M'n broer heeft een inmiddels anderhalf jaar oude Megane II, de 120 pk dieselvariant.
Een klein half jaar geleden reed hij 's morgens vroeg van huis weg en na nog geen 500 meter gingen er plots diverse lampjes branden op z'n dashbord. Hij vervolgens met een slakke gangetje weer terug naar huis en de pechdienst gebeld.
Wagen afgesleept, bij de garage kwam men tot de conclusie dat er een oliekering doorgeslagen was. Deze is natuurlijk gerepareerd. Wat de dealer met de reparatie verder allemaal vervangen / gedaan heeft, weet ik helaas niet.
Maar goed, afgelopen zaterdag, m'n broer rijdt over de snelweg en hoort een vreemd geluid van onder de motorkap vandaan komen. Een geluk bij een ongeluk; hij is vlakbij de (huis)dealer. Dus daar vervolgens zachtjes aan naar toe gereden. Ondertussen merkte hij wel dat ie vermogen miste. De uitlaat braakte ondertussen al grijzige / blauwe rook uit.
Vandaag even contact gehad met de dealer, ze hadden er nog niet naar gekeken, maar hun vermoeden gaat in eerste instantie uit naar de turbo.
Als het inderdaad de turbo is, lijkt 't mij dat dit het gevolg is van de doorgeslagen oliekering. Klopt dit?
Als dit dan inderdaad een gevolgschade van de oliekering is, wat zou er dan nog meer op z'n lazer gehad kunnen hebben? En, wat kan de kapotte turbo nog voor schade aangericht hebben?
Gevolgschade na doorslaan oliekering?
Welke kering was het?
De vraag is natuurlijk hoelang er eventueel gebrek aan olie geweest is. Als er daadwerkelijk gebrek is geweest aan smering bij de turbo, is een defecte turbo een logisch gevolg, maar gebrek aan smering moet te herleiden zijn aan de hand van een analyse van de schade aan de turbo.
Verdere gevolgschade is lastig te zeggen denk ik, dan zal je toch de motor uitelkaar moeten halen. Een goede indicatie wat betreft gebrekkige smering kunnen de drijfstanglagers zijn.
De vraag is natuurlijk hoelang er eventueel gebrek aan olie geweest is. Als er daadwerkelijk gebrek is geweest aan smering bij de turbo, is een defecte turbo een logisch gevolg, maar gebrek aan smering moet te herleiden zijn aan de hand van een analyse van de schade aan de turbo.
Verdere gevolgschade is lastig te zeggen denk ik, dan zal je toch de motor uitelkaar moeten halen. Een goede indicatie wat betreft gebrekkige smering kunnen de drijfstanglagers zijn.
het is onwaarschijnlijk en ook niet na te wijzen dat een gebrek aan smering na 6 maanden leidt tot schade van een ander motoronderdeel.
je mag er namelijk van uitgaan dat het toentertijd goed gerepareerd is.
er geldt een algemene Renault garantie op reparatie en garantie op onderdelen van een HEEL jaar.
het defekt gaan van een motor na een gebruik van slechts anderhalf jaar is niet gebruikelijk en is niet conform de levensduur verwachting.
het produkt voldoet dus niet aan de normale verwachting die je er als consument van kan hebben en je kunt dus aanspraak maken op garantie of een verzoek tot een coulanceregeling indienen.
je mag er namelijk van uitgaan dat het toentertijd goed gerepareerd is.
er geldt een algemene Renault garantie op reparatie en garantie op onderdelen van een HEEL jaar.
het defekt gaan van een motor na een gebruik van slechts anderhalf jaar is niet gebruikelijk en is niet conform de levensduur verwachting.
het produkt voldoet dus niet aan de normale verwachting die je er als consument van kan hebben en je kunt dus aanspraak maken op garantie of een verzoek tot een coulanceregeling indienen.
@ Bart: Welke kering 't was, weet ik helaas niet. Zal dat dan na moeten gaan vragen.
Hij was hooguit 500 meter van huis toen de lampjes gingen branden, maar dat zegt natuurlijk weinig...
Om verder gedonder (lees mankementen) voor te zijn, is het dus wel raadzaam om alles open te trekken?
@ Pierre: Waarom is het onwaarschijnlijk dat dit mankement een gevolgschade is van een eerder mankement? Mijns inziens kan dit best mogelijk zijn.
Tuurlijk mag je er van uitgaan dat men het goed gerepareerd hebben, maar wie kan mij vertellen wat ze dan precies gedaan hebben?
Hebben ze toen ook 't blok opengehad? De turbo gecontroleerd? Etc. etc.?
