[R5]Helemaal ten einde raad met remmen ontluchten!?HELP

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
ramsus42

Hallo mensen,

Aangezien ik van de apk maar 2 weken de tijd had om mijn aandrijfhoes en de RA remcilinder te vervangen ben ik snel aan de slag gegaan.
Ten eerst had ik de aandrijfhoes vervangen, dit is erg goed gegaan. Daarna de remcilinder bekeken, die was erg nat dus maar een nieuwe voor gekocht. Uiteraard is er hierbij wat olie uit de leiding verloren gegaan.
Daarna wilde ik de remmen ontluchten, waabij ik de Voorremklauw ontluchtings nippels beide niet los kreeg. Dus maar een ratel gepakt, en je raad het al, de nippels waren afgebroken. Ikke naar de sloop gegaan, en 2 remklauwen van een sloperd afgeschroeft. Deze op de auto gezet(heeft een hele nacht het systeem aan één kant leeg staan lekken), ontlucht, maar krijg dat niet voor elkaar!, hij remt bij de eerste keer trappen ietsjes, en bij de tweede keer trappen remt hij zoals het hoort. levens gevaarlijk dus. Dus ik naar de sloop, een Hoofdremcillinder gehaald van de zelfde renault met het leeggelopen systeem. Deze erop gezet,ontlucht, maar nog steeds 2 x trappen!! Ik de auto naar de garage gebracht, deze heeft het hele systeem ontlucht, maar nog steeds 2 x trappen! Wat moet ik nou!? De hoofdremcilinder kan toch ook niet wéér kapot zijn? Dus ikke naar een andere garage, de Kwikfit, welke mij vertelde dat ik de leidingen van mijn hoofdremcillinder af moest schroeven, daarna het hoofremcilinder vaatje volgooien met olie,( als het ware de hele hoofdremcilinder volgooien, over laten gieten) en daarna weerde leidingen erop.

Hoe zit het mensen? ik heb nog maar 2 dagen om hem te laten keuren, anders kost me het 50 euro,
Ik hoop echt ontzettend erg dat jullie mij kunnen helpen.

Renault 5 gtx 4 deurs
6 cm verlaagt..

TNX
Riël
Über-Spammer

Is het systeem ontlucht met zo'n drukvat?
Er zit bijna zeker nog lucht in, dus nóg een keer ontluchten dan maar...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Car: MB

tja, ik heb het zo ook een keer gehad dat ik mijn hoofdremcilinder gesloopt had door hem volledig leeg te laten lopen (volgende keer bijvoorbeeld een stuk hout tussen je stoel en je pedaal zetten zodat je pedaal op druk blijft staan. Je krijgt dan het rietje met een vinger erop effect waardoor het geheel niet leeg loopt). Als de hoofdremcilinder goed is en alle koppelingen lekvrij zijn moet het geheel gewoon te ontluchten zijn. Echter heb je een tweedehands hoofdremcilinder gekocht en dan weet je nooit 100% wat je koopt
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bart V

Ramsus, beschrijf eens stapsgewijs hoe jij te werk gaat met het ontluchten, wellicht dat je ergens de fout in gaat.
ramsus42

Hoi iedereen,

Het ontluchten doe ik als volgt:

Pomp,pomp,pomp en tevens vasthouden, Ontluchtingsnippel even open, dicht, en dan weer de voet van de rem om het vervolgens overnieuw te doen. Ik begin RA dan LA dan RV dan LV..

Lucht kan het echt gewoon niet zijn, ik heb op een avond, ieder wiel, ongeveer 18 x het ritueeltje herhaald. Dus per wiel een potje vol remolie eruit. Daarna nieuwe hoofdremcilinder opgehaald, erin gezet en nog steeds hetzelfde..

