Wat kan ik met een megane 2.0 16v doen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
henkjoy

Ik heb al een tijdje olie in de 2de en 3de cilinder zitten,wil wel motor revisie doen maar wie in de buurt van oosterhout kan dat.
Hoeveel kan je eruit halen als hij nu top rijdt zit ik tegen de 230 aan harder gaat hij niet stopt gewoon.
En is het normaal dat hij in zijn 1 en 2 schokt?
:worship:
Timo Z. (Clio RS)

je mag toch niet harder dan 120!

Lijkt mij belangrijker dat ie een beetje rap van zijn plek komt dan dat je een hoge top hebt!!
Tijn
Contacteer:

tja, boy huyzer in oud beyerland is niet heel ver bij jou vandaan ...
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer

In de cilinder of in de bougieschacht. Gezine je resultaten op topsnelheid lijkt me de conditie van de motor nog redelijk in orde (0)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline

Inruilen voor een fatsoenlijke auto? :D

(auw, auw niet schoppen... :wink: )
Tijn
Contacteer:

zeg speedy.... help de man gewoon aan wat advies en dreun even het onderdelen-lijstje voor de maxi motor op als je wilt :D

een beetje afgeven op een coupe.... :@
there is no spoon.
speedline

Tijn schreef:een beetje afgeven op een coupe.... :@
Ik geef niet af op Coupé's. Maar als ik aan Coupe's denk, denk ik aan die 335i waar ik laatst een stintje Hoeksche Waard mee gedaan. (En ja ook hierin zit ik te denken waar de performance verbetering te halen valt.)

Ik dreun geen lijstjes meer op... :wink: En een Maxi motor in een standaard auto is misschien een beetje te veel 'vlag op strontschuit'? :D

Maaruh, omdat ik het niet kan laten; een rondje cilinderkop bewerken, ecu manipulatie, McUitlaat +spaghetti speciaal moet een leuk beginnetje zijn. Afronden en inkoppen met een short shift kitje en een stuurnaafje?

Mag het serieus geld kosten; doe dan een turbotje of een hoger gecomprimeerd atmosferisch blok?! De versleten wielophangin, remmerij en bak dan ook niet vergeten.
Tijn
Contacteer:

gewicht lozen doet het ook goed bij die auto

wat carbontrentz kuipjes van 5kg , achterbank en dempingsplaat er uit, poly koffer, voorschermen en motorkap en dan zijn we toch al aardig opgeschoten voor de PK gewichts verhouding.

oh, en 335: :worship:
there is no spoon.
Menno

Als ie op top nie harder wil omdat ie in de toerenbegrenzer loopt, helpt een chip, of grotere wielen. Anders kom je idd uit op opvoeren van 't blok zelf. Kop bewerken, andere nokkenassen, eventueel throttle bodies, en 200+ pk's zijn in ene binnen handbereik (Y)

(vast leuk, zo'n 335i, maar vind de 535i toch 1 heeeel groot voordeel hebben ;) )
rev it like a rental
speedline

henkjoy schreef:Hoeveel kan je eruit halen als hij nu top rijdt zit ik tegen de 230 aan harder gaat hij niet stopt gewoon.
En is het normaal dat hij in zijn 1 en 2 schokt?
Dat schokken is een potentiele elektronica/ motorstoring? Lijkt mij beginpunt nummer 1 om op te lossen.

Anders ben je straks na tuning en revisie nog aan het klooien met een auto die niet lekker loopt.

Maar als je bij revisie kiest voor een setje hoge compressie zuigers, het op maat brengen van het onderblok, een lichter vliegwiel (snellere acceleratie en beter aan het gas hangen) en een bewerkte cilinderkop heb je een leuke basis om met een goede uitlaatlijn toch richting 120-140kW op te wekken.

Zoals Menno zegt is een mogelijke volgende stap een throttle body setup (individuele gasklep per cilinder in een custom inlaatspruitstuk). In combinatie met de juiste nokkenassen, kopbewerking en een COMPLEET uitlaatsysteem kun je dan inderdaad over de 150kW heen.

Pas ervoor om je motor zo ver te tunen dat de motor na overschakelen (met de standaard bak en dus standaard overbrengingsverhoudingen) buiten zijn powerband valt. Een veel te veel gemaakte fout. Je versnellingsbakverhoudingen zijn de beperkende factor voor de mate van tuning.

Loopt allemaal aardig in de papieren. En dan is er ook nog de turboroute.

