ACT: Remsysteem

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
j coupé

ik heb een probleem bij mijn rem rechtsachter. Hij lekt daar remvloeistof. er ligt een plasje bij het wiel en de remklauw is behoorlijk nat. Het rem lampje op het dasboard brand ook continu.
Kan ik wat remvloeistof in het tankje gooien en dan er mee naar de garage rijden of is dit gevaarlijk?
het gaat trouwens om een clio 16v uit '92
Riël
Über-Spammer

Voorzichtig rijden moet kunnen, de auto moet altijd op 2 wielen remmen. Maarja, niet rijden is altijd beter.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

Iemand nog een goed idee hoe ik de remleiding van de van een achterremklauw afhaal? Ik denk dat ik met de steek 11 die nippel kapot draai en ik heb eigenlijk geen zin om uit een goede ring 11 een sleuf slijpen. Of heeft misschien iemand hier uit de buurt een ringsleutel 11 met een sleuf er in?
-PAZ-
Über-Spammer

probeer eens met een grip-tang, daar krijg je ze meestal wel mee los
R5GTT. Drive it like you stole it
Haas
Car: Megane RS

precies, beetje kruipolie erop, ff nachtje laten staan, griptang erop en draaien maar. Of als je lang hard kunt knijpen met de vlakke kant van een waterpomptang, dan beschadig je de nippel niet (verder)... :)
Tom
Moderator
Car: MB

of je koop voor een paar euro effe een sleuteltje dat netjes past. Goed gereedschap heb je heeeel wat jaartjes plezier van (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas

ja, maar ook met een sleutel met sleuf krijg je m 8 van de 10 (=4 van de 5 :P ) keer niet los... Als het goed vast zit, is de griptang meestal het enigste reddingsmiddel. En daarbij, ookal krijg je m los met een griptang, daarna netjes vastdraaien met een waterpomp, niets aan t handje...

al die nippels zijn rot van een auto van ouder dan 10 jaar...
Laatst gewijzigd door Haas op zo 20 aug 2006 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-Ray-
Contacteer:

vijf
Immer wieder die verdammte Holländer
Haas

:lol:

jaja...je was snel :P
MarcoG
Contacteer:

Ik zou eerst proberen met een passend sleuteltje en een KLEIN hamertje dat ding VOORZICHTIG los te tikken (is dus niet rammen!). Rustig tikjes erop dat ie hopelijk losschrikt. Heb daarna ook met de griptang de nippel moeten lossen en weer vastzetten omdat de rest gewoon rondgedraaid was maar dat kan de pret niet drukken. Blij dat ie loskwam.
Likje kopervet op de draad en komt de volgende keer wel netjes los.
MarcoG
Contacteer:

Tom schreef:of je koop voor een paar euro effe een sleuteltje dat netjes past. Goed gereedschap heb je heeeel wat jaartjes plezier van (0)
Dat geld natuurlijk ook voor autoŽs (maar daar hebben oude renault rijders dus totaal geen boodschap aan). :beer: Anders reden we wel een ander/beter merk, lada ofzo hehe.
Johan
Contacteer:

Tom schreef:of je koop voor een paar euro effe een sleuteltje dat netjes past. Goed gereedschap heb je heeeel wat jaartjes plezier van (0)
precies wat ik nu ga doen dus. :)
Q-Bucks 16v

Hallo,

ik heb nog steeds het zelfde probleem met mn remsysteem, dat elke keer ik op het rem pedaal druk de pomp motor aanslaat om het systeem op druk te pompen. en soms als hij stil heeft gestaan moet hij HEEEL lang pompen voor dat hij op druk komt. Ik heb een bendix systeem. Kan iemand mij vertellen wat het probleem kan zijn. Ik was bij de dealer geweest en die zeiden dat het luide gebrom normaal was. maar het zovaak brommen niet, zat ergens een lek. (lekt geen olie naar buiten de grond op) en kan iemand me vertelle wat nu precies de abs pomp is en de hoofdremcilinder.

des noods even foto's mee poste als het kan O-)

Groeten Erik
Haas

denk dat je pomp zijn beste tijd heeft gehad?
Bart V

Het is opzich normaal dat de pomp gaat lopen als je het pedaal indrukt. Het is eveneens normaal dat de pomp een poosje loopt als je de auto start. Het systeem werkt met een electrisch-hydraulische pomp en een drukbuffer. De pomp pompt de remvloeistof op druk, en slaat dit op in een drukvat. Als de auto stilstaat lekt er altijd wel iets weg, dat is de reden dat hij s'ochtends zo lang moet pompen.

Naarmate de pomp ouder word, heeft hij meer moeite om het systeem op werkdruk te brengen en te houden. Dit gaat gepaard met meer herrie, en vaak moet de pomp langer en/of vaker draaien om de werkdruk te handhaven. Dit is bij jou, en bij vrijwel de meeste 19 16V bezitters met dit remsysteem het geval. Zolang de auto goed remt, en er geen lampjes gaan branden op je dashboard is er vrij weinig aan de hand.
Q-Bucks 16v

Oke, maar als ik vaak achter elkaar op het rempedaal druk dan druk ik de olie zeg maar uit het systeem, en gaat het handrem lampje branden. ook remt de pedaal behoorlijk zwaar. en het is heel onregelmati dan doet hij het ene tijdje na behoren en dan doet hij heel raar, tot zelfs de olie helemaal terug het reservoir uit laten lopen zodat het naar buiten lekt. vreemd vreemd

groeten Erik
Bart V

Lekkende vaatjes en een gevoelloos pedaal heb ik vaker gezien, en mag je als "normaal" beschouwen. Als het handremlampje gaat branden is het FOUTE boel. dat betekent dat er niet voldoende druk in het systeem is. Het handremlampje mag tijdens het rijden NOOIT gaan branden, ookal trap je de rem 100x in. Het kan dus betekenen dat je pomp zijn beste tijd gehad heeft. Je kan hem vervangen, maar je kan ook het gehele systeem eraf slopen, en er een conventioneel remsysteem opzetten, dus met een booster en een remcilinder. Veel betrouwbaarder, en je hebt meer gevoel met je remmen (Y) Tis bovendien de goedkoopste oplossing..
CChris

misschien een stomme vraag, maar wat zit er eigenlijk precies in een revisiesetje voor een remklauw? (type girling voor een 5 GTT)

en wat zou de beste plek zijn om die te halen? dealer? of bijv brezan?
R 5 Convertible Rulezz
Q-Bucks 16v

Ik wil dus mn remsysteem ombouwen naar een conventioneel systeem maar wou ff vragen welke onderdelen ik moet aanschaffen en welke type nummers allemaal.

bedankt voor de uitleg!
Xabre
Car: 19 16V

Zoals belooft de bestelnummers en prijzen (incl. BTW)....

Hoofremcilinder - 7701204608 - € 92,92
Rembekrachtiger - 7701204611 - € 289,67
Remvloeistofresevoir - 7700818100 - ??? (niet bekend)
Dop resevoir - 8200015498 - € 8.97
Q-Bucks 16v

Das nog aardig prijzig dat ombouwe :p maar ik heb by een jonge een pomp kunnen uithalen zoals hij zei was de pomp van het merk bendix wat ik dus zocht maar het pakketje eenmaal thuis is de pomp van bosch..... :@ waarschijnlijk een domme vraag maar die bosch pomp past natuurlijk niet op het bendix remsysteem, toch?
basje24

ik heb een klein vraagje

als ik wil remmen moet ik mijn pedaal eerst een eind intrappen voordat hij reageert en als ie reageert reageert hij ook meteen goed. er zit genoeg remvloeistof in her resevoir dus daar kan het niet aanliggen.

wat zou het eventueel kunnen zijn?
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

geen abs?
dan heb je lucht in je remsysteem, dus oplossing (laten) ontluchten.
of als je achter trommels hebt, kan het zijn dat de zelfstelling van het mechanisme vast staat en de remschoenen niet dicht genoeg bij de trommel staan.
je kan ook last hebben van lekkage langs je wielremclinindertjes achter,
maar dan moet je al vloeistof verliezen.

wat ook kan is een breuk in je ( flexibele) remslangen ,die blazen een soort bel vorming in de slang (zie als ballon op het slangetje)dan dus trap je eerst de druk daarheen en dan pas naar je blokken

hoofdremcilinder kan ook lek zijn , maarja heb je weer te maken met verlis van vloeistof ..
MarcoG
Contacteer:

Q-Bucks 16v schreef:Das nog aardig prijzig dat ombouwe :p maar ik heb by een jonge een pomp kunnen uithalen zoals hij zei was de pomp van het merk bendix wat ik dus zocht maar het pakketje eenmaal thuis is de pomp van bosch..... :@ waarschijnlijk een domme vraag maar die bosch pomp past natuurlijk niet op het bendix remsysteem, toch?
Ik heb ook bendix klauwen maar mijn ABS unit is van Bosch. 100% zeker weet ik het niet maar ik denk dat het wel juist is zo.
Bovendien zit de computer van de ABS unit eraan vast (check?) zodat dat de aansturing van de pomp "nooit" fout kan gaan.
basje24

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:geen abs?
dan heb je lucht in je remsysteem, dus oplossing (laten) ontluchten.
of als je achter trommels hebt, kan het zijn dat de zelfstelling van het mechanisme vast staat en de remschoenen niet dicht genoeg bij de trommel staan.
je kan ook last hebben van lekkage langs je wielremclinindertjes achter,
maar dan moet je al vloeistof verliezen.

wat ook kan is een breuk in je ( flexibele) remslangen ,die blazen een soort bel vorming in de slang (zie als ballon op het slangetje)dan dus trap je eerst de druk daarheen en dan pas naar je blokken

hoofdremcilinder kan ook lek zijn , maarja heb je weer te maken met verlis van vloeistof ..
nee heb geen ABS. dan zal het denk dan wel lucht zijn of dat zelfstelling mechanisme. lekkage heb ik niet dat had ik allemaal al nagelopen
Johan
Contacteer:

Als m'n 5 warm is en ik heb een paar x flink geremd dan blijft de linker voorrem hangen. Nu heb ik de geleide pennen eruit gehad en alles in het kopervet gezet. Ook de zuiger een paa x op en neer geduwd. Dat ging met de waterpomp tang nog vrij soepel, maar toen was de klauw natuurlijk al weer wat afgekoeld. Tot nu toe nog weinig resultaat. Morgen denk ik maar eens die klauw uit elkaar halen. Iemand toevallig nog tips?
Laatst gewijzigd door Johan op di 17 okt 2006 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Haas

heb t op werk wel eens gehad met een mazda, dat de rem bleef hangen bij warme remmen. Was een combi van vaste pennen met een zuiger die door oxidatie vast kwam te zitten.

je kunt btw beter geen kopervet gebruiken, maar van die zuurvrije kristalpasta. Kan alleen ff niet op de naam komen |:
Florus

Hmmmmm, heb ook iets vaags met remmen, af en toe als 'k wil gaan remmen dan zit ineens 't pedaal een stukje dieper,en voelt dan wat hard aan :s ........,'t lijkt dan ook of de voorremmen stukken minder kracht doen.
Zodra 'k dan 't pedaal op laat komen,en opnieuw trap dan is ie weer goed,en heb dan ook weer volledig remvermogen.

'K denk zelf aan de hoofdremcilinder??, of zou er nog ergens lucht kunnen zitten? (N)
Johan
Contacteer:

Haas schreef: ....je kunt btw beter geen kopervet gebruiken, maar van die zuurvrije kristalpasta. Kan alleen ff niet op de naam komen |:
valseline? of van die witte troep, die ik nu van de blokken heb afgehaald, wat half hard was geworden. Die zuiger was zo ver ik kon zien mooi glad, maar ik zal em er morgen eens helemaal uit halen.
Florus

Bedoeld ie geen Teflon Vet ?
Steven
Car: M536

@Florus, klinkt idd als een hoofdremcilinder.

Trouwens veel oude remsystemen moet je altijd eerst een stukkie trappen voor er wat gebeurt. Als ik bij m'n pa's laguna rem dan zit ik zowat bij de eerste mm al op de voorruit. Hoe kun je die eerste vrije slag verkleinen, ook nieuwe remcilinder? En nu geen stalen leidingen roepen, die heb ik al :p
Haas

met je knar op de voorruit...das herkenbaar! :D

@Florus, nee een teflon.... Kut, kan er niet opkomen. Tis van Ate zelf iig, wat ik thuis heb. Superspul!
Bart V

PTFE a.k.a Polytetrafluoroethylene?? Dat spul gebruik ik ook voor van alles en nog wat. Ideaal (Y)
-PAZ-
Über-Spammer

zal er vast wel al ergens tussen staan, maar heb effe geen zin om te zitten zoeken :p :wink: dus wie heeft voor mij het renault nr voor hoofdremcilinder van laguna 2.0 16v of te wel Upgrade cilinder voor mijn 19
R5GTT. Drive it like you stole it
Johan
Contacteer:

Johan schreef:Als m'n 5 warm is en ik heb een paar x flink geremd dan blijft de linker voorrem hangen. Nu heb ik de geleide pennen eruit gehad en alles in het kopervet gezet. Ook de zuiger een paa x op en neer geduwd. Dat ging met de waterpomp tang nog vrij soepel, maar toen was de klauw natuurlijk al weer wat afgekoeld. Tot nu toe nog weinig resultaat. Morgen denk ik maar eens die klauw uit elkaar halen. Iemand toevallig nog tips?
Heb et nu gefixed ik heb de zuiger er uit gehaald, nieuwe geleide pennen er in gezet. Ook alle rubbers vervangen. Dus ik ben weer blij :D
Plaats reactie