Ik heb een setje stalen velgen gekregen 6jx15 4x100 ET 43 voor mijn clio rs 2000.
Nu wil ik ze gaan verbreden voor op het circuit.
Tot hoeveel J kan ik gaan om ze zonder spacers enzo te laten passen?
Groeten Sjoerd.
velgen verbreden clio rs
Ik heb 20 mm spoorverbreders onder m'n RS zitten, en dat past net ,achter. Voor is nog wel wat ruimte over volgens mij . Je zou dus ook je velgen naar buiten toe 20 mm breder kunnen maken, eventueel voor nog iets meer.
@Pierre: dat je weinig kijk op weggedrag hebt, is nog geen reden om anderen op verkeerde ideeen te brengen.
@Pierre: dat je weinig kijk op weggedrag hebt, is nog geen reden om anderen op verkeerde ideeen te brengen.
rev it like a rental
het is de praktijkervaring, ik heb zelf 7J onder een 5gt turbo, standaard had ik 5,5J.Menno schreef:Ik heb 20 mm spoorverbreders onder m'n RS zitten, en dat past net ,achter. Voor is nog wel wat ruimte over volgens mij . Je zou dus ook je velgen naar buiten toe 20 mm breder kunnen maken, eventueel voor nog iets meer.
overstuur is lastiger als onderstuur.
correctie: dat is JOUW praktijkervaring; je hebt ooit eens een krom setje velgen met productiefout-banden onder je 4 ton oude 5je, met rondon versleten bushes en dempers gezet, verbindt daar de meest bizarre conclusies aan, en verkondigt dat vervolgens als algemeen geldende waarheid. Das nogal kort door de bocht (letterlijk en figuurlijkpierre schreef:het is de praktijkervaring, ik heb zelf 7J onder een 5gt turbo, standaard had ik 5,5J.Menno schreef:Ik heb 20 mm spoorverbreders onder m'n RS zitten, en dat past net ,achter. Voor is nog wel wat ruimte over volgens mij . Je zou dus ook je velgen naar buiten toe 20 mm breder kunnen maken, eventueel voor nog iets meer.
overstuur is lastiger als onderstuur.

Mijn RS doet 't iig prima met een beetje meer breedte, en is nogsteeds verregaand neutraal. Maar als je nog tips hebt om 'm wat meer overstuurd te krijgen: graag. Dat rijdt namelijk zowel leuker als sneller

rev it like a rental
Bredere velgen leveren meer grip. Doe je dat voor en achter in dezelfde mate verandert er in de afstelling van de auto wezenlijk niets.
De krachten die op de wielophanging werken worden met meer grip, bijvoorbeeld door een bredere velg, ook groter ! 2500kg belasting per wiel is niets! Dus dan vervormen die bussen die je draagarmen op hun plaats proberen te houden wel degelijk. Laat staan dat lullige toprubbertje wat je McPherson-veerpoot/ demper op zijn plek probeert te houden in de veertoren.
Zoals Menno al vertelde; is het 'zooitje' (wielophanging) versleten krijg je bijvoorbeeld onder belasting verlopende sporing, caster en camber. Dan krijg je een zich raar gedragende auto. Zeker als je dus het gripniveau verhoogd!
Dus zorg dat je een goede basis hebt om mee te werken voor je echt hard wil... Die basis zorgt er ook voor dat je dan ook daadwerkelijk hard kunt rijden... Dus zorg voor goede (hardere) bussen die je draagarmen, stabilisatorstang en demper op hun plek houden!
Mag het wat kosten en ben je wat handiger kun je aan de slag gaan met zogenaamde uniballs. Dit zijn gelagerde bevestigingen waarmee je de wielophanging praktisch spelingvrij kunt maken.
In de praktijk geven bijvoorbeeld een complete set harde 'rubbers' je auto al een heel andere feeling. Probeer het en je zult aangenaam worden verrast...
De krachten die op de wielophanging werken worden met meer grip, bijvoorbeeld door een bredere velg, ook groter ! 2500kg belasting per wiel is niets! Dus dan vervormen die bussen die je draagarmen op hun plaats proberen te houden wel degelijk. Laat staan dat lullige toprubbertje wat je McPherson-veerpoot/ demper op zijn plek probeert te houden in de veertoren.
Zoals Menno al vertelde; is het 'zooitje' (wielophanging) versleten krijg je bijvoorbeeld onder belasting verlopende sporing, caster en camber. Dan krijg je een zich raar gedragende auto. Zeker als je dus het gripniveau verhoogd!
Dus zorg dat je een goede basis hebt om mee te werken voor je echt hard wil... Die basis zorgt er ook voor dat je dan ook daadwerkelijk hard kunt rijden... Dus zorg voor goede (hardere) bussen die je draagarmen, stabilisatorstang en demper op hun plek houden!
Mag het wat kosten en ben je wat handiger kun je aan de slag gaan met zogenaamde uniballs. Dit zijn gelagerde bevestigingen waarmee je de wielophanging praktisch spelingvrij kunt maken.
In de praktijk geven bijvoorbeeld een complete set harde 'rubbers' je auto al een heel andere feeling. Probeer het en je zult aangenaam worden verrast...
Laatst gewijzigd door speedline op wo 1 nov 2006 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
misschien moet je gewoon niet zo hard rijden als je hem niet onder controle kunt houden. of je rijvaardigheid eens aan laten passen aan de 21e eeuw door een stukje training. 30 jaar na het halen van je rijbewijs kon het ook wel eens zo zijn dat de scherpte er gewoon een beetje af is.pierre schreef:overstuur is lastiger als (dan) onderstuur.
there is no spoon.
de heren menno en tijn hebben kennelijk geen interesse in een andere mening dan zij zelf hebben, dus ik sluit me hierbij dan maar aan, hoe breder de velg hoe beter de wegligging, neem gerust 8J of 9J, wat goed staat rijdt beter, let er wel even op of het nog past, maar anders doe je er gewoon een setje verbreders onder, er is niet echt een limiet, de limiet moet je zelf ervaren.
oudere rijders zijn nu eenmaal gewoon stukken langzamer, hun gezichtsscherpte gaat achteruit en de reflexen worden minder.
het is niet voor niets dat formule 1 rijders stoppen na hun 35 ste.
oudere rijders zijn nu eenmaal gewoon stukken langzamer, hun gezichtsscherpte gaat achteruit en de reflexen worden minder.
-
zet jij nu maar 5,5j velgen op een formule 1 wagenpierre schreef:de heren menno en tijn hebben kennelijk geen interesse in een andere mening dan zij zelf hebben, dus ik sluit me hierbij dan maar aan, hoe breder de velg hoe beter de wegligging, neem gerust 8J of 9J, wat goed staat rijdt beter, let er wel even op of het nog past, maar anders doe je er gewoon een setje verbreders onder, er is niet echt een limiet, de limiet moet je zelf ervaren.

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Meer grip is zeker niet zaligmakend. Het is soms leuker om met een standaard auto te rijden omdat je de auto wat meer naar je hand kunt zetten. Je kunt bijvoorbeeld de achterzijde uit laten zwaaien zonder dat je met 150km/h de auto 'op moet zetten' a la Toivonen... En hem vervolgens bijna niet meer houdt omdat het op de PS2 met GT4 toch heel anders aanvoelt...
Sommigen hier moeten toch kunnen meepraten dat het leuker is om met een 'verbeterde' 5 GTL met relatief lage snelheid in een soort van vierwieldrift/ onderstuur/ overstuur orgie een afrit met aansluitende rotonde te nemen. Leve de 'Viking 155/70-13' zeg maar...
In tegenstelling tot die 9J 'bereifte' tuningbak waarvoor je eigenlijk een gefabriceerd onderstelletje nodig hebt om eruit te halen wat erin (de banden) zit...
Dus in tegenstelling tot wat ik in het verleden propageerde (ombouwen naar circuit spec) ben je in de praktijk beter af met de band- en velgmaten zoals Renault die (als extra) leverde en niet meer of minder... Misschien haal je niet het maximum aan snelheid of de snelste rondentijd maar op de openbare weg en in de dagelijkse rij-praktijk heb je de meeste lol.
Dus prak gerust een set 16v of Willi wielen en banden onder bijvoorbeeld een RSi, onder het motto 'grip vohr weinagh' Maar het is maar de vraag of je met een 10,5J x 19 onder je Renaultje wel zoveel opschiet. Behalve de twijfelachtige eer imho om 'in Oss en omstreken' veel RESTECP te genieten...

Sommigen hier moeten toch kunnen meepraten dat het leuker is om met een 'verbeterde' 5 GTL met relatief lage snelheid in een soort van vierwieldrift/ onderstuur/ overstuur orgie een afrit met aansluitende rotonde te nemen. Leve de 'Viking 155/70-13' zeg maar...

Dus in tegenstelling tot wat ik in het verleden propageerde (ombouwen naar circuit spec) ben je in de praktijk beter af met de band- en velgmaten zoals Renault die (als extra) leverde en niet meer of minder... Misschien haal je niet het maximum aan snelheid of de snelste rondentijd maar op de openbare weg en in de dagelijkse rij-praktijk heb je de meeste lol.
Dus prak gerust een set 16v of Willi wielen en banden onder bijvoorbeeld een RSi, onder het motto 'grip vohr weinagh' Maar het is maar de vraag of je met een 10,5J x 19 onder je Renaultje wel zoveel opschiet. Behalve de twijfelachtige eer imho om 'in Oss en omstreken' veel RESTECP te genieten...
laat de velgen tot 7.5J verbreden zowel voor als achter en dan met een toyo proxes R888 bandjes.
Denk wel dat het een verbetering is.
En hou ik me standaard RS velgen voor op de gewone weg
dit zijn de banden 205/50/15
[img]http://i111.photobucket.com/albums/n131 ... esR888.jpg[/img]
Denk wel dat het een verbetering is.
En hou ik me standaard RS velgen voor op de gewone weg
dit zijn de banden 205/50/15
[img]http://i111.photobucket.com/albums/n131 ... esR888.jpg[/img]