Een condensator blokkeert inderdaad wanneer deze vol is. Als het lampje dooft, laat de condensator geen stroom meer vloeien en 'lees' je dus af dat hij vol is. Het lampje zal ook wel als enige 'laadweerstand' dienen omdat anders de stroom wel hoog kan worden die de condensator 'trekt' bij het opladen.
Maar ik vind het feit dat ie ontladen is een beetje raar, een condensator zou zich moeten opladen wanneer je je muziek rustig aan zet. Hij doet alleen zijn werk wanneer de spanning valt, en dat doet de spanning nog niet als je hem op het laagste volume hebt staan.
Je moet een condensator eigenlijk als niet anders voorstellen als een katapult, die zodra er + en - opstaat, geladen wordt tot de spanning over die polen.
Valt nu spanning weg, vult de condensator dit bij, want zodra de spanning aan een kant van de elastiek minder wordt schiet ie net zo ver terug.
In feite zorgt je bassbox voor een spanningsval (ongeveer 2 volt), de condensator springt meteen bij als de spanning wat daalt en houdt deze val dus beperkt, zelfs vrijwel constant (tuurlijk, met een bepaalde limiet, maar zo'n 1 farad condensator is HEEL zwaar!). Als de bass weg is laadt de condensator zich onmiddelijk op.
Paar belangrijke punten:
Een condensator moet je parallel aansluiten. Dus Accu + en massa op de condensator. Daarna moet je die + en massa van de condensator ook aansluiten op je versterker. De bekabeling moet niet te lang zijn, probeer echt 10 of 20 cm, want veel langer en de condensator heeft totaal geen nut meer, omdat de reactietijd voor laden en ontladen dan te groot wordt.
En als laatste, sluit een volle condensator NOOIT kort

Ik zweer het je, er is niet veel van je auto over (en van jezelf ook niet).