R4AT met GTT setup
-
hallo,
ik ben mn R4 aan het ombouwen van 5AT setup naar GTT setup met intercooler. maar nu zitten er 4 aansluitingen op de GTT carb.
vandaar mijn vraag:
wie heeft er toevallig een goede foto of een aansluitschemaatje, of wie weet er ergens een online handboek te staan(misschien staat zoiets ook in het cup handboek)
alvast bedankt!
groet
cees
ik ben mn R4 aan het ombouwen van 5AT setup naar GTT setup met intercooler. maar nu zitten er 4 aansluitingen op de GTT carb.
vandaar mijn vraag:
wie heeft er toevallig een goede foto of een aansluitschemaatje, of wie weet er ergens een online handboek te staan(misschien staat zoiets ook in het cup handboek)
alvast bedankt!
groet
cees
Laatst gewijzigd door cees de borst op di 21 nov 2006 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
niemand??
-
wie kan mij vertellen wat armer en wat rijker is mbt de mengselschroef??
linksom, dus open draaien is armer toch??
inmiddels doet ie het trouwens,
maar als ik gas los laat, hoor ik wel een cool geluidje(klinkt als een dumpvalve, maar die heb ik niet) maar volgens mij is het niet goed voor mn turbo. het klinkt als een soort rally auto, die hebben dat ook als ze opschakelen. het houdt een beetje het midden tussen kkkrrrr en tsssj.
volgens mij gaat mn wastegate niet open of blijft hij juist open staan...
want de turbodruk wordt ook niet hoger dan 0,5..terwijl hij altijd doorging naar 0,7-0,8 bar onder de gasklep..
wie kan mij helpen..
![Afbeelding]()
ff niet op dat gat in mn binnenspatborden letten.. moet ik nog een keer maken
![Afbeelding]()
alvast bedankt
cees
linksom, dus open draaien is armer toch??
inmiddels doet ie het trouwens,
maar als ik gas los laat, hoor ik wel een cool geluidje(klinkt als een dumpvalve, maar die heb ik niet) maar volgens mij is het niet goed voor mn turbo. het klinkt als een soort rally auto, die hebben dat ook als ze opschakelen. het houdt een beetje het midden tussen kkkrrrr en tsssj.
volgens mij gaat mn wastegate niet open of blijft hij juist open staan...
want de turbodruk wordt ook niet hoger dan 0,5..terwijl hij altijd doorging naar 0,7-0,8 bar onder de gasklep..
wie kan mij helpen..
ff niet op dat gat in mn binnenspatborden letten.. moet ik nog een keer maken
alvast bedankt
cees
Dat geluid lijkt zeker op een lekkage van het druksysteem, dus vanaf turbo tot intercooler. Controleer het eens zeer goed!
Dat geluid lijkt zeker op een lekkage van het druksysteem, dus vanaf turbo tot carborateur, inclusief intercooler. Controleer het eens zeer goed!
Dat geluidje is het terugslaan in de turbo. Komt Juist doordat je geen dumpvalve hebt. Zou in principe niet goed zijn voor de turbo, is nogal een smerige drukgolf die dr op komt te staan.
Fraai viertje, btw
Fraai viertje, btw

rev it like a rental
ha idd menno zijn 4 gasbak
gaaf ding!
gaaf ding!
-
hallo weer
ik hem mijn"lek"nog niet boven, wel heb ik een bosch dumpvalve besteld via mn werk..scheelt weer bijna 10 euries
als ik die erop bouw ga ik gelijk even al mijn aansluitingen nakijken of het ergens lekt ofzo.
hoeveel bar zou 0,4-0,5 bar onder de gasklep ongeveer zijn boven de gasklep?? misschien dat het nog wel mee valt met het lekken.
hoeveel bar zou een standaard AT T3 turbo moeten kunnen leveren 1 bar ofzo??
boven de 3000 toeren gaat de turbo trouwens pas een beetje meedraaien, maar das normaal toch volgens mij voor een AT??
@menno, welk viertje was van jouw dan, die van folkert en die gele R4GTT van ron(gebouwd door marcel geloof ik) ken ik wel. maar die van jouw niet.
beide boven genoemde 4tjes zijn allebei verkocht trouwens..
ik hem mijn"lek"nog niet boven, wel heb ik een bosch dumpvalve besteld via mn werk..scheelt weer bijna 10 euries

als ik die erop bouw ga ik gelijk even al mijn aansluitingen nakijken of het ergens lekt ofzo.
hoeveel bar zou 0,4-0,5 bar onder de gasklep ongeveer zijn boven de gasklep?? misschien dat het nog wel mee valt met het lekken.
hoeveel bar zou een standaard AT T3 turbo moeten kunnen leveren 1 bar ofzo??
boven de 3000 toeren gaat de turbo trouwens pas een beetje meedraaien, maar das normaal toch volgens mij voor een AT??
@menno, welk viertje was van jouw dan, die van folkert en die gele R4GTT van ron(gebouwd door marcel geloof ik) ken ik wel. maar die van jouw niet.
beide boven genoemde 4tjes zijn allebei verkocht trouwens..
-
hallo weer
na zondag naar de meeting te zijn gereden, ging op zich goed..ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch een GTT benzinepomp en benzinedruk regelaar moet.
als ik namelijk een tijdje gas flink gas geef dan gaat de motor stotteren. het is niet de ontsteking, want dan zou ie ook moeten gaan ploffen lijkt mij
ik denk namelijk dat als ik volle turbodruk heb, de carb nu gewoon leeg wordt getrokken en hij niet op tijd meer vol stroomt. als ik namelijk mijn gas los laat en vervolgens weer op het gas ga, gaat ie ontzettend horten en stoten. als ik even wacht dan doet ie het weer gewoon..
dus volgens mij gaat de mechanische brandstof pomp van de AT toch niet goed werken..
op zoek naar een GTT benzinepomp en benzinedruk regelaar..
wordt vervolgt
na zondag naar de meeting te zijn gereden, ging op zich goed..ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch een GTT benzinepomp en benzinedruk regelaar moet.
als ik namelijk een tijdje gas flink gas geef dan gaat de motor stotteren. het is niet de ontsteking, want dan zou ie ook moeten gaan ploffen lijkt mij
ik denk namelijk dat als ik volle turbodruk heb, de carb nu gewoon leeg wordt getrokken en hij niet op tijd meer vol stroomt. als ik namelijk mijn gas los laat en vervolgens weer op het gas ga, gaat ie ontzettend horten en stoten. als ik even wacht dan doet ie het weer gewoon..
dus volgens mij gaat de mechanische brandstof pomp van de AT toch niet goed werken..
op zoek naar een GTT benzinepomp en benzinedruk regelaar..
wordt vervolgt
-
heeft er iemand nog een benzinedrukregelaar van een R5 GT turbo die hij/zij wil verkopen???
ben nog steeds op zoek naar een benzinedrukregelaar namelijk, want als ik rustig rijdt loopt de motor als een zonnetje, maar geef ik een beetje gas dan niet meer.
kent iemand dit probleem??
en wie weet hoeveel liter per uur een standaard r5 GT turbo benzinepomp pompt?? ik heb hier wel op het forum gezocht en vond 50ltr/u maar dat vind ik persoonlijk niet echt veel. maar klopt dit wel??
wie helpt mij verder??
bedankt!!
ben nog steeds op zoek naar een benzinedrukregelaar namelijk, want als ik rustig rijdt loopt de motor als een zonnetje, maar geef ik een beetje gas dan niet meer.
kent iemand dit probleem??
en wie weet hoeveel liter per uur een standaard r5 GT turbo benzinepomp pompt?? ik heb hier wel op het forum gezocht en vond 50ltr/u maar dat vind ik persoonlijk niet echt veel. maar klopt dit wel??
wie helpt mij verder??
bedankt!!
50 klopt niet het was iedergeval boven de 100
Menno heeft net al jij een Blauwe 4 Alpine Turbo, net als de opude van folkert op gas. Ze hebben ze volgens mij samen gemaakt..
