Auto trilt bij bepaalde snelheden

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

Voor een corsa b

Sinds hij verlaagd is + nieuwe (2e hands) velgen erop zitten. trilt de auto bij precies 100km/u en as je hem doortrekt en harder dan 140 rijd (dus alles daarboven) boven de 150 word het echt hevig en irritant.

Wat er geprobeert is:

Nieuwe banden erop die uiteraard gebalanceerd zijn. Dit heeft niets geholpen.

Er zaten eerst geen centreerringen in toen was het nog vaker dat getril, nu met ringen is het minder maar niet helemaal weg dus.

De auto zelf trilt en het stuur zelf ook.
Laatst gewijzigd door catscan op ma 22 jan 2007 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Siempie
Berichten: 1295
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 20:19
Locatie: Oosterwolde, Fryslân

misschien dat je velgen niet helemaal recht zijn? of dat ze ondanks de centreer ringen niet helemaal goed op de as zitten.
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

dat 2e dacht ik ook aan. Maar hij valt goed over de as. en ook goed in de velg. ze zijn wel van plastic maar ze komen van de fabriek af.
Dennis_16v
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 25 jun 2006 22:10
Locatie: Roermond, Limburg

lagers die niet meer jofel zijn? :)
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

het was na het monteren van de velgen. kort daarvoor is hij verlaagd met 4 veren rondom. ik weet niet meer of het toen ook was.

en de lagers hoor ik niet fluiten ofzo dus zijn nog wel ok denk ik..
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

ze fluiten niet altijd, kan ook alleen speling op zitten, bij mij floten ze wel en had ik ook een trilling bij 140 in t stuur
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

met de std velgen was het niet en zonder verlaging was het niet. dus ik denk niet de wiellagers, maar sluit het nog niet uit.

uitlijnen kan het niet zijn lijkt me, is alleen voor de sporing.

en de velgen hebben minimale schade (lichte stoeprand)dus denk dat ze recht zijn, hoe kan je dit trouwens chekken?
Jordi
Berichten: 858
Lid geworden op: di 18 jan 2005 16:00
Locatie: Arnhem

bij garage..even vragen of de velg op dat balanceer ding willen zetten, zeg je er gewoon bij dat als hij scheef is dat je het bij hun dan wilt laten richten...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

even de oude velgen weer monteren en je wete het
als die het dan nog doet alles laten balanceren en uitlijnen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

een kromme velg. Leg de achterste wielen eens op de vooras en voor naar achter... dat help vaak wel wat :)
zo niet, moet je er een of meerdere laten richten :)
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

hoe bedoel je richten?

als een velg krom is dan is hij toch helemaal niet te balanceren?

en als een schijf krom is kan dan ook de auto boven de 150 hevig gaan trillen?
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

iemand die hier antwoord op weet? anders vervang ik de schijven gewoon.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

schijven vervangen omdat de auto trilt bij hoge snelheden? :S

je zegt dat het is gekomen na het verlagen en de andere wielen. Ga het eerst daar eens zoeken!
wedden dat je een boekel hebt in een van je velgen in het binnenbed? :)

Haal ze er af en kijk ze eens KRITISCH na! Dat een wiel gebalanceerd is, wil niet zeggen dat die recht is he ;)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

zoals ik al ei
leg je oude wielen er weer om en kijk of het dan weg is
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

precies :)
baccarabergsma
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 7 jan 2007 9:36
Locatie: drachten

zijn je wielen aan de wagen gebalanceerd of op een apparaat?

mvg remco
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

aan de auto?????

(in de war met uitlijnen?)
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

op een apparaat, maar die dingen balanceren toch maar tot 100km/u?

moet wel oude wielen kunne regelen..

en de velgen hebben een kleinere et, 10mm om precies te zien staan ze dus verder naar buiten, kan dat het zijn ?

En bij het opleggen van de nieuwe banden is naar de velgen gekeken(heeft bekende gedaan).
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

catscan schreef:op een apparaat, maar die dingen balanceren toch maar tot 100km/u?
dus boven de 100 gaan ze dan opeens trillen? |:
catscan schreef:moet wel oude wielen kunne regelen..

en de velgen hebben een kleinere et, 10mm om precies te zien staan ze dus verder naar buiten, kan dat het zijn ?

