Olie lampje op dashboard gaat branden

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
poisoned
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:56

Ik zit met het volgende probleem: Sinds een tijdje gaat het olielampje op mijn dashboard branden als de motor warm is. Ik merk geen verschil met het rijden ofzo en er zit genoeg olie in. Dit is wel vervelend want mijn zus rijdt hier nu niet meer vertrouwd in. Weet iemand wat het kan zijn?

Alvast bedankt..
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

lagers versleten of oliepomp?
hoeveel km heeft ie gelopen en wat voor auto is het?
poisoned
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:56

Ja.. sorry vergeten te vermelden..
Het gaat om een clio 1.2 RN op G3

Hij heeft al 198.000km gelopen.. Laatst waren de kleppen gesteld en 4 nieuwe bougies maar dat hielp ook niet..

Het lampje gaat branden als ik de koppeling in trap.. alleen als de motor warm is gebeurt het..
poisoned
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:56

uit het bouwjaar 1999
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Grote kans dat de oliepomp versleten is.
Ik zou de oliedruk even laten meten, dan weet je het zeker.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ja lijkt mij ook foute boel !
of je lagers zijn verrot
gewoon een ander blokkie scoren op de sloop moet niet zon groot probleem zijn
als tussen oplossing kan je er ook je huidige olie er uit laten lopen en een iets dikkere er in doen.
20W40 of zo.
blijft alleen wel rekken want je motor gaat binnenkort kapot lopen :(
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

kan doorvervuiling komen door te weinig olie verversen

je kan hem een paar keer flushen met speciale flush olie

en dan met 15 w 40 gaan rijden

wel na flushen olie filter vervangen
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

IS het niet zo dat de motor teveel in toeren zakt als je de koppeling intrapt?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
poisoned
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:56

Oke.. ja heel soms als ik de koppeling intrap dan gaat hij richting de 500 toeren en daarna loopt hij weer op naar de 750 toeren. Als ik dan iets gas bij geef dus bijv. naar de 1000 toeren dan gaat het lampje vervolgens weer uit. Het smoorklephuis ofzo was 3000km geleden wel gereinigd maar dat hielp ook niet.

Nogmaals allen bedankt!!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Oliedruk wel eens laten nameten.
Gaan niet meer lampjes branden, alsof ie afgeslagen is?
Het kan als ie tever weg valt, dat de dashboard-controlelampjes aanspringen (en dus ook het olielampje).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

das waar wat riel zegt (Y)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

wil idd ook wel eens aanspringen bij bijna afslaan
maar altijd eerst het olie druk lampje
dynamo duurt altijd een fractie langer

ik denk dat je deze motoren al met de clip kan bijstellen qua stationair toerental

kijk anders ook eve de vacuum slangetjes na
zekers als ie een beetje rommelig loopt

heeft de auto het ook op benzine?
poisoned
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:56

Ja heel soms slaat hij bijna af.. bij mijn zus sloeg hij zelfs een keer af en er gaan dan lampjes branden.. De auto heeft het ook op benzine..

Als jullie een idee hebben was het is.. dan ben ik blij!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Even een vraag, gaat niet over Renault maar over de Corrado g60 van een vriend van me.

2500km geleden corrado helemaal gereviseerd. Alles nieuw erin, keerringen, lagers, zuigers, zuigerveren etc.

Nu last van lage oliedruk. Stationair 0,5 bar, bij 2000 toeren 1,5 bar, bij hoge toeren tot 4 bar.

Minimum voor de Corrado is 1,5 bar bij 2000 toeren, dus dat lampje begint te zoemen als je pech hebt. Een keer gas geven en t lampje is uit, na een keer gas geven blijft de druk ook tijdelijk ietsjes hoger.

NU vragen we ons af waardoor de druk wegloopt, dit was voorheen nog niet het geval, en het werd langzaam erger, leek het.

De lagers zien er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

Is deze slijtage (op de randen) niet raar na 2400 km? Op de oude lagers zat de coating er nog op na 200.000km.

Oliepomp = nieuw, geen lekkages, geen olieverbruik!

We hebben maar eens nieuwe lagers gemonteerd, echter deze gaven íets meer oliedruk, maar nog altijd niet jé van het.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Weet je zeker dat de oliepomp de juiste is?
Misschien is er iets niet helemaal goed met dat ding.

Die lagers mogen er na 2400 km niet zo uitzien m.i.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wat voor drukmeter gebruik je?
sluit anders eens een mechanische aan.
er bestaat natuurlijk altijd kans op elektrische problemen.

zit er verder niet ergens een terugslagklep met kogel en veer in het blok?
misschien dat die niet helemaal ok meer is?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Oliepomp is OEM en nieuw, maar maakt geen verschil met de vorige (die óók nagemeten was en in prima staat was). Die plunjer wat je bedoelt kan idd, maar deze zit in de pomp.

Ik gebruik een (dure :@ ) mechanische oliedrukmeter.

Ik vind de slijtage raar, omdat aaan de randen de coating weg is. Net of de lagers bol staan?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ja das idd vreemd
laat anders die krukas en lagers even opmeten door een revisie bedrijf

misschien moet de as eerst wel even licht gepolijst worden alvorens hem weer in elkaar te zetten met nieuwe lagers.

heb je wel alles met het juiste aanhaalmoment vastgezet?
en zijn het wel de goeie lagers die je gekocht hebt?
ik bedoel niet toevallig van een ander type auto wat er ook erg op lijkt en past.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou, de krukaslagers van dealer kostten 130 euro. Bestelden we ze bij de grossier, kosten ze met korting 40 euro. Dus raad eens welke lagers er nu in zitten (0) Normaal ga ik er vanuit dat een lager een lager is.

Nu gaan we toch echt denken om es de originele lagers erin te zetten ...

Denk dat het dan toch echt daar moet zitten.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zou ik ook denken idd

wel pokke man heb je weer extra werk
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Maja, t is minutenwerk hé...
irritantste is elke keer die olie weer aflaten :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou, er is weer nieuws, maar we wordne er niet veel wijzer van.


lagers zijn opgemeten met Plastigage. NIEUWE lagers hé: ze zitten er 300km in.

Krukas
Opgegeven waarde nieuw: 0,07-0,09
Vervangen bij 0,17

drijfstang
Opgegeven waarde nieuw: 0,04-0,06
Vervangen bij 0,12

Resultaten:
Krukas alles rond de 0,1
Drijfstang alles rond de 0,8

behalve 1tje op de drijfstang, die zit op 0,123

Kruktap weg? Heeft slijpen zin? Is dan oliedrukprobleem opgelost?

Stomme waardes zijn dit. Niet echt gaar, maar ook niet nieuw. Ook bij deze nieuwe lagers zijn al slijtpatronen zoals de foto hierboven te zien (300km!) wellicth veroorzaakt door nog altijd n lage oliedruk?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie