Gisteren m'n wielen (eigenlijk die van m'n Bacarra) laten uitlijnen, en op m'n linkervoorwiel zit een negatieve camber van anderhalve graad. Niets om over naar huis te schrijven, natuurlijk, maar het zou +30' moeten zijn.
Volgens het boekje is er niets aan te doen, behalve naar de Renault verdeler te stappen.
Nu vroeg ik me af wat zij er dan wel aan zouden doen? Of zijn er hier die - met ware doodsverachting - er wel zelf iets aan gedaan hebben?
En hoe zou m'n wagen dat opgelopen hebben? Er heeft ooit eens een motorfiets een deuk in de linkerdeur gereden, weet de vorige eigenaar mij te vertellen. Is dat voldoende?
R5 Bacarra: negatieve camber
denk dat als je alle ophangrubbers vervangt (lees: draagarm) en daar even wat mee speelt, het zo weer een heel eind ind e goede richting is. Rubbers drogen uit en worden poreus...vandaar.
ook de bouten van je draagarm wat losser draaien en van je fuseekogel, dan kun je daar ook nog wel wat mee voor mekaar krijgen. Speling in de boutgaten zit er altijd..
ook de bouten van je draagarm wat losser draaien en van je fuseekogel, dan kun je daar ook nog wel wat mee voor mekaar krijgen. Speling in de boutgaten zit er altijd..

Toen we gisteren onder de auto stonden (wel handig, zo'n brug, toch in vergelijking met 5 bakstenen) was ik zelf al op dat idee gekomen. Die van de fuseekogel hebben we gelost (ik verzeker je, die waarmee de fusee op de schokdemper zit, hebben bij mij geen millimeter speling), wat tegen het wiel geduwd en weer aangehaald. Daarna was de negatieve camber nog wat groter
, als ik de meetstaat goed lees.
Wat m'n rubbers betreft, die zijn volgens mij aan weerszijden even oud.
Maar goed, ik zal er mij nog eens onder leggen.

Wat m'n rubbers betreft, die zijn volgens mij aan weerszijden even oud.
Maar goed, ik zal er mij nog eens onder leggen.
als je ze los en vast zet, kun je dat beter doen met opgekrikt wiel..scheelt je wat duwwerk 

zijn dus deze bouten
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a399/ ... lexgtt.jpg[/img]
er zit een nokje (eitje) op de as die je dus kan verdraaien en daardoor kan je je camber verstellen.
je monteerd die op de bovenste bevestiging v/d schokdemper dus de bovenste v/d 2 bouten en uitlijnen en ryden maar.
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a399/ ... lexgtt.jpg[/img]
er zit een nokje (eitje) op de as die je dus kan verdraaien en daardoor kan je je camber verstellen.
je monteerd die op de bovenste bevestiging v/d schokdemper dus de bovenste v/d 2 bouten en uitlijnen en ryden maar.
En als ik nu eens m'n fusee onder m'n pers legde? Iemand opperde dat de fusee kon verbogen zijn door bv. tegen het trottoir te rijden (wat bij het rechterwiel duidelijk zichtbaar is, maar wie weet zijn die ooit verwisseld).
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
In dat geval zou ik voor weinig een andere fusee op de sloop halen. Iets grotere kans van slagen. 

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
voordat je aan je ophanging gaat zitten vogelen, kan het best zijn dat de uitlijnbank 'nuts' is, ik heb dat al vaak meegemaakt dat het zaakje niet ge-eikt was.
mogelijk heeft de vorige eigenaar een fusee van de gt turbo of gte gemonteerd, deze hebben standaard -1 graden negative camber.
trekt de auto scheef ?
zonee, niks aan doen.
mogelijk heeft de vorige eigenaar een fusee van de gt turbo of gte gemonteerd, deze hebben standaard -1 graden negative camber.
trekt de auto scheef ?
zonee, niks aan doen.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Oh? Wat is dan het resultaat als je standaard fusees combineert met GTT-veerpoten?pierre schreef:mogelijk heeft de vorige eigenaar een fusee van de gt turbo of gte gemonteerd, deze hebben standaard -1 graden negative camber.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Voor de lol kocht ik op het internet een paar folders uit de tijd dat de R5 Baccara nieuw te koop was.
In twee daarvan vind ik een paragraaf met een tekeningetje over de stand van de voorwielen, met een duidelijke negatieve camber. Dat dit de wegligging ten goede kwam, enz.
?????
In de Haynes (heeft een extra hoofdstuk voor de 2 1721cc modellen) noch in de RTA (specifiek voor GTX en Baccara) vind ik iets anders dan de +30'.
In twee daarvan vind ik een paragraaf met een tekeningetje over de stand van de voorwielen, met een duidelijke negatieve camber. Dat dit de wegligging ten goede kwam, enz.
?????
In de Haynes (heeft een extra hoofdstuk voor de 2 1721cc modellen) noch in de RTA (specifiek voor GTX en Baccara) vind ik iets anders dan de +30'.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ze bedoelen negatieve schuurstraal? Ik herinner me dat als verbetering t.o.v. de Oer-5. 

Geen vuile woorden gebruiken, Martijn!
Ik heb bij het zoeken naar de betekenis een leuk blaadje gevonden ( http://www.bandennulens.com/wieluitlijn ... ologie.pdf ), met een handige samenvatting van de methodes om de wielvlucht aan te passen.
Ik heb bij het zoeken naar de betekenis een leuk blaadje gevonden ( http://www.bandennulens.com/wieluitlijn ... ologie.pdf ), met een handige samenvatting van de methodes om de wielvlucht aan te passen.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Uit die PDF:
De schuurstraalhoek is de camberhoek plus defuseepenhoek
. De benen van deze hoek zullen zichergens snijden. Snijden ze zich onder wegoppervlak, danspreekt men van een positieve schuurstraal (C), als ze zich boven het wegoppervlak snijden, dan spreekt men van een negatieve schuurstraal.Een kleine schuurstraal draagt bij tot de stuurstabiliteit. Bij voertuigen met diagonaalgescheiden remcircuits zal een negatieve schuurstraal de besturing stabiliseren alsde remkrachten op de voorwielen ongelijk zijn.
Uit een test van de R5 GTX (Autotest '89):
...Ook Renault stapte bij de R5 drie jaar geleden over op de zogenaamde negatieve schuurstraal. Die zorgt voor een zelfstabiliserend effect, omdat de wielen bij het nemen van een oneffenheid niet naar buiten maar naar binnen worden gedrukt...
http://www.renault5baccara.nl/html/Test_5_GTX.htm
De schuurstraalhoek is de camberhoek plus defuseepenhoek