Het lijkt erop dat de remcilinder bij de eerste keer trappen uit gaat, daarna bij de tweede x nog verder waarbij hij de remschoen tegen de trommel duwt. Hij remt als een beer bij de tweede x zullen we maar zeggen.

kword gek.. :(
Laatst gewijzigd door ramsus42 op wo 17 jan 2007 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart V

Weet je zeker dat je de goede remcilinder gemonteerd hebt...en weet je ook zeker dat de achterremmen goed afgesteld zijn??
ramsus42

De achter rem cillinder is echt exact hetzelfde als de originele. Hij ziet er iig precies hetzelfde uit, en heeft dezelfde maten. Of het "innerlijk" gelijk is weet ik uiteraard niet.

En over de achterrem afstellen. Jij bedoelt de remvoeringen dichter naar de trommel brengen? Naar mijn idee is dit hetzelfde principe als de handrem aantrekken, maar net zorgen dat hij niet remt. ofwel, zorgen dat de remvoeringen de trommel nét niet raken.
Dit geprobeert, en opnieuw geen resultaat.

Wat het nu nog eventueel kan zijn:

-Toch de remvoeringen achter bijstellen( het was vóór de apk goed, alleen lekte één remcilindertje een heeel klein beetje, waardoor hij is afgekeurd)
-Misschien dan toch iets met de remvoeringen vóór. Ik heb er andere remklauwen opgezet, waarvan de remvoeringen ongeveer 1mm slechter zijn in totaal, dav mijn originele voorremvoeringen.
-Misschien iets met de rem verdeler?

is btw het totale remsysteem een soort van open systeem? dus wanneer ik de remcilinders van de voorremmen indruk met een schroevendraaier of whatever, zouden de remclindertje achter ietsje uit moeten gaan....
Dit zou best logish kunnen zijn als je de remclinder zo bekijkt..

Maar het verhaal van de wkikfit met het overlopen van de hoofdremclinder is dus lariekoek?

Ai jongens, hier komt mijn nachtrust zwaar onder te lijen..
Tom
Moderator

hoe dik je remvoering is maakt niet uit. Hij moet gewoon in 1 keer remmen. voor de APK maakt dat ook niet uit, dan meten ze gewoon of je auto genoeg remt. En indien je een cilinder induwt dan zal er geen andere uitkomen (daar is meer kracht voor nodig) maar zal gewoon het niveau in je reservoir wat stijgen.

Dus als je reservoir op max staat bij nieuwe blokken (wat zo hoort) dan kun je dus feitelijk aan je peil al zien hoe ver je blokken heen zijn.
Laatst gewijzigd door Tom op wo 17 jan 2007 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
ramsus42

Toenet met opvulringen de remvoeringen opgevuld, en idd het vloeistof niveau stijgt, maar nog 2 x trappen.

ik heb ook het idee dat hij alleen links voor erg goed remt, wat redelijk waarschijnlijk is omdat deze leiding het kortste is.

Achter remt het geloof ik voor geen meter.. Tenzij ik 2 x trap op het pedaal, dan werkt alles uitstekend.

..Ideen, tips, uitleg.. alles is zeer welkom..

Remy
Tom
Moderator

opvulringen????? effe een grote tang erop en het de zuiger wat inknijpen, dan zie je hetzelfde. Ik heb allemaal het idee dat je hoofdrem cilinder niet 100% is.......
ramsus42

nee het was mijn bedoeling de boel op te vullen. Dus als het ware de remvoering dikker maken. Hierdoor dach ik een soort druk te creeeren, maargoed, uiteraard geen succes.
Tom
Moderator

dat had ik je tevoren al kunnen zeggen :wink: . Zolang je olie in je reservoir hebt (en dus ook in je leidingen en in je zuigers) maakt het niet uit hoe dik je remvoering in. Je moet dan gewoon in een keer alles op druk hebben
ramsus42

ja agja, als je ten einde raad bent doe je de meest gekke dingen;)

nee hoor, maar ben er nu al de hele week mee bezig, waarna je op een gegeven moment overal in begint te geloven.

