Vragen CLio 1.2 1992

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
marinus

Omdat ik mijn vragen over mijn Clio een beetje bij elkaar wil houden start ik daar maar een nieuw topic over.

Het gaat over de Clio 1.2 met carbu motor uit 1992, die ik enkele weken geleden heb gekocht voor , jullie mogen het gerust weten, 850 euro met 1 jaar APK.
marinus

Auto ziet er nog redelijk goed uit. Inmiddels de lak weer wat glanzend gemaakt met commandant 4 en Kruidvat quick-wash.

Rechterknipperlicht glaasje ontbrak, en inmiddels voor 5,- een gebruikt knipperlicht gekocht en geplaatst.

De auto heeft trouwens opvallend weinig deukjes, roest en parkeerschade.
marinus

De dashboard verlichting is in de loop der jaren wat minder geworden en ik wil de lampjes vervangen.
Ik heb de bovenzijde van het dashboard losgeschroefd, maar kom op die manier nog niet bij de lampjes.

Wat moet er nog verder los?
Wedelman

Achter de tellerplaten en in het verwarmingspaneel zit verlichting.

Te tellerplaten kan je verwijderen door de bovenkap er af te halen en de twee (torx 20) schroeven boven het paneel los te schroeven.

Dan moet je de kap rond de stuurkolom verwijderen (drie schroefjes van onderen). Dan kan je met een lange torx schroevendraaier de twee onderste schroeven van het paneel los draaien. Je moet even zoeken, pak er desnoods even een zaklampje bij. Daarna haal je de stekkerblokken los (je hoeft niet goed op te letten hoe ze vast zitten, dat kan maar op één manier.

Via de onderkant kan je de tellerkabel loshalen. Even voorzichtig met een platte schroevendraaier de plastic 'stekker' loswrikken van de metalen achterkant van de teller.

Dan kan je het paneel er uit halen en de lampjes verwissellen. Neem wel alle lampjes mee, dan weet je zeker dat de waarschuwingslampjes werken en niet van ouderdom alsnog binnen een paar maanden kapot gaan.

Het verwarmingspaneel kan je loshalen door het radioconsole (zit met twee kleinere schroeven vast) los te halen. Dan zitten er twee schroeven achter. Draai die lost en haal het paneel er uit. De stekker moet misschien los, maar de kabels kan je gewoon laten zitten. Dan kan je dat ene lampje vervangen.

Succes!
marinus

Omdat er niks geen garageboekjes of andere info over het onderhoud verleden is meegeleverd heb ik de auto maar bij voorbaat wat onderhoud gegeven.

Km stand = 136000.
Oliefilter, luchtfilter, bougies en olie vervangen.

De bougies die uit de motor kwamen waren allemaal redelijk koffiebruin, dus dat lijkt wel goed te zitten.
Geen idee wat voor viscositeit olie in de auto moet, ik heb maar voor een budget olie 10W40 gekozen.

Hierna langs het tankstation gereden en de was-spuit voorzichtig door de motorruimte gehaald om alle jarenlange vettigheid weg te spoelen.
Misschien toch niet zo heel erg verstandig geweest, de dagen hierna bij de koude start enkele keren een ijselijk gepiep uit de motor ruimte wat na enkele kilometers weer verdween.
Ik hoop maar dat het gewoon de V-snaar wielen waren waar misschien wat vliegroest op was gekomen en niet de lagers van de dynamo ofzo.
marinus

Wedelman bedankt voor de info, Hier heb ik iets aan!

Qua onderhoud moet ik volgens mij enkel nog de kleppen stellen en eventueel de rotor van de stroomverdeler vervangen of controleren.

De auto heeft dan wel geen schriftelijk onderhouds verleden, maar toch ziet alles er uit alsof het niet verwaarloosd is.

Alleen tast ik nog een beetje in het duister met de distributie riem. Bij mijn Mitsubishi plakt men een sticker op het distributiedeksel met de datum van vervanging van deze riem, erg handig vind ik.
Bij de renault is dus niets te zien. Ik moet de staat van de riem dus een keer controleren.
Op mijn vraag in een eerder topic hoe dit gedaan moet worden schreef mtbiker het volgende :

Distributieriem: rechterwiel eraf, plastieke plaat weg, motor ondersteunen, met een 16 motorsteun losschieten, alternator beetje loszetten, V-riem en dan de afdekkap van de D-riem erafhalen. De onderste plastieke afdekkap is met een 1, de metalen is met een 10, een dikke torx en het kan zijn een 13 of 16 (weet niet zeker).

Dan kan je de riem bekijken, om te vervangen poelie krukas erafschieten, motor op zijn punt zetten (doe je met de bout van de poelie, en steek ertussen een dikke moer, die van de remtrommels bijvoorbeeld), spanrol met een 16 loszetten, riem erafhalen, nieuwe riem erop, liefst ook niewe spanrol. Riem aanspannen: 2 spijkers in de gaatjes van de spanrol steken, schroevendraaier ertussen, aanspannen (tegen de richting van de klok in) en de 16 terug vastzetten, en dan alles terug in elkaar zetten.

Als je aan de afdekkap van de D-riem zit, de torxen vervangen door gewone bouten, is makkelijker als hij ooit terug uit elkaar moet.

Kleppen stellen: kleppendeksel eraf, en motor rondraaien met een 18 dop of ringsleutel om hem op het juiste punt te zetten.

klepstelvolgorde:
kleppen van cilinder 1 (vliegwielzijde) op tuimelen, van cilinder 4 afstellen, bij 2 op tuimelen 3 afstellen, 3 op tuimelen 2 afstellen en 4 op tuimelen 1 afstellen.

Bij koude motor inlaat 0,1mm uitlaat 0,25mm

Is wel zo uit het hoofd gezegd, maar is volgens mij allemaal juist.

Een zeer duidelijk verhaal. Wel een dag werk denk ik, moet ik maar eens een mooie dag voor uitkiezen.
marinus

Als dan dat rechterwiel er af moet om bij dat distributiedeksel te kunnen komen, moet ik hiervan misschien maar gelijk het lager vervangen :

Als ik met twee handen het wiel vastpak en beweeg voel ik wat speling.... vreemd dat ie hiermee door de apk is gekomen.
mtbiker

marinus schreef:Als dan dat rechterwiel er af moet om bij dat distributiedeksel te kunnen komen, moet ik hiervan misschien maar gelijk het lager vervangen :

Als ik met twee handen het wiel vastpak en beweeg voel ik wat speling.... vreemd dat ie hiermee door de apk is gekomen.
wie zegt dat dit het lager is? die haal je er trouwens niet zomaar met de hand uit. Maar wat is speling. Zou van de bevestiging van de veerpoot kunnen zijn, die komen bij een clio trouwens ophoog als je hem laat zakken (moeilijk uit te leggen, moet je zelf zien), en het kan een stuurstang of spoorstangkogel zijn (chape). Best iemand die iets van auto's kent eens naar laten kijken.

D-riem duurt geen dag, met gewoon een krik en geen brug heeft het me 2 uur geduurd inclusief naar mijn nonkel fietsen voor een passende torx, in de garage met een 2-palenbrug en het passende gereedschap doen we er een half uurtje over.
marinus

mtbiker schreef: D-riem duurt geen dag, met gewoon een krik en geen brug heeft het me 2 uur geduurd inclusief naar mijn nonkel fietsen voor een passende torx, in de garage met een 2-palenbrug en het passende gereedschap doen we er een half uurtje over.
Dat zal dus nooit geen honderden euro's moeten kosten als ik het de garage laat doen?
marinus

Ik heb de remvloeistof ververst en wil nu het koelsysteem verversen.

Na het aftappen ben ik van plan om de motor even te laten draaien met gewoon kraanwater in het koelsysteem voorzien van wat vaatwaspoeder, om de boel eens goed te reinigen.

Iemand hier ervaring mee, of kan ik dat beter niet doen?
Johan_16v
Contacteer:

ik zou die waspoeder toch maar laten, want dan blijf je spoelen voor die zooi eruit te krijgen. en dan nog. gewoon doorspoelen met zuiver water zal wel voldoende zijn.
marinus

Johan_16v schreef:ik zou die waspoeder toch maar laten, want dan blijf je spoelen voor die zooi eruit te krijgen. en dan nog. gewoon doorspoelen met zuiver water zal wel voldoende zijn.
Ik heb het toch niet kunnen laten.

Onderste slang verwijderd van de radiateur (bij de klemband is dus nauwelijks bij te komen, van ellende maar de ventilator weggehaald voor wat meer werkruimte) en de termostaat verwijderd.
Systeem afgetapt en weer gevuld met water met toegevoegd vaatwaspoeder.
Zonder de thermostaat gaat het gehele koelsysteem direct circuleren en hoefde ik niet te wachten totdat het koelwater op temperatuur was en de thermostaat ging werken.
Na enige tijd circuleren bruin water afgetapt en alles flink doorgespoeld met de tuinslang .
Hierna alles weer dicht gemaakt, thermostaat er in en vers koelmiddel van de Gamma.

Trouwens, bij de renault garage geinformeerd naar vervangen van de distributie riem, prijs = 276,- inclusief. Iemand andere prijzen, ervaringen of adressen ?
mtbiker

aan die klemband kan je toch makkelijk aan, duidelijk dat je nog nooit aan een espace IV gewerkt hebt :lol:
marinus

Ok, even een update.

Deurcontact binnnverlichting werkt niet meer en na het rubberkapje wat hieroverheen zit er af gehaalt te hebben is duidelijk te zijn dat deze kapot is. Hoe haal ik dit schakelaartje uit de deurpost?

Groot licht kan ik wel mee seinen, maar zodra het dimlicht aanstaat wil het groot licht niets meer doen. Is mijn stuurschakelaar misschien kapot?
Siempie

marinus schreef: Groot licht kan ik wel mee seinen, maar zodra het dimlicht aanstaat wil het groot licht niets meer doen. Is mijn stuurschakelaar misschien kapot?
Jep die is kapot, schijnt vaker te gebeuren (heb er in 50000km 3 versleten)
RonLooij
Contacteer:

marinus schreef: Trouwens, bij de renault garage geinformeerd naar vervangen van de distributie riem, prijs = 276,- inclusief. Iemand andere prijzen, ervaringen of adressen ?
Ik heb het zelf gedaan. Is goed zelf te doen! (heb ook een 1.2)
Plaats reactie