Stuurbekrachtiging clio 16v

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
wookie

Allo!

Ik heb een clio 16v met stuurbekrachtiging, maar niet heel veel meer bekrachtigd.

Hij begint steeds zwaarder te sturen, het niveau van de vloeistof is maximaal, de kleur is doorzichtig bruin.

Nu ben ik naar de pomp aan het luisteren gegaan (stuur helemaal naar rechts/links en dan pompt ie op zn hardst), Hij maakt redelijk veel geluid, het is moeilijk uit te leggen het gaat als hing hing hing, hij klinkt nog zuiver, hij pompt nog rond, in het reservoir zie ik stoten met vloeistof komen.

Hij klinkt nog hetzelfde dat ik me kan herinnneren voordat ie zwaar stuurde.

Pomp kapot aan het gaan ? Zoja wat kost zoeen en hoe kan ik die vervangen en waar zit deze ?

Bedankt! :)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

die pomp zit ergens onder je dynamo en kan best rot zijn om bij te komen. kost je wel wat sloopwerk in elk geval.

dat geluid is normaal bij maximale uitslag. ik merkte zelf ook wel wat verschil tussen al mijn clio's. de ene ging superlicht en de ander weer wat zwaarder.

wat die kost kan ik je niet zeggen, ben net terug van de reno dealert :p
Riël
Über-Spammer

Blijft je riem goed liggen? Spanner van de multiriem nog ok?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
wookie

Riël Notermans schreef:Blijft je riem goed liggen? Spanner van de multiriem nog ok?
Dit zal ik eens gaan bekijken.

Maar dat de ene zwaarder stuurd dan de andere dat begrijp ik, maar niet dat dezelfde auto van de ene dag op de andere zwaader stuurd.
Bart V

Het is een bekende kwaal dat die pomen stuk gaan op de clio16V, vermoedelijk doordat ze te klein zijn (i.v.m ruimtegebrek)

Bereid je dus maar vast voor op het vervangen van de pomp.
wookie

Bart V schreef:Het is een bekende kwaal dat die pomen stuk gaan op de clio16V, vermoedelijk doordat ze te klein zijn (i.v.m ruimtegebrek)

Bereid je dus maar vast voor op het vervangen van de pomp.
Ik heb die snaar enzo gecontroleerd, het loop allemaal netjes. Maar om een idee te geven hoe het stuurd, met 1 hand is het nog goed te doen.
mark 5t
Contacteer:

wat mijn ervaring is dat er vaak ATF olie in gedaan wordt.

ik laat dan altijd het systeem leeglopen en doe er stuurbekrachtigingsolie in.

dit is gewoon te koop bij de betere automaterialen zaak en is niet eens duur iets van 7 euries voor een liter waar je een heel eind mee komt.

dit heeft mij al een aantal malen geholpen.
wookie

Ok ik a het zoiezo verversen!

Maar nu is het weer als normaal :~. Ik heb paar x helemaal op zn eind gedraaid (links/rechts) misschien dat het daar aan kan liggen ?
Jean-Paul-S
Über-Spammer

lijkt me stug. je merkt dat wel als je je systeem opnieuw vult bijvoorbeeld, dat er nog lucht inzit. maar bij jou kan dat haast niet :)
wookie

Daarom raar |:
mark 5t
Contacteer:

helemaal van jinks naar rechts een par keer heen en weer dan wordt ie automatisch ontlucht.
toch is een oliewissel nooit verkeerd is mijn ervaring.
succes er mee.
wookie

mark 5t schreef:helemaal van jinks naar rechts een par keer heen en weer dan wordt ie automatisch ontlucht.
toch is een oliewissel nooit verkeerd is mijn ervaring.
succes er mee.
Ik ga de olie verversen :)
Plaats reactie