[Scénic]vervelende kraak rechtervoorwiel

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
ericon
Car: Meg RS225 + diversen

hoi

Ik heb een probleem met mijn scénic waar ik niet uitkom.
Er zit een lichte irritante kraak bij het rechtervoorwiel.
Dit komt alleen voor als ik optrek, afrem en bij drempels.
Ik heb alle ophangpunten van de draagarmen al ingespoten met WD40 evenals de motorsteun en stabilsatorstang, dit hielp helemaal niets.
Als de auto stilstaat en ik schud de auto zeg maar tegen het dak kraakt hij niet.
Zou dit een schokbreker probleem zijn?
Er zit een klein gaatje onderin de breker, waar ik ook al WD40 ingespoten heb, ook dat helpt niet.

Weet iemand raad, alle reactie is welkom (Y)
Bart V

Het is moeilijk te beoordelen zo zonder het geluid gehoord te hebben, maar er zijn wel een aantal mogelijke standaard oorzaken te noemen.

- Speling fuseekogel
- Speling toplager veerpoot
- Speling stabilisatstangrubber(s)
- Speling draagarmrubber(s)
- Speling reactiestang (als die erop zit bij de scenic)
- Versleten schokdemper.

Om dit uit te sluiten zal je toch de wielophanging eens goed moeten bekijken/demonteren en controleren op bovenstaande punten. Ik zou beginnen met de kogels en rubbers, omdat het vrij makkelijk is om daar eventuele slijtage aan te ontdekken.
ericon

Dank je, ik zal het wiel er eens onderuit pakken.
Het gaat trouwens om een scénic uit 2001 met 2.0 16V motor.
Misschien heeft het te maken met een licht gebonk wat ik nu al ruim een jaar hoor bij het stuurhuis bij het rijden over een forse klinkerweg.
Bij iedere garagebezoek laat ik mijn stuurinrichting en ophanging nakijken, maar er is nooit iets gevonden.
Tom
Moderator
Car: MB

voor een apk controleren ze alle kogels op speling. Doe dit eens (eventueel belast en onbelast) door met een bandijzer oid te kijken of je speling kunt vinden. Krik de auto ook eens en pad dan het wiel op kwart over negen en op 6 uur (horizontaal en verticaal dus) vast en controleer op speling.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ericon

Bedankt voor de reactie, ga ik proberen.
Het kraken word echt met de dag irritanter :@ ik word er gewoon kregel van, kan daar echt niet tegen |:
Raar dat het tijdens het rijden niet is, alleen tijdens het optrekken en duiken (remmen) van de auto.
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
JW 21T

Heb hetzelfde bij m'n safrane.
Waarschijnlijke stabilisatorstang is dacht ik van nylon met daaromheen een rubberen hoes.
kost geloof ik 21 euro,maar heb geen zin om er onder te gaan liggen nu :lol: dus radio harder :)
ericon

Hmm kzal eens kijken.
Het idd geen weer om wat te doen buiten en aangezien de alpine binnen staat op blokken (S)
Zal overdag de auto op het werk eens binnenrijden.
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

is zo goed als zeker je veerpoot lager dat vast staat
vergeet wd 40 pak jb 80
maar dit zal waarschijnlijk niet meer helpen
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

oohw ja kijk ook even of je geen veer gebroken hebt
-PAZ-
Über-Spammer

kijk je motorsteunen eens na, wij hebben een soort gelijk probleem gehad met een laguna 2, toen bleek dat de motorsteun rechts boven te slap geworden was en daardoor de beugel raakte die er nog achterop zit om het kantelen op te vangen en dat veroorzaakte het bijgeluid.
Kijk de motorsteun rechts maar eens na of je geen sporen ziet van metaal op metaal contact. Bij de laguna leek het toen ook net of het bijgeluid uit de stuurinrichting kwam ipv uit de motorsteun.
R5GTT. Drive it like you stole it
ericon

Bedankt voor de reactie's, ik ga alle tips even nakijken, pak wel een halve snipperdag en rij mn auto lekker binnen.
Ik laat het weten
THX!!
ericon

Ik ben vandaag bij de garage geweest, daar hebben ze de ophanging van de schokbreker ingevet, en ik moet zeggen dat het scheelt!, het is nu minder.
De schokbreker schijnt aan 2 gewrichten vast te zitten die blijken te kraken.
Heeft er iemand een plaatje hoe dit eruit moet zien, want ik kan me geen voorstelling maken van zo'n construcktie.
Een veer zit toch altijd vast?
Als het weer erger word kon die ophanging vervangen worden zei hij.
Maar dat moet dan schijnbaar aan al de 2 de kanten.

Verder verdenk ik dat ding er ook van dat deze rammelt op een klinkerweg.
Is het een idee om zo'n ding op de sloop te halen en gewoon te vervangen?
Bart V

Ik gok dat ze de reactiestang bedoelen. Deze verbind de stabilisatorstang met de veerpoot.
ericon

Hij had het echt over gewrichten/lagers en als hij die moest vervangen dat aan alle 2 de kanten moest omdat anders de auto scheef komt te staan.
Ik kan me er absolut geen voorstelling van maken dat de veer boven en onder in een lager eo gewricht vast zit.
-PAZ-
Über-Spammer

het zou idd wel zo kunnen zijn dat het bovenste veerpootlager een bijgeluid veroorzaakt. motorsteun ook nagekeken??, stabi stang reactie arm zou idd ook kunnen
R5GTT. Drive it like you stole it
bart gt turbo
Contacteer:

heb ook al een week zo een probleem op mijn rs , maar het is opgelost het was de remklauw die kabaal maakte , dacht ook aan de veringen enzo en op de brug gezet en met het ijzer overal eens goed tussen gegaan ook aan de siloblokken enzo en dan as laatste dacht de de man der aan om de rem klauw na te zien (Y)
terug vertrokken daar en niks meer gehoord onderweg :)
was om zot van te worden dat kabaal
gr bart
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ik denk dat hij ee veerpoot lager bedoelt
en die zit naar mijn weten onder de onderste veerschotel
nu weet ik niet of je die loskan vervangen of dat dat juist een hele veerpoot is
ericon

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:ik denk dat hij ee veerpoot lager bedoelt
en die zit naar mijn weten onder de onderste veerschotel
nu weet ik niet of je die loskan vervangen of dat dat juist een hele veerpoot is
Die bedoelde hij volgens mij ja, volgens hem kon deze los vervangen worden.
Dit lager zit dus tussen de carrosserie en de schokbreker/veer?.
Plaats reactie