Remy
Menno

Wil nog wel eens helpen om 'm op z'n wielen te zetten, zodat de remdrukbegrenzer achter niet dichtslaat. Dan ontlucht ie achter niet echt jofel.
rev it like a rental
Bart V

De gtx heeft de drukbregrenzer in de achterremcilinders zitten. (daarom zijn die krengen zo duur). Er zit geen lastafhankelijke op, dus dat zou niets mogen uitmaken.

Wat wel mogelijk is, is dat op de 1 of andere manier iets niet in orde is met de remcilinder. Je moet het tenslotte zoeken in de dingen die je vervangen hebt, omdat het voor dat je ermee begon alles in orde was. Als je de oude nog hebt zou ik zeggen, monteer die nog eens en kijk of je het dan goed krijgt. Je moet gewoon wat dingen gaan proberen, anders kom je er nooit uit.
ramsus42

Idd ja..

En helaas heb ik de oude niet meer..Deze uit elkaar gehaald om de cupjes te bekijken, waar ik overigens niks aan zag..

Ik ga vandaag denk ik maar eens de garage's langs, eens kijken of zei mij wijzer kunnen maken.

Maar het over laten stromen van de hoofdremcilinder is dus bullshit?
Bart V

imho wel ja. Ik heb dat iig nog nooit hoeven doen om een auto te ontluchten in de 10 jaar dat ik al in een garage werk :)

Wat je wel kan doen is iemand laten pompen, en als je het systeem op druk hebt steeds 1 leiding van de hoofdremcilinder losdraaien tot de druk wegvalt. Dit herhalen voor alle leidingen, en vervolgens de remmen zelf wederom ontluchten. Maar ik wil nogmaals benadrukken dat dit normaalgesproken bij dit remsysteem niet nodig moet zijn, en dat ontluchten bij de remmen moet voldoen!
ramsus42

Dankje Bart V,

Ik zit alleen toch nog sterk te twijfelen. Het stomme is dat hij bij 1 x trappen ietsje remt, en de tweede keer gewoon als een beer. Perfect.

Het lijkt net alsof de achterste remcilinder eerst een stuk uit gaat, en pas bij de tweede keer trappen zover uitgaat, dat hij de remvoeringen tegen de trommel aanduwt. tenminste, zo voelt het..

Dus misschien 2 dikke moeren op mijn remvoeringen lassen aan de binnenkant om de boel op te vullen |:
Steven(stk)

ramsus42 schreef:Dankje Bart V,

Ik zit alleen toch nog sterk te twijfelen. Het stomme is dat hij bij 1 x trappen ietsje remt, en de tweede keer gewoon als een beer. Perfect.

Het lijkt net alsof de achterste remcilinder eerst een stuk uit gaat, en pas bij de tweede keer trappen zover uitgaat, dat hij de remvoeringen tegen de trommel aanduwt. tenminste, zo voelt het..

Dus misschien 2 dikke moeren op mijn remvoeringen lassen aan de binnenkant om de boel op te vullen |:
zoveel invloed op je remgedrag hebben de achterste remmen toch eigenlijk niet, het meeste komt toch van voren?
Bart V

Je kan de voeringen gewoon naar buiten afstellen met het stelmechanisme. Je moet ze zo afstellen dat je de trommel er nog net op krijgt, en deze nog net ongehinderd kan ronddraaien met het wiel los van de grond. Ik dacht overigens dat je dat al wel gedaan had :wink:

@stk: Hydrauliek kiest de weg van de minste weerstand. De hoofdremcilinder bouwt pas druk op zodra de achtercilinder tegen de voeringen aanduwt. Als er teveel ruimte tussen zit is 1 slag niet voldoende om de remcilinder (genoeg) druk te laten uitoefenen op de remvoering, en heb je dus een 2e slag nodig van de remcilinder.

