Hallo,
Ik heb een probleem met de Twingo Helios ('97) van mijn vrouw, uitgevoerd met centrale deurvergrendeling met afstandbediening (infrarood), startonderbreking en alarm.
We tobben al een tijdje met de volgende problemen:
- batterijtje van de sleutel met afstandbediening gaat elke keer maar max. 5 a 6 weken mee (infrarood afstandbediening). Batterijen worden dus erg regelmatig vervangen, maar deze horen volgens mij jaren mee te gaan, toch? Tevens is de sleutel pas vernieuwd (binnenwerk), maar dit mocht niet baten.
- de accu van de auto ontlaad uit zichzelf (na ca. 2 weken stilstaan), hierdoor gaat ten eerste de deur niet meer open met de afstandbediening (wordt de sensor (t.p.v. middenspiegel) ook gevoed door de accu?), ten tweede kan de startonderbreking niet worden gedeactiveerd (met de afstandbediening) en starten gaat sowieso niet vanwege een lege accu en de startonderbreking. Na het aan de startkabels leggen kunnen we de auto weer met de afstandbediening openen en start de auto weer, maar na een tijdje stilstaan herhaalt dit probleem zich weer. Zo snel hoort een accu toch niet te ontladen?
We zijn al een paar keer met de auto naar de garage geweest. Ze hebben er 2x een nieuwe accu in gezet. De laatste keer een wat zwaardere accu, maar dit mocht nog niet echt baten. Ook hebben ze gemeten of de auto stroom verbruikt als deze stilstaat. Dat is wel het geval (waarschijnlijk door de alarminstallatie), maar dit is maar heel weinig. Voor de rest blijven er nergens lampjes branden o.i.d.
Wij worden er een beetje moedeloos van dat ze bij de garage het probleem niet oplossen en vandaar mijn vraag op dit forum.
Is er iemand met dezelfde ervaringen of iemand die een idee heeft wat de oorzaak is, maar vooral wat de oplossing is? Dan hoor ik graag van je!
Bedankt alvast.
Groeten,
I.Wolfert
Ontladen accu en startonderbreking
Hallo,
ik zou zeggen, zet de auto eens stil, trek dan een accupool los, bijvoorbeeld de - pool, zet daar een ampere meter tussen en zet de auto op slot, meet dan hoeveel de lekspanning is, volgens mij mag dit ergens rond de 300 milliAmpère liggen max, maar weet het niet helemaal zeker meer het liefst lager.
kijk dan waar de zekering van het alarm zit, en haal die eruit, en meet vervolgens nog een keer hoeveel lekspanning je hebt, als het goed is is het nu heel erg weinig geworden, alleen nog wat van je klokje en je radio.
als het heel veel scheelt, kan je je alarm laten nakijken.
of in elk geval ff posten wat de waarden zijn..
gr frank.
ik zou zeggen, zet de auto eens stil, trek dan een accupool los, bijvoorbeeld de - pool, zet daar een ampere meter tussen en zet de auto op slot, meet dan hoeveel de lekspanning is, volgens mij mag dit ergens rond de 300 milliAmpère liggen max, maar weet het niet helemaal zeker meer het liefst lager.
kijk dan waar de zekering van het alarm zit, en haal die eruit, en meet vervolgens nog een keer hoeveel lekspanning je hebt, als het goed is is het nu heel erg weinig geworden, alleen nog wat van je klokje en je radio.
gr frank.
CLIO 16V --> 19 16V
-
Precies...het maximale als er een SCM goedgekeurd alarm in zit is 0,05 ampere...maar hoe lager hoe beter...de garage moet hier gewoon wat aan kunnen doen alleen is het voor een garage lastig omdat er een hoop tijd in het zoekwerk kan gaan zitten.
Schroef de - pool los, en laat hem hangen. Zet dan de multimeter op Ampere, en zet 1 pen op de klem, en 1 pen op de pool. Trek, terwijl je de pennen vasthoudt, de pool los van de klem zodat de stroom kan blijven vloeien zonder dat je hem onderbreekt. Als je dat niet doet heb je kans je multimeter te slopen, gezien het stroomstootje wat erdoorheen gaat. Een multimeter is gevoelig voor amperes, ik heb er zo al 2 geslooptknarF16V schreef:Hallo,
gr frank.

je moet de 10 ampere gezekerde ingang gebruiken..
dan kan je weinig slopen, alleen de zekering, die zijn trouwens ook verrekte duur.. iets van 12 euro per stuk ofzow..
speciale zekering..
dan kan je weinig slopen, alleen de zekering, die zijn trouwens ook verrekte duur.. iets van 12 euro per stuk ofzow..
speciale zekering..

CLIO 16V --> 19 16V
Ja, die ingang moet je zeker gebruiken 
Maar bij inschakelen van bijv. diverse relais en condensatoren in de radio denk ik dat je zelfs voor een fractie van een seconde zelfs die 10A redt.
Ik had ook die ingang aan het roken

Maar bij inschakelen van bijv. diverse relais en condensatoren in de radio denk ik dat je zelfs voor een fractie van een seconde zelfs die 10A redt.
Ik had ook die ingang aan het roken

het is dan ook verstandig om alleen dat te doen als alle verbruikers uitstaan en het alarm er daarna op te zetten.
je kunt er ook een inductie ampere meter opzetten, hoef je de kabel niet eens los te maken. maar die zijn een beetje heel erg prijzig, daarentegen ook verdomde lastig om zeep te helpen.
maar die heeft de gemiddelde hobbyist niet liggen denk ik.
je kunt er ook een inductie ampere meter opzetten, hoef je de kabel niet eens los te maken. maar die zijn een beetje heel erg prijzig, daarentegen ook verdomde lastig om zeep te helpen.
CLIO 16V --> 19 16V
Kun je die om zeep helpen? 
ZIjn die wel geschikt om kleine stromen te meten?

ZIjn die wel geschikt om kleine stromen te meten?
sta je af en toe nog raar van te kijken hoe goed die dingen het doen,
zolang je maar alle kabels er doorheen haalt en geen al te grote storingsbronnen in de buurt hebt.
en het is ook een kwestie van prijsklasse..
zolang je maar alle kabels er doorheen haalt en geen al te grote storingsbronnen in de buurt hebt.
en het is ook een kwestie van prijsklasse..

CLIO 16V --> 19 16V
-
Inderdaad meten als alles in rust is en dan mag de stroom niet hoger zijn als 0,05 ampere...maar zoals ik al zei liefst lagerknarF16V schreef:het is dan ook verstandig om alleen dat te doen als alle verbruikers uitstaan en het alarm er daarna op te zetten.

0.05 joh??
dat is 50 milliAmpère, is wel weinig..
maar aan de andere kant... bij 500 mA is je accu van 55Ah
binnen 110 uur dood en dat is 110/24= 4,weinig dagen
dat is 50 milliAmpère, is wel weinig..
maar aan de andere kant... bij 500 mA is je accu van 55Ah
binnen 110 uur dood en dat is 110/24= 4,weinig dagen

CLIO 16V --> 19 16V
-
Precies
En zo heb ik het geleerd hoor eerlijk gezegd

En zo heb ik het geleerd hoor eerlijk gezegd