kan iemand mij in stappen uitleggen hoe ik een aandrijf as (links) vervang van een megane coupe 1.6E?
En als ik mijn auto goed schuin zet hoef ik dan de olie van de bak er niet uit te laten lopen ???????
mvg. puddinkie
alvast bedankt voor jullie reacties
aandrijfas vervangen van megane coupe 1.6E
helaas, tenzij je hem 90 graden op zijn kant legt loopt de olie er gewoon uit.
anyway, het werkt het makkelijkst met luchtgereedschap, want hier en daar wil er wel eens eea vast zitten.
begin met de dop 30 die de aandrijfas op zijn plek houdt los te maken, als het ff kan terwijl de auto nog op de grond staat.
verwijder het wiel , zet de auto stevig op een krikpootje, niet gammel op de krik laten staan
vervolgens maak je de moer van de stuurstang los en de twee bouten die het fusee met de veerpoot verbinden.
je moet nu de aandrijfas aan de fuseekant los kunnen maken door het fusee te draaien en met een (kunstof hamer) de as er uit te tikken.
zet een olie-opvangbak onder de auto
aan de kant van de bak zitten drie bouten maat 13 om de rubber mof, die draai je los en dan kan je de aandrijfas zo wegpakken.
in omgekeerde volgorde monteren gaat het beste.
er moet 3,4 liter bakolie 75W80 in de JB1 bak om hem weer goed te vullen, als je de oude oliehergebruikt, zorg dan dat je met een zeefje al het zand en zooi er uit opvangt.
anyway, het werkt het makkelijkst met luchtgereedschap, want hier en daar wil er wel eens eea vast zitten.
begin met de dop 30 die de aandrijfas op zijn plek houdt los te maken, als het ff kan terwijl de auto nog op de grond staat.
verwijder het wiel , zet de auto stevig op een krikpootje, niet gammel op de krik laten staan
vervolgens maak je de moer van de stuurstang los en de twee bouten die het fusee met de veerpoot verbinden.
je moet nu de aandrijfas aan de fuseekant los kunnen maken door het fusee te draaien en met een (kunstof hamer) de as er uit te tikken.
zet een olie-opvangbak onder de auto
aan de kant van de bak zitten drie bouten maat 13 om de rubber mof, die draai je los en dan kan je de aandrijfas zo wegpakken.
in omgekeerde volgorde monteren gaat het beste.
er moet 3,4 liter bakolie 75W80 in de JB1 bak om hem weer goed te vullen, als je de oude oliehergebruikt, zorg dan dat je met een zeefje al het zand en zooi er uit opvangt.
there is no spoon.
-Wielbouten lostikken
-centrale wielmoer van aandrijfas loshalen
-auto opkrikken.
-in schone bak bakolie aftappen.
-wiel eraf
-stuurkogel losdraaien en uit fusee halen
-naafmoer erafdraaien
-met rubber hamer aandrijfas uit naaf slaan terwijl je een 'stuurhoek' simuleert.
-als aandrijfas los is aan buitenzijde
-3x M8 losdraaien aan de bakzijde.
- aandrijfas is nu los
inbouwen in omgekeerde volgorde
-centrale wielmoer van aandrijfas loshalen
-auto opkrikken.
-in schone bak bakolie aftappen.
-wiel eraf
-stuurkogel losdraaien en uit fusee halen
-naafmoer erafdraaien
-met rubber hamer aandrijfas uit naaf slaan terwijl je een 'stuurhoek' simuleert.
-als aandrijfas los is aan buitenzijde
-3x M8 losdraaien aan de bakzijde.
- aandrijfas is nu los
inbouwen in omgekeerde volgorde

yeps...as zit los als t goed is. Als je m van de bak geschroefd hebt (die ring om dat ashoesrubber heen, 3 boutje M8x16) kun je m er zo uittrekken.
bakolie kun je toevoegen door de vulplug op de voorkant van je bak, dus tussen bak en radiateur in (plastic vleugelmoer). Auto in elkaar gebout op de wielen zetten op een vlak stuk weg (geen oprit oid dus) en bak vullen tot het de vulplug uit komt lopen. Niveau van vloeistof moet gelijk staan met de onderzijde van t gat van de vulplug.
succes!
bakolie kun je toevoegen door de vulplug op de voorkant van je bak, dus tussen bak en radiateur in (plastic vleugelmoer). Auto in elkaar gebout op de wielen zetten op een vlak stuk weg (geen oprit oid dus) en bak vullen tot het de vulplug uit komt lopen. Niveau van vloeistof moet gelijk staan met de onderzijde van t gat van de vulplug.
succes!

[img]http://www.nova-diem.nl/rtc/bakwissel.jpg[/img]
there is no spoon.
hoe kan ik t makkelijkst de olie af tappen >> aandrijfas loshalen, loopt hij vanzelf leeg.puddinkie schreef:um nog 2 vragen
hoe kan ik t makkelijkst de olie af tappen
en hoe kan ik hem het makkelijkst bij vullen ?
( tot hoever moet ik m vullen ?? tot de rand dat het er weer uit loopt)
ben een leek op het gebied van renault
tot hoever moet ik m vullen>> tot de rand dat het er weer uit loopt , inderdaad
there is no spoon.
zo andere as er op ( bedankt mensen)
alleen nu is het rubber lek en mn neef was hier toevallig, en die zei doe er maar is wat van dat banden plak spul op en een plakkertje er over heen deden ze eerder ook wel voor de apk dus zo gezegt zo gedaan en nu dus gewoon af w88
uitlaat was ook lek ook maar ff dicht gesmeert wil t niet ff wat speciaal spul uit de vliegtuig bouw er op smeren
allemaal bedankt voor jullie reacties
alleen nu is het rubber lek en mn neef was hier toevallig, en die zei doe er maar is wat van dat banden plak spul op en een plakkertje er over heen deden ze eerder ook wel voor de apk dus zo gezegt zo gedaan en nu dus gewoon af w88
uitlaat was ook lek ook maar ff dicht gesmeert wil t niet ff wat speciaal spul uit de vliegtuig bouw er op smeren

allemaal bedankt voor jullie reacties