En bij het opleggen van de nieuwe banden is naar de velgen gekeken(heeft bekende gedaan).
als je dan andere wielen regelt, zorg er dan wel voor dat je weet dat die GOED zijn!
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

lama
Laatst gewijzigd door catscan op ma 22 jan 2007 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
baccarabergsma
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 7 jan 2007 9:36
Locatie: drachten

ja je kan ze gewoon aan de wagen laten balanceren.ik bedoel niet het uitlijnen.

Ze zetten je wagen dan op een garagekrikdoen een stripje met reflecterend band op de band en gaan dan met zo.n ding tegen je band aan.en dan gaat je band draaien waardoor het apparaat de afwijking meet.
Dat doen ze hier bij Hiemstra banden in drachten.
Het voldoet altijd prima bij die gasten.
Ik heb ook een opel astra-g sport edition 2 uit 2001 en de alu velgen van opel (ronal)zijn redelijk snel uit balans,dus dan ga ik even bij hun langs.

mvg remco
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

zal eens kijken of hier iemand dat doet.

wat kost zoiets ongeveer?

maar als de velg krom is dan heb ik daar ook niks aan natuurlijk.

in het weekend zal ik mijn de er nogmals afhalen even dubbel checken en de centreerringen checken en voor een 3e maal balanceren..
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

KIJK NOU EERST EENS NAAR JE VELGEN!!!!

kost niets en je weet meer.... meteen alles vervangen, raak je alleen maar verder vvan huis.... (S)
baccarabergsma
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 7 jan 2007 9:36
Locatie: drachten

je velgen moeten inderdaad wel recht zijn.
het wil anders ook niet balanceren.
ik ben hier in drachten ongeveer €15,00 kwijt voor het balanceren.

mvg remco
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

@ haas

ik ga toch naar mijn velgen kijken zeg ik?

even de banden eraf en dan goed bestuderen :D of bedoel je iets anders?
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

baccarabergsma schreef:je velgen moeten inderdaad wel recht zijn.
het wil anders ook niet balanceren.
ik ben hier in drachten ongeveer €15,00 kwijt voor het balanceren.

mvg remco
ze moeten zeker recht zijn, maar stel er is een lichte slag in die alleen boven 150 merkbaar is. Dan heb je toch niks aan het balanceren? Of zie ik dat verkeerd
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Balanceren is puur de gewichtsverdeling van het wiel overal gelijk krijgen. Als dat niet het geval is treed er een trilling op bij een bepaalde snelheid. Een correct gebalanceerd wiel die nog steeds trilt is dus krom, of heeft oneffenheden in de band.

De trillingen, veroorzaakt door een kromme velg of oneffen band zijn NIET te compenseren met balanceren zoals vaak gedacht wordt.
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

is alleen lastig om ergens velgen te lenen... die ook nog moeten passen ivm naaf etc.
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

valt me trouwens op dat hij altijd wel iets ligt trilt.. niet veel maar als je op een vlak stuk weg rijdt dan merk je het wel.

als ze echt krom zijn dan geeft dat balanceer apparaat een melding of doet hij niks?

anders dan zijn het dus niet de velgen..
dafallrapper
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 feb 2006 8:29

een echt kromme velg wil jij niet zien op een balanceer apparaat :P... is net een ei aan de binnenkant...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

catscan schreef:valt me trouwens op dat hij altijd wel iets ligt trilt.. niet veel maar als je op een vlak stuk weg rijdt dan merk je het wel.

als ze echt krom zijn dan geeft dat balanceer apparaat een melding of doet hij niks?

anders dan zijn het dus niet de velgen..
krom dus..............
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

dafallrapper schreef:een echt kromme velg wil jij niet zien op een balanceer apparaat :P... is net een ei aan de binnenkant...
maar als hij ligt krom is dan zie je het niet? alleen als hij erg krom is dus?
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

is het trouwens normaal dat een stuur trilt als de auto stationair draait en stil staat? heel licht maar evengoed vreemd.. net als de versnellingspook die onder het rijden heel licht trilt als een soort dildo :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

je bent er al drie weken mee bezig en nog niet op kunnen lossen?
lekker balen
weggooien die slopel :p
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hoe zijn je motorsteunen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie