vervangen koelvloeistof

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
edwinvz

Goedemorgen,
ik ben in het bezit van een Laguna I uit 1996. Ik heb een (hele) kleine lekkage in mijn koelsysteem, in mijn radiator. Deze zal dus vervangen moeten worden. Omdat het lek maar heel klein is wil ik het eerst proberen met een pil (of de vloeibare variant) om het lek te stoppen.

Nu komt de vraag.
Er zit nu koelvloeistof EN water in het systeem. Hoe krijg ik het makkelijkst alles eruit (ivm vorst) en hoe vul ik het best het systeem weer. Ik heb gelezen dat er goed ontlucht moet worden, maar hoe krijg ik de vloeistof in de radiator.

2e vraag
is de radiateur makelijk zelf vervangbaar (met een radiateur van de sloop) of is het lastiger dan het lijkt.

Voor de gemiddelde monteur zijn mijn vragen misschien een lachertje, maar voor mij een serieus probleem

Bij voorbaat dank
Edwin
Haas
Car: Megane RS

wat voor motor ligt erin?

Systeem kun je aflaten door de onderste slang van de radiateur af te halen. Spoel je systeem meteen even goed door met een tuinslang (of een aantal gieters ;) ). Doe dit door je systeem dicht te maken, afvullen met water, motor even laten lopen enz. Onderste slang er weer af enz.. net zo lang doorspoelen tot dat wat er uit je systeem komt net schoon water is. Zet meteen even eeen nieuwe thermostaat als je toch bezig bent. Daarna de boel dichtmaken en je koelvloeistof reservoir vullen met koelvloeistof. Ontuchten door de nippels open te draaien, warm laten draaien, nogmaals ontluchten en klaar is kees :D

succes!
edwinvz

Geweldig zo'n snelle reactie

Het is een 1.8 motor, de 8 klepper.
Zo te lezen moet het een klusje zijn wat moet gaan lukken. Al zit de onderste aansluiting wel diep weggestopt. Is er een slimme tip om daar makkelijk bij te komen?
Die thermostaat, zit die aan de zijkant van de radiator?

In ieder geval hardstikke bedankt voor de reactie
Edwin
Haas
Car: Megane RS

makkelijkste om de slang los te krijgen is van onder gok ik... Weet ik zo ff niet uit mijn hoofd. Je luchtfilterbak eruit halen zal ook helpen en das 5 minuten werk. Je accu weg, is ook een mogelijkheid.

Vervang die klotehoerenkutklem van renault meteen even door een RVS exemplaar :D

Thermostaat zit aan de bestuurderszijde van het blok waar de slang uit de cilinderkop komt. Dus de slang tussen je blok en de bovenzijde van de radiateur. Daar in dat blokkie zittie... zit vast met 3 Torx40 bouten geloof ik.
Riël
Über-Spammer

En meteen een nieuwe radiator kopen. Een pil is voor het geval je echt geen andere oplossing hebt, en is een lapmiddel, geen reparatie middel.

Ik heb nog wel een voorbeeldje:

[img]http://members.lycos.nl/csa51/pictures/ ... 305(1).jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/csa51/pictures/ ... 306(1).jpg[/img]

:p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jeroen Wigger
Car: Laguna II 2.0 T 205

Wat'n Drapsie! :~
Tip; 't mooiste is dat je ff je kachelradiateur met 'n hogedruk spuit door blaast...want die slippen nog weleens dicht... onder andere door zo'n mooi drapsie...Succes!
Plaats reactie