Hallo iedereen,
Ik ben Remy van Wijk, 19 jaartjes oud, en eigenlijk vanaf mijn tiende al wel bezig met techniek techniek en nog eens techniek;)..
Vooral veel brommertje ombouwen enz. Daarna karts gehad, en het nodige pretspul.
Omdat ik nu rijbewijs heb, ben ik opzoek naar een leuke Renualt 5. Wel een nette, liefst met apk, een 1.1tje is voor mij al goed zat ( Puur voor de winter) Uiteraard zit je iedere dag wel wat weg te dromen over wat je nou met je auto wilt gaan doen.
Zo hoor ik dat mensen er een clio 16v in leggen, of die van de 19 een 1.816v. Nu is mijn vraag:
is een 19 motor nou precies hetzelfde als een standaart 1.1 motortje? kwa ophang punten enz?Ofwel, zou je een 19 motor zo in een 1.1 5je kunnen laten zakken?of die van een clio..zijn deze 2 motoren identiek aan elkaar? een clio of een 19 motor.. enz enz;) Zonee, wat voor een aanpassingen worden er precies gedaan? Ik ben hier echt heel nieuwschierig na, en hoop echt dat jullie me dat kunnen vertellen.
Daarnaast, wat voor onderdelen kun je nog meer iut wisselen? kun je een bijvoorbeeld een motorkap van een renault 19 zo over zetten op een 5je, nouja dat soort dingen.
Ik hoop wat van jullie te horen, zou dat erg leuk vinden!
Uiteraard heb ik de gesearched maar zie hier door de bomen het bos niet meer...
Mvgrt Remy van Wijk
Renault 5, maar wat valt er te wijzigen!?
welkom remy 
zoek eens t een en ander op t forum, er staat echt zo veel over geschreven. Kijk eens n paar projecttopics na of gebruik de search. Motoren verschillen nogal en als t je alleen om de winter gaat, zou ik bij die 1.1 houden

zoek eens t een en ander op t forum, er staat echt zo veel over geschreven. Kijk eens n paar projecttopics na of gebruik de search. Motoren verschillen nogal en als t je alleen om de winter gaat, zou ik bij die 1.1 houden

Een 19 motor is vrij goed uitwisselbaar met een 5 motor, enkel motorsteunen omwisselen. Een clio motor hangt en is wat moeilijker.
Carroseriedelen passen uiteraard niet op elkaar
Voor de rest welkom, en spit eens rond het forum , je vind een hoop!
Carroseriedelen passen uiteraard niet op elkaar

Voor de rest welkom, en spit eens rond het forum , je vind een hoop!
Nouja het kan aan mij liggen, maar wat ik ook search, ik zie niemand die een uitgebreide topic heeft gemaakt over een renault 5 met een 19 motor.
vaak zeggen mensen"dit vergt enige aanpassingen", enkel motorsetunen verwisselen. Op marktplaats word bijvoorbeeld een 19motor compleet met subframe enz aangeboden. Het blok zit er zelfs nog aan vast. is het subframe van een 19 hetzelfde als een 5je, of hoe zit dit?
Nouja genoeg vragen weer, die ik waarchijnlijk uit veel topics kan halen, maar waar die staan........
bedankt voor jullie moeite in ieder geval
Mvgrt Remy
vaak zeggen mensen"dit vergt enige aanpassingen", enkel motorsetunen verwisselen. Op marktplaats word bijvoorbeeld een 19motor compleet met subframe enz aangeboden. Het blok zit er zelfs nog aan vast. is het subframe van een 19 hetzelfde als een 5je, of hoe zit dit?
Nouja genoeg vragen weer, die ik waarchijnlijk uit veel topics kan halen, maar waar die staan........
bedankt voor jullie moeite in ieder geval

Mvgrt Remy
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Het subframe van een 19 is anders. Eigenlijk zijn subframes van verschillende types auto's zelden uitwisselbaar.
Als je droomt over een ander blok inbouwen:
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_3491.jpg[/img]
Dit is mijn Vijfje, waar ik een 2.0 uit een Laguna ingebouwd heb. Dat is in de basis hetzelfde blok als de oorspronkelijke 1.7. En het is vrijwel plug-and-play: in dit geval alleen de benzinetoevoer aanpassen voor injectiesysteem.
Als je droomt over een ander blok inbouwen:
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_3491.jpg[/img]
Dit is mijn Vijfje, waar ik een 2.0 uit een Laguna ingebouwd heb. Dat is in de basis hetzelfde blok als de oorspronkelijke 1.7. En het is vrijwel plug-and-play: in dit geval alleen de benzinetoevoer aanpassen voor injectiesysteem.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
een 19 16v motor is bijna gelijk aan een clio 16v motor, daar vind je waarschijnlijk wel wat meer info over, en als je pm't heb ik wel allerlei pdf's over dat onderwerp.
de clio 16v motor heeft wat compactere spruitstukken (past makkelijker), en (@riel) het feit dat hij hangt in een clio maakt helemaal niets uit, want alle gaten om andere motorsteunen te monteren zitten op ieder clio blok. zowel de 1.4 van de clio(C of E types) als de 1.8 8v en 1.8 16v en 2.0 16v types van de clio (f type) zijn prima in een 5je te monteren.
de clio 16v motor heeft wat compactere spruitstukken (past makkelijker), en (@riel) het feit dat hij hangt in een clio maakt helemaal niets uit, want alle gaten om andere motorsteunen te monteren zitten op ieder clio blok. zowel de 1.4 van de clio(C of E types) als de 1.8 8v en 1.8 16v en 2.0 16v types van de clio (f type) zijn prima in een 5je te monteren.
there is no spoon.
IK heb dacht ik eens gehoord dat er gaten geboord moesten wordenTijn schreef:een 19 16v motor is bijna gelijk aan een clio 16v motor, daar vind je waarschijnlijk wel wat meer info over, en als je pm't heb ik wel allerlei pdf's over dat onderwerp.

-
ik wil eigenlijk ook een ander blok in mijn 5 hangen.
lieft een renault 19 blok 16v.
maar dat past dus gewoon op alle punten en hoeft alleen maar de benzine toevoer veranderd te worden.
lieft een renault 19 blok 16v.
maar dat past dus gewoon op alle punten en hoeft alleen maar de benzine toevoer veranderd te worden.
Kabelboom, motorsteunen, plaatsing rad, vast nog veel meer....het is goed te doen, maar zeker niet onderschatten...Deze jongen is momenteel met een ombouw bezig (clio16V -> R5GTT)
@Martijn: heb je een RTI motor in je 5? Of een 8vtje?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Dacht dat het een 2.0 8V was wat martijn er in gelepeld heeft..Daniël W. schreef:@Martijn: heb je een RTI motor in je 5? Of een 8vtje?

Project: GTT Blue Sport
Hoihoi,
Jemig wat een reactie's, echt super.
De rede dat ik een 19 motor erin wil leggen is puur vanwege de kosten. De 19 blokjes worden veel aangeboden op het internet, en dus lijkt me dit ideaal.
maar nu, hoe zit dat eigenlijk met de bezine toevoer!? De 19 motor heeft een injectie systeem, maar voor de rest is het blok hetzelfde ( correct me if i'm wrong). is het dan een kwestie van de carb van een 1.1 blokje overzetten op het blok van de 19?
En dan nog over de computer gesproken. Ik ga er van uit dat de 1.1 5je geen computer heeft, maar hoe zit dit bij de 19?En dus wat zal er gewijzigt moeten worden.
En dan de laatste( voor somme denk ik achterlijke vraag
) maar de kabelboom moet dus aangepast worden. Zijn de kleuren van de draadjes van beide blokken hetzelfde? ( Ik ga er vanuit dat de stekkers uiteraard anders zijn.) Waarschijnlijk wijst het zich allemaal al vanzelf wel als je er mee bezig bent, maar liever ben ik een beetje voorbereid voordat ik ergens aan begin.
Ik onderschat zeker niet de lastigheid van het ombouwen, maar ik ben een type die veel gedult heeft, een kleine garage ter beschikking heeft, en altijd iets afmaakt als hij ergens aan begint. Daarnaast vrijwel iedere dag bezig voor mezelf, maar ook voor andere met kleine "jup, technische" klusjes..
Het lijkt me dus een enorme uitdaging.
Dankjewel
Remy
Jemig wat een reactie's, echt super.
De rede dat ik een 19 motor erin wil leggen is puur vanwege de kosten. De 19 blokjes worden veel aangeboden op het internet, en dus lijkt me dit ideaal.
maar nu, hoe zit dat eigenlijk met de bezine toevoer!? De 19 motor heeft een injectie systeem, maar voor de rest is het blok hetzelfde ( correct me if i'm wrong). is het dan een kwestie van de carb van een 1.1 blokje overzetten op het blok van de 19?
En dan nog over de computer gesproken. Ik ga er van uit dat de 1.1 5je geen computer heeft, maar hoe zit dit bij de 19?En dus wat zal er gewijzigt moeten worden.
En dan de laatste( voor somme denk ik achterlijke vraag

Ik onderschat zeker niet de lastigheid van het ombouwen, maar ik ben een type die veel gedult heeft, een kleine garage ter beschikking heeft, en altijd iets afmaakt als hij ergens aan begint. Daarnaast vrijwel iedere dag bezig voor mezelf, maar ook voor andere met kleine "jup, technische" klusjes..
Het lijkt me dus een enorme uitdaging.
Dankjewel

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
8v F3RDaniël W. schreef:Kabelboom, motorsteunen, plaatsing rad, vast nog veel meer....het is goed te doen, maar zeker niet onderschatten...Deze jongen is momenteel met een ombouw bezig (clio16V -> R5GTT)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"maar nu, hoe zit dat eigenlijk met de bezine toevoer!? De 19 motor heeft een injectie systeem, maar voor de rest is het blok hetzelfde ( correct me if i'm wrong). is het dan een kwestie van de carb van een 1.1 blokje overzetten op het blok van de 19?
"
....
"

Zou dat slim zijn denk je? Zo'n lullig carburateurtje welke bemeten is voor een 1100 op een 1400 motor zetten?? Nee dus 
Beste kan je even op zoek naar een 2 traps weber carburateur die origineel geleverd is op die 1400 motor in de 19. Die vind je nog wel eens op de sloop op de eerste 19's van bouwjaren 1989/1990. Dat loopt ook nog best mooi overigens.

Beste kan je even op zoek naar een 2 traps weber carburateur die origineel geleverd is op die 1400 motor in de 19. Die vind je nog wel eens op de sloop op de eerste 19's van bouwjaren 1989/1990. Dat loopt ook nog best mooi overigens.

Je moet de hele bliksemse boel omzetten.
Als je nu een carb motor hebt moet je een benzinepomp monteren (van een gtx ofzo, of van een gtturbo).
Verder moet je zorgen dat je computer, kabelboom en motorblok in 1x koopt. Dan is het een kwestie van de overgebleven stekker van de kabelboom aansluiten op de witte stekker achter de koplamp van de bestuurderskant. Dit is voor zaken als temp.sensor, startmotor aansturen, toerenteller etc.
Als je nu een carb motor hebt moet je een benzinepomp monteren (van een gtx ofzo, of van een gtturbo).
Verder moet je zorgen dat je computer, kabelboom en motorblok in 1x koopt. Dan is het een kwestie van de overgebleven stekker van de kabelboom aansluiten op de witte stekker achter de koplamp van de bestuurderskant. Dit is voor zaken als temp.sensor, startmotor aansturen, toerenteller etc.
Riel, hij heeft nu een carb motor, dus hij kan die 19 motor ook voorzien van een passende carb, dan issie sneller klaar, en zit je ook niet met dat cheape monopoint injectie te kloten waar je t.o.v een 2 traps weber zelfs mee inlevert.
Dus als ik het goed begrijp kan ik de injectie eraf halen, en de R19 motor voorzien van een passende carb.Zoals welke carb aarvan?
Overigens wil ik gaan rijden met een 1.8 R19 16v motor, geen 1.4..
Inmiddels een brug, schuur, en een werkplaats weten te vinden.
Ik ben dus van plan een R5je te kopen, en daarbij een complete R19 1.8 16v.
Daarna de hele zooi omschroeven.
Overigens wil ik gaan rijden met een 1.8 R19 16v motor, geen 1.4..
Inmiddels een brug, schuur, en een werkplaats weten te vinden.
Ik ben dus van plan een R5je te kopen, en daarbij een complete R19 1.8 16v.
Daarna de hele zooi omschroeven.
Hoi,
Het inbouwen van een 19 16v motor is opzich geen probleem. De kabelboom aanpassen op je huidige kabelboom is even werk, maar goed te doen. Verder heb je inderdaad een andere brandstofpomp nodig. Ik heb zelf een motor van een 19 16v ingebouwd. Hij liep gelijk. Het is even passen en meten met de radiateur, maar ook dat lukt wel. Ik heb de motor zelfs voorzien van een turbo.
Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel.
Bas
Het inbouwen van een 19 16v motor is opzich geen probleem. De kabelboom aanpassen op je huidige kabelboom is even werk, maar goed te doen. Verder heb je inderdaad een andere brandstofpomp nodig. Ik heb zelf een motor van een 19 16v ingebouwd. Hij liep gelijk. Het is even passen en meten met de radiateur, maar ook dat lukt wel. Ik heb de motor zelfs voorzien van een turbo.
Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel.
Bas
Ah dankjewel
Maar kan ik niet gewoon de brandstof pomp van de 19 over zetten in de 5?
En hoe zit dat met de motorsteunen?Kan ik de originele gebruiken, of moet ik een nieuw setje aanschaffen.
Ik denk dat dit eigenlijk echt alles is wat ik wilde weten. In ieder geval bedankt voor alle reactie's

Maar kan ik niet gewoon de brandstof pomp van de 19 over zetten in de 5?
En hoe zit dat met de motorsteunen?Kan ik de originele gebruiken, of moet ik een nieuw setje aanschaffen.
Ik denk dat dit eigenlijk echt alles is wat ik wilde weten. In ieder geval bedankt voor alle reactie's