Renault 19 TXE ABS lampje brand

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
henkwillem
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 19 apr 2006 8:11

ik heb probleempje met mijn auto het ABS lampje brand en blijft branden na het starten en die moet uitgaan anders keuren ze hem niet goed en heb op het moment geen APK. achter heb ik er nieuwe remschijven opgezet en nieuwe blokken voor zijn de blokken en schijven nog goed genoeg. voor is wel een draadje door geknipt die op de remblokken komt. maar dat is toch alleen voor slijtage indicatie

als iemand hier iets van weet of mischien een bekent probleem is hoor ik het graat alvast bedankt.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Dan heb je best kans dat er een ABS sensor kapot is.
Het zou ook zomaar kunnen dat de pomp zelf kaduuk is.

De goedkoopste oplossing is waarschijnlijk om de ABS eraf te mollen en er een gewone hoofdremcilinder op te zetten.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

lampje uit dashbord halen dan kan die iig gekeurd worden
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Dan wordt hij zeker afgekeurd, als er ABS op zit moet het werken en dus het controlelampje gaan branden.

Wat men nog wel eens doet is het ABS lampje aansluiten op die van de dynamo, maar daar trapt een beetje keurmeester niet in denk ik.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

dan zeg je toch er zit geen abs op?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Best lastig als ze dan zo'n grote ABS pomp zien zitten onder de motorkap...... :beer:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ow ok (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
henkwillem
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 19 apr 2006 8:11

Robke schreef:Dan heb je best kans dat er een ABS sensor kapot is.
Het zou ook zomaar kunnen dat de pomp zelf kaduuk is.

De goedkoopste oplossing is waarschijnlijk om de ABS eraf te mollen en er een gewone hoofdremcilinder op te zetten.
pomp bromt alleen als ik hem op contact heb en als ie druk heeft tenminste zo lijkt het een na een paar sec gaat ie uit. maar hoe kom ik erachter als ie stuk is. en wat kan zoiest ongever gaan kosten als je het wel laat maaken
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hmm, normaal werkt dat wel, t lampje eruit halen.

Maar even de weerstand van de abs sensoren doormeten, een afwijkende springt er zo uit.

Eens een keer schoonmaken wil ook schelen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

9 van de 10 keer hielp bij mij het schoonmaken van de sensoren. Gewoon eerst even de tuinslang er goed opzetten en anders het wiel demonteren en de sensoren voorzichtig schoonmaken (contactcleaner?).
henkwillem
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 19 apr 2006 8:11

dat ga ik dus even probeeren dat schoonmaaken hoop dat dit het probleem is dan los ik het makelijk weer op :) we zullen zien alvast bedankt voor tip
henkwillem
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 19 apr 2006 8:11

nog een vraag is er bij renault 19 ook een manier om de ABS computer te reseten. of is deze alleen maar uitleesbaar bij de grage want mijn lampje brand nog steeds ook na dat ik het schoon heb gemaakt met contact spray maar kan eer niet echt heel goed bij als ik de banden er af haal. voorzichtig geprobeerd de sensor los te halen maar als ik dat boutje los maakt wil ie nog niet makkelijk los of zit dit nog weer anders in elkaar dan met een boutje. En heb nog even gekeken als ik het lampje uit wil hebben kan ik ook gewoon de zekering eruit halen maar dan doet ie het helmaal niet meer maargoed daar zullen ze wel niet intrappen bij de APK.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Het lampje gaat vanzelf uit als de storing opgelost is. Jij hebt dus nog een storing in het systeem zitten ergens, welke waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een sensor en/of de bedrading/stekkers.

Als ik me niet vergis moeten de sensoren een weerstand hebben van 100 ohm. Ookal is het een andere waarde, hier kom je snel genoeg achter aangezien je er vanuit mag gaan dat minstens 2 sensoren dezelfde en goede waarde hebben.

Je kan dus vrij simpel meten of dit per sensor klopt, en of er een sensor is met een afwijkende waarde. Een vuil contact of draadbreuk zie je dan direct door een afwijkende weerstandwaarde. Een afwijkende waarde laat het storingslampje branden, en schakelt het abs uit, zoals bij jou het geval is.

Achter sensoren kan je meten door de stekkers los te halen bij de achteras, en voor sensoren kan je meten door de stekkers los te halen in de relaiskast achter het schutbord. Dit is de enige goede manier om te controleren of de sensoren de storing veroorzaken, en als je een beetje handig bent doe je dit in een kwartiertje.
henkwillem
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 19 apr 2006 8:11

ik heb de ABS ook maar even laaten uit lezen bij de renault grage. hier komt uit dat er een storing zit in de voeding of een diode weerstand waarschijnlijk maar hij zecht dat de sensoren goed zijn omdat die computer alles wel precies kan lezen per sensor dus daar licht het dan niet aan denk ik. anders laat ik het gewoon na kijken. maar mocht nog iemand weeten waar deze meldingen meestal voor gelden dan hoor ik dat graag.
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

zit in de voeding/weerstand, als je een 'lege' clio start met startkabels start blijft het abs lampje ook branden (voedingsfout) als je hem daarna op de normale manier start is er niets aan de hand. t zal bij een 19 ook wel zo werken denk ik
henkwillem
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 19 apr 2006 8:11

Jordi - Clio 16V schreef:zit in de voeding/weerstand, als je een 'lege' clio start met startkabels start blijft het abs lampje ook branden (voedingsfout) als je hem daarna op de normale manier start is er niets aan de hand. t zal bij een 19 ook wel zo werken denk ik

tja bij mij dus bij normaal starten maargoed is dat dan een hoofd weerstand van de auto. want mijn ventilator van de kachel reageert zelfs op het gebruik maken van het knipper licht dan hoor je hem harder en zachter blazen maar dat had ik met mijn 19 1.4 niet
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

dan zou ik je bedrading eens goed bij langs lopen, vooral massa...
henkwillem
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 19 apr 2006 8:11

melcon schreef:dan zou ik je bedrading eens goed bij langs lopen, vooral massa...
heb voor zoveer ik weet alle massa draden bij langes geloopen. ook bij de abs computer en de hoofd kabel van de auto zelf. maar goed op dit moment staad het abs probleem niet meer boven aan want ik heb er net weer een jaar apk op. ondanks abs gedoe.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

dat scheelt in elk geval :)

Maar goed, je snapt natuurlijk zelf ook wel dat je ventilator niet op je knipperlicht hoort te reageren :D
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

henkwillem schreef:
tja bij mij dus bij normaal starten maargoed is dat dan een hoofd weerstand van de auto. want mijn ventilator van de kachel reageert zelfs op het gebruik maken van het knipper licht dan hoor je hem harder en zachter blazen maar dat had ik met mijn 19 1.4 niet
Er zit niet echt een "hoofdweerstand" in de auto. Wat wel kan is een slechte massakabel ergens. Maar wat vooral vaak voor komt bij die abs-systemen is vocht in de relais kast, met oxidatie van de contacten, en dus storingen als gevolg. In dat zwarte kastje achter het schutbord zitten een aantal relais, waaronder 1 of 2 grote welke gesoldeerd zijn. Deze verzorgen, je raad het al, de voeding :) Als je mazzel hebt red je het door de contacten even opnieuw te solderen.
henkwillem
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 19 apr 2006 8:11

kijk aan dan moet ik die computer er dus even uithalen en na checken. solderen gaat me opzich wel lukken. hoop dat dit het ABS probleem is. na mijn idee zou het wel zoiets moeten wezen want anders krijg je bij het uitlezen niet voeding/diode als fout melding. en ja wat dat met het stroom precies is moet ik maar even na meten zit nu een 42 ampère accu in no name en volgens automat moet mijn 1.7 wel een accu van 62 ampère aankunnen zonder dat hij er onder lijd. maar misschien weet iemand dat hier of dat wel echt zo is want auto moet nog wel langer mee dan een maand :)

maar al vast weer bedankt voor de informatie.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat hangt van je dynamo af... maar 60 zou opzich wel moeten kunnen.
Maar is wat mis met je accu dan? zolang die het prima doet lekker laten zitten.
henkwillem
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 19 apr 2006 8:11

melcon schreef:Dat hangt van je dynamo af... maar 60 zou opzich wel moeten kunnen.
Maar is wat mis met je accu dan? zolang die het prima doet lekker laten zitten.
dat is zo maargoed vind wel raar want als ik de auto start is de spanning ruim over de 13 volt. dat hoort ok zo. want voor zo ver ik weet moet ie niet onder de 13 komen want dan is de dynamo slecht maarja heb alle kabels voor zo ver ik weet schoon gemaakt maar de lampen gaan nog steeds veller branden als ik gas geef. dus tja dan zou het nog aan de accu kunne liggen. omdat ook de abs een voedings probleem heeft en volgens de grage. en ik de ABS computer er uit heb gehad en de soldeeringen heb na gekeken. geen oxidatie of niks dus. twijvel een beetje aan de accu
Plaats reactie