Condensator

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
Dennis_16v

Jullie kennen wel het beruchte condensatortje, die je achterin gebruikt om niet alle stroom van je accu af te halen. Dit wat bij de subwoofer + versterker zit :D

Nu is mijn vraag, ik heb laatst mijn accu ontkoppeld, maar ben nu dat rottige weerstandje kwijt, om dat ding op te laden, met als gevolg dat ik nu geen denderende bassdreunen meer hoor :~

Wie heeft een oplossing, zodat de condensator weer opgeladen kan worden, en ik weer gebruik kan gaan maken van mijn woofertje :)

[img]http://www.getectuning.de/pics_small/DC ... 15C50A.jpg[/img]
Dit is zo'n condensator, alleen ben ik dus dat mini-kleine weerstandje kwijt :)
Robke
Car: Lexus IS250

Gewoon een 5 watt lampje pakken en er draden aan solderen.
Die dan ertussen zetten en zo gauw het lampje uit is, is de condensator opgeladen.
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

Robke schreef:Gewoon een 5 watt lampje pakken en er draden aan solderen.
Die dan ertussen zetten en zo gauw het lampje uit is, is de condensator opgeladen.
ontladen bedoel je
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

nee opgeladen..lampje tussen de plus kabel en de plus aansluiting.. als ie vol is loopt er geen stroom meer en brandt het lampje niet, toch? of denk ik te simpel? :p
zo heb ik de mijne wel opgeladen in ieder geval
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

dennisvr schreef:
Robke schreef:Gewoon een 5 watt lampje pakken en er draden aan solderen.
ontladen bedoel je
Idd, ik snapte het verhaal ook al niet...
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

Paul1916v schreef:nee opgeladen..lampje tussen de plus kabel en de plus aansluiting.. als ie vol is loopt er geen stroom meer en brandt het lampje niet, toch? of denk ik te simpel? :p
zo heb ik de mijne wel opgeladen in ieder geval

hmmz een lampje (stroomverbruiker) die een condensator (soort accu) oplaadt?

Damn, alle energie problemen zijn opgelost

halleluja!!

(nee dus, ontlaad)
paulvanrooij
Contacteer:

mag jij mij uitleggen waarom ik op die manier mijn condensator op moet laden, volgens de handleiding.. :S
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

Paul1916v schreef:mag jij mij uitleggen waarom ik op die manier mijn condensator op moet laden, volgens de handleiding.. :S
je moet um goed ontladen zodat ie daarna goed zijn werk kan doen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Condensator

Een condensator beïnvloedt het vloeien van elektrische stroom. Voor gelijkstroom is hij een blokkade; slechts kort vloeit een stroom tot de condensator opgeladen is. Bij een aangelegde wisselspanning wordt de condensator afwisselend geladen, ontladen en tegengesteld geladen, waardoor schijnbaar stroom wordt doorgelaten; in het circuit waarin de condensator is opgenomen loopt een wisselstroom.

als ie dus "te vol" geladen is, laat ie nix meer door

dus eerst ontladen, waardoor ie zichzelf weer gaat afregelen
paulvanrooij
Contacteer:

ook dat klopt niet, op de display van de condensator zie je zo lang het lampje brandt, de volts oplopen, zodra ie rond de 12V staat, gaat het lampje uit
Voor gelijkstroom is hij een blokkade; slechts kort vloeit een stroom tot de condensator opgeladen is.
Robke
Car: Lexus IS250

Stelletje slaapapen, om een condensator te ontladen moet je dat lampje tussen de plus- en minpool houden van de condensator.
Om de condensator op te laden moet je hem tussen de pluskabel en de plus van de condensator houden.

Aangezien hier gevraagd wordt hoe een condensator op te laden, geef ik hier antwoord op.
Lijkt me duidelijk.......
Haas
Car: Megane RS

Ugh.....

:lol:
Dennis_16v

hmm iig al bedankt voor de info..

kan ik m ook gewoon opladen met n simpele 22 ohm weerstand?
Riël
Über-Spammer

Een condensator blokkeert inderdaad wanneer deze vol is. Als het lampje dooft, laat de condensator geen stroom meer vloeien en 'lees' je dus af dat hij vol is. Het lampje zal ook wel als enige 'laadweerstand' dienen omdat anders de stroom wel hoog kan worden die de condensator 'trekt' bij het opladen.

Maar ik vind het feit dat ie ontladen is een beetje raar, een condensator zou zich moeten opladen wanneer je je muziek rustig aan zet. Hij doet alleen zijn werk wanneer de spanning valt, en dat doet de spanning nog niet als je hem op het laagste volume hebt staan.

Je moet een condensator eigenlijk als niet anders voorstellen als een katapult, die zodra er + en - opstaat, geladen wordt tot de spanning over die polen.

Valt nu spanning weg, vult de condensator dit bij, want zodra de spanning aan een kant van de elastiek minder wordt schiet ie net zo ver terug.

In feite zorgt je bassbox voor een spanningsval (ongeveer 2 volt), de condensator springt meteen bij als de spanning wat daalt en houdt deze val dus beperkt, zelfs vrijwel constant (tuurlijk, met een bepaalde limiet, maar zo'n 1 farad condensator is HEEL zwaar!). Als de bass weg is laadt de condensator zich onmiddelijk op.

Paar belangrijke punten:

Een condensator moet je parallel aansluiten. Dus Accu + en massa op de condensator. Daarna moet je die + en massa van de condensator ook aansluiten op je versterker. De bekabeling moet niet te lang zijn, probeer echt 10 of 20 cm, want veel langer en de condensator heeft totaal geen nut meer, omdat de reactietijd voor laden en ontladen dan te groot wordt.

En als laatste, sluit een volle condensator NOOIT kort :)
Ik zweer het je, er is niet veel van je auto over (en van jezelf ook niet).
Dennis_16v

de condensator zat er al in he Riel, maar door het terugplaatsen van mn accu, omdat deze eruit is geweest, geeft deze nu niets meer aan :)
Riël
Über-Spammer

Ja, dan moet ie zich nog gewoon kunnen opladen.
Zit er geen remote op de condensator?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Dennis_16v

hij heeft soms een spanning aan van 8/9 volt.. terwijl dit 12V moet zijn :)
knarF16V
Contacteer:

wat een hoop gezwets om niets mensen...

die condensator heb je in je auto laten zitten terwijl je de accu eruit hebt gehaald, dus de condensator heeft zich langzaam ontladen over de verbruikers die nog in de auto aanwezig zijn,
wil je de condensator aansluiten, pak je inderdaad gewoon een 5 watt lampje, ben je ongeduldig dan pak je een 21 watt lampje, de weerstand van het lampje is meer dan genoeg om schade te voorkomen, als je wil kan je zelfs een 60 watt H4 gebruiken, die brand heel even en dan ben je ook klaar, en zie je nix meer..(lampje uit,... klaar!!)

deze plaats je dus tussen de + van de condensator een de + voedings kabel. er vanuitgaande dat de - pool nog steeds aangesloten is.
(als je een goede bassdreun moet opvangen met je condensator dan heeft ie meer te lijden dan met het lampje..)

een condensator kun je zien als een soort batterij, maar dan met een hele lage interne weerstand, wat betekent dat ie heel snel lading kan opnemen en afstaan, sneller dan je accu,
en inderdaad als je veel stroom gaat vragen over een langere kabel dan daalt je spanning, maar bij een voldoende dikke kabel, is het vaak niet de kabel die limiterend werkt, maar je accu, en daarvoor heb je dan dus de condensator. om de stroom te kunnen leveren op het moment dat het nodig is.

inderdaad is het verstandig om de kabel tussen je versterker en condensator niet te lang te maken, omdat dat wel limiterend kan werken, maar ook hier gebruik voldoende dikke kabel. (35mm2) is volgens mij ruim voldoende.

de remote op de condensator is heel leuk maar heeft niets met de condensator zelf te maken, alleen met het stukje electronica wat er bovenop zit, het dient om het voltmetertje aan te zetten.

condensator kortsluiten. is prima te overleven. alleen stinkt je auto daarna nog wel een hele tijd naar de inhoud van je condensator. en geloof me dat stinkt (heb er overigens zelf nog niet een kortgesloten..)

gr frank
CLIO 16V --> 19 16V
Riël
Über-Spammer

knarF16V schreef:wat een hoop gezwets om niets mensen...
Ok, wat zeg je nu helemaal anders dan wat ik vertelde hiervoor? :)
Dennis_16v

binnekort maar dan eens proberen, aangezien ik niet zo heel handig ben hiermee :)
knarF16V
Contacteer:

Riël schreef:
knarF16V schreef:wat een hoop gezwets om niets mensen...
Ok, wat zeg je nu helemaal anders dan wat ik vertelde hiervoor? :)
niet heel veel, ik vat alles een beetje samen, en verbeter een paar kleine dingetjes,

en probeer zo wat duidelijkheid te scheppen :D
CLIO 16V --> 19 16V
Riël
Über-Spammer

:beer: :)
Erik (Schepjes)
Contacteer:

wehhe die Dennis, iemand onwijs lopen afzeiken, en dan zelf gewoon niet goed gelezen hebben :lol:
Dennis_16v

huh? :p
knarF16V
Contacteer:

waarschijnlijk de andere dennis 8)
CLIO 16V --> 19 16V
Dennis_16v

probleem is bekend.. condensator heeft niet voldoende massa.
morgen maar ff verhelpen, door de massa op n ander stukje blank metaal te plaatsen :)
Plaats reactie