Heb sinds enige tijd een Clio uit 1992. Maar waar ik al jaren geen last meer van had omdat ik geen renault meer reed steekt nu weer de kop op.
Overdags met lichten rijden eindigt steevast in een lege accu omdat ik gewoon vergeet het licht uit te doen na de rit.
Het is een behoorlijk sobere clio, zonder waarschuwingssignaal bij uitstappen, en zonder deurcontact voor de binnenverlichting ( en juist met dat deurcontact heb ik vroeger wel eens een waarschuwingszoemertje aangesloten).
Wie weet raad?
Renault met licht aan = accu leeg
Er zit zeker een schakelaartje 
Overigens bekend kwaaltje (niet van de renault, maar de bestuurder), heb er ook constant last van. Geen lightreminder -> riel staat met lege accu

Overigens bekend kwaaltje (niet van de renault, maar de bestuurder), heb er ook constant last van. Geen lightreminder -> riel staat met lege accu

In de zekeringkast kun je zo een verklikkertje aansluiten, als het goed is is dat allemaal voorberied.
Op de sloop zo'n verklikkerrelaistje eruit trekken en bij jou op dezelfde plek insteken.
Je kunt dan vantevoren in je eigen auto even meten waar hij precies hoort te zitten.
Op de sloop zo'n verklikkerrelaistje eruit trekken en bij jou op dezelfde plek insteken.
Je kunt dan vantevoren in je eigen auto even meten waar hij precies hoort te zitten.
Gaat ie ook piepen bij t licht aan dan? 

Nee, er zit echt geen deurcontact aan welke deur dan ook. Wel een rubber stopje op de plaats waar een deurcontact zou moeten zitten.
Ik stap dan ook altijd in het donker in de auto, zeer sobere uitvoering, zlefs geen achteruitrijlichten zitten er op.
Ik hoopte dat iemand een simpele oplossing zou hebben, zoiets van : als over punt a en punt b een 12V zoemertje aansluit, dan gaat deze zoemen als je het contactslot uitzet terwijl je lichten nog aantstaan.
Ik baal er wel van, ben al enkele x gewaarschuwd door mensen dat mijn licht nog aanstond. Maar nu is het zdan uiteindelijk zo ver, de accu staat onder de acculader, heb hem in de zeikregen er uit moeten halen om op te laden.
Bij mijn Fiat ging het licht gewoon uit als ik het contact uitzette.
Ik stap dan ook altijd in het donker in de auto, zeer sobere uitvoering, zlefs geen achteruitrijlichten zitten er op.
Ik hoopte dat iemand een simpele oplossing zou hebben, zoiets van : als over punt a en punt b een 12V zoemertje aansluit, dan gaat deze zoemen als je het contactslot uitzet terwijl je lichten nog aantstaan.
Ik baal er wel van, ben al enkele x gewaarschuwd door mensen dat mijn licht nog aanstond. Maar nu is het zdan uiteindelijk zo ver, de accu staat onder de acculader, heb hem in de zeikregen er uit moeten halen om op te laden.
Bij mijn Fiat ging het licht gewoon uit als ik het contact uitzette.
het kan wel.
Je koopt een zoemertje (1 euro) en die kabeltjes prik je tussen de zekeringen van het contact en van het licht
De zekering van het contact is meestal een met een motorlogotje of een electrodingetje, er werken veel zekeringen via contactstroom dus even proberen.
Ik pak een stukje kabel en vouw dat om een pootje van de zekering en dan prik ik de zekering weer terug.
Als het licht brand met contact aan heb je 2x + erop, en dan zoemt ie niet.
Zet je t contact af, wordt alles aan massa gehangen, dan heb je + van het licht en massa en BZZZZZZZZZZZZZZ
Je koopt een zoemertje (1 euro) en die kabeltjes prik je tussen de zekeringen van het contact en van het licht

Ik pak een stukje kabel en vouw dat om een pootje van de zekering en dan prik ik de zekering weer terug.
Als het licht brand met contact aan heb je 2x + erop, en dan zoemt ie niet.
Zet je t contact af, wordt alles aan massa gehangen, dan heb je + van het licht en massa en BZZZZZZZZZZZZZZ
Overigens niet te geloven, geen achteruitrijlichten geen deurcontacten?
Is het niet gewoon rot en roestig achter de rubber?
Ik kan me geen clio voorstellen die dat niet heeft, de kaalste is een RL versie en die heeft nog achteruitrijlicht 
Is het niet gewoon rot en roestig achter de rubber?


Ok, daar heb ik wat aan.Riël schreef:het kan wel.
Je koopt een zoemertje (1 euro) en die kabeltjes prik je tussen de zekeringen van het contact en van het lichtDe zekering van het contact is meestal een met een motorlogotje of een electrodingetje, er werken veel zekeringen via contactstroom dus even proberen.
Ik pak een stukje kabel en vouw dat om een pootje van de zekering en dan prik ik de zekering weer terug.
Als het licht brand met contact aan heb je 2x + erop, en dan zoemt ie niet.
Zet je t contact af, wordt alles aan massa gehangen, dan heb je + van het licht en massa en BZZZZZZZZZZZZZZ

Het is een 1.2 RL uit 1992. Van dat deurcontact ben ik zeker, van de achteruitrijlichten ben ik dat niet, het is misschien mogelijk dat er een lamp of zekering stuk is. Maar door zijn algehele soberheid ging ik er als vanzelfsprekend vanuit dat die achteruitrijlichten er ook wel niet op zouden zitten.
De achteruitrijlichten doen het!
Na de hint op dit forum ben ik eens gaan kijken naar de achterlichten, en ik zag er inderdaad gewoon achteruitrijlampen inzitten.
Zekering gecontroleerd en deze bleek dus kapot te zijn.
Ben er alleen nog niet over dat waarschuwingssignaal voor de verlichtingt. De luxere modellen hebben idd een geluidsignaal "relais" in de zekeringen kast zitten, maar ik heb gezien dat bij mij deze plaats niet is voorzien van bedrading.
Simpelweg zo'n "buzzer" insteken gaat dus niet lukken.
Na de hint op dit forum ben ik eens gaan kijken naar de achterlichten, en ik zag er inderdaad gewoon achteruitrijlampen inzitten.
Zekering gecontroleerd en deze bleek dus kapot te zijn.
Ben er alleen nog niet over dat waarschuwingssignaal voor de verlichtingt. De luxere modellen hebben idd een geluidsignaal "relais" in de zekeringen kast zitten, maar ik heb gezien dat bij mij deze plaats niet is voorzien van bedrading.
Simpelweg zo'n "buzzer" insteken gaat dus niet lukken.
dat grijze rubberen dopje in beide deurstijlen dat is de schakelaar.
zijn hele leuke dingen bij de renault, ik zou ook even naar de zekering van de binnenverlichting kijken en evt naar het lampje dat misschien kapot is,
want echt elke uitvoering van de clio heeft binnenverlichting.
kijk trouwens wel uit, mocht je proberen dat dopje eruit te willen trekken, dat werkt niet altijd even goed. zitten op een ellendige manier vast.
maar je kan sowieso kijken of het aangesloten is door aan de binnenkant even de bekleding weg te halen en te kijken of de bedrading aangesloten is..
dan kun je daar meteen een draadje aansluiten voor je lichtzoemer..
of gewoon een relais inbouwen tussen je lichtschakelaar en deze door contact laten sturen.
gaat het altijd aan en uit..
zijn hele leuke dingen bij de renault, ik zou ook even naar de zekering van de binnenverlichting kijken en evt naar het lampje dat misschien kapot is,
want echt elke uitvoering van de clio heeft binnenverlichting.
kijk trouwens wel uit, mocht je proberen dat dopje eruit te willen trekken, dat werkt niet altijd even goed. zitten op een ellendige manier vast.
maar je kan sowieso kijken of het aangesloten is door aan de binnenkant even de bekleding weg te halen en te kijken of de bedrading aangesloten is..
dan kun je daar meteen een draadje aansluiten voor je lichtzoemer..
of gewoon een relais inbouwen tussen je lichtschakelaar en deze door contact laten sturen.
gaat het altijd aan en uit..

vergeet er dan niet even een diode tussen te zetten, zodat ie niet verkeerd gepoold is wanneer je het contact wel maar het licht niet aan hebt, of dat ie niet gaat zoemen in dat geval als het niet uit maakt hoe je plus en min aansluit.Riël schreef:het kan wel.
Je koopt een zoemertje (1 euro) en die kabeltjes prik je tussen de zekeringen van het contact en van het lichtDe zekering van het contact is meestal een met een motorlogotje of een electrodingetje, er werken veel zekeringen via contactstroom dus even proberen.
Ik pak een stukje kabel en vouw dat om een pootje van de zekering en dan prik ik de zekering weer terug.
Als het licht brand met contact aan heb je 2x + erop, en dan zoemt ie niet.
Zet je t contact af, wordt alles aan massa gehangen, dan heb je + van het licht en massa en BZZZZZZZZZZZZZZ
CLIO 16V --> 19 16V