Voor revisie en tuning (plenty ervaring met de C/F/1/4/7/J/P/R) kun je terecht bij Boy Huijzer van Huijzer Motorsports - engines and suspension in Oud-Beijerland. Je kunt contact opnemen via # 0186-616080 op ma-vr tussen 09:30-17:00 en 19:30 en 21:30. Za tussen 10:30 en 15:00.
franx

(S)

Henk ?

misschien een beetje geschrokken van al die keuze... :wink:
NielsT

Mijn vader heeft sindskort die 335i coupe hmmmm dat is geen straf inderdaad :bang: , op de testbank geeft hij meer vermogen aan dan in de folder.. Dit doen ze ook een beetje zodat ze de M3 nog redelijk kunnen verkopen, als het vermogen niet veel scheelt en de prijs wel gaan de kopers wel ff nadenken..
speedline schreef:
Tijn schreef:een beetje afgeven op een coupe.... :@
Ik geef niet af op Coupé's. Maar als ik aan Coupe's denk, denk ik aan die 335i waar ik laatst een stintje Hoeksche Waard mee gedaan. (En ja ook hierin zit ik te denken waar de performance verbetering te halen valt.)

Ik dreun geen lijstjes meer op... :wink: En een Maxi motor in een standaard auto is misschien een beetje te veel 'vlag op strontschuit'? :D

Maaruh, omdat ik het niet kan laten; een rondje cilinderkop bewerken, ecu manipulatie, McUitlaat +spaghetti speciaal moet een leuk beginnetje zijn. Afronden en inkoppen met een short shift kitje en een stuurnaafje?

Mag het serieus geld kosten; doe dan een turbotje of een hoger gecomprimeerd atmosferisch blok?! De versleten wielophangin, remmerij en bak dan ook niet vergeten.
Frits Clio 16v

Niels Takken schreef:Mijn vader heeft sindskort die 335i coupe hmmmm dat is geen straf inderdaad :bang: , op de testbank geeft hij meer vermogen aan dan in de folder.. Dit doen ze ook een beetje zodat ze de M3 nog redelijk kunnen verkopen, als het vermogen niet veel scheelt en de prijs wel gaan de kopers wel ff nadenken..
Ik heb gister een stukje in een 335 coupe gereden (Y) .
Gaat goed hard als je even het gas intrapt :ja:

Gr, Frits.
speedline

Alhoewel een 335i Coupe een zeer fijne auto is en zeker een van de best sturende waarmee ik ooit gereden heb is de M3 veel betere hardware om hard mee van A naar B te rijden. De dynamische grenzen van de M3 liggen een stuk verder door de bredere banden, het grotere spoor en een andere chassisafstemming. Daar komt nog eens bij dat de M3 mits op toeren gereden gehakt maakt van de 35i. De M3 straight six produceert zijn maximale koppel op een veel hoger toerental en dicht tegen het maximale toerental. De motor draait dan bij dooraccelereren continu in de powerband en valt bij opschakelen precies terug op het maximale koppel.

De 35i motor met zijn veels te kleine turbo's (voor serieus werk) produceert nog meer 260-270Nm richting 7.000min-1. Ze bouwen boost af omdat de turbo's veel te klein zijn om in het hogere toerengebied nog enige boost/ luchtvolume te kunnen leveren. De M3 motor levert in dit cruciale toerengebied over de 340Nm. Ik moet er voor de volledigheid bij vermelden dat de 35i 3-liter zes in lijn geweldig tuningpotentieel biedt. De motor is ontworpen voor zeer hoge verbrandingsdrukken en heeft een rigide constructie zoals je die normaal alleen ziet in competitie-motoren die serieus geld mogen kosten. Met voldoende grote turbo's en het hoge maximaal toerental meegenomen wat deze motor mag draaien (7200min-1) kun je op je gemak tussen de 400 en 600pk opwekken met koppels tussen 450 en 600Nm. En dan zit je nog met een koppel wat zo'n motor op kan wekken met enige levensduur. Mede mogelijk gemaakt door de verkoelende werking (op de cilindertemperatuur) van de directe injectie.

En hoe goed die nieuwe 'speedshift' automatiek ook is, de hydraulische pomp kost aandrijfvermogen. Dit nadeel kent de (geautomatiseerde SMG) handbak van de M3 niet. En niet te vergeten het ultra-moderne sperdifferentieel wat de E46 M3 op zijn achteras heeft. Bij de x35i modellen zul je dan toch naar een aftermarket/ Alpina sper moeten kijken om de 'bestuurbaarheid' van de achteras op orde te krijgen.

Laat staan als de nieuwe M3 komt met de technische standaard zoals we die van de M5 V10 kennen. En dat beest kennende zal de M3 dan helemaal een formidabele standaard kennen. Die SMG transmissie is echt heel apart als je daar voor het eerst mee stuurt. Schakeltijden van 180milliseconden zijn een bijzondere ervaring. Je nek die veelvuldig contact maakt met de hoofdsteun. Onderandere door de brachiale vortrieb die die helse V10 opwekt... :worship:

Ik doe de 335i niets te kort. Maar het is bepaald geen sportieve entertainer zoals een M-model. Het is een soort van multi task auto. Eentje waarmee je op hoge snelheid mee van A naar B kunt 'vliegen' in totale rust terwijl je met 200km/h op een landweg met I-drive nog even een ander nummertje op je I-Pod aanzet... En ff je sms of e-mail checkt. Het kost een paar centen maar de meeste fabrikanten hebben nog een hoop te leren... :smoke:

Laat staan Renault...