En omdat er sprake is van een kruislingshescheiden systeem zal "drukverlies" op 1 van de achtercilinders onherroepelijk leiden tot een sponzig rempedaal, of dus de klachten die ramsus nu heeft.
ramsus42

Hoi bart,

Idd, ik heb als het ware de remvoeringen al verder naar buiten laten komen, door de handrem aan te trekken, en dus zorgend dat de remvoeringen net niet tegen de trommel aankomen.

Helaas mag dit niet werken, Logish, want de remcilinder moet nog even ver uitgaan.

Daarom dacht ik tussen het pootje van de remcilinder, en de binnenkant van de remvoering een dikke moer te lassen. Zo hoeft de rem cilinder nauwlijks uit te gaan om te remmen, en is er dus voldoende druk voor het hele systeem met 1 x trappen.

De goede oplossing is het zeker niet, maar voor de apk is het wel even goed. Weet alleen niet of het überhaupt zou kunnen werken..?

Evene achterwiel eraf, trommel eraf, en kijken wat er binnenin gebeurt.. Ik hoop dus dat bij de eerste keer pompen de remcilinder een stukje uitgaat, maar bij de tweede keer de remvoering naar buiten duwt. Is dit het geval dan zou het moerbeunprincipe moeten werken..

Tnx voor je moeite Bart, en uiteraard alle andere.
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

beunoplossingen aan je remmen...hmmmm....
Bart V

Als je de goede cilinder hebt moet je het gewoon prima kunnen afstellen met het stelmechanisme, en moet je de cilinder dusdanig kunnen oppompen dat deze netjes tegen de voering aan blijft drukken. Er mag dan absoluut geen sprake zijn van ruimte tussen de cilinder en de voering.

Als je nou zorgt dat je dat eens goed voorelkaar hebt (dus zonder opvullen) heb je mischien het probleem wel opgelost, en meteen ook zoals het hoort :)

Succes
ramsus42

Kun je de remcilinder iets oppompen dan!? dat hij al iets uit gaat staan, dus hem strak tegen de remvering aan kan zetten?
"Je kan de voeringen gewoon naar buiten afstellen met het stelmechanisme." Dus de voeringen? of de poten van de remclinder tegen de voeringen?

Naar mijn weten is het toch een schroefje waar je aan draait die alleen de remvoering iets naar buiten drukt? De remcilinder heeft dan toch nog een even lange weg te gaan..

Zeker weten doe ik het niet,
Graag meer uitleg (F)
Bart V

Je pompt het systeem per slag steeds iets op, net zolang tot alle remklauwen en cilinders niet verder kunnen, omdat alles is gevuld met olie, en de cilinders niet verder naar buiten kunnen. In dit geval dus tot wanneer de remcilinder achter tegen de voering aanzit. Als je het rempedaal loslaat komt de cilinder minmaal terug, wat net het verschil maakt tussen wel en niet remmen. Ordinair gezegd pomp je dus inderdaad de remcilinder op tot de vrije slag tussen de cilinder en de remvoering weg is. Laat je nu het pedaal los dan heeft de cilinder niet zijn gehele vrije slag, maar alleen de ruimte die veroorzaakt wordt doordat de hoofdremcilinder wat meer ruimte in het systeem geeft, waardoor er geen druk meer is.

Nog een voorbeeld. Je pompt de remcilinder achter op zonder dat deze ergens tegen aan kan komen. Op een gegeven moment staat de cilinder maximaal uit. In het circuit vanaf de hoofdremcilinder tot en met de remcilinder achter zit nu een bepaalde hoeveelheid olie. Die olie kan niet meer terug, en daardoor blijft de ruimte (vrije slag) van de remcilinder dus opgevuld, en zal maar minimaal terug komen als je het rempedaal los laat. Dit is maar goed ook, want anders moest je steeds 20 x trappen voor je eindelijk kon remmen :)

Normaalgesproken stellen de achterremmen zichzelf, maar dit mechanisme werkt maar zeer zelden, omdat het echt een waardeloze contstructie is.

