Sinds een maand heb ik de volgende problemen met mijn Twingo 1996 (Benetton):
- af en toe afslaan, wanneer ik een tijdje rij. Als ik dan probeer te starten lukt dat niet meer.
- wanneer ik gereden, de Twingo geparkeerd heb en na een half uurtje terugkom dan krijg ik hem niet meer gestart.
Als ik een paar uurtjes later terugkom en de motor is afgekoeld, dan is starten geen enkel probleem.
Een paar weken gelden is de Renault Service erbij geweest. Zij hadden geen idee, waardoor dit kwam, maar weten het aan de accu. Nieuwe accu erin gezet, waarna het probleem even is weggeweest, maar nu is het weer terug. Voor de zekerheid heb ik de accu gecontroleerd, maar de spanning was dik in orde. Overigens draait de startmotor goed rond en is de snaarspanning in orde.
Heeft iemand een idee, waar ik het zoeken moet?
Koude start gaat goed; warme (lauwe) niet
Lijkt me sterk. het kan zijn dat bij warme motor de weerstand hoger wordt van die sensor , maar dan zou hij er al mee ophouden onder het rijden 
Temperatuursensor een nakijken?

Bij mijn vorige twingo heb ik dit probleem ook gehad en na onderzoek
bij de Renault dealer bleek dit wel de bdp sensor te zijn.
De auto viel onder het rijden niet uit, maar zodra ik tot stilstand kwam, bij bijv een stoplicht, dan wel.
Ik moest ook vaak 30 minuten wachten en dan startte die pas weer.
Nadat deze sensor vervangen was nooit meer last gehad.
Je kan het altijd ff navragen bij de dealert
bij de Renault dealer bleek dit wel de bdp sensor te zijn.
De auto viel onder het rijden niet uit, maar zodra ik tot stilstand kwam, bij bijv een stoplicht, dan wel.
Ik moest ook vaak 30 minuten wachten en dan startte die pas weer.
Nadat deze sensor vervangen was nooit meer last gehad.
Je kan het altijd ff navragen bij de dealert
-
- Contacteer:
riel daar beginnen we weer met die discussieRiël Notermans schreef:Lijkt me sterk. het kan zijn dat bij warme motor de weerstand hoger wordt van die sensor , maar dan zou hij er al mee ophouden onder het rijden
dit is precies wat een stuk gaande bdp sensor doet
als je langer en langer doorgaat dan pas stopt hij er mee tijdens rijden
Heel af en toe valt de Twingo onder het rijden uit, maar inderdaad voor het stoplicht regelmatig. Tevens nadat de motor een half uurtje uit heeft gestaan krijg je hem niet meer gestart.
Dan moet ik toch overwegen om bij de dealer langs te gaan; helaas heb ik daar de laatste tijd slechte ervaringen mee. Maar goed, ik dreig nu OT te raken.
Is het makkelijk om de bpd sensor zelf te vervangen?
Dan moet ik toch overwegen om bij de dealer langs te gaan; helaas heb ik daar de laatste tijd slechte ervaringen mee. Maar goed, ik dreig nu OT te raken.
Is het makkelijk om de bpd sensor zelf te vervangen?
ja.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:riel daar beginnen we weer met die discussieRiël Notermans schreef:Lijkt me sterk. het kan zijn dat bij warme motor de weerstand hoger wordt van die sensor , maar dan zou hij er al mee ophouden onder het rijden
dit is precies wat een stuk gaande bdp sensor doet
als je langer en langer doorgaat dan pas stopt hij er mee tijdens rijden
Sven, wat bedoel je, dat wat jij zegt is toch wat ik zeg?
De uitgaande sinus wordt lager naarmate de temperatuur oploopt, totdat de ecu m niet meer herkend.
Hoezo zou dit gebeuren nadat de auto stilstaat?
Maar t kan m best zijn hoor, zeker als t een bekend probleem is. Alleen zou ik het dan wel verklaard willen hebben. Het gebrek aan rijwind kan bij afzetten best opwarmen of iets dergelijks. Ook het startmotorspanningsval/toerental kan zorgen dat de sinus niet hoog genoeg is.
OK, ik heb de gok genomen en een nieuwe bdp-sensor erin gezet. Het vervangen is inderdaad heeeeel eenvoudig. Helaas heeft dit niet gewerkt; no hard feelings!
Kortom, ik heb jullie hulp nog nodig. Dus als jullie nog ideeën hebben, hoor ik ze graag.
@Riël: Jij schreef iets over de temperatuursensor. Waar vind ik die en hoe kan ik deze controleren? Mijn excuses als ik dom overkom, maar anders leer ik het nooit!
Kortom, ik heb jullie hulp nog nodig. Dus als jullie nog ideeën hebben, hoor ik ze graag.
@Riël: Jij schreef iets over de temperatuursensor. Waar vind ik die en hoe kan ik deze controleren? Mijn excuses als ik dom overkom, maar anders leer ik het nooit!

Ergens op je cilinderkop, denk aan de rechterzijkant als je ervoor staat.
Als het weer het toelaat wil ik morgen eens naar de temperatuursensor gaan kijken. Ik vraag mij af hoe deze werkt. Wijzigt de weerstand, wanneer de temperatuur verandert of werkt deze als een bimetaal?
Ik stel me het volgende voor om te testen:
- weerstand meten
- starten en een stukje rijden
- weerstand meten
- proberen te starten
- na een kwartiertje rust opnieuw de weerstand meten en proberen starten
- als het starten niet lukt na een uurtje opnieuw meten en starten
Is dit een goede procedure?
Wat is eigenlijk het effect van een defecte temperatuursensor? Vonken de bougies dan nog wel?
PS Ik merk dat ik in mijn voorgaande mails niet helemaal dejuiste terminologie heb gebruikt: de Twingo start wel (startmotor draait), maar slaat niet aan!
Ik stel me het volgende voor om te testen:
- weerstand meten
- starten en een stukje rijden
- weerstand meten
- proberen te starten
- na een kwartiertje rust opnieuw de weerstand meten en proberen starten
- als het starten niet lukt na een uurtje opnieuw meten en starten
Is dit een goede procedure?
Wat is eigenlijk het effect van een defecte temperatuursensor? Vonken de bougies dan nog wel?
PS Ik merk dat ik in mijn voorgaande mails niet helemaal dejuiste terminologie heb gebruikt: de Twingo start wel (startmotor draait), maar slaat niet aan!
Misschien een bobine die je kan proberen. Zou je de weerstand van primaire en secudaire spoel moeten meten. Hoe en wat moet ik even voor je opzoeken. Misschien dat de ervaren Twingo mannen dit wel weten.
Ik heb het met mijn 19 1.4 ook wel eens gehad. C3J zelfde motor
Maar daar heb ik een hele reeks vervangen. Bobine ,bougiekabels en bougies.
Ik heb het met mijn 19 1.4 ook wel eens gehad. C3J zelfde motor

Maar daar heb ik een hele reeks vervangen. Bobine ,bougiekabels en bougies.
Nog even een reactie om het netjes af te sluiten (hopelijk).
Ik heb een aantal maal de temperatuursensor doorgemeten. Bij een koude motor lag dit tussen de 3000 en 4000 ohm. Bij een warme motor lag dit tussen 200 en 300 ohm. Dit lijken mij normale waarde (gelukkig heb ik inmiddels een vraagbaak kunnen scoren
).
Het probleem is nog maar 1 keer teruggeweest sinds ik de nieuwe bdp-sensor heb gemonteerd. Wellicht keert het probleem weer terug wanneer het "winter" wordt, maar voorlopig loopt de twingo weer als een zonnetje.
Bedankt, voor jullie reacties.
Ik heb een aantal maal de temperatuursensor doorgemeten. Bij een koude motor lag dit tussen de 3000 en 4000 ohm. Bij een warme motor lag dit tussen 200 en 300 ohm. Dit lijken mij normale waarde (gelukkig heb ik inmiddels een vraagbaak kunnen scoren

Het probleem is nog maar 1 keer teruggeweest sinds ik de nieuwe bdp-sensor heb gemonteerd. Wellicht keert het probleem weer terug wanneer het "winter" wordt, maar voorlopig loopt de twingo weer als een zonnetje.
Bedankt, voor jullie reacties.