ACT: Clio RS

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

Het gaat me ook niet om de BMW maar om het feit: Gas, dan nog liever een Diesel zoals al aangegeven.

Maar voor 70 mille of meer heb ik wel iets anders in mijn gedachten, zoals een boel hier wel zullen weten:

Audi RS4 van een paar jaar oud..........zoef, zoef.........met het hele gezin in de Station..
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

Sub Impreza fully tuned :p

Dealer in Gorinchem heeft alweer 2 RS'jes verkocht in januari, overigens had de inkoper gedacht om 1'tje met recaro's en speedline wielen te bestellen maar dat heeft die toch maar niet gedaan.Nu komt er een mooie gele R26 :)
Maus

AnthonyR schreef:Sub Impreza fully tuned :p
Nee, dan ga je op betrouwbaarheid...
Sander2

Maus schreef:
AnthonyR schreef:Sub Impreza fully tuned :p
Nee, dan ga je op betrouwbaarheid...
Hoe staat het eigenlijk met de betrouwbaarheid van de impreza's met alleen een chipje en een open uitlaatlijn?
Maus

Goed, je zit dan nog aan de veilge kant van de 300 pk. (Meesten zitten dan rond de 280 pk / 400 nm.)
Sander2

Maus schreef:Goed, je zit dan nog aan de veilge kant van de 300 pk. (Meesten zitten dan rond de 280 pk / 400 nm.)
Mwah, da's ook niet verkeerd. Kan dat hok van jouw dan al bijgehouden worden met 300 pk? ^O^
Erik (Schepjes)
Contacteer:

Maus schreef: Deze setup zou goed moeten zijn voor 360 - 370 pk's en 450+ nm.
Met een Ecutek-kuurtje gaat 't koppel over de 500 nm. :bang:
:beer:
Maus

Het is maar net wat je onder bijhouden verstaat. :wink:
Maarten-Jan
Car: R19.R

Arno17 schreef:Het gaat me ook niet om de BMW maar om het feit: Gas, dan nog liever een Diesel zoals al aangegeven.

Maar voor 70 mille of meer heb ik wel iets anders in mijn gedachten, zoals een boel hier wel zullen weten:

Audi RS4 van een paar jaar oud..........zoef, zoef.........met het hele gezin in de Station..
Wat heb je tegen gas dan?
Bart V

Waarschijnlijk gebasseerd op vooroordelen, kroegtalk en kennisgebrek van de voordelen :) Zo zijn er nog zeker een miljoen nederlanders.

Laat dat maar zo blijven, want als iedereen de (financiele) voordelen van gas zou ontdekken kost het geen 50 cent per liter meer :D
Maarten-Jan

ow ja :p , ik heb niks gevraagd / gezegd :D
raceV6ActivaLPG

Ja, en ook niet verder vertellen over gas: ook exoten (zoals de ClioV6) kunnen tegenwoordig vrijwel altijd de G3-klassificatie krijgen, dus ook de korting op de wegenbelasting... daar werd altijd erg moeilijk over gedaan maar dat is ook veranderd. :D
Arno17

Bart V schreef:Waarschijnlijk gebasseerd op vooroordelen, kroegtalk en kennisgebrek van de voordelen :) Zo zijn er nog zeker een miljoen nederlanders.

Laat dat maar zo blijven, want als iedereen de (financiele) voordelen van gas zou ontdekken kost het geen 50 cent per liter meer :D
Over vooroordelen gesproken..............:D.

Neen, niks van dat alles, ik vind het gewoon niks.

Nog meer vooroordelen, een bom in je auto, ruimte minder in je kofferbak....etc, etc....

Wel is het zo dat GAS het gaat afleggen tegen diesel, waarom?>

Omdat met diesel men zuiniger rijdt en meer rendement er uit trekt en dat zijn geen vooroordelen maar feiten.

Kortom, diesel gaat beter en goedkoper en sneller dan gas, zeker zuiniger in verbruik.

