ik wil mijn subs in gaan bouwen..
maakt het verschil hoe ik de woofers plaats??
zie plaatjes (voorbeeld plaatjes) ------>
[img]http://www.fotoagent.dk/single_picture/ ... IN_BOX.jpg[/img]
[img]http://home.new.rr.com/trumpetb/audio/009sub.jpg[/img]
dus met de magneet in de kist of met de magneet omhoog...
ik heb het zelf getest maar merk geen verschill..
weet iemand of het gevolgen heeft, of dat het ene beter klinkt of dat het ene beter is als het andere??
hoe mijn sub plaatsen?
Laatst gewijzigd door CHILLL op do 14 sep 2006 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.
wat is mijn vraag dan??
( plaatjes zijn als voorbeeld )
ik heb de woofers al in een KIST IN DE KOFFERBAK!!!
maar mijn vraag: hoe ik de woofers in/op de kist zal plaatsen..
en wat beter is voor de woofers en het geluid...
( plaatjes zijn als voorbeeld )
ik heb de woofers al in een KIST IN DE KOFFERBAK!!!
maar mijn vraag: hoe ik de woofers in/op de kist zal plaatsen..
en wat beter is voor de woofers en het geluid...
Laatst gewijzigd door CHILLL op do 14 sep 2006 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
is niet kwaad bedoeld ofzo hoor..
Dan wordt het gewaardeerd als je eerst de regels over het posten leest.
Je vorige post wordt beschouwd als schreeuwen. Dat wordt gewoon niet geaccepteerd.
(ook niet verkeerd bedoeld, maar dan weet je dat.)
Om je verder te helpen:
Lees eens op 12hifi.nl of showyoursound.nl. Daar zitten veel meer mensen die zich alleen daar mee bezig houden. Vaak vind ik daar erg nuttige tips en hints over dit soort vragen.
Je vorige post wordt beschouwd als schreeuwen. Dat wordt gewoon niet geaccepteerd.
(ook niet verkeerd bedoeld, maar dan weet je dat.)
Om je verder te helpen:
Lees eens op 12hifi.nl of showyoursound.nl. Daar zitten veel meer mensen die zich alleen daar mee bezig houden. Vaak vind ik daar erg nuttige tips en hints over dit soort vragen.
maakt geen verschil! is voor de show als ze buiten de kist zijn gemonteerd!
En als er buiten zijn dan kost 't meer ruimte hé
En als er buiten zijn dan kost 't meer ruimte hé

Helemaal geen verschil lijkt me sterk... wanneer de woofers met de magneet naar buiten staan, zul je meer inhoud in je kist hebben omdat dat deel van de woofer niet meer in de kist zit. (zal misschien 1 liter schelen, maar tog
)

-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
je moet t wel meenemen in je kistberekening ja, of de woofer in de kist zit of niet..
Het ligt een beetje aan het soort 'behuizing' en aan de frequentie wat de luidsprekerunit weergeeft.
Bij sub-laag frequentie heeft het zeer weinig tot geen invloed wat betreft het afstraal gedrag (in ieder geval niet hoorbaar, wel ff de fase in de gaten houden bij het aansluiten). Bij midden/hoge frequenties wordt het afstraalgedrag wel enorm beinvloed wanneer de luidsprekerunit achterstevoren wordt gemonteerd.
Verder hangt het ook van het type behuizing af of dit wel of niet van invloed is. Wanneer de subwoofer in een compressiekamer gemonteerd is mag het volume dat de subwoofer zelf in neemt niet groter dan 10% van de Vb van de compressiekamer. In zulke gevallen worden de subwoofers met de magneet naar buiten gemonteerd. Op de onderste foto zitten deze subwoofers gemonteerd op een compressiekamer (in de kelder) met daarachter een exponentiële hoorn (mondt uit in de luisterruimte).
Bij sub-laag frequentie heeft het zeer weinig tot geen invloed wat betreft het afstraal gedrag (in ieder geval niet hoorbaar, wel ff de fase in de gaten houden bij het aansluiten). Bij midden/hoge frequenties wordt het afstraalgedrag wel enorm beinvloed wanneer de luidsprekerunit achterstevoren wordt gemonteerd.
Verder hangt het ook van het type behuizing af of dit wel of niet van invloed is. Wanneer de subwoofer in een compressiekamer gemonteerd is mag het volume dat de subwoofer zelf in neemt niet groter dan 10% van de Vb van de compressiekamer. In zulke gevallen worden de subwoofers met de magneet naar buiten gemonteerd. Op de onderste foto zitten deze subwoofers gemonteerd op een compressiekamer (in de kelder) met daarachter een exponentiële hoorn (mondt uit in de luisterruimte).