Uit een test van de R5 GTX (Autotest '89):
...Ook Renault stapte bij de R5 drie jaar geleden over op de zogenaamde negatieve schuurstraal. Die zorgt voor een zelfstabiliserend effect, omdat de wielen bij het nemen van een oneffenheid niet naar buiten maar naar binnen worden gedrukt...
http://www.renault5baccara.nl/html/Test_5_GTX.htm
Revenons à nos moutons.
Ik heb een probleem met de wielvlucht, en zou willen weten of ik langs weerszijden een negatieve (zoals de turbo's?) of een positieve (braaf zoals in het boekje) moet proberen te bereiken.
Ik heb een probleem met de wielvlucht, en zou willen weten of ik langs weerszijden een negatieve (zoals de turbo's?) of een positieve (braaf zoals in het boekje) moet proberen te bereiken.
Een gelukkig nieuwjaar, altegare.
Heb me dus een paar van die Magic Camber bouten aangeschaft (MC 112 als ik het goed heb), en één daarvan linksvoor gemonteerd en daarmee het wiel zoveel mogelijk naar binnen gedrukt, en dan de camberbout vastgezet.
Het probleem is zeker van de baan: hij trekt nog heel licht naar rechts, maar als ik twee passagiers meeheb en die zitten beiden rechts, dan trekt hij nu naar links. Ik moet hem nu wel nog opnieuw laten uitlijnen.
Moraal van het verhaal: een R5 kun je besturen door je gewicht te verplaatsen.
Toch ben ik er niet helemaal gerust in. Die camberbout past op de plaats van de nok precies in het gat in de pivot (fusee), maar voor de rest is hij een stukje dunner, en heeft dus heel wat speling in de gaten van de bevestiging op de schokdemper. Naar mijn gevoel: een goeie duw tegen dat wiel en hij verschuift. Het zou in mijn geval wel een duw naar buiten toe moeten zijn, dus tamelijk onwaarschijnlijk. Bij een bocht naar links is er misschien niet voldoende druk op het wiel langs de binnenkant van de bocht, om die bout te doen verschuiven. Wat denken jullie?
Oldskool, op jouw foto, wat zijn die blauwe delen?
Heb me dus een paar van die Magic Camber bouten aangeschaft (MC 112 als ik het goed heb), en één daarvan linksvoor gemonteerd en daarmee het wiel zoveel mogelijk naar binnen gedrukt, en dan de camberbout vastgezet.
Het probleem is zeker van de baan: hij trekt nog heel licht naar rechts, maar als ik twee passagiers meeheb en die zitten beiden rechts, dan trekt hij nu naar links. Ik moet hem nu wel nog opnieuw laten uitlijnen.
Moraal van het verhaal: een R5 kun je besturen door je gewicht te verplaatsen.
Toch ben ik er niet helemaal gerust in. Die camberbout past op de plaats van de nok precies in het gat in de pivot (fusee), maar voor de rest is hij een stukje dunner, en heeft dus heel wat speling in de gaten van de bevestiging op de schokdemper. Naar mijn gevoel: een goeie duw tegen dat wiel en hij verschuift. Het zou in mijn geval wel een duw naar buiten toe moeten zijn, dus tamelijk onwaarschijnlijk. Bij een bocht naar links is er misschien niet voldoende druk op het wiel langs de binnenkant van de bocht, om die bout te doen verschuiven. Wat denken jullie?
Oldskool, op jouw foto, wat zijn die blauwe delen?
Als je de bout voldoende vast hebt gezet (minimaal 100 Nm) zal hij niet verschuiven. De bout is een klemverbinding, en word belast op trek. Dat de bout dus dunner is in het gat maakt niet uit, zolang de bout dus maar voldoende vast zit.
Dat die bouten dunner zijn gaat wel ten koste van de (trek)sterkte. Dit zal normaal geen problemen opleveren, maar het ziet er wel wat fragiel uit. Dat is ook de reden waarom ik ze nooit zou monteren, en zou kiezen voor het maken van sleufgaten in de veerpoten.
Dat die bouten dunner zijn gaat wel ten koste van de (trek)sterkte. Dit zal normaal geen problemen opleveren, maar het ziet er wel wat fragiel uit. Dat is ook de reden waarom ik ze nooit zou monteren, en zou kiezen voor het maken van sleufgaten in de veerpoten.
Dat krijg ik niet over m'n hart, zoiets onherroepelijksBart V schreef:... en zou kiezen voor het maken van sleufgaten in de veerpoten.
Bij de uitlijning zal ik kijken dat ze voldoende vast gezet worden, Reptec specifieert ook 90-110Nm.
Het waren trouwens M.C. 212 AØ12 30>39mm.
Bedankt voor het hart onder de riem.
-
- Car: Renault Clio III RS
Powerflex rubber tbv de ophanging.ghp schreef: Oldskool, op jouw foto, wat zijn die blauwe delen?
http://www.powerflex.co.uk/
Het naar rechts trekken is nu helemaal "van de baan", na het vervangen van velgen en banden door een stel zo goed als nieuwe. Mettertijd zal ik eens een stel nieuwe banden leggen op die oude velgen, zodat ik weet of het euvel nu in de velg of in de banden zat.