Goede GPS gezocht

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
mtbiker

Hallo,

Ik heb men clio en vast rijbewijs nu bijna, maar nu heb ik nog een GPS nodig ook, vooral om op zondag de weg naar de start van het Mountainbiken te vinden, en om ergens in het buitenland te geraken (bijv. de messe in essen), dus kaarten van europa zijn nodig.

Dus mijn vraag is, wat is nu zowat een goede GPS, die betaalbaar blijft, ik moet geen goeiekope brol hebben, maar ook nix van 3000€. Ik heb al veel goede ervaringen gehoord van Garmin, weet niet hoe het met julie zit.

Het hoeft niets à la tom tom go te zijn, mag ook navigatie op PDA, GSM of een vaste navigatie zijn. Hij moet in ieder geval goed werken, snel genoeg zijn voor in een centrum, en route kunnen herberekenen bij file.
Chris@R5

Je moet even twee dingen uit elkaar houden bij de kwaliteit van GPS en de navigatie software.

1. De GPS is verantwoordelijk voor de verbinding met de sattelieten. Het belangrijkste is dat deze een continu en sterk bereik houd. Een snelle koude start (cold fix) en een snelle warme start (hot fix) zijn erg handig.
Kijk naar het aantal kanalen waarop een GPS werkt, maar staar je er niet blind op.

2. De software is verantwoordelijk voor een soepel route. 9 van de 10 mensen schreeuwen gelijk TomTom. Werkt prima, maar programma's/ units van Mio, Garmin, Route66, Sony en ook Blue Pilot zijn erg netjes. Vooral Garmin is echt een net stukje techniek.

Als je kijkt naar een losse GPS ontvanger en een PDA/ smartphone dan heb je de keuze in alle losse componenten.
- Welke telefoon vind je prettig?
- Welke software wil je?
- Welke GPS wil je?

Voor telefoons valt veel te zeggen, daar wijdt ik verder niet over uit. Ga daarvoor lekker een dagje telefoons testen bij een telecomwinkel. Smaken verschillen en wellicht vind je niet alles even prettig werken qua bediening, dus test eerst een paar toestellen uit.
De software is vrij beperkt. Hier is TomTom voor te krijgen en Route66. Er zijn er meer zoals I-Go, maar niet erg bekend hier in Nederland.

De GPS ontvangers zijn een verhaal apart. Daar zijn op het moment 2 grote spelers. Kijk niet alleen naar het merk, maar ook vooral naar de chip die erin zit.
Tegenwoordig zijn de SIRF III chip en de (underdog) NEMERIX chip de standaard. De SIRF chip is het meest bekend. Erg krachtig, goed ontvangst en weinig last van storing zoals tunnels.
De NEMERIX chip is een sterke tegenhanger. Deze is tot maarliefst 70% zuiniger met stroom dan de SIRF. Dat betekend een werktijd tot wel 30 uur en 360 uur standby. Hij is iets gevoeliger voor storing, maar in de praktijk vind ik dat verwaarloosbaar.

Merken voor GPS ontvangers:
- Leadtek (SIRF)
- Keomo (NEMERIX)

Een all-in unit zou ik snel van de nieuwe serie TomTom kopen. Erg nette setjes en doen het erg goed. Qua prijs qualiteit is Mio echter ook een aanrader. Soms een beetje laat met reacties hoor ik vaak van klanten, maar toch erg compleet.

Persoonlijk zou ik eerder een losse unit kopen als je comfort wil. Overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.
Ben je een gadget freak zoals ik, dan lekker alles zelf samenstellen :smoke:
mtbiker

wat heet gadget freak, maar zoals eerder gezegd, maakt de oplossing mij niet enorm veel uit, zolang het maar goed werkt, betaalbaar blijft en geen hopen plaats inneemt. Ik zou nu bijvoorbeeld een goede oplossing kunnen vinden, GPS op mijn Mac mini, deze in de auto stoppen en aansluiten op mijn draagbare DVD-speler, en van dat scherm gebruik maken, en een toetsenbord met bleuthoot krijg ik altijd wel onder de zetel gestopt.

Maar da's niet handig, want ik heb geen radio meer, en ik moet mijn PC elke dag gaan in en uitbouwen. Met laptop gaat het ook, maar dan moet er al iemand naast je zitten. Dus 't moet nog een beetje handig zijn ook.

Inbouw GPS'en zijn nogal aan de (te) dure kant?
Chris@R5

Verhoudingsgewijs is het altijd goedkoper om een los systeem te kopen. Kost je nog geen 300 euro als je slim zoekt. Een combiset met een telefoon en navigatie is al snel rond de 500 tot 600 euro.
Plaats reactie