Misschien dat Jacob hier van RTC dit nog voor je heeft liggen. Misschien is voor op zo'n AT het ook wel verstandig om een T2 te monteren van een GT turbo. Max 1 bar en begint al bij 2000 toeren
Menno heeft net al jij een Blauwe 4 Alpine Turbo, net als de opude van folkert op gas. Ze hebben ze volgens mij samen gemaakt..
Misschien dat Jacob hier van RTC dit nog voor je heeft liggen. Misschien is voor op zo'n AT het ook wel verstandig om een T2 te monteren van een GT turbo. Max 1 bar en begint al bij 2000 toeren
-
kan je voor de GTT carb ook een standaard instelbare benzinedruk regelaar gebruiken?? of moet die perse met de turbodruk mee varieren??
de benzinedruk moet toch 2,5 bar constant blijven voor een GTT?
als dat kan zijn er diverse alternatieve drukregelaars te vinden.
wie weet raad?
bvd
groet
cees
de benzinedruk moet toch 2,5 bar constant blijven voor een GTT?
als dat kan zijn er diverse alternatieve drukregelaars te vinden.
wie weet raad?
bvd
groet
cees
-
hallo,
even een update-tje
ik heb dankzij renault sloop van de Tol in oud-beijerland inmiddels een benzinedrukregelaar.! die man heeft best veel liggen trouwen, hij is niet echt goedkoop maar heeft een hele boel spullen ook voor oudere renaults. hij heeft nog een 20 voet container vol r5 AT en alpine spul, spullen voor een r12 enz enz.. en natuurlijk nog voor de r4.
een benzinepomp had mijn zwager nog liggen, dit is gewoon een facet-benzinepompje geworden. deze heb ik even opgezocht en die levert voldoende benzine per uur.
dus van de week denk ik maar even ombouwen en kijken of hij het dan beter doet..ik hoop het wel in ieder geval, het rijdt wel zuinig op deze manier, maar even een beetje gas geven is er niet bij.
houdt jullie op de hoogte en plaats nog wel een paar foto's als ik het om ga gooien.
groet
cees
even een update-tje
ik heb dankzij renault sloop van de Tol in oud-beijerland inmiddels een benzinedrukregelaar.! die man heeft best veel liggen trouwen, hij is niet echt goedkoop maar heeft een hele boel spullen ook voor oudere renaults. hij heeft nog een 20 voet container vol r5 AT en alpine spul, spullen voor een r12 enz enz.. en natuurlijk nog voor de r4.
een benzinepomp had mijn zwager nog liggen, dit is gewoon een facet-benzinepompje geworden. deze heb ik even opgezocht en die levert voldoende benzine per uur.
dus van de week denk ik maar even ombouwen en kijken of hij het dan beter doet..ik hoop het wel in ieder geval, het rijdt wel zuinig op deze manier, maar even een beetje gas geven is er niet bij.
houdt jullie op de hoogte en plaats nog wel een paar foto's als ik het om ga gooien.
groet
cees
-
nou mn benzinepomp zit erop, het rijdt nu iets beter maar er zit toch iets nog niet goed.
nu ga ik denk ik mn carb nalopen en nieuwe pakkinkjes overal tussen doen enzo.
als ik nu gas geef en laat los dan begint ie te ploffen...denk dus ergens valse lucht ofzo of een membraampje ergens lek??
ook ben ik door mijn gaspedaal heen getrapt..das ook niet echt leuk.
al met al -> we blijven bezig......
nu ga ik denk ik mn carb nalopen en nieuwe pakkinkjes overal tussen doen enzo.
als ik nu gas geef en laat los dan begint ie te ploffen...denk dus ergens valse lucht ofzo of een membraampje ergens lek??
ook ben ik door mijn gaspedaal heen getrapt..das ook niet echt leuk.
al met al -> we blijven bezig......
-
hallo weer
ik heb vanavond even de carb open gehad en gereviseerd(revisiesetje gekocht via internet).
alleen ik zit nog met de aansluitingen...
moet er op de aansluiting links op de foto nu turbo druk komen te staan of niet?
[img]http://img175.imageshack.us/img175/6416/img0011pz5.th.jpg[/img]
en de rechtse aansluiting?
achter de linkse zit namelijk wel een veertje met een membraam, dus neem ik aan dat daar turbodruk op moet komen te staan??
maar volgens mij moet er ook ergens een "loze" aansluiting zijn?
en moet het turbodruk boven de gasklep zijn of eronder??
wie kan mij helpen.......

alvast bedankt
cees
ik heb vanavond even de carb open gehad en gereviseerd(revisiesetje gekocht via internet).
alleen ik zit nog met de aansluitingen...
moet er op de aansluiting links op de foto nu turbo druk komen te staan of niet?
[img]http://img175.imageshack.us/img175/6416/img0011pz5.th.jpg[/img]
en de rechtse aansluiting?
achter de linkse zit namelijk wel een veertje met een membraam, dus neem ik aan dat daar turbodruk op moet komen te staan??
maar volgens mij moet er ook ergens een "loze" aansluiting zijn?
en moet het turbodruk boven de gasklep zijn of eronder??
wie kan mij helpen.......

alvast bedankt
cees
-
zo de carb is gereviseerd en zit er weer op..
alleen mijn probleem is er maar iets beter op geworden, bij hogere toeren houdt de motor nog steeds in en begint te bokken,
dit gebeurt eigenlijk alleen als ik vol gas geef geef ik minder gas en blijf ik onder de 4000-4500 toeren dan is er niets aan de hand.
het is dus vooral irritant als je flink optrekt en dan door schakeld en weer gas geeft, dan houdt de motor nog erger in en heeft de motor zelfs de neiging te willen ploffen via de uitlaat.
kan het zijn dat er ergens lucht weglekt ofzo??
ik hoor niets blazen maar het is wel typisch dat het juist bij meer turbodruk gebeurd.
ik ga ook de schoepen van de turbo eens nakijken..misschien dat die in het niets rond staan te draaien ofzo..
als er iemand een idee heeft, dan hoor ik het graag.
groet
cees
alleen mijn probleem is er maar iets beter op geworden, bij hogere toeren houdt de motor nog steeds in en begint te bokken,
dit gebeurt eigenlijk alleen als ik vol gas geef geef ik minder gas en blijf ik onder de 4000-4500 toeren dan is er niets aan de hand.
het is dus vooral irritant als je flink optrekt en dan door schakeld en weer gas geeft, dan houdt de motor nog erger in en heeft de motor zelfs de neiging te willen ploffen via de uitlaat.
kan het zijn dat er ergens lucht weglekt ofzo??
ik hoor niets blazen maar het is wel typisch dat het juist bij meer turbodruk gebeurd.
ik ga ook de schoepen van de turbo eens nakijken..misschien dat die in het niets rond staan te draaien ofzo..
als er iemand een idee heeft, dan hoor ik het graag.
groet
cees
-
waarschijnlijk heb ik het gevonden..althans dat hoop ik.
ik had de benzinedrukregelaar en nog een paar slangetjes verkeerd aangesloten...
ik las in het topic over de volvo 343 ombouw dat de benzinedrukregelaar geen vacuum mag hebben.....dat kreeg die van mij dus wel
dus mijn dank hiervoor riel..
het vacuum in het inlaatspruitstuk trok de benzinedrukregelaar dus open als ik gas los liet.
ook de andere twee slangetje op de carb mogen geen vacuum krijgen, dus dat hebben we ook even omgedraaid..
doet ie het nu nog niet, dan gaan we eens een gtt benzinepomp eraan hangen en kijken wat ie dan doet.
heb de AT ontsteking er nog aan hangen trouwens
groet
cees
ik had de benzinedrukregelaar en nog een paar slangetjes verkeerd aangesloten...
ik las in het topic over de volvo 343 ombouw dat de benzinedrukregelaar geen vacuum mag hebben.....dat kreeg die van mij dus wel

dus mijn dank hiervoor riel..
het vacuum in het inlaatspruitstuk trok de benzinedrukregelaar dus open als ik gas los liet.
ook de andere twee slangetje op de carb mogen geen vacuum krijgen, dus dat hebben we ook even omgedraaid..
doet ie het nu nog niet, dan gaan we eens een gtt benzinepomp eraan hangen en kijken wat ie dan doet.
heb de AT ontsteking er nog aan hangen trouwens
groet
cees
probeer ook eens een 209 ontsteking van een gt, die zijn al weer een stuk beter afgeregeld op de ontstekings kromme, Liefst in combinatie met een pingelsensor. Dan maak je zeker een veiligere auto. Heeft een AT trouwens een turbo overdruksensor?? deze schakelaar onderbreekt de ontsteking als de druk boven de 1.2 bar komt.
En bij hoeveel toeren komt jouw turbo op volle druk en hoeveel is dat?
En bij hoeveel toeren komt jouw turbo op volle druk en hoeveel is dat?
-
- Contacteer:
wat voor een ontsteking heb/had jij erop dan menno?
-
- Contacteer:
009 is standaart at toch?
-
nou gisterenavond weer eens geprobeerd te starten..dat doet ie maar net, maar verder loopt ie als een natte krant
hij blijft niet stationair lopen en af en toe als je gas staat te geven, komt en een klap uit de uitlaat(wel cool die vlammen dat wel )
hoe loopt erg onregelmatig(slaat af en toe een klap over zegmaar) en als je even geen gas geeft(halve minuut), dan valt de motor stil.
en als de motor dan stil valt, dan krijg je hem heel slecht weer aan..moet echt 4 keer starten ofzo voor de motor aanslaat en op 2-3 poten gaat lopen, na een tijdje worden dit er wel 4 maar kloppen doet het nog niet
inmiddels heb ik wel een GTT brandstofpomp en een benzinedrukregelaar ertussen zitten, dus dat is het niet. de benzine druk is stationair hoger dan de turbodruk, dus dat klopt.
Dus dat wordt weer verder puzzelen, ga dus ook niet naar de rtc meeting,
als iemand nog goede ideeen heeft....ik hoor het graag, want ik weet het niet??
kan het door de kleppen komen, dat die gesteld moeten worden ofzo?
zou het mengsel te rijk zijn??
ontstekingsvolgorde??(niets aanveranderd)
timing ontsteking(niets aan veranderd)
ontsteking is goed(doorgemeten)
alvast bedankt voor het meedenken
groet
cees
hij blijft niet stationair lopen en af en toe als je gas staat te geven, komt en een klap uit de uitlaat(wel cool die vlammen dat wel )
hoe loopt erg onregelmatig(slaat af en toe een klap over zegmaar) en als je even geen gas geeft(halve minuut), dan valt de motor stil.
en als de motor dan stil valt, dan krijg je hem heel slecht weer aan..moet echt 4 keer starten ofzo voor de motor aanslaat en op 2-3 poten gaat lopen, na een tijdje worden dit er wel 4 maar kloppen doet het nog niet
inmiddels heb ik wel een GTT brandstofpomp en een benzinedrukregelaar ertussen zitten, dus dat is het niet. de benzine druk is stationair hoger dan de turbodruk, dus dat klopt.
Dus dat wordt weer verder puzzelen, ga dus ook niet naar de rtc meeting,
als iemand nog goede ideeen heeft....ik hoor het graag, want ik weet het niet??
kan het door de kleppen komen, dat die gesteld moeten worden ofzo?
zou het mengsel te rijk zijn??
ontstekingsvolgorde??(niets aanveranderd)
timing ontsteking(niets aan veranderd)
ontsteking is goed(doorgemeten)
alvast bedankt voor het meedenken
groet
cees
-
- Contacteer:
klinkt mij als veeel en veel te rijk lopen en een verkeerd onstekings tijdstip
-
aan veel te rijk afgesteld heb ik ook gedacht.
alleen als ik aan mijn stelschroef draai(rustig met halve slagen) dan gebeurd er ook niet veel..
ontstekingstijdstip, tja dat kan toch ook niet van de een op de andere dag verspringen??
zal eens kijken of de vliegwielsensor nog goed vast zit..
i.i.g bedankt
alleen als ik aan mijn stelschroef draai(rustig met halve slagen) dan gebeurd er ook niet veel..
ontstekingstijdstip, tja dat kan toch ook niet van de een op de andere dag verspringen??
zal eens kijken of de vliegwielsensor nog goed vast zit..
i.i.g bedankt