Hopelijk is het zo wat duidelijker.
ramsus42

Maar dus wat moet ik nu precies doen?

Remvoeringen eraf, remklauwen vóór los halen, het hele systeem uit laten zetten door een paar keer op het rem pedaal te trappen en dan de boel er weer op zetten?

of begrijp ik dit nu verkeerd :~

tnx :~
Bart V

Zorgen dat de achterremmen goed afgesteld zijn zoals al eerder beschreven.

En daarna nog een keer ontluchten.
ramsus42

Bart,

Het afstellen snap ik niet hoe jij het beschrijft.
Zoals jij het beschrijft moet ik dus de remtrommel plus de klauw vóór loshalen, en dan pompen tot alles zich maximaal heeft uitgezet. Daarna alles weer terug zetten, en dan zou het dus eventueel moeten werken.

Of, zonder de remtrommel, en zonder de remvoeringen voor in de remklauw de boel ontluchten. Dus alles telkens tot maximale stand trappen, dan dus ontluchten, en dan de boel terug zetten?
Bart V

*zucht* :)

Je voorremmen hebben er even niets mee te maken. En uiteraard moet je alles EERST inelkaar zetten alvorens je op de rem gaat trappen. Ik heb nergens gezegd dat je moet pompen ZONDER de trommel erop, of een remklauw los.

Voor hoef je NIETS af te stellen, dat gaat vanzelf.

achter stel je de schoenen zodanig dat ze nét niet aanlopen als je de trommel monteert. Dat stellen doe je handmatig met het stelmoertje op het stelmechanisme. Om te kijken of je goed zit moet je dus ff de trommel erop zetten en kijken of deze nog net vrij draait zonder dat de schoenen er tegen aan zitten. Als je dat voorelkaar hebt zet je alles inelkaar en kan je op de rem trappen.

en let op: NOOIT op de rem trappen als je trommel eraf ligt, dus ook niet ontluchten :)

Verder is het mischien niet onverstandig om een vraagbaak te kopen, daar staan wat verhelderende plaatjes in.

Succes
Tom
Moderator

volgens mij wordt dit een enkeltje werkplaats :wink:
ramsus42

Ik schaam me diep jongens..

Auto's is het probleem niet, maar het werken met hydroliek is mijn sterkste kant niet. Pff, ik heb al zoveel gekloot gehad met remmen.

Maargoed, mijn remvoeringen achter waren dus dusdanig versleten dat de remclinders te ver uit moesten gaan om de remvoering tegen de trommel aan te drukken.( wist ik veel :~ )

Ik heb dus alle remvoeringen van voor tot achter vervangen, en YES, ut werkt! Eindelijk!

Het pedaal moet ik alleen nog wel redelijk ver in trappen om eenmaal hard te remmen, alleen zit ik weer met het volgende. Wanneer ik vol op de rem trap slippen mijn achterwielen wel, alleen mijn voorwielen niet. Ik heb de hele boel al ontvet met remreiniger, alleen mocht dit niet werken.
valt hier nog wat aan te vertstellen? of is het een kwestie van de boel inrijden zodat de remvoeringen lekker kunnen inslijten op de schijf?

bedankt Bart/iedereen.

( apk kon vrijdag niet meer afmelden, dus mocht maandag langs komen)
Laatst gewijzigd door ramsus42 op za 20 jan 2007 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno

ff inremmen. En daarna eventueel de remkrachtverdeler wat losser zetten.

Vaak helpt 't als je de handrem wat strakker zet, om die looze slag kwijt te raken.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

Dit moet je toch ook met het stelmechanisme kunnen stellen ipv met de handrem, en zo' n gtx heeft toch geen verstelbare verdeler?

Meet ook de dikte van de trommels eens, mischien zijn deze wel compleet opgesleten?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie