Willem-Jan's R5 GTT
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Omdat er intussen toch wel aardig wat gebeurd is aan de auto toch maar een projecttopic.
Ik heb een half jaar redelijk probleemvrij in m'n GTT gereden en een dumpvalve gemonteerd:
[img]http://img113.imageshack.us/img113/8296/imag0086uu5.jpg[/img]
Maar begin december begonnen de problemen.
Heel moeilijk willen starten en ineens veel rook onder de motorkap vandaan. Snel de motor uit gezet en er kon dus niet meer mee gereden worden. Ik dacht dat er kortsluiting in de dynamo zat dus een andere dynamo op de kop getikt en die erin gezet. Helaas was het probleem nog steeds niet weg.
Dan kon het volgens ons maar 1 ding zijn: De startmotor. Toen ben ik samen met Robert Turbo begonnen om de startmotor te vervangen.
[img]http://img113.imageshack.us/img113/7893 ... ge2ik9.jpg[/img]
Omdat dit ons niet echt goed lukte heb ik de auto naar een garage gebracht. Daar kwamen ze erachter dat de draaad die van de startmotor naar de dynamo loopt gesmolten was en kortsluiting had veroorzaakt in de dynamo. Er waren dus 2 dynamo's aan kapot gegaan. De garage heeft er toen een ruildynamo ingezet.
De GTT moest ook voor de apk, dus ze hebben hem daar ook gekeurd.
Mega-afkeur was het resultaat. Linkerdorpel en beide kriksteunen verrot. Versleten wiellager, gescheurde ashoes, versleten stuurkogel en nog wat dingetjes.
Conclusie van de monteur daar: bij de apk van vorig jaar is er heel veel 'over het hoofd gezien...'
Na dit teleurstellende bericht heb ik de auto naar een collega van de Praxis gereden, want die heeft een garage achter huis met brug en alle gereedschap.
[img]http://img249.imageshack.us/img249/2234 ... rugnl7.jpg[/img]
Hij heeft de hele auto gelast en apkklaar gemaakt:
[img]http://img113.imageshack.us/img113/641/ ... nkstm6.jpg[/img]
Binnenkant linker dorpel, onder de stoel. 10 cm breed langs de hele dorpel een nieuw stuk en daarna zwarte tectiel erover
[img]http://img113.imageshack.us/img113/3072 ... nenfs1.jpg[/img]
Nieuwe linker dorpel, kriksteun en deel van de wielkast.
[img]http://img113.imageshack.us/img113/7536 ... tenja8.jpg[/img]
Wat nieuwe stukjes in de buitenkant van de dorpel
[[img]http://img249.imageshack.us/img249/3479 ... ielww2.jpg[/img]
Klaar voor de tectielspuitbeurt.
Aan de rechterkant is ook nog een nieuwe kriksteun en deel van de wielkast gekomen.
Daarna is de hele onderkant in de zwarte tectiel gespoten zodat het niet heel snel weer begint te roesten.
Gisteren weer naar de garage gegaan voor de apk. Helaas afgekeurd op een niet werkend kentekenplaatlichtje en de rechter koplamp scheen scheef.
Vanmiddag even wezen sloopshoppen voor wat kentekenplaatverlichting en direct ook een OMP-demper van een GTE afgesloopt. De kentekenplaatverlichting doet het weer, de lamp zit ook recht dus volgende week eindelijk een nieuwe apk.
Ik heb een half jaar redelijk probleemvrij in m'n GTT gereden en een dumpvalve gemonteerd:
[img]http://img113.imageshack.us/img113/8296/imag0086uu5.jpg[/img]
Maar begin december begonnen de problemen.
Heel moeilijk willen starten en ineens veel rook onder de motorkap vandaan. Snel de motor uit gezet en er kon dus niet meer mee gereden worden. Ik dacht dat er kortsluiting in de dynamo zat dus een andere dynamo op de kop getikt en die erin gezet. Helaas was het probleem nog steeds niet weg.
Dan kon het volgens ons maar 1 ding zijn: De startmotor. Toen ben ik samen met Robert Turbo begonnen om de startmotor te vervangen.
[img]http://img113.imageshack.us/img113/7893 ... ge2ik9.jpg[/img]
Omdat dit ons niet echt goed lukte heb ik de auto naar een garage gebracht. Daar kwamen ze erachter dat de draaad die van de startmotor naar de dynamo loopt gesmolten was en kortsluiting had veroorzaakt in de dynamo. Er waren dus 2 dynamo's aan kapot gegaan. De garage heeft er toen een ruildynamo ingezet.
De GTT moest ook voor de apk, dus ze hebben hem daar ook gekeurd.
Mega-afkeur was het resultaat. Linkerdorpel en beide kriksteunen verrot. Versleten wiellager, gescheurde ashoes, versleten stuurkogel en nog wat dingetjes.
Conclusie van de monteur daar: bij de apk van vorig jaar is er heel veel 'over het hoofd gezien...'
Na dit teleurstellende bericht heb ik de auto naar een collega van de Praxis gereden, want die heeft een garage achter huis met brug en alle gereedschap.
[img]http://img249.imageshack.us/img249/2234 ... rugnl7.jpg[/img]
Hij heeft de hele auto gelast en apkklaar gemaakt:
[img]http://img113.imageshack.us/img113/641/ ... nkstm6.jpg[/img]
Binnenkant linker dorpel, onder de stoel. 10 cm breed langs de hele dorpel een nieuw stuk en daarna zwarte tectiel erover
[img]http://img113.imageshack.us/img113/3072 ... nenfs1.jpg[/img]
Nieuwe linker dorpel, kriksteun en deel van de wielkast.
[img]http://img113.imageshack.us/img113/7536 ... tenja8.jpg[/img]
Wat nieuwe stukjes in de buitenkant van de dorpel
[[img]http://img249.imageshack.us/img249/3479 ... ielww2.jpg[/img]
Klaar voor de tectielspuitbeurt.
Aan de rechterkant is ook nog een nieuwe kriksteun en deel van de wielkast gekomen.
Daarna is de hele onderkant in de zwarte tectiel gespoten zodat het niet heel snel weer begint te roesten.
Gisteren weer naar de garage gegaan voor de apk. Helaas afgekeurd op een niet werkend kentekenplaatlichtje en de rechter koplamp scheen scheef.
Vanmiddag even wezen sloopshoppen voor wat kentekenplaatverlichting en direct ook een OMP-demper van een GTE afgesloopt. De kentekenplaatverlichting doet het weer, de lamp zit ook recht dus volgende week eindelijk een nieuwe apk.
Laatst gewijzigd door Willem-Jan op zo 4 jul 2010 20:35, 10 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ach nu weet je zeker dat het goed is ..................veel plezier er mee 

