Wederom na een jaar zijn mijn koppelingsplaten beschadigd, de veertjes liggen los en 1 veertje kan er helemaal uit, daar is een winding van gebroken en de opstaande randjes op de plaat die het veertje vasthouden zijn weggeslagen.
Nu moest het hele handeltje los omdat de bak overleden was, waar ik al een andere voor heb. Maar welke koppelingsplaat (merk, soort) zal het wat langer uithouden. Deze plaat die ik nu had was voor een 19/Clio 16V, nadat er één eerder van een GTT was die ook al spoedig het leven liet.
De auto rijdt niet veel, wordt niet met slippende koppeling gereden en ook bijna nooit voluit weggetrokken (vanuit stilstand), omstandigheden die een koppelingsplaat sneller nekken dan normaal.
Graag krijg ik advies over een verstandige aankoop van een nw plaat, liever geen sportkoppeling met aan/uit karakteristiek.
zie de pics
[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... 1729-1.JPG[/img]
[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... 1730-1.JPG[/img]
Koppelingsplaat R5 2.0t_vraagje code Sachs
past een plaat van een willi niet? al denk ik niet dat daaar de marge veel anders op zal zijn van van een 16V 
wat is t vermogen van die 5 van je btw?

wat is t vermogen van die 5 van je btw?
Ik denk dat een sachs powerclutch in jouw geval een goede keuze is. Het standaardspul is duidelijk niet opgewassen tegen het flinke koppel.
Een nog beter alternatief is een geveerde sinterplaat van bijvoorbeeld Alcon. Hier is prima mee te rijden op straat, maar deze platen zijn wel ontworpen om serieus vermogen en koppel over te brengen. Je moet alleen zoveel mogelijk slip vermijden.
Een echte aan/uit karakteristiek krijg je pas als je een ongeveerde koppelingsplaat neemt, en dat is inderdaad niet praktisch voor dagelijks gebruik.
Een nog beter alternatief is een geveerde sinterplaat van bijvoorbeeld Alcon. Hier is prima mee te rijden op straat, maar deze platen zijn wel ontworpen om serieus vermogen en koppel over te brengen. Je moet alleen zoveel mogelijk slip vermijden.
Een echte aan/uit karakteristiek krijg je pas als je een ongeveerde koppelingsplaat neemt, en dat is inderdaad niet praktisch voor dagelijks gebruik.
@Haas; kheb geen idee wat het vermogen van de auto is, nog nooit gemeten, maar net iets teveel voor de standaard koppelingsplaat denk ik.
Kheb even geïnformeerd naar een Sachs Powerclutch, gebeld naar DPT, kosten voor dat plaatje 373,- zonder drukgroep, dus enkel de koppelingsplaat. Naast Sachs levert hij ook Alcon en OMP, de Alcon kwam ook in aanmerking, iets zwakker dan Sachs, maar sterker dan OMP, kosten 231,-, dus das alweer een stuk vriendelijker geprijsd.
Als stelregel hield DPT voor de Alcon tot 350Nm aan en vanaf de 350Nm het merk Sachs. Nu haal ik lange na de 350Nm niet, dus zal ik mss overgaan tot Alcon.
Heeft iemand nog andere suggesties/verkooppunten of wellicht nog een goede gebruikte plaat liggen, sta ik daar altijd voor open.
Kheb even geïnformeerd naar een Sachs Powerclutch, gebeld naar DPT, kosten voor dat plaatje 373,- zonder drukgroep, dus enkel de koppelingsplaat. Naast Sachs levert hij ook Alcon en OMP, de Alcon kwam ook in aanmerking, iets zwakker dan Sachs, maar sterker dan OMP, kosten 231,-, dus das alweer een stuk vriendelijker geprijsd.
Als stelregel hield DPT voor de Alcon tot 350Nm aan en vanaf de 350Nm het merk Sachs. Nu haal ik lange na de 350Nm niet, dus zal ik mss overgaan tot Alcon.
Heeft iemand nog andere suggesties/verkooppunten of wellicht nog een goede gebruikte plaat liggen, sta ik daar altijd voor open.
Mrtn = Maarten
Hoeveel mm is deze plaat?
Een set van een grotere renault of een diesel is wellicht een optie.
Een set van een grotere renault of een diesel is wellicht een optie.
Volgens mij is dat geen gewone powerclutch waar ze het over hebben.
Je moet een nummer hebben van AK4747 oid. Das dan wel de 5GT diameter uiteraard. Niet de williams.
Mijn powerclutch was officieel geschikt voor 250Nm volgens de ratings, maar ik draaide daar iets van 275+Nm op en dan ook met flink sprintwerk (met lichtjes slippende koppeling wegrijden etc.) en ik heb em nooit aan het slippen of stinken gehad.
Met standaard plaatjes en andere autos lukt me dat wel
Je moet een nummer hebben van AK4747 oid. Das dan wel de 5GT diameter uiteraard. Niet de williams.
Mijn powerclutch was officieel geschikt voor 250Nm volgens de ratings, maar ik draaide daar iets van 275+Nm op en dan ook met flink sprintwerk (met lichtjes slippende koppeling wegrijden etc.) en ik heb em nooit aan het slippen of stinken gehad.
Met standaard plaatjes en andere autos lukt me dat wel