En als je een G3 hebt is het idd wel lekker tot op zekere hoogte, want als je auto al wat meer weegt is het voordeel een flink stuk minder.

Enne, als laatste, gas is om op te koken of je huis mee te verwarmen....D
Maarten-Jan

dan vind je een benzine auto ook niks???

Want G3 lpi rijdt niet anders dan een benzine auto... (je hebt zelfs meer vermogen en koppel dan op benzine)
er is maar 1 echt verschil, en dat is dat je auto 40/50 kilo zwaarder weegt door de tank. Daar staat tegenover dat je altijd met 1/4 benzine tank rijdt.

En een bom in je auto heb je zeker niet, een lpg tank is veel sterker dan een benzine tank. Daarnaast is lpg vluchtig en verdampt meteen. Een benzine damp blijft hangen. Kies maar wat je liever hebt!

Minder ruimte in je kofferbak heb je allang niet meer overigens, ringtank, onderbouw, etc.!

Persoonlijk vraag ik me af hoelang diesel gaat blijven met steeds strenger worden emissie eisen... al is het op dit moment wel leuk in dieselland met al die dikke diesels (ook van renault --> 2.0 Dci 177 pk sweet :) ).

op LPG mag je niet eens koken! wettelijk verboden :P
Arno17

melcon schreef:dan vind je een benzine auto ook niks???

Want G3 lpi rijdt niet anders dan een benzine auto... (je hebt zelfs meer vermogen en koppel dan op benzine)
er is maar 1 echt verschil, en dat is dat je auto 40/50 kilo zwaarder weegt door de tank. Daar staat tegenover dat je altijd met 1/4 benzine tank rijdt.

En een bom in je auto heb je zeker niet, een lpg tank is veel sterker dan een benzine tank. Daarnaast is lpg vluchtig en verdampt meteen. Een benzine damp blijft hangen. Kies maar wat je liever hebt!

Minder ruimte in je kofferbak heb je allang niet meer overigens, ringtank, onderbouw, etc.!

Persoonlijk vraag ik me af hoelang diesel gaat blijven met steeds strenger worden emissie eisen... al is het op dit moment wel leuk in dieselland met al die dikke diesels (ook van renault --> 2.0 Dci 177 pk sweet :) ).

Klopt allemaal en ik weet dat ook wel, maar ik blijf het niks vinden die op gas rijdende auto's.
Heb zelfs weleens een Alto op LPG gezien, toppunt van zuinigheid vind ik dat.
En je mag dan rijden als een benzine auto, het is het niet.
LPG is een mengsel van propaan en butaan. Vloeibaar butaan wordt bij een temperatuur vanaf ongeveer 0 °C geen gas maar blijft vloeibaar en is dan niet meer bruikbaar om o.a. te koken of te verwarmen.
Propaan wordt bij deze temperatuur nog wel gasvormig, waardoor je dus bij vrieskou alleen maar het propaandeel van het vloeibare LPG gas verdampt en vervolgens enkel verbruikt. De grens van propaan ligt veel lager.

LPG= Liquefied Petroleum Gas
Menno

Arno17 schreef:
melcon schreef:dan vind je een benzine auto ook niks???

Klopt allemaal en ik weet dat ook wel, maar ik blijf het niks vinden die op gas rijdende auto's.
Heb zelfs weleens een Alto op LPG gezien, toppunt van zuinigheid vind ik dat.
En je mag dan rijden als een benzine auto, het is het niet.
LPG is een mengsel van propaan en butaan. Vloeibaar butaan wordt bij een temperatuur vanaf ongeveer 0 °C geen gas maar blijft vloeibaar en is dan niet meer bruikbaar om o.a. te koken of te verwarmen.
Propaan wordt bij deze temperatuur nog wel gasvormig, waardoor je dus bij vrieskou alleen maar het propaandeel van het vloeibare LPG gas verdampt en vervolgens enkel verbruikt. De grens van propaan ligt veel lager.

LPG= Liquefied Petroleum Gas
Mijn RS'je loopt op LPG, en ben er bijzonder over te spreken. Tank ligt netjes in de bandenbak, zelfde vermogen als benzine, 500 km actieradius, en vrijwel geen extra wegenbelasting. Dan wil je toch niet in een suf dieseltje rijden, stinkend als de hel, tyfusherrie, rauw, en altijd te weinig vermogen? Qua emissies is 't natuurlijk zowiezo helemaal ruk. Maargoed, in menig kroeg liggen de ideeen blijkbaar anders. :)
rev it like a rental
Maarten-Jan

ieder zijn ding natuurlijk :)

Maar doe mij persoonlijk maar benzine of lpg... mischien als ik ooit een keer klaar ben met school en voor mijn werk veel kilometers zou moeten maken dat ik een diesel zou overwegen :p maar dan heb ik denk alsnog liever lpg :D
Arno17

Menno schreef:
Mijn RS'je loopt op LPG, en ben er bijzonder over te spreken. Tank ligt netjes in de bandenbak, zelfde vermogen als benzine, 500 km actieradius, en vrijwel geen extra wegenbelasting. Dan wil je toch niet in een suf dieseltje rijden, stinkend als de hel, tyfusherrie, rauw, en altijd te weinig vermogen? Qua emissies is 't natuurlijk zowiezo helemaal ruk. Maargoed, in menig kroeg liggen de ideeen blijkbaar anders. :)
Over vooroordelen gesproken. :wink:

Maar goed, tot zover maar deze discussie, ieder zijn voorkeur!
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Menno schreef:Mijn RS'je loopt op LPG, en ben er bijzonder over te spreken. Tank ligt netjes in de bandenbak, zelfde vermogen als benzine, 500 km actieradius, en vrijwel geen extra wegenbelasting. Dan wil je toch niet in een suf dieseltje rijden, stinkend als de hel, tyfusherrie, rauw, en altijd te weinig vermogen? Qua emissies is 't natuurlijk zowiezo helemaal ruk. Maargoed, in menig kroeg liggen de ideeen blijkbaar anders. :)
Kijk, een ervaringsdeskundige. Mag ik vragen wat de inbouw heeft gekost? Deed je dit toen je hem nieuw kocht? 500km actieradius, dat heb ik ook bijna met benzine (550km ongeveer)!
Ik denk niet dat hij voor een Clio V6 bestaat hoor trouwens, want hij mag dan wel bijna gelijk zijn aan de Xantia V6, maar de verschillen maken dat er speciaal voor deze motor toch wel een pakket onwikkeld moet worden neem ik aan? En hoe maak je dat rendabel voor die enkele 10-tallen auto's die er van dit type rondrijden?
raceV6ActivaLPG

Ik denk niet dat hij voor een Clio V6 bestaat hoor trouwens, want hij mag dan wel bijna gelijk zijn aan de Xantia V6, maar de verschillen maken dat er speciaal voor deze motor toch wel een pakket onwikkeld moet worden neem ik aan?
Voor zover ik weet is er voor geen enkele PSA-V6 een LPG-pakket ontwikkeld of het is sinds kort. Probleem was altijd dat de importeurs de garantie lieten vervallen als je zo'n V6 op LPG wilde. Oorzaak wellicht de oude 12V die in het begin (heb ik het over 17 jaar geleden...) veel problemen gaf op LPG. De nieuwe V6 (sinds '97) is eigenlijk probleemloos op LPG, maar er is nog steeds niet een standaard pakket voor. Maar dat schijnt tegenwoordig ook niet meer te hoeven, als de auto voldoet aan de uitlaatgasemissie van '94 en de in te bouwen gasinstallatie voldoet in principe aan G3, schijn je tegenwoordig al G3 op kenteken te kunnen krijgen. :)
In ieder geval zijn er meerdere LPG-inbouwers die een installatie kunnen leveren voor de V6, en dus naar ik aanneem ook voor de ClioV6.
Riël
Über-Spammer

Correctie, 1996 :)

VOor de rest is een G3 klassificering tegenwoordig vrijwel standaard bij elke auto vanaf dit bouwjaar. Een prima werkende gasinstallatie is een heel enkele gevallen nog wat moeilijker, vooral bij bijvoorbeeld modellen van VW (de direct ingespoten motoren).
catscan

Bart V schreef:Waarschijnlijk gebasseerd op vooroordelen, kroegtalk en kennisgebrek van de voordelen :) Zo zijn er nog zeker een miljoen nederlanders.

motor slijt toch harder? en gaat minder lang mee. en zal nooit 100% het vermogen halen van een gewone benzine. weet niet of het klopt maar heb het ook maar gehoord :D
Maarten-Jan

Vroeger klopte dat ja... maar lees eens terug, dan zie je staan dat je met lpi tegenwoordig zelfs meer(!) vermogen hebt. (lpg pingelt minder snel dan benzine).
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Arno17 schreef:

Nog meer vooroordelen, een bom in je auto, ruimte minder in je kofferbak....etc, etc....

Omdat met diesel men zuiniger rijdt en meer rendement er uit trekt en dat zijn geen vooroordelen maar feiten.

Kortom, diesel gaat beter en goedkoper en sneller dan gas, zeker zuiniger in verbruik.

En als je een G3 hebt is het idd wel lekker tot op zekere hoogte, want als je auto al wat meer weegt is het voordeel een flink stuk minder.

Mijn Laguna op LPG: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/161540.html

Vorige auto, Mégane Coupé dTi: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/121122.html

Verschil in brandstofkosten per 100 kilometer: 5,44 tegenover 4,28. De Laguna is groter, kost iets minder aan belasting en is € 1,16 per 100 km goedkoper. Toch leuk, met 30.000 km op jaarbasis. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
L'ours

Martijn schreef:
Arno17 schreef:

Vorige auto, Mégane Coupé dTi: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/121122.html

Verschil in brandstofkosten per 100 kilometer: 5,44 tegenover 4,28. De Laguna is groter, kost iets minder aan belasting en is € 1,16 per 100 km goedkoper. Toch leuk, met 30.000 km op jaarbasis. :)
Leuk sommetje, moet je nou de afschrijving per km op een gas auto en een diesel ook ff meenemen ;)
catscan

Ik moet koelvloeistof hebben voor mijn rs.

Ik zie vaak 2 soorten, goedkope en speciaal voor aluminium onderdelen, die het dubbele kost. Maakt het uit welk ik erin gooi?

En maakt het ook uit als je rode bv bij blauwe gooit?
Menno

elmotheelk (Eric) schreef:
Menno schreef:Mijn RS'je loopt op LPG, en ben er bijzonder over te spreken. Tank ligt netjes in de bandenbak, zelfde vermogen als benzine, 500 km actieradius, en vrijwel geen extra wegenbelasting. Dan wil je toch niet in een suf dieseltje rijden, stinkend als de hel, tyfusherrie, rauw, en altijd te weinig vermogen? Qua emissies is 't natuurlijk zowiezo helemaal ruk. Maargoed, in menig kroeg liggen de ideeen blijkbaar anders. :)
Kijk, een ervaringsdeskundige. Mag ik vragen wat de inbouw heeft gekost? Deed je dit toen je hem nieuw kocht? 500km actieradius, dat heb ik ook bijna met benzine (550km ongeveer)!
Ik denk niet dat hij voor een Clio V6 bestaat hoor trouwens, want hij mag dan wel bijna gelijk zijn aan de Xantia V6, maar de verschillen maken dat er speciaal voor deze motor toch wel een pakket onwikkeld moet worden neem ik aan? En hoe maak je dat rendabel voor die enkele 10-tallen auto's die er van dit type rondrijden?
Meeste LPG setjes zitten ergens rond de 2000 euro, inc inbouw enzo. Ik heb 'm d'r zelf ingeschroefd, clio had toen iets meer dan een ton op de teller staan.
rev it like a rental
Robke
Car: Lexus IS250

catscan schreef:Ik moet koelvloeistof hebben voor mijn rs.

Ik zie vaak 2 soorten, goedkope en speciaal voor aluminium onderdelen, die het dubbele kost. Maakt het uit welk ik erin gooi?

Nooit de rode gebruiken, dat is troep.
Mengen mag je ook niet met rood.
Blauw schijnt het beste te zijn, ik durf niet te zeggen of het wat uitmaakt wat voor koelvloeistof je hebt.
Zolang het geen goedkope shit is zal het wel goed zijn.
catscan

Robke schreef:

Blauw schijnt het beste te zijn, ik durf niet te zeggen of het wat uitmaakt wat voor koelvloeistof je hebt.
ok de verkoper verteltelde me van wel... |:

hoezo is rode troep? die is toch speciaal voor aluminium?? tenminste ik zie dat die overal rood is.

En blauwe is juist de goedkopere.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

L'ours schreef:[quote="Martijn

Leuk sommetje, moet je nou de afschrijving per km op een gas auto en een diesel ook ff meenemen ;)[/quote]
Prima, vertel me maar wat de percentages zijn. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Menno schreef:
elmotheelk (Eric) schreef:
Meeste LPG setjes zitten ergens rond de 2000 euro, inc inbouw enzo. Ik heb 'm d'r zelf ingeschroefd, clio had toen iets meer dan een ton op de teller staan.
Vet hoor! En hoe snel heb je de kosten van de LPG-set terugverdiend?
CChris

catscan schreef:
Robke schreef:

hoezo is rode troep? die is toch speciaal voor aluminium?? tenminste ik zie dat die overal rood is.

blauw bevriest pas bij -24 (moet er ook op staan als t goed is) en de groene bij -26, van rode koelvloeistof weet ik het niet.........evenals verdere eigenschappen, die zou ik niet zo 123 weten.
R 5 Convertible Rulezz
catscan

CChris schreef:
catscan schreef:
Robke schreef:

blauw bevriest pas bij -24 (moet er ook op staan als t goed is) en de groene bij -26, van rode koelvloeistof weet ik het niet.........evenals verdere eigenschappen, die zou ik niet zo 123 weten.
De rode is zogenaamde "Longlife" en dus duurder, speciaal voor aluminium onderdelen.

Maar in de Clio RS kan dus de gewone blauwe? wat dus NIET speciaal voor aluminium is? Maar wel goedkoper.

Want iemand heeft rode voor me meegenomen en wil me auto niet verkloten door zo iets simpels... Ondanks de verkoper die zegt dat het kan.
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Ik heb nog nooit rode koelvloeistof voor mijn auto (ook niet mijn huidige RS) hoeven kopen. De Renault dealer gooit er ook blauwe in. Check anders het onderhoudsboekje van je RS.
Senshin

phase 1 of phase 2.

Dit is op dit moment mijn probleem..
Budget: 12000 euro (en niet meer verhogen).

Ik heb overal gekeken, phase1 vindt je altijd voor goeie kilometers, praat over 50000 tot 70000 met die prijs, wat gewoon goed te doen is.
Phase 1 gaat ook gewoon voor die prijs, dus heb je zeker een mooie auto.
Ik had er trouwens een tijdje terug ook nog ingereden, en ik was zeer positief!

Alleen liever toch een phase 2, maar dan hik je toch al vaker tegen de 1ton aan of soms zelfs erover, zou phase2 het waard zijn om met die kilometers gekocht te worden voor die prijs?

Hopelijk kan ik hier wat advies krijgen + misschien wat ervaring.

Groet
Plaats reactie