stuurkogel vervangen clio 16v?

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Vos

op zich logisch dat er twee dingen los moeten: boven op de stuurkogel zelf de moer los draaien moet nog wel lukken maar hoe krijg ik dit voor met die "lange schroefdraad" hoe werkt dit hoe krijg ik dat los?

zijn er verder nog dingen die ik moet weten voor dat ik aan de slag ga en een stuurkogel ga vervangen?
Haas
Car: Megane RS

contramoer losdraaien en dan stuurkogel eruit draaien.

tip: krik je auto op, haal je wiel eraf en draai je stuurkogel los bij je fusee. Als de kogel meedraait, assteuntje eronder zetten en de auto op de krik wat laten zakken, net zo lang tot je genoeg druk uitoefend dat de stuurkogel niet meer meedraait. Als je die los hebt en zet je de moer terug, dus dat de kogel niet uit t fusee kan schieten. Zet de auto weer terug omhoog, draai de contramoer van de stuurstang los en draai de stuurstang net zolang tot je de stuurkogel eruit draait. Kort door de bocht de voorwielen steeds meer toespoor geven (voorzijde naar elkaar toe). Dan valtie er vanzelf uit, draai je moer los van de kant waar hij mee in het fusee zit en hopla....klaar is kees. Nieuwe erin en klaar.

tip2: voor je begint met draaien, teken de afstand op de nieuwe kogel zo goed mogelijk af, des te makkelijker rijdt het naar de uitlijnbank ;)

tip3: als de stuurkogel niet los wil van de stuurstang, ff heet stoken, dan lukt het wel, of inspuiten met kruipolie. Griptang is ook onmisbaar....

succes (B)
Tom
Moderator
Car: MB

als je die moer lost hebt bij dat schroefdraad zeg maar dan zit hij meestal nog aardig vast. er zit een verdikking in het stuk van het stuurhuis zeg maar. Deze moet je effe in de richting van je fusee tikken om de spanning er af te halen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Als de kogel niet uit de fusee wil schieten is heet maken en kruipolie (met alle respect haas :p) niet de allermakkelijkste manier.

Het beste kun je beleidloos met een redelijke hamer op het fuseestuk slaan daar waar de stuurkogel vastzit. Na een paar keer staan valt ie er overwonnen uit :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas

ik bedoel het andere eind van de stuurkogel, dus de stuurstang. Dat moet je warm maken, want 9 van de 10 keer zitten ze goed vast :)
Tom
Moderator

Riël schreef:Als de kogel niet uit de fusee wil schieten is heet maken en kruipolie (met alle respect haas :p) niet de allermakkelijkste manier.

Het beste kun je beleidloos met een redelijke hamer op het fuseestuk slaan daar waar de stuurkogel vastzit. Na een paar keer staan valt ie er overwonnen uit :)
of als je wat vaker sleuteld is zo'n tooltje van 30 euro wel de moeite waard vind ik. Ik vind een hamer meestal pas handig bij gebrek aan beter....
Haas

tsja, tegen de tijd dat jij dat tooltje erop hebt staan, heb ik die kogel er al drie keer uitgerost ;) :P
Tom
Moderator

soms wel ja, maar er zijn genoeg auto's waarbij je aardig staat te beuken als je pech hebt
Riël
Über-Spammer

Heb zo'n tooltje :) Maar geef mij maar de hamer. Ook als de stuurkogel later weer vast moet, met zo'n tooltje sloop je de boel ook maar wat. Nu raak ik de stuurkogel nog niet eens aan (Y)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie