ik heb probleempje met mijn auto het ABS lampje brand en blijft branden na het starten en die moet uitgaan anders keuren ze hem niet goed en heb op het moment geen APK. achter heb ik er nieuwe remschijven opgezet en nieuwe blokken voor zijn de blokken en schijven nog goed genoeg. voor is wel een draadje door geknipt die op de remblokken komt. maar dat is toch alleen voor slijtage indicatie
als iemand hier iets van weet of mischien een bekent probleem is hoor ik het graat alvast bedankt.
Renault 19 TXE ABS lampje brand
Dan heb je best kans dat er een ABS sensor kapot is.
Het zou ook zomaar kunnen dat de pomp zelf kaduuk is.
De goedkoopste oplossing is waarschijnlijk om de ABS eraf te mollen en er een gewone hoofdremcilinder op te zetten.
De goedkoopste oplossing is waarschijnlijk om de ABS eraf te mollen en er een gewone hoofdremcilinder op te zetten.
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
lampje uit dashbord halen dan kan die iig gekeurd worden
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Dan wordt hij zeker afgekeurd, als er ABS op zit moet het werken en dus het controlelampje gaan branden.
Wat men nog wel eens doet is het ABS lampje aansluiten op die van de dynamo, maar daar trapt een beetje keurmeester niet in denk ik.
Wat men nog wel eens doet is het ABS lampje aansluiten op die van de dynamo, maar daar trapt een beetje keurmeester niet in denk ik.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
dan zeg je toch er zit geen abs op?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ow ok 

-
pomp bromt alleen als ik hem op contact heb en als ie druk heeft tenminste zo lijkt het een na een paar sec gaat ie uit. maar hoe kom ik erachter als ie stuk is. en wat kan zoiest ongever gaan kosten als je het wel laat maakenRobke schreef:Dan heb je best kans dat er een ABS sensor kapot is.
Hmm, normaal werkt dat wel, t lampje eruit halen.
Maar even de weerstand van de abs sensoren doormeten, een afwijkende springt er zo uit.
Eens een keer schoonmaken wil ook schelen
Maar even de weerstand van de abs sensoren doormeten, een afwijkende springt er zo uit.
Eens een keer schoonmaken wil ook schelen

-
dat ga ik dus even probeeren dat schoonmaaken hoop dat dit het probleem is dan los ik het makelijk weer op
we zullen zien alvast bedankt voor tip

-
nog een vraag is er bij renault 19 ook een manier om de ABS computer te reseten. of is deze alleen maar uitleesbaar bij de grage want mijn lampje brand nog steeds ook na dat ik het schoon heb gemaakt met contact spray maar kan eer niet echt heel goed bij als ik de banden er af haal. voorzichtig geprobeerd de sensor los te halen maar als ik dat boutje los maakt wil ie nog niet makkelijk los of zit dit nog weer anders in elkaar dan met een boutje. En heb nog even gekeken als ik het lampje uit wil hebben kan ik ook gewoon de zekering eruit halen maar dan doet ie het helmaal niet meer maargoed daar zullen ze wel niet intrappen bij de APK.
Het lampje gaat vanzelf uit als de storing opgelost is. Jij hebt dus nog een storing in het systeem zitten ergens, welke waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een sensor en/of de bedrading/stekkers.
Als ik me niet vergis moeten de sensoren een weerstand hebben van 100 ohm. Ookal is het een andere waarde, hier kom je snel genoeg achter aangezien je er vanuit mag gaan dat minstens 2 sensoren dezelfde en goede waarde hebben.
Je kan dus vrij simpel meten of dit per sensor klopt, en of er een sensor is met een afwijkende waarde. Een vuil contact of draadbreuk zie je dan direct door een afwijkende weerstandwaarde. Een afwijkende waarde laat het storingslampje branden, en schakelt het abs uit, zoals bij jou het geval is.
Achter sensoren kan je meten door de stekkers los te halen bij de achteras, en voor sensoren kan je meten door de stekkers los te halen in de relaiskast achter het schutbord. Dit is de enige goede manier om te controleren of de sensoren de storing veroorzaken, en als je een beetje handig bent doe je dit in een kwartiertje.
Als ik me niet vergis moeten de sensoren een weerstand hebben van 100 ohm. Ookal is het een andere waarde, hier kom je snel genoeg achter aangezien je er vanuit mag gaan dat minstens 2 sensoren dezelfde en goede waarde hebben.
Je kan dus vrij simpel meten of dit per sensor klopt, en of er een sensor is met een afwijkende waarde. Een vuil contact of draadbreuk zie je dan direct door een afwijkende weerstandwaarde. Een afwijkende waarde laat het storingslampje branden, en schakelt het abs uit, zoals bij jou het geval is.
Achter sensoren kan je meten door de stekkers los te halen bij de achteras, en voor sensoren kan je meten door de stekkers los te halen in de relaiskast achter het schutbord. Dit is de enige goede manier om te controleren of de sensoren de storing veroorzaken, en als je een beetje handig bent doe je dit in een kwartiertje.
-
ik heb de ABS ook maar even laaten uit lezen bij de renault grage. hier komt uit dat er een storing zit in de voeding of een diode weerstand waarschijnlijk maar hij zecht dat de sensoren goed zijn omdat die computer alles wel precies kan lezen per sensor dus daar licht het dan niet aan denk ik. anders laat ik het gewoon na kijken. maar mocht nog iemand weeten waar deze meldingen meestal voor gelden dan hoor ik dat graag.
-
zit in de voeding/weerstand, als je een 'lege' clio start met startkabels start blijft het abs lampje ook branden (voedingsfout) als je hem daarna op de normale manier start is er niets aan de hand. t zal bij een 19 ook wel zo werken denk ik
-
Jordi - Clio 16V schreef:zit in de voeding/weerstand, als je een 'lege' clio start met startkabels start blijft het abs lampje ook branden (voedingsfout) als je hem daarna op de normale manier start is er niets aan de hand. t zal bij een 19 ook wel zo werken denk ik
tja bij mij dus bij normaal starten maargoed is dat dan een hoofd weerstand van de auto. want mijn ventilator van de kachel reageert zelfs op het gebruik maken van het knipper licht dan hoor je hem harder en zachter blazen maar dat had ik met mijn 19 1.4 niet
-
- Car: R19.R
dan zou ik je bedrading eens goed bij langs lopen, vooral massa...
-
heb voor zoveer ik weet alle massa draden bij langes geloopen. ook bij de abs computer en de hoofd kabel van de auto zelf. maar goed op dit moment staad het abs probleem niet meer boven aan want ik heb er net weer een jaar apk op. ondanks abs gedoe.melcon schreef:dan zou ik je bedrading eens goed bij langs lopen, vooral massa...
-
dat scheelt in elk geval 
Maar goed, je snapt natuurlijk zelf ook wel dat je ventilator niet op je knipperlicht hoort te reageren

