M'n carburator is verbonden met een geelachtige bal, met het nummer 7700740002, waarin precies nog wat groenige, stroperige vloeistof zit.
Van deze bal loopt een darmpje naar een onderdeel van de carburator, dat bij onderdruk een hendeltje bedient waardoor de eerste kamer, als die door de choke afgesloten is, weer een beetje geopend wordt.
Kan er iemand mij uitleggen hoe dit kan of zou moeten werken?
Bedankt,
Gerard
Hier kun je de betrokken onderdelen zien.
http://users.skynet.be/ghp/skynet_budge ... uboule.jpg
Ik heb de indruk dat je hier geen foto's kunt opladen? Daarin is F2N.org iets gebruiksvriendelijker (http://f2n.org/forum/viewtopic.php?t=1210 )
Solex 28-34 Z 10 en z'n niet bepaald kristallen bol
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Het is een onderdrukreservoir voor de stationairregeling. Als je het stuur in z'n uiterste stand draait, wordt met vacuum het stationair toerental iets verhoogd. Dit bolletje is een buffer in dit circuit.
Hij hoort wel gewoon leeg te zijn....
Hij hoort wel gewoon leeg te zijn....
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Mijn excuses, Martijn, maar ik ben tamelijk zeker dat die bol daar niets mee te maken heeft, het is niet betrokken in het circuit van de stuurbekrachtiging.
Maar het zou wel ongeveer hetzelfde moeten doen. Ik kan niet begrijpen hoe die bal voldoende onderdruk zou kunnen creëren om de hendel te bedienen. Bij die van de stuurbekrachtiging (en in bepaalde gevallen, de airco) is het de carburator zelf die voor de onderdruk zorgt, die via magneetventielen al dan niet teruggespeeld wordt naar de zuignap links. De gele bal is verbonden met de zuignap rechts, en kan alleen werken als de choke opengetrokken is (choke "open" = smoorklep dicht, de gele bal moet hem weer een heel klein beetje open zetten).
Heb je mijn bericht ontvangen, Martijn?
Maar het zou wel ongeveer hetzelfde moeten doen. Ik kan niet begrijpen hoe die bal voldoende onderdruk zou kunnen creëren om de hendel te bedienen. Bij die van de stuurbekrachtiging (en in bepaalde gevallen, de airco) is het de carburator zelf die voor de onderdruk zorgt, die via magneetventielen al dan niet teruggespeeld wordt naar de zuignap links. De gele bal is verbonden met de zuignap rechts, en kan alleen werken als de choke opengetrokken is (choke "open" = smoorklep dicht, de gele bal moet hem weer een heel klein beetje open zetten).
Heb je mijn bericht ontvangen, Martijn?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
In het stuurbekrachtigingscircuit zit een drukschakelaar. Deze is verbonden met die 2 zwarte kastjes in de buurt van de vacuumbol. Het vacuum wordt gebruikt op het moment dat de drukschakelaar dat bepaalt. De bol zit als buffer in het vacuumcircuit.
De choke is puur handmatig.
De choke is puur handmatig.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Ik hoop dat ik je met een foto van het tegendeel kan overtuigen: de bol is verbonden met het choke-systeem, en zou dat lichtjes ongedaan moeten maken, ik heb ook een paar schema's uit de franse documentatie.
In het eerste schema zie je dat de bol niet meespeelt in de verhoging van het stationair toerental.
http://users.skynet.be/ghp/skynet_budge ... acuum1.jpg
In deze schets ook, je kunt niet opmaken waarmee de bol dan wel verbonden is, maar bij mij is X1 verbonden met M1.
http://users.skynet.be/ghp/skynet_budge ... acuum2.jpg
Onderaan links zie je dat het membraankastje dat verbonen is met de bol, via een hendeltje op de werking van de choke kan inspelen (wat zou hij langs deze kant anders doen?) . Als ik aan dat darmpje zuig, wordt de smoorklep (als die gesloten is door de choke-kabel), weer een heel klein beetje geopend.
http://users.skynet.be/ghp/skynet_budge ... g_0623.jpg
Jij bent aan zet.
In het eerste schema zie je dat de bol niet meespeelt in de verhoging van het stationair toerental.
http://users.skynet.be/ghp/skynet_budge ... acuum1.jpg
In deze schets ook, je kunt niet opmaken waarmee de bol dan wel verbonden is, maar bij mij is X1 verbonden met M1.
http://users.skynet.be/ghp/skynet_budge ... acuum2.jpg
Onderaan links zie je dat het membraankastje dat verbonen is met de bol, via een hendeltje op de werking van de choke kan inspelen (wat zou hij langs deze kant anders doen?) . Als ik aan dat darmpje zuig, wordt de smoorklep (als die gesloten is door de choke-kabel), weer een heel klein beetje geopend.
http://users.skynet.be/ghp/skynet_budge ... g_0623.jpg
Jij bent aan zet.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Mijn zet bestaat uit het uploaden van de Haynes. Volgt vanavond. 

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Waarschijnlijk interesseert het geen kat, maar ik heb het antwoord op m'n vraag - zelf gevonden toen ik de carburator weer aan het monteren was - hier geplaatst: http://f2n.org/forum/viewtopic.php?t=1210 , met foto's ter illustratie. Dat ik het niet eerder doorhad, moet een gevolg zijn van die straal benzine in m'n ogen toen ik hem aan het demonteren was. 
