slecht stationair draaien bij koude motor

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
hendal

We hebben vorig jaar een renault megane scenic gekocht, helaas met een slechte motor erin die vervangen is.

Het probleem wat ik nu ervaar is dat bij koud weer dat de motor slecht tot niet stationair wil draaien.
Starten is geen probleem en zolang je wat gas houdt blijft hij het ook wel doen.

Wat mij opvalt is dat als ik hem in het begin start en ik raak het gaspedaal niet aan dat hij wel blijft lopen maar zodra ik wat gas geef dat hij daarna uitvalt. Ook gaat het toerental dan nogal op en neer tussen en 750-tal toeren.

Eenmaal een beetje opgewarmt is het probleem voorbij.

Er zit ook een lpg installatie in maar het maakt niet uit of hij nou op gas of benzine staat(vlg. mij start hij standaard op benzine).

Iemand een idee waar het probleem zit?
Bart V

Welk motortype gaat het om?

Klinkt als een defecte koelvloeistoftemp sensor of gaskleppositie potmeter of iets in de bedrading.

Simpelste manier om dat te controleren is om even een diagnose te laten doen aan de testkast bij Renault.

Wat betreft dat uitvallen. De meeste lpg installaties schakelen over op lpg zodra je een beetje gas geeft. Als de lpg installatie niet goed afgesteld staat kan het gebeuren dat de motor afslaat op het moment van overschakelen. Valt de motor ook uit als je de lpg installatie uitschakeld, en de motor dus op benzine loopt?
hendal

Wat bedoel je met motortype? benzine 2.0l ??

Naar ik weet hoe deze lpginstallatie werkt in mijn auto is dat dit pas na een tijdje overschakelt, niet perse na wat gas geven.

Als hij overschakelt is er wel even een dip in het toerental maar dit is niet hetzelfde als in het begin bij het koude starten.

Die diagnoise die ze bij de garage doen heeft niks met de lpg installatie te maken ga ik vanuit? dus ik hoef niet perse een dealer te vinden die ook met lpg installaties werkt lijkt mij.

Ga ik zo snel mogelijk eens even laten meten dan.

Net nog even wat getest, als hij wel stationair draait en ik geef een even wat stevig gas en laat dan de gas weer los dat de toerental inzakt(duh) maar dat hij laat lijkt te reageren en dan de ene keer wel op tijd weer genoeg brandstof geeft om stationair te lopen en de andere keer gebeurt dat net te laat en hapert ie wat na voordat hij ophoudt.
Bart V

Loopt de auto ook slecht stationair als de auto nog koud is, maar wel op lpg draait? Zit er nog verschil in de klachten tussen het rijden op benzine en rijden op lpg?
hendal

Maakt niet uit waar hij op loopt als hij koud is. Verder zijn er geen verschillen in het rijden tussen benzine en lpg als de motor eenmaal maar een beetje opgewarmd is.

Wat is trouwens een normaal toerental voor een stationair draaiende motor van een scenic, hij draaide 750 toeren en ietsje lager maar dat heb ik nu zelf ietsje opgeschroeft naar 1250 toeren om te kijken wat het voor resultaat geeft bij een koude start(morgen weet ik meer hiervan).
hendal

Nou het stationair toerental omhoogdraaien had geen effect, we laten morgen het gasklephuis schoonmaken om te kijken of dat effect heeft.
studio

Ik heb in mijn clio 1.6 (2003) (lpg g3) ongeveer hetzelfde:

Soms (als de motor koud is, maar niet per se bij koud weer) start ik stationair op een hoger toerental dan normaal, en schommelt op een regelmatig ritme tussen de 1500 en 1700 toeren. Als ik opnieuw start, is het probleem verholpen.

Vandaag viel me op dat het 'waarschuwingslampje tractiecontrole' brandt als dit gebeurt. Lijkt me een elektronisch probleem. Iemand ideeen?

Thanks.
hendal

Zo,

De Oplossing voor het probleem bleek uiteindelijk toch een grondige schoonmaak te zijn van het gasklephuis, hij loopt koud stationair weer goed :)
Clio16vTR

Misschien een beetje een oud topic, maar het gasklephuis... is dat die zwartebox achter op het motorblok wat bijna tegen het schutbord aanzit?

Heb zelf een clio uit 2001 1.2 16v en die van mij loopt soms ook heel erg beroerd stationaire. En valt dan ook uit als ik geen gas geef. Ook valt na een 15 sec de storing weer weg en loopt ie weer normaal, maar dan moet het toerental wel boven de 3000 blijven (tijdelijk).

Kan iemand mij vertellen waar dit zit met evt een foto erbij? :~
Clio16vTR

Niemand?
Clio16vTR

^up

Niemand? :~
Plaats reactie