de bekende roestplekken van een gtt
controleer ook eens en keer je achterbrug ophanging voor de zekerheid.
verder goed aangepakt
kan weer een jaartje of wat mee.
controleer ook eens en keer je achterbrug ophanging voor de zekerheid.
verder goed aangepakt

-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: zo 7 jan 2007 9:36
- Locatie: drachten
vlak onder de achterbank wil ie ook nog wel eens wat rotterig zijn.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
We hebben alles wel bekeken, rest viel mee. Alleen nu had ik gisteravond ineens een probleempje. Xabre, Gabri en ik reden eve naar Dokkum en onderweg moest Xabre even tanken dus wij ook naar dat tankstation. Daar begon de auto ineens te 'bokken'. Er liep iets aan, dan ging ik stukje vooruit, hoorde je een tik en weg was het. De auto daar maar laten staan en vanmorgen weer rustiig naar huis gereden. M'n pa denkt dat het de homokineet is dus die moet ook maar even vervangen worden.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: zo 7 jan 2007 9:36
- Locatie: drachten
Nog even en je hebt een nieuwe gtt!
ik kan me voorstellen dat je er zo langzamerhand strondziek van word,aan de andere hand je krijgt een steeds nieuwere auto waarvan je weet dat de vervangen dingen goed zijn.Wil je geen volvo 1700 turbo blok in je gtt??
ik kan me voorstellen dat je er zo langzamerhand strondziek van word,aan de andere hand je krijgt een steeds nieuwere auto waarvan je weet dat de vervangen dingen goed zijn.Wil je geen volvo 1700 turbo blok in je gtt??
motorsteun stuk?
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Mijn blok is nog helemaal goedbaccarabergsma schreef:Nog even en je hebt een nieuwe gtt!
ik kan me voorstellen dat je er zo langzamerhand strondziek van word,aan de andere hand je krijgt een steeds nieuwere auto waarvan je weet dat de vervangen dingen goed zijn.Wil je geen volvo 1700 turbo blok in je gtt??

Ik denk het niet. Ik heb gister de auto rustig naar huis gereden. Voelde na 3 km of zo alleen wat lichte schokken in het stuur, even gestopt en daarna verder gegaan en niks meer gevoeld.mark 5t schreef:motorsteun stuk?
Ik ga voor de zekerheid die hele fuseeboel(hoe noem je het..) aan de rechterkant maar vervangen.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Idd
nou jah nieuw...van die sloop GTE bij Nicolai afgehaald
en inderdaad er zit niet heel veel geluid in die standaard uitlaat. Dus ik hoop met die OMP iets meer geluid te hebben en t.z.t. eens een demperloze middenpijp, maar eerst even weer sparen want al het spaargeld is op 



-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: zo 7 jan 2007 9:36
- Locatie: drachten
Dus je hebt wel zo'n 480 turbo blok?Wat wil je nog meer doen aan de 5 naast het vervangen van je middendemper?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
nee Willem-jan had voor de GTT een Volvo 480turbo en dus niet alleen een blok 

- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Idd
dus ook de elektrische spiegels, verwarmde stoelen, boordcomputer en 200 kg meer
Ik moet zeggen dat bij de vijf het gebrek aan die 200 kg in combinatie met 120 pk het mooiste is
En als ik weer geld heb wil ik sowieso m'n spatbordverbreder achter strak maken en laten spuiten. Ook de grill moet opnieuw. Hij kan achter ook nog wat omlaag en een composetje staat ook op het verlanglijstje.
Maar dit alles zal een kwestie van 1 a 2 jaar worden omdat het geld bij niet echt binnen stroomt. Als ik eens betaald kreeg voor al die uren dat ik met school bezig ben...


Ik moet zeggen dat bij de vijf het gebrek aan die 200 kg in combinatie met 120 pk het mooiste is

En als ik weer geld heb wil ik sowieso m'n spatbordverbreder achter strak maken en laten spuiten. Ook de grill moet opnieuw. Hij kan achter ook nog wat omlaag en een composetje staat ook op het verlanglijstje.
Maar dit alles zal een kwestie van 1 a 2 jaar worden omdat het geld bij niet echt binnen stroomt. Als ik eens betaald kreeg voor al die uren dat ik met school bezig ben...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
heb je de oorzaak van dat gekraak van zaterdag al achterhaald?
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Tjah mijn vader denkt dat het de homokineet is. Ik heb em zondag samen met mn pa weer opgehaald. Eerst daar opgekrikt, wiel eraf, alles gevoeld en alles zat goed vast. Tijdens het naar huis rijden wel wat lichte schokken op een gegeven moment. Even gestopt en daarna niks meer gevoeld. Als het die homokineet is, heb ik genoeg aan een ander fuseeding aan de rechterkant. Maar Gabri weet jij waar dat geluid precies vandan kwam? Je zat naast het wiel toen... Naja eerst morgen weer voor de apk en zorgen dat ie daar doorheen komt.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
heb niet echt een idee waar het aan kan liggen, ook omdat het niet altijd was.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Ach komt allemaal wel goed, eerst dat dempertje er ff onder hangen 

- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Even een snelle vraag. Mijn GTT is net voor de tweede keer afgekeurd, hij remt achter voor geen meter. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat ik het veertje van de remdrukverdeler verkeerd heb vastgezet. Die is namelijk vervangen en stond blijkbaar la verkeerd ingesteld. Kan iemand mij vertellen hoe strak die veer staat?
gewoon laten doen met de keuring.
wat een gedoe zo.
zo kost wel heel veel.
en nog iets is je auto afgemeld als afgekeurd.
zoja dan moet je er niet meer inrijden.
als er wat gebeurd dan ben je niet verzekerd.
wat een gedoe zo.
zo kost wel heel veel.
en nog iets is je auto afgemeld als afgekeurd.
zoja dan moet je er niet meer inrijden.
als er wat gebeurd dan ben je niet verzekerd.
beetje een kwestie van voelen. je moet je auto achter ff op de brug zetten met de achterwielen los.. een man remmen en de andere aan de wielen draaien. let er wel op dat je je auto achter opkrikt/op bokkenzet, zodat je wielen in de originele stand staan. opkrikken bij de achterschokdemper dus. daarna kun je die grote veer verstellen met die twee kleine moertjes.Willem-Jan schreef:Even een snelle vraag. Mijn GTT is net voor de tweede keer afgekeurd, hij remt achter voor geen meter. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat ik het veertje van de remdrukverdeler verkeerd heb vastgezet. Die is namelijk vervangen en stond blijkbaar la verkeerd ingesteld. Kan iemand mij vertellen hoe strak die veer staat?
test meteen even je handrem en kijk of je blokjes en schijven nog in orde zijn. enn.. voel of je niet te veel remverschil hebt links en rechts. succes.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
hardstikke bedankt haan
handrem is sowieso in orde zei die kerel al. Dan zal ik zo snel mogelijk ff bezig met dat krikken en zo.
en @heine hut: hij is niet afgemeld of zo, de apk is gewoon een maand verlopen, maar ik rijd er verder niet in. Alleen naar de garage voor apk...

en @heine hut: hij is niet afgemeld of zo, de apk is gewoon een maand verlopen, maar ik rijd er verder niet in. Alleen naar de garage voor apk...
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Weet misschien iemand de afstand tussen die haak van de veer van de remkrachtverdeler en de lip van de remkrachtverdeler zelf? Scheelt een hoop tijd met dat afstellen.
Alvast bedankt
Alvast bedankt
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Ik heb de remkrachtverdeler nu zo goed als mogelijk afgesteld en direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om de OMP Demper eronder te hangen. Wat een vooruitgang
mooi donker geluid, beetje en roffel bij het optrekken. En dat is nog met middendemper...

- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Weer een update, naja meer een downdate...
Woensdag weer voor de apk gebracht. Afgesteld en wel. Krijg ik een telefoontje dat de GTT weer is afgekeurd. De garage waar ik ben heeft nog geen apk-licentie omdat ze net nieuw zijn en melden dus de auto ergens anders af. Daar checken ze alle auto's ook nog even. Die lui waren behoorlijk pietluttig en hebben de auto afgekeurd op een paar puntjes waar die eerst op goedgekeurd was. Dat is gemaakt en toen zijn ze naar een andere garage gegaan voor de keuring omdat ze het een beetje zat waren. Alles was prima, toen nog even een remmentest. Dat doen ze daar gewoon op de straat.
Maar toen ging het mis: de apk-meester trapte dwars door de rem heen. Remleiding geknapt boven de tank...dus de tank moet eronder vandaan en er moet een nieuwe remleiding onder. Dit wordt komende week als het goed is gedaan en dan is de GTT hopelijk eindelijk klaar.
Woensdag weer voor de apk gebracht. Afgesteld en wel. Krijg ik een telefoontje dat de GTT weer is afgekeurd. De garage waar ik ben heeft nog geen apk-licentie omdat ze net nieuw zijn en melden dus de auto ergens anders af. Daar checken ze alle auto's ook nog even. Die lui waren behoorlijk pietluttig en hebben de auto afgekeurd op een paar puntjes waar die eerst op goedgekeurd was. Dat is gemaakt en toen zijn ze naar een andere garage gegaan voor de keuring omdat ze het een beetje zat waren. Alles was prima, toen nog even een remmentest. Dat doen ze daar gewoon op de straat.
Maar toen ging het mis: de apk-meester trapte dwars door de rem heen. Remleiding geknapt boven de tank...dus de tank moet eronder vandaan en er moet een nieuwe remleiding onder. Dit wordt komende week als het goed is gedaan en dan is de GTT hopelijk eindelijk klaar.
wel n goeie zaak, dat t daar gebeurt ... 

- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Inderdaad, ok het is het zoveelste probleem achter elkaar. Maar liever tijdens zo'n remtest dan tijdens een noodstop, met alle gevolgen...
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Jaaaaahhh!! APK!! Nu nog wat kleine dingetjes en dan kan de GTT er weer een hele tijd tegenaan hoop ik 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ja als het mee zit een jaarWillem-Jan schreef:Jaaaaahhh!! APK!! Nu nog wat kleine dingetjes en dan kan de GTT er weer een hele tijd tegenaan hoop ik

Maar beter dat ie gekeurd is ........