Maar goed, je snapt natuurlijk zelf ook wel dat je ventilator niet op je knipperlicht hoort te reageren

Er zit niet echt een "hoofdweerstand" in de auto. Wat wel kan is een slechte massakabel ergens. Maar wat vooral vaak voor komt bij die abs-systemen is vocht in de relais kast, met oxidatie van de contacten, en dus storingen als gevolg. In dat zwarte kastje achter het schutbord zitten een aantal relais, waaronder 1 of 2 grote welke gesoldeerd zijn. Deze verzorgen, je raad het al, de voedinghenkwillem schreef:
tja bij mij dus bij normaal starten maargoed is dat dan een hoofd weerstand van de auto. want mijn ventilator van de kachel reageert zelfs op het gebruik maken van het knipper licht dan hoor je hem harder en zachter blazen maar dat had ik met mijn 19 1.4 niet

-
kijk aan dan moet ik die computer er dus even uithalen en na checken. solderen gaat me opzich wel lukken. hoop dat dit het ABS probleem is. na mijn idee zou het wel zoiets moeten wezen want anders krijg je bij het uitlezen niet voeding/diode als fout melding. en ja wat dat met het stroom precies is moet ik maar even na meten zit nu een 42 ampère accu in no name en volgens automat moet mijn 1.7 wel een accu van 62 ampère aankunnen zonder dat hij er onder lijd. maar misschien weet iemand dat hier of dat wel echt zo is want auto moet nog wel langer mee dan een maand
maar al vast weer bedankt voor de informatie.

maar al vast weer bedankt voor de informatie.
-
Dat hangt van je dynamo af... maar 60 zou opzich wel moeten kunnen.
Maar is wat mis met je accu dan? zolang die het prima doet lekker laten zitten.
-
dat is zo maargoed vind wel raar want als ik de auto start is de spanning ruim over de 13 volt. dat hoort ok zo. want voor zo ver ik weet moet ie niet onder de 13 komen want dan is de dynamo slecht maarja heb alle kabels voor zo ver ik weet schoon gemaakt maar de lampen gaan nog steeds veller branden als ik gas geef. dus tja dan zou het nog aan de accu kunne liggen. omdat ook de abs een voedings probleem heeft en volgens de grage. en ik de ABS computer er uit heb gehad en de soldeeringen heb na gekeken. geen oxidatie of niks dus. twijvel een beetje aan de accumelcon schreef:Dat hangt van je dynamo af... maar 60 zou opzich wel moeten kunnen.