zuipen motor

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
FLYING DUCKMAN
Contacteer:

Ik heb laatst een ander probleem gehad.
Ik ben op en neer naar Delft gereden, vanuit Enschede, flink doorgereden waar het kon, dus tot aan amesfoort zeg maar, de rest braaf 120 of 100 gerden, maar tot of vanaf amesfoort toch wel doorgereden, tot 140 op de teller.
Maar toen ik de tank weer vol gooide had hij 1 op 11,5 gelopen!
1 op 13,5 deed hij normaal als ik flink door trapte.
Dit zuipt veel te veel, dus even langs de garage geweest voor een 4 gas meting en daar kwam niets naar boven, lambdasonde werkte optimaal.

Ik heb ondertussen de bougies vervangen, luchtfilter is nog vrij nieuw, maar ik wil nu ook de kleppen eigenlijk gaan stellen.
Ik ben dus op zoek naar een vraagbaak of technische informatie over de klepopening van de uitlaat en inlaat en eigenlijk nog wat technische tekeningen waar wat zit. Ik zit er over te denken op de sloop een lambdasonde te halen en deze er eens in te zetten.

Verder zit er wat roest aan de rechterkant bij het spatscherm. onder het tank gedeelte, het bobbelt steeds verder. Ik heb wel wat maatregelen getroffen, maar ga het niet laten repareren, dat vinden we de moeite niet waard. Maar de auto is pas 10 jaar oud. we vermoeden oude schade op deze plek, maar ik was toch nieuwschierig of er meer mensen zijn die last hebben van roest op de twingo!
Jean-Paul-S
Über-Spammer

zoek anders eens naar een handleiding op marktplaats ofzo. daar kun je de vraagbRaak meestal wel uithalen.

als de lamda goed is is die goed, gewoon laten zitten.

en voor wat betreft die roest:

Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd :lol:
Jordi

als je nou Petertje5 een pm stuurt zou hij even kunnen kijken,
hij heeft zo'n cd met ongeveer alles wat motorisch aan een twingo te doen is. Elke twingo! miss kan hij iets vertellen wat je kan doen of vertellen waar je die cd koopt! Succes
DAN-NY

Bij een twingo hoor je vaak dat het subframe roest.
schelte

nee roest en twingo gaan niet samen wel subframe ja
die roesten boven op door smeer en zand
ik denk dat er een beschadeging zat aan je auto of water in de binnen scherm is gelopen
FLYING DUCKMAN
Contacteer:

Subframes die zien er nog goed uit, wel wat vliegroest, maar niets ernstigs.
Het zijn echt 2 plekken die minder zijn, 1 felsnaad bij de kriksteun linksachter
en rechtsachter het plaatwerk onder de tankklep.

We hebben ook al meer het vermoeden dat het ding toch schade heeft gehad.
De garage waar we hem in onderhoud hebben heeft hem ingeruild van een bekende van hun die de auto uit duitsland gehaald heeft. Bij de garage wisten ze verder niets van schade. We hebben de auto nu zo'n 4 jaar en de roest is pas ook een jaar geleden een klein beetje naar voren gekomen, maar ja, zo'n winter helpt niet echt.

Verder wijkt de kleur van de airbag behuizing rechts in het dashbord ook heel iets af van de rest van het dashbord. Nu kan het gewoon verkleuring zijn in de zon, ding is immers 10 jaar oud, maar het kan ook duiden op schade. Maar er is niet echt iets te zien als je langs de auto kijkt of eronder, geen duidelijke tekenen van schade.
Toch jammer na al tien jaar.
schelte

ga er maar vanuiot dat het schade heeft gehad kun je het ook niet zien in de koferbak onder het kleedje
TheoV
Contacteer:

1 op 11.5 is nog niet zo gek slecht hoor .. de mijne zat rond een constante 1 op 10.5...
schelte

twingo 12/8v loopt met gemak 1 op 20/22

oude typers niet ziten rond 1/16/18

dus het licht duiderlijk aanje zelf hoe je er mee omgaad met het pedaal
en de auto onderhoud
FLYING DUCKMAN
Contacteer:

Het is een ouder type motor, dus 1 op 16 a 1 op 17 moet haalbaar zijn, dat doe ik ook wel hoor als ik rustig aan doe. Maar bij flink doorgassen moet 1 op 13, a 1 op 14 normaal zijn.

onderhoud is wel goed, dat doe ik in principe zelf, elke 8000-10000 km gaat er nieuwe olie op en nieuwe bougies in. Luchtfilter wordt elke 2 jaar vervangen en 1x per jaar het oliefilter. Verder wordt alles constant op niveau gehouden.

Op onderhoud wordt ook niet bespaard verder, als er iets gesleten is, dan zorg ik ervoor dat het of snel door mij vervangen wordt, of snel door de garage, zoals remmen e.d. en distributieriem die eraan zit te komen.

Verder geeft de auto eigenlijk totaal geen problemen, behalve de roest dan.

Ook onder de mat achter kon ik eigenlijk niets vinden. Ik vermoed eigenlijk dat er een tikje is geweest groot genoeg om wat plaatwerk te beschadigen en dat de reparatie wel goed is gegaan kwa plaatwerk, maar dat ze hem geen goede antiroestbehandeling hebben gegeven.

Zelf heb ik 2 jaar terug een kleine aanrijding gehad links en dat is wel goed gerepareerd.
FLYING DUCKMAN
Contacteer:

Nou we zijn weer een tank verder. Ik heb alleen de bougies vervangen en hij is dus een keer doorgemeten. Toen hij gemeten werd had ik al het idee dat hij wat zuiniger reed en inderdaad, met het vervangen van de bougies erbij reed hij nu weer 1 op 16,1!
Overgens heb ik ook de zomerbanden er weer op gedaan.
Ik kijk het nu even aan hoe het gaat. Ik heb nu normaal gereden, niet heen en weer over de snelweg.
Maar toch, het is beter dan het geweest is!
Plaats reactie