Afgelopend donderdag heb ik mijn zomerbanden en 16" velgen omgewisseld voor mijn winterbanden en 15" wintervelgen.
Dit setje had ik nog liggen van mijn vorige Clio 1.6 16v uit 2000.
Ik ben dus van 195-45-R16 Continental Conti Sport Contact 2 naar Toyo Snowprox 195-55-R15 gegaan.
Nou is me opgevallen dat de wegligging opeens heel anders is, nou is 110 Pk uit een 1.6 16v iets anders dan ongeveer 180 Pk uit mijn RS. Ik heb alleen nu een beetje vaak dat de banden piepen en gieren bij bochten.
Tevens is het 'zelf-richtend-uitlijnen' na bochten en sturen een stuk minder, normaal op de zomerbranden trok alles weer vanzelf recht na een stuuractie. Nu moet ik soms echt weer het stuur terugdraaien.
Is het wellicht onverstandig om met een RS op deze maat of type winterbanden te rijden? Wie heeft ook Winterbanden op een RS?
Winterbanden op een Clio RS uit 2002
ligt helemaal aan het merk winterbanden wat je gebruikt en hoe oud ze zijn, sommige winterbanden zijn alleen met sneeuw redelijk tot goed.
winterbanden kunnen niet dezelfde prestaties neerzetten als een zomerband, op droog en nat wegdek zijn ze altijd iets minder.
als de banden ouder zijn als 4-5 jaar nemen de kwaliteiten nog verder af.
adviesmaat: 195/50 -15
winterbanden kunnen niet dezelfde prestaties neerzetten als een zomerband, op droog en nat wegdek zijn ze altijd iets minder.
als de banden ouder zijn als 4-5 jaar nemen de kwaliteiten nog verder af.
adviesmaat: 195/50 -15
Benieuwd naar verdere ervaringen met winterbanden op een RS, ik overweeg ook een setje.
Op m'n 21 had ik ook winterbanden, 195/55-15, Pilot Alpin. D'r zat wel wat meer beweging in dan in de ultraplatte zomerbandjes, maar vond 't toch echt niet beroerd rijden. Zou ook wel eens erg per merk kunnen verschillen.
Op m'n 21 had ik ook winterbanden, 195/55-15, Pilot Alpin. D'r zat wel wat meer beweging in dan in de ultraplatte zomerbandjes, maar vond 't toch echt niet beroerd rijden. Zou ook wel eens erg per merk kunnen verschillen.
rev it like a rental
Michelin Pilot Alpin Pa 2
Test-beoordeling: ADAC
ADAC motorwelt 10/2004
Bandmaat: 205/55R16 T
Opmerkingen:
Sehr ausgewogener Reifen- Bestnoten auf trockener Fahrbahn, beim Rollwiderstand und beim Verschleiß
ADAC motorwelt 10/2003
Bandmaat: 225/45R17V
Opmerkingen:
Relativ unausgewogen, Bestnoten auf trockener Fahrbahn sowie auf Eis, gut auf Schnee, aber deutliche Schwächen auf nasser Fahrbahn, besonders im Längs- und Quer-Aquaplaning, was zur Abwertung führt
Test-beoordeling: ADAC
ADAC motorwelt 10/2004
Bandmaat: 205/55R16 T
Opmerkingen:
Sehr ausgewogener Reifen- Bestnoten auf trockener Fahrbahn, beim Rollwiderstand und beim Verschleiß
ADAC motorwelt 10/2003
Bandmaat: 225/45R17V
Opmerkingen:
Relativ unausgewogen, Bestnoten auf trockener Fahrbahn sowie auf Eis, gut auf Schnee, aber deutliche Schwächen auf nasser Fahrbahn, besonders im Längs- und Quer-Aquaplaning, was zur Abwertung führt
Ik denk dat 't ff een kwestie van wennen is.
Ik ben van 225 / 45 / 17 (Bridgestone RE050) zomerbandjes naar de Vredesteins winterbanden gegaan (205 / 50 / 17). Bij de eerste de beste bocht welke ik op de snelweg inzette (en ik reed n.b. gewoon normaal), schrok ik me de pleuris van 't gewaggel. Maar nu ik er al weer een paar weekjes mee rijd, weet ik eigenlijk al niet meer beter.
Ik ben van 225 / 45 / 17 (Bridgestone RE050) zomerbandjes naar de Vredesteins winterbanden gegaan (205 / 50 / 17). Bij de eerste de beste bocht welke ik op de snelweg inzette (en ik reed n.b. gewoon normaal), schrok ik me de pleuris van 't gewaggel. Maar nu ik er al weer een paar weekjes mee rijd, weet ik eigenlijk al niet meer beter.