auto wassen, vermogen kwijt? OPGELOST!!!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Alweer een vraagje van mijn kant..

Vanmorgen heb ik mn auto (clio 1.6 8v. '99) gewassen in een wasbox (hogedruk) en ben vervolgens via de snelweg weer terug naar huis gereden. Op de snelweg merkte ik opeens dat de clio niet meer boven de 130km/h uit te krijgen was :( ook binnen de bebouwde kom mis ik opeens een hoop vermogen en is het hok nauwelijks meer vooruit te branden..

Onder de motor ruimte is alles helemaal droog gebleven, ik heb enkel de wielkassen schoon gespoten en de rest vd auto..

Heeft iemand enig id waar dit aan zou kunnen liggen?

alvast bedankt :)
Laatst gewijzigd door Anonymous op di 21 nov 2006 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ivo
Über-Spammer

Misswchien toch wat vocht egrns in de buurt vd bobine gekomen...., loopt ie ook onregelmatig, en stinkt ie erg nu...?

Kwaaltje van dat type clio...
Anonymous

ik kan bij de bobine nergens nattigheid vinden.. loopt verder stationair niet anders als normaal en stinken doet ie ook niet..

hij kan gewoon geen toeren draaien.. heb net nog ff gereden, maar ik kom (belast) niet op toeren. In de vrij draait ie wel soepel rond, maar wanneer ik ga rijden is het bagger
Ivo
Über-Spammer

Als je dus volgas trapt blijft ie ergens rond de 3000 trn hangen dus...?
Heb ik een aantal keer meegemaakt..., loopt ie op het noodprogramma...
TheoV
Contacteer:

heb je wat trillingen in het stuur? m'n moeder heeft ooit gehad dat door het water bij de was-box haar schijven krom getrokken waren en zo de remmen altijd afremden...
Anonymous

In de 1e en 2e versnelling komt ie wel boven de 3000rpm, maar in de andere versnellingen komt ie indd niet veel hooger..

nee geen trillingen aan het stuur, remmen lopen ook niet aan want deze waren nauwelijks warm toen ik thuis kwam (was in eerste instantie ook mijn eerste idee)

ben zelf al een beetje gaan kijken of k iets kan vinden natuurlijk, nou ben ik oa. te weten gekomen dat er een scheur in mn uitlaat spruitstuk zit. Te zien aan de kleur van het metaal zit deze scheur er al een tijdje, maar kan dit er misschien mee in verband staan?
-PAZ-
Über-Spammer

denk dat je het probleem toch moet zoeken in de ontsteking, er zal wel vocht in gekomen zijn denk ik en daardoor loopt je motor nu minder en geeft ie dus ook minder vermogen
R5GTT. Drive it like you stole it
Anonymous

na op msn gesproken te hebben met een klasgenoot, wies vader bij de anwb gewerkt heeft, kwam hier de volgende reactie op:

Links of Recht bij de wielkast daar zit de computer. Als de wielkast bekleding niet goed aansluit of los zit of als je erlang hebt gespoten dan komt daar vocht in en dan springt ie op nood programma.
Dus je moet snel die computer daar weg halen en droog proberen te maken want als je het te lang laat zitten dan overlijd je computer.

Dit vertelde zijn pa hem. Maar die computer (ECU??) kan ik toch niet zomaar los trekken? ik neem aan dat deze eerst uitgeschakeld moet worden?
-PAZ-
Über-Spammer

beste is om eerst effe de min pool van de accu los te maken en dan kan je de ecu loshalen. vind dit wel een beetje ver gezocht. maar je kan eens proberen wat ie doet na dat je de ecu hebt los gehaalt en de stekker verbinding droog gemaakt hebt
Anonymous

maar het 'probleem' is, wanneer ik al deze 'kwetsbare' punten langs ga, kom ik nergens vocht, water of andere drap tegen die daar niet hoort..

(kwestbare punten, bobine's, ecu, bougiekabels?)

zou de minimale hoeveelheid vocht, die ik niet kan zien, toch genoeg zijn om deze storing te veroorzaken?
Remco_Rs
Contacteer:

team-losi schreef:na op msn gesproken te hebben met een klasgenoot, wies vader bij de anwb gewerkt heeft, kwam hier de volgende reactie op:

Links of Recht bij de wielkast daar zit de computer. Als de wielkast bekleding niet goed aansluit of los zit of als je erlang hebt gespoten dan komt daar vocht in en dan springt ie op nood programma.
Dus je moet snel die computer daar weg halen en droog proberen te maken want als je het te lang laat zitten dan overlijd je computer.

Dit vertelde zijn pa hem. Maar die computer (ECU??) kan ik toch niet zomaar los trekken? ik neem aan dat deze eerst uitgeschakeld moet worden?
Je ECU zit bij jou achter de accu,dus dat die is natgespoten kan niet...(dat je het eff weet :wink: )Tenzij je natuurlijk de hele motor hebt schoongespoten...
-PAZ-
Über-Spammer

team-losi schreef:maar het 'probleem' is, wanneer ik al deze 'kwetsbare' punten langs ga, kom ik nergens vocht, water of andere drap tegen die daar niet hoort..

(kwestbare punten, bobine's, ecu, bougiekabels?)

zou de minimale hoeveelheid vocht, die ik niet kan zien, toch genoeg zijn om deze storing te veroorzaken?

is natuurlijk moeilijk oordelen vanaf hier, maar er is in elk geval wenig vocht nodig om je ontsteking te verstoren
Anonymous

ja ik weet waar k de ecu kan vinden ;)

maar ik heb voor de zekerheid da ding er toch maar even uit getrokken en deze ligt nu warm binnen. Zal morgen het ding er weer aanknopen en kijken of er al iets verbetering in zit..

stel (hoogte warschijnlijk) dat dit het niet is, dan zal 'ie nog steeds op zn 'noodprogramma' lopen? Zijn de klachten die er dan nog in zitten uit te lezen bij de renault garage? want dan rijd ik daar wel even langs..
Remco_Rs
Contacteer:

Wat het eerste bij mij opkomt is,dat je katalysator verstopt/kapot is.Heb dit probleem zoals jij beschrijft al 2x eerder gehad .en daar was de katalysator van stuk.....En dat het na het wassen is gekomen dus puur toeval is.Maarja achter een computer oordelen is altijd moeilijk he :)
-PAZ-
Über-Spammer

of het aan de cat ligt kan je dan testen door de uitlaat los te halen aan de kat en hem dan te laten draaien en kijken of ie dan wel boven de 3000rpm komt. moet je strax nog effe proberen vinden de buren fijn :) :wink:
Anonymous

hij komt zoizo wel boven de 3000 toeren uit. In de 1e en 2e versnelling trekt ie dat nog wel. Maar in de 3,4 en 5e versnelling komt ie er niet veel boven..

wanneer je dan volgas geeft, voel je hem inhouden. Neem je gas terug pakt ie weer iets op.
Erik (Schepjes)
Contacteer:

was dat niet iets met een stappenmotor ?

ik heb de klepel wel horen luiden maar weet niet waar de klok hangt ofzo iets.. :p
Anonymous

De stappen motor vertoont wel kuren ja.. Stationair draait 'ie (helemaal met een koude motor) erg onregelmatig.

een andere optie zou nog kunnen zijn, ik heb al een tijd een rammel in de uitlaat zitten (verwacht een los tussen schot oid) lijkt mij zeer onwarschijnlijk, maar misschien is deze nu scheef komen te zitten en blokeerd de doorgang?

edit:

Vanmiddag de ECU weer terug geplaatst, en zoals verwacht zat er geen verbetering in.

Wel heb ik gemerkt dat de motor erg onregelmatig loopt op eigenlijk ieder toerental. Ik liet iemand anders even gas geven en dit op een vast moment houden. Uit de uitlaat kwam een heel onregelmatig geluid met ploffen (N) Ook werd er eerder gevraagt of de auto nu stinkt, JA dus.. net na het rijden kwam er een vreemde (soort verbrand plastic) geur af..
Riël
Über-Spammer

zoals je het omschrijft is t de onsteking.
Staan je bougieschachten niet vol water?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Anonymous

nee geen druppel..

voor een tijd geleden ook al bougies, bougiekabels vernieuwd, dus lijkt mij dat daar het probleem iig ook niet kan liggen..

ik begin zelf te twijvelen aan mn bobine's..
Anonymous

Maandag is de Computer doorgemeten bij renault.. Er worden geen technische storingen gemeld en hij draait ook niet op het noodprogramma...

Ik neem aan dat ik nou alle elektronische storingen kan uitsluiten? (bobine's, slechte massa, etc?)
Marieke

Zou het hetzelfde kunnen zijn als dit:
KLIK

Die van mij loopt stationair ook onregelmatig en als je gas geeft komt er een soort 'pruttelend' geluid uit (weet niet of hij stinkt...), het vermogen is ook voor een heel eind weg!
Anonymous

Gelukkig was dat ook het probleem niet ;)

er zit blijkbaar een schot (of iets anders) los in mn uitlaat... Ik hoorde al wel langer een rammeltje maar heb er nooit iets achter gezocht. Nou viel mij op dat sinds deze problemen zich voor doen, dat rammeltje nergens te bekennen was.

Nou had ik vanavond mn spruitstuk vervangen (oude was gescheurt) en ging ff stukje rijden om te controleren of dat iig goed zat, en hoorde ik opeens een plof en het bekende rammeltje was terug. Maar wat nog veel beter is, mn VERMOGEN is weer zoals het hoort te zijn :D

Nog steeds snap ik niet wat dit met het auto wassen te maken kan hebben, maar voorlopig ga ik me dus bezig houden met het vernieuwen van m'n uitlaat systeem (I)
-PAZ-
Über-Spammer

dat het gelijk met het wassen gebeurt is zal dus wel stom toeval geweest zijn. wat wel kan en wat ik denk dat in dit geval de oorzaak was, het schot wat los zit in je uitlaat heeft de boel geblokeerd en daardoor kon je motor zijn uitlaat gassen niet kwijt en geeft ie dus ook minder vermogen
Plaats reactie