Oh en voor de Audi liefhebbers die denken dat die zwaarneuzige modellen sportieve auto's zijn!? Daar hoorde ik laatst een Bmw medewerker wat over zeggen: 'we hebben nu ook X-Drive vierwielaangedreven modellen; die zijn hoofdzakelijk bedoeld voor Audi rijders die voor het eerst een fatsoenlijke auto kopen en de transitie naar overstuur niet kunnen maken'... :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

ach een m3 is dan wel leuk, maar kost serieus centen
en dan is het toch vreemd (als die dan zo speciaal is als jij zegt) dat die op het circuit echt dik maar dan ook dik tegenvalt
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
NielsT

Ja idd een chip in die 335i en hij heeft net zoveel vermogen als een M3, maarja die nieuwe M3 is inderdaad stuk sneller, maar dat is maar goed ook als je 50.000 euro meer moet betalen..
speedline

Luco/Alpine-racer schreef:ach een m3 is dan wel leuk, maar kost serieus centen
en dan is het toch vreemd (als die dan zo speciaal is als jij zegt) dat die op het circuit echt dik maar dan ook dik tegenvalt
Met alle respect Luco, maar er zijn circuits en circuits. Ook de bestuurder 'schijnt nogal invloed te hebben op de resultaten'.

En wat valt er dan tegen en tegen welke maatstaven? De massa, packaging, gewichtsverdeling en aandrijflijn meegenomen is en blijft de (E46) M3 een top automobiel.

Over het succes van de toerwagens zoals de 320si en M3 GTR valt ook niet te twisten.

Daar komt nog eens bij dat de E46 M3 ook nog enig 'langstrecken' comfort biedt. Plus het feit dat het snelheidspotentieel zeer toegankelijk is. Dat toont gewoon aan dat het auto's zijn waar zeer veel kennis en ervaring in verwerkt is. Dus een onderstel met 'rubber' strak laten sturen, redelijk comfortabel en in staat om veel duurdere auto's het nakijken te geven. En dan ook nog redelijk duurzaam. Knap staaltje werk.

Zeker als je beseft dat de gemiddelde RS of eigenlijk elke sportieve Renault al zeer snel aan een opfrisbeurt van het onderstel toe is; zelfs al wordt er behouden mee gereden. Alle waar naar zijn geld maar de Fransen maken er meestal een potje van.

Of je daar voor wilt betalen is een andere vraag. Kostprijs is altijd subjectief. Zeker voor de gemiddelde Nederlander die meestal niet bereid is om meer dan de schrootprijs voor een auto te betalen. Maar dat terzijde.
Maarten-Jan
Car: R19.R

speedline schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:ach een m3 is dan wel leuk, maar kost serieus centen
Met alle respect Luco, maar er zijn circuits en circuits. Ook de bestuurder 'schijnt nogal invloed te hebben op de resultaten'.

En wat valt er dan tegen en tegen welke maatstaven? De massa, packaging, gewichtsverdeling en aandrijflijn meegenomen is en blijft de (E46) M3 een top automobiel.

Over het succes van de toerwagens zoals de 320si en M3 GTR valt ook niet te twisten.

Daar komt nog eens bij dat de E46 M3 ook nog enig 'langstrecken' comfort biedt. Plus het feit dat het snelheidspotentieel zeer toegankelijk is. Dat toont gewoon aan dat het auto's zijn waar zeer veel kennis en ervaring in verwerkt is. Dus een onderstel met 'rubber' strak laten sturen, redelijk comfortabel en in staat om veel duurdere auto's het nakijken te geven. En dan ook nog redelijk duurzaam. Knap staaltje werk.

Zeker als je beseft dat de gemiddelde RS of eigenlijk elke sportieve Renault al zeer snel aan een opfrisbeurt van het onderstel toe is; zelfs al wordt er behouden mee gereden. Alle waar naar zijn geld maar de Fransen maken er meestal een potje van.

Of je daar voor wilt betalen is een andere vraag. Kostprijs is altijd subjectief. Zeker voor de gemiddelde Nederlander die meestal niet bereid is om meer dan de schrootprijs voor een auto te betalen. Maar dat terzijde.
Niet lullig bedoeld hoor, maar bmw is echt niet heilig ofzo. Neem bijvoorbeeld de circuittest van het engelse "Evo" magazine, waar notabene een Clio (Trophy) 3e wordt, voor een lamborghini murcielago, en ruim voor welke bmw dan ook! Hij moet alleen een ferrari F430 en nog een andere auto (even vergeten welke, denk een porsche) voor zich dulden.

Voor het geld wat men bij bmw voor zo'n auto durft te vragen mag ie ook wel een beetje goed sturen ja! En als ie dan op het circuit best wel tegen valt is dat best knap lullig als je zo'n grote zak met geld meegenomen hebt, dus daar heeft luco echt wel gelijk mee :)
Haas
Car: Megane RS

Goed, denk dat dit topic wel dicht kan? ;)

of blijf ontopic... (Y)
Plaats reactie