Hij had het over de Sachs Powerclutch voor een R5GTT, met een diameter van 200mm. Nu ik er even over nadenkt, vind ik het eigenlijk best veel geld. Hoeveel was jij kwijt Steven? en waar had je 'm gekocht?
@Riel, een dieseluitvoering maakt niet veel uit qua kracht volgens de verkoper bij Dutchdinges. Op internet kan je zien dat de 2.1TD een koppeling heeft met 215mm, maar dan zit je weer met je vliegwiel en drukgroep. Het liefst behoud ik gewoon de drukgroep die ik nu heb, die is net een jaartje oud (mss iets meer) en is nog perfect.
@Riel, een dieseluitvoering maakt niet veel uit qua kracht volgens de verkoper bij Dutchdinges. Op internet kan je zien dat de 2.1TD een koppeling heeft met 215mm, maar dan zit je weer met je vliegwiel en drukgroep. Het liefst behoud ik gewoon de drukgroep die ik nu heb, die is net een jaartje oud (mss iets meer) en is nog perfect.
Mrtn = Maarten
De powerclutch is echt zo duur niet, je kan ewoon bij de automaterialenboer om de hoek een powerclutch setje halen voor 200-250 euro ofzo, maar dan compleet met drukgroep.
Een sintermetalen plaat zou ik vermijden, de levensduur daarvan is vrij slecht.
Ik had in m'n Clio een niet gveerde sinterplaat zitten, je kwam er echt supersnel mee weg, maar na 12.000 km was hij wel zo goed al op......
Een sintermetalen plaat zou ik vermijden, de levensduur daarvan is vrij slecht.
Ik had in m'n Clio een niet gveerde sinterplaat zitten, je kwam er echt supersnel mee weg, maar na 12.000 km was hij wel zo goed al op......
complete set, was de sterkste van sachs die ze konden leveren voor de gtt. Prijs is wel aan inkoop prijs via mijn werk
. voor het nr zou ik moeten zoeken naar de bon. Maar weet niet of ik die nog heb

R5GTT. Drive it like you stole it
was dat ook niet dat ding, wat door je bakhuis heen kwam suizen?Robke schreef:De powerclutch is echt zo duur niet, je kan ewoon bij de automaterialenboer om de hoek een powerclutch setje halen voor 200-250 euro ofzo, maar dan compleet met drukgroep.
Een sintermetalen plaat zou ik vermijden, de levensduur daarvan is vrij slecht.
Ik had in m'n Clio een niet gveerde sinterplaat zitten, je kwam er echt supersnel mee weg, maar na 12.000 km was hij wel zo goed al op......

Weet iemand een nummertje te achterhalen van een Sachs sportkoppeling, een geveerd exemplaar.
Kan op internet alleen dit document vinden van Sachs, maar geen idee of dit nu standaard of sportkoppelingsplaten zijn.
[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... 80/111.jpg[/img]
Kan op internet alleen dit document vinden van Sachs, maar geen idee of dit nu standaard of sportkoppelingsplaten zijn.
[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... 80/111.jpg[/img]
Mrtn = Maarten
-
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
- Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
- Contacteer:
AK7791 via http://www.havam.nl
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen