Raar geluid

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
phollegien

Beste medeforummer,
Mijn vriendin hoort in haar Twingo (1994) de laatste tijd af en toe een raar geluid. Het doet zich voor bij lange snelwegritten (dus wanneer alles goed warm is). Ze hoort een geluid alsof er iets aanloopt. Ze voelt het ook in de bodem vd auto. Wanneer ze even stopt en vervolgens weer verder rijdt, dan is het weg.
Kan het zijn (al gelezen op het forum) dat er te weinig vet in de stofhoes zit bij het lager? Ik heb geen idee, omdat ik er zelf zelden in de Twingo rijd. Het ligt in elk geval niet aan de wielen/banden/ophanging. Dat heb ik al uitegesloten.
Alvast bedankt voor de reactie, Peter.
Abel
Über-Spammer

Tja aandrijfas hoor je pas als je bochten gaat maken, en in een veel later stadium ook pas rechtdoor.

Als ze dat geluid hoort, word dat anders als ze de koppeling intrapt?

Wiel lagers hoor je wel recht uit en, als die warm worden dan word dat vet ook dun, dit heb ik zelf ook al meegemaakt.

Zit er voldoende olie in de versnellings bak?
Haas
Car: Megane RS

wat er naar mijn idee vaak voorkomt bij een twingo, is een piepend geluid boven de 100 km/u. Bij vier twingo's van me ma en zus was dat er. Nadat ik een randje van de remblokken af had geveild was het weg.. De blokken liepen dus aan op de buitenste randen van de schijven. Misschien kun je daar naar kijken?
Abel
Über-Spammer

he ja dat had mijn oude 5 ook last van dat die na 100 km ofzo begon aantelopen aan 1 kant
phollegien

Beste Haas,

Even over de remmen. Dat zou natuurlijk ook heel goed kunnen! Deze worden natuurlijk op de snelweg erg heet na een paar keer remmen. De remmen zijn een half jaar geleden schoongemaakt en lopen sindsdien af en toe aan. Geluid van ijzer op ijzer... Wellicht dat daar het probleem zit.
Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar vroeg ook al aan mijn vriendin of het ook hoorbaar is als de motor geen toeren maakt.. Tja, leg zoiets maar uit.... Ik denk dat ik de Twingo eerdaags maar even wegbreng om de remmen na te laten kijken. Zou goed kunnen zijn dat dat het is! Merci, Peter.
Haas

ja, nieuwe remmen helpt ook uiteraard (schijven en blokken) maar met een vijltje ben je in 10 minuten klaar. Aanvankelijk piepte het ietwat, daarna begon het wat te resoneren enz.. Blokken eruit, ff randje schuin afvijlen, monteren en klaar was haasje ;)

succes!
phollegien

Dank je,
Nadat ik de remmen schoon heb laten maken een half jaar geleden liepen ze af en toe aan. Zo'n schurend geluid. Toen zag ik dat het 't randje was aan de bovenkant vd schijf zeg maar. Dat moet er dus worden afgevijld begrijp ik. Wat ik van mijn vriendin heb begrepen is dat het een behoorlijk herrie geeft op de snelweg. Nou, ik ben benieuwd!
Petertje5

wat ik bij mijn twingo had , wad dat als ik een bocht maakte ik een brommend geluid hoorde, maar alleen als ik naar 1 kant stuurde, en dat voelde ik ook idd in mijn gaspedaal(bodem), maar bij mij was het wiellager kapot..
Haas

phollegien schreef:Dank je,
Nadat ik de remmen schoon heb laten maken een half jaar geleden liepen ze af en toe aan. Zo'n schurend geluid. Toen zag ik dat het 't randje was aan de bovenkant vd schijf zeg maar. Dat moet er dus worden afgevijld begrijp ik. Wat ik van mijn vriendin heb begrepen is dat het een behoorlijk herrie geeft op de snelweg. Nou, ik ben benieuwd!
dat randje bedoel ik idd!
wiellager bij rechtuit rijden lijkt me lastig...
Riël
Über-Spammer

Nou nou ...
Kan het toch behoorlijk brommen :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas

ja, maar dan had je m al veeeeeeeeeeeeel eerder gehoord..
phollegien

Klopt. Het is (volgens mijn sympathieke vriendin) alleen op de snelweg. Na een tijdje stil te hebben gestaan (en dat doen vrouwen bijna alleen maar) is het over. Zal dus wel geen wiellager zijn....

Jongens, bedankt voor jullie tips. Peter.
Plaats reactie