigatie systeem als opties te nemen, dus een Pioneer radio zit er niet in...
Maar ik begreep dat de simpele navigatie met 4 x 18W een Becker systeem is, dus ik verwacht dat daar al een wat beter geluid uit komt dan uit de standaar 4 x 15W radio. Dat Becker systeem ziet er ook heel wat beter uit. Maar misschien is de grootste winst wel te behalen door het vervangen van de standaard speakers door betere luidsprekers...
Zijn de luidsprekers bij de Megane makkelijk te vervangen? Ik rij nu in een Peugeot 307 Break en daar moeten de complete deurpanelen verwijderd worden...
Heeft iemand misschien ook nog ervaring met de twee verschillende navigatiesystemen? Is het DVD systeem beter/sneller dan het harde schijf systeem van Becker?
Helaas ben ik verplicht door mijn werkgever om een fabrieksradio en een fabrieksnavigatie systeem als opties te nemen, dus een Pioneer radio zit er niet in...
Maar ik begreep dat de simpele navigatie met 4 x 18W een Becker systeem is, dus ik verwacht dat daar al een wat beter geluid uit komt dan uit de standaar 4 x 15W radio. Dat Becker systeem ziet er ook heel wat beter uit. Maar misschien is de grootste winst wel te behalen door het vervangen van de standaard speakers door betere luidsprekers...
Zijn de luidsprekers bij de Megane makkelijk te vervangen? Ik rij nu in een Peugeot 307 Break en daar moeten de complete deurpanelen verwijderd worden...
Heeft iemand misschien ook nog ervaring met de twee verschillende navigatiesystemen? Is het DVD systeem beter/sneller dan het harde schijf systeem van Becker?
Mijn werkgever wil geen TomTom systemen meer, omdat die bijna altijd verdwijnen en hetzelfde geldt voor autoradio's. Daarnaast worden hier in de Randstad auto's al opengebroken als er alleen al een zuignapvlek (van de TomTom) op de voorruit zit, vandaar...
Ik ben er zelf ook niet heel erg blij mee, want dit kost mij alleen maar meer bijtelling
@ Renier: Dank je wel voor de tip met betrekking tot de speakers! Zijn die tweeters lastig te monteren??
Ik ben er zelf ook niet heel erg blij mee, want dit kost mij alleen maar meer bijtelling

@ Renier: Dank je wel voor de tip met betrekking tot de speakers! Zijn die tweeters lastig te monteren??
-
- Moderator
- Car: MB
tja, daar zit wat in. Een af-fabriek systeem kost alleen meestal zoveel dat je daar een aantal (tot tientallen) tomtom's voor kunt kopen. Of als werkgever de tomtom aan je werknemer geven (kerstcado ofzo). gejat is pech, eens kijken wat er dan nog gejat wordt..........
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Je kan hem evt ook bestellen met de 4X15 W radio en die er na aflevering uithalen en vervangen door een Pioneer. Dan kan je de Renault radio als je de wagen moet inleveren er weer netjes in terug zetten, merken ze toch niet? Heb jij mooi een Pioneer al die tijd gehad. En je hebt de stuurwielbediening, die krijg je alleen als je een af fabriek radio neemt. Al heb ik de stuurwielbediening achteraf laten inbouwen, onze Megane had geen radio voorbereiding toen we hem 2e hands kochtten....Helaas ben ik verplicht door mijn werkgever om een fabrieksradio en een fabrieksnavigatie systeem als opties te nemen, dus een Pioneer radio zit er niet in...
Alleen moet je in dit geval wel eerst 595,- voor de af fabriek radio rekenen op de optielijst. Belachelijk dat Renault dat ervoor durft te vragen.
De speakers in de voor portieren en de 2 tweetertjes in het dashboard zijn binnen enkele minuten zelf te vervangen. Tweeters wip je er zo uit, de speakers in de voorportieren zitten achter een rooster dat je zo los trekt, dan zie je direkt de speakers zitten. De Pioneer speakers hebben al Renault stekkers, dus plug&playZijn de luidsprekers bij de Megane makkelijk te vervangen? Ik rij nu in een Peugeot 307 Break en daar moeten de complete deurpanelen verwijderd worden...

De speakers in de achter portieren zijn een ander verhaal, daarvoor moet wel o.a. de deurbekleding los, ik heb dat mooi door de dealer laten doen bij de aflevering. Ieder z'n vak zou ik zeggen.
Even een vraagje tussendoor als het mag
Ik heb een carminat navigatie radio geintregeerd in mijn megane 2..
Hoeveel watt is deze radio? en als ik die speakerset van pioneer koop ( TS-Q131C) heeft dat zin op een standaard radio of is het verschil dan minimaal??
Ter informatie: Deze radio bevalt qua navigatiefunctie prima. Opstarttijd is ietwat aan de lange kant maar eenmaal in werking functioneert hi prima. Enig nadeel is dat ik er geen wisselaar bij heb. Als je verkeerd rijd moet de nav cd dus in de lezer zitten.. aangezien ik altijd een cd op heb staan is dit nogal omslachtig. Ik raad dus wel aan de bijbehorende front wisselaar erbij te nemen.

Ik heb een carminat navigatie radio geintregeerd in mijn megane 2..
Hoeveel watt is deze radio? en als ik die speakerset van pioneer koop ( TS-Q131C) heeft dat zin op een standaard radio of is het verschil dan minimaal??
Ter informatie: Deze radio bevalt qua navigatiefunctie prima. Opstarttijd is ietwat aan de lange kant maar eenmaal in werking functioneert hi prima. Enig nadeel is dat ik er geen wisselaar bij heb. Als je verkeerd rijd moet de nav cd dus in de lezer zitten.. aangezien ik altijd een cd op heb staan is dit nogal omslachtig. Ik raad dus wel aan de bijbehorende front wisselaar erbij te nemen.
Ik merkte wel degelijk verschil bij de Renault radio met de Pioneer speakers, was er verbaasd over wat een set andere speakers uit kan maken. Geluid is wat voller en zuiverder.Ferry schreef: Ik heb een carminat navigatie radio geintregeerd in mijn megane 2..