(GTT) Koppakking (2)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Negotiator
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 29 sep 2003 20:46
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ik heb een flink probleem met mijn GTT
Gister avond toen ik bijna thuis was begon hij ineens op 3 poten te lopen en te roken, grijs witte rook.
Ben met moeite thuis gekomen en heb daar de radiator slang ontlucht.
Hierna reed hij weer prima.
vanmorgen ermee naar me werk gereden, Lelystad - Hilversum en vlak voor
H'sum ff flink gas gegeven waarna vrijwel direct de temp omhoog schoot.
Heb hem stil gezet en wederom zat het hele systeem vol met lucht, na de auto ff afgekoeld te laten hebben ben ik
naar me werk gereden waar ik hem vanmiddag weer
volledig gevuld en ontlucht heb, ging 2 liter koelvloeistof in maar de hele tijd
dat hij stationair draaide bleef hij roken als een tierelier.
Tijdens de rit naar huis rookte hij onder het rijden niet, alleen bij gas los laten en vlak voor Lelystad ging weer de temp ineens omhoog, weer
stil gezet en weer alles vol met lucht en weer bijna een liter erin.

is dit zoals ik verwacht me koppakking of zijn er nog andere opties ??
Mocht het me koppakking zijn iemand enig idee bij wie ik
hem het beste kan laten maken ??
het is de XS-42-JG, bekend bij Chris en Yvo, 2 weken terug de turbo vervangen van een vast gelopen watergekoelde naar een olie gekoelde.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

compressietest? (I)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

lijkt idd op een lekke koppakking

die turbo lijkt me niet de veroorzaker
maar misschien hebben ze de water toe en afvoer gewoon afgedopt ipv een circulatie te houden

dan heb je dus wel een probleem
Negotiator
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 29 sep 2003 20:46
Locatie: Lelystad
Contacteer:

ik heb zelf de turbo vervangen en de water omloop gewoon
doorgelust met een stukje pijp er tussen, dit lijkt me dus niet
het probleem.
wat me wel is opgevallen is dat er koelvloeistof in me intercooler
zat, maar durf niet zeker te zeggen of dit erin gekomen
is toen ik de slangen los haalde of dit het er al inzat
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

als er olie in de intercooler ligt, ligt er een lagertje uit van je turbo en heb je meestal speling op het schoepenwiel. voor koelvloeistof kan dit niet eens, want dat is een afgesloten kanaal.


wel grappig, denk dat mijn koppakking ook iets lekt, verdwijnt ook steeds iets koelvloeistof, van de week ga ik eventjes een compressietest doen op m'n werk, als de deur d'r weer inzit :)
Negotiator
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 29 sep 2003 20:46
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Kan jij van het weekend ff komen kijken Maart ??
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

jahoor, bel me even dan :)
Negotiator
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 29 sep 2003 20:46
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Sgoed, wordt zondag of maandag denk ik
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Dat ff doorlussen van de turbo waterslangen zou wel eens het probleem kunnen zijn. De flow door die slangen is nu groter geworden en laat dus minder koelling door de rest van de motor over, om daar meer liters rondgaan ipv door het blok en de kop. Als ik jou was zou ik dat buisje wat je gebruikt hebt bijna dicht knijpen als je koppaking is vervangen
Negotiator
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 29 sep 2003 20:46
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Hmm, zit wat in in wat je zegt, maar daarin tegen
werd de motor niet warmer dan toen de Turbo kapot was
al zal dat ook niet alles zeggen denk ik
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

maar waarom eigenlijk een ph 1 turbo erop?
Negotiator
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 29 sep 2003 20:46
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Die had ik nog liggen :wink:
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Lijkt mij niet Abel, het hele systeem is opgebouwd uit dikkere en dunnere koelkanalen, met uiteindelijk 1 toevoer en 1 afvoer, de flow blijft over de gehele linie gelijk, ondanks de vele bottlenecks :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ja, maar als de kanalen in de turbo kleiner zijn dan de aan en toevoerslangen zal DAT deel in de leiding bepalend zijn voor de flow en niet de slangen ernaar toe en ervanaf.

ff geen idee hoe groot die kanalen zijn, maar kan me goed voorstellen dat ze kleiner zijn dan die van de slangen en er dus nu meer water doorstroomt.

Tot zover theoretisch gedoe, ik denk dat beiden weinig uitmaakt in dit geval...
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

het algemene principe van een bottleneck spreekt dit verhaaltje tegen.

er is een bepaalde flow (zeg index 100), komt een bottleneck (index zakt naar 60, met iets verhoogde druk) en dan de omgekeerde bottleneck (index weer naar 100, druk verlaagd).
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

waarom zit er in een ph1 met watergekoelde turbo dan een restrictor?

Als die er niet in zit krijg je koelings problemen.
Plaats reactie