Helaas loop ik al iets wat langer mee in deze wereld om te weten dat 't één grote corrupte bende is.
Ik moet 't nog maar bezien of dat dit allemaal onder de garantie valt en dus kosteloos wordt hersteld.
Hij was hooguit 500 meter van huis toen de lampjes gingen branden, maar dat zegt natuurlijk weinig...
Om verder gedonder (lees mankementen) voor te zijn, is het dus wel raadzaam om alles open te trekken?
@ Pierre: Waarom is het onwaarschijnlijk dat dit mankement een gevolgschade is van een eerder mankement? Mijns inziens kan dit best mogelijk zijn.
Tuurlijk mag je er van uitgaan dat men het goed gerepareerd hebben, maar wie kan mij vertellen wat ze dan precies gedaan hebben?
Hebben ze toen ook 't blok opengehad? De turbo gecontroleerd? Etc. etc.?
Helaas loop ik al iets wat langer mee in deze wereld om te weten dat 't één grote corrupte bende is.
Ik moet 't nog maar bezien of dat dit allemaal onder de garantie valt en dus kosteloos wordt hersteld.
Voor je uberhaupt ergens aankomt, moet je eerst zien hoe ver je het kan schoppen bij de dealer hiermee. Als ze echt weigeren om je tegemoet te komen, zou je inderdaad eens het carter eraf kunnen halen om de lagers en de pomp te controleren. 500 meter rijden zonder olie(druk) kan voldoende om motorschade aan te richten. De dealer moet ook wel ergens hebben staan wat er exact aan de motor gedaan is toendertijd met de reparatie. Probeer dat ook eens boven tafel te krijgen.
-
Doorrijden met rode lampjes aan is niet slim, zelfs niet met een slakkegangetje, of 'maar' 500 meter.
Olietekort zorgt heel, heel erg snel voor dingen (turbo, lagers) die in de soep draaien, of in ieder geval beschadigen, en dan misschien 1000 km later aan de beurt zijn.
Olietekort zorgt heel, heel erg snel voor dingen (turbo, lagers) die in de soep draaien, of in ieder geval beschadigen, en dan misschien 1000 km later aan de beurt zijn.
het is inderdaad verstandig als consument af te wachten wat de dealer gaat doen, maar geef duidelijk aan dat een dusdanige slijtage binnen 1,5 jaar niet acceptabel is.
de oorzaak en reparatie is aan de dealer, zelf niet aankomen zoals Bart zegt.
de oorzaak en reparatie is aan de dealer, zelf niet aankomen zoals Bart zegt.
Tuurlijk, maar als 't op de snelweg was gebeurt, kan je 'm ook niet gelijk stilzetten.canonballman schreef:Doorrijden met rode lampjes aan is niet slim, zelfs niet met een slakkegangetje, of 'maar' 500 meter.
Het gaat er mij meer om of dat de dealer toen niet had moeten controleren hierop.
Ik heb een vermoeden dat men netjes de kering vervangen heeft, de olie heeft bijgevuld en verders nergens naar hebben gekeken.
Terwijl elke monteur toch wel zou moeten weten wat de gevolgen kunnen zijn van een olie tekort / te lage oliedruk...
Goed, de auto is inmiddels weer terug, gerepareerd en wel.
Naast de turbo is ook nog de oliekoeler en een spruitstuk(!?) (denk dat m'n broer 't niet helemaal verstaan heeft en dus eigenlijk een spruitstukpakking bedoeld...) en nog wat ander klein grut vervangen.
Ook bleek de EGT(?)-sensor kaduuk, die is ook vernieuwd.
Tot op heden nog geen rekening voorbij zien komen, dus het lijkt er op dat 't allemaal netjes onder garantie vervangen is.
Naast de turbo is ook nog de oliekoeler en een spruitstuk(!?) (denk dat m'n broer 't niet helemaal verstaan heeft en dus eigenlijk een spruitstukpakking bedoeld...) en nog wat ander klein grut vervangen.
Ook bleek de EGT(?)-sensor kaduuk, die is ook vernieuwd.
Tot op heden nog geen rekening voorbij zien komen, dus het lijkt er op dat 't allemaal netjes onder garantie vervangen is.

Denk dat hij egr sensor bedoelde. is van het uitlaatgas recirculatie systeem, om ervoor te zorgen dat de motor niet een te hoge uitstoot schadelijke stoffen heeft. dit systeem kan je beter uitschakelen want het opnieuw verbranden van de uitlaatgassen heeft tot gevolg dat hele inlaatkanalen dicht plakken met dikke zwarte zooi

R5GTT. Drive it like you stole it