Hi!
Vanmorgen aan het rijden en opeens PLING ... accu lampje ging continue branden. Aangezien dat opzichzelf niet zwaar ernstig is gewoon naar mn werk doorgereden. Na 10 minuten even de kap open, en de accu doorgemeten (jaja toevallig bij me).
Hij gaf aan 12V precies.
Enkele uren later accu gemeten bij thuiskomst direct:
Stationair motor met lampen aan 11.80
Stationair zonder lampen 11.60
Weer paar uur later accu gemeten
Auto UIT: 12.28
Auto AAN: 11.80 tot 12.01
Welke conclusie kunnen we hieruit trekken, mijn gevoel zegt dynamo klopt dit?
Dynamo of toch accu?
Dat klopt helemaal.
Check eerste even of de bruine stekker die op de dynamo zit nog goed contact maakt
!
Check eerste even of de bruine stekker die op de dynamo zit nog goed contact maakt

-
Ai dacht ik al ...
Ik zal de bruine stekker even nalopen, al moet ik zeggen dat toen ik afgelopen zondag wegreed wel mn snaar hoorde slippen (ga er even vanuit dat t de V-snaar is, was bij aandrijving).
Na zondag geen last meer van gehad dus weet niet in hoeverre dat van invloed kan zijn, lijkt me niet dat hij er opeens vanaf is gesprongen bedenk ik me nu.
Het is donker ... heb jij een visueel iets voor me dat ik kan zien waar de dynamo zit bij een clio 93 1.2 ?
Bedankt voor je antwoord!
Ik zal de bruine stekker even nalopen, al moet ik zeggen dat toen ik afgelopen zondag wegreed wel mn snaar hoorde slippen (ga er even vanuit dat t de V-snaar is, was bij aandrijving).
Na zondag geen last meer van gehad dus weet niet in hoeverre dat van invloed kan zijn, lijkt me niet dat hij er opeens vanaf is gesprongen bedenk ik me nu.
Het is donker ... heb jij een visueel iets voor me dat ik kan zien waar de dynamo zit bij een clio 93 1.2 ?
Als de motor draait even een beetje gas geven en tijdens het gassen op je stoom meter letten. Hij moet namelijk bij laden wel hoger komen als 12v.
Misschien zijn het ook nog de koolborstels van je dynamo. Heb ik ok gehad. Koste 30 euro om de dingen te vervangen.
Misschien zijn het ook nog de koolborstels van je dynamo. Heb ik ok gehad. Koste 30 euro om de dingen te vervangen.
aan de pasagiers kant van de auto achter het moterblok. Kloten werk om hem er weg te halen.reneovertoom schreef:heb jij een visueel iets voor me dat ik kan zien waar de dynamo zit bij een clio 93 1.2 ?
Laatst gewijzigd door Siempie op wo 15 nov 2006 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Moet ik even iemand meesluren alleen is dat lastigSiempie schreef:Als de motor draait even een beetje gas geven en tijdens het gassen op je stoom meter letten. Hij moet namelijk bij laden wel hoger komen als 12v.

Maar als de dynamo naar zn grootje is, dan komen de waarde ongeacht het gas er sowieso toch niet boven de 12??
Waar kan ik dit laten reviseren, ergens in de buurt van R'dam?
Eerst zeker zijn dat je dynamo het heeft begeven hoor. Het lijkt me sterk, zo in 1 klap. Normaal gaat eerst het lampje zo af en toe opgloeien.
Dynamo zit onder je inlaatspruitstuk, links, als je ervoor staat. Kijk of je de multiriem nog ziet lopen, wel zo prettig, daar zit je waterpomp ook op
Die stekker zit aan de achterkant, het is verschrikkelijk pielen, maar het is al vaker de boosdoener geweest bij mij.
Wat je meet klopt wel, de dynamo doet helemaal niets en dat past perfect bij een oplichtend lampje
Dynamo zit onder je inlaatspruitstuk, links, als je ervoor staat. Kijk of je de multiriem nog ziet lopen, wel zo prettig, daar zit je waterpomp ook op

Die stekker zit aan de achterkant, het is verschrikkelijk pielen, maar het is al vaker de boosdoener geweest bij mij.
Wat je meet klopt wel, de dynamo doet helemaal niets en dat past perfect bij een oplichtend lampje

als je niet helemaal 2 linkerhanden hebt kun je het zelf doen. Gewoon dynamo er uit, koolbostels los halen, naar de winkel, vragen of ze ze daar hebben en anders verder zoeken. Koolborstels er weer in, dynamo terug plaatsen, v-snaar aanspannen. En klaar is de klus (als het de koolborstels zijn teminste)
Jaja, maar klus jij in no-time die dynamo maar uit een 16vSiempie schreef:als je niet helemaal 2 linkerhanden hebt kun je het zelf doen. Gewoon dynamo er uit, koolbostels los halen, naar de winkel, vragen of ze ze daar hebben en anders verder zoeken. Koolborstels er weer in, dynamo terug plaatsen, v-snaar aanspannen. En klaar is de klus (als het de koolborstels zijn teminste)

-
Ok thanksRiël schreef:Eerst zeker zijn dat je dynamo het heeft begeven hoor. Het lijkt me sterk, zo in 1 klap. Normaal gaat eerst het lampje zo af en toe opgloeien.

Jup ik zal er eerst zeker van moeten zijn

Ehmm ... met deze waarden tja, kan ik er gewoon morgen naar mn werk mee? Zeg heen en weer bij elkaar 60 minuten rijden?
Als het zeker de accu is, hmm ... waar haal ik koolborstels en hoe weet ik zeker dat t die zijn?

-
1.2 makkelijkerRiël schreef:Jaja, maar klus jij in no-time die dynamo maar uit een 16vSiempie schreef:als je niet helemaal 2 linkerhanden hebt kun je het zelf doen. Gewoon dynamo er uit, koolbostels los halen, naar de winkel, vragen of ze ze daar hebben en anders verder zoeken. Koolborstels er weer in, dynamo terug plaatsen, v-snaar aanspannen. En klaar is de klus (als het de koolborstels zijn teminste)

P.S Thx voor de snelle antwoorden

Zonder licht en radio geef ik je een kans, maar de andere kans is dat je toch echt staat met een motor die niet start 

-
Had alle stroomvreters uitgezetRiël schreef:Zonder licht en radio geef ik je een kans, maar de andere kans is dat je toch echt staat met een motor die niet start

Van welke types kan ik de dynamo gebruiken? Welke passen?
Volgens mij gaat het hier om een 1.2, dan zit er volgensmij iets meer ruimte onder de moterkap.Riël schreef: Jaja, maar klus jij in no-time die dynamo maar uit een 16v
Bij mij zit alleen de dynamo op de v-snaar, geen enkel probleem met de waterpomp.Riël schreef: Kijk of je de multiriem nog ziet lopen, wel zo prettig, daar zit je waterpomp ook op
Ik heb in mijn 1.2 uit 92 een dynamo uit een expres. Weet zo niet wat voor blok dat was. Anders zit er wel een type nummer op de dynamo zodat je een vervangern kunt controleren. Nog makkelijker is om de dynamo mee te nemen.
Excuus, dacht dat het om een 16v ging.
Dan check eerst het snaartje eens, dan de stekker en dan kun je de dynamo eraf schroeven
Dan check eerst het snaartje eens, dan de stekker en dan kun je de dynamo eraf schroeven

-
Thx! Zal er ehmm ..tja tis al weer zo snel donker :\ morgen eens naar kijken!Riël schreef:Excuus, dacht dat het om een 16v ging.
-
In Spijkenisse zit Cordaad...net na de Spijkenissebrug.....en ergens bij Charlois zit VAS.....vlakbij de MacDonaldsreneovertoom schreef:Moet ik even iemand meesluren alleen is dat lastigSiempie schreef:Als de motor draait even een beetje gas geven en tijdens het gassen op je stoom meter letten. Hij moet namelijk bij laden wel hoger komen als 12v.
Misschien zijn het ook nog de koolborstels van je dynamo. Heb ik ok gehad. Koste 30 euro om de dingen te vervangen.![]()
Maar als de dynamo naar zn grootje is, dan komen de waarde ongeacht het gas er sowieso toch niet boven de 12??
Waar kan ik dit laten reviseren, ergens in de buurt van R'dam?