HELP! Krijg mijn Clio Williams niet meer aan de praat. Van de een op het andere moment wil hij met geen mogenlijkheid meer aanslaan. Startmotor draait wel, zie (als ik er een bougie uitdraai) ook wel een bescheiden vonkje, Motormanagement is 8 maanden geleden compl. vernieuwd (verse unit) zekeringen zijn okee. Pfff... Wie zou mij advies kunnen geven waar ik nog meer kan zoeken, voordat ik weer emmers met geld wegsmijt bij de Renaultgarages.
1000x DANK!
Williamsgroet!
Cap.
Williams overleden?
check het volgende:
- hoor je bij op contact zetten de pomp aanslaan?
Nee: storing in voeding/relais/ecu
- hoor je tijdens het starten de injectoren tikken? (luisteren met een schroevendraaier aan je oor.
Nee: ecu of bdp sensor overleden.
Worden de bougies wel nat van de benzine?
Als het maar een matig vonkje is, zou het eventueel een overleden bobine kunnen zijn. Checken of ie vonkt met een stroboscooplamp, met gemonteerde bougies dus.
Succes
- hoor je bij op contact zetten de pomp aanslaan?
Nee: storing in voeding/relais/ecu
- hoor je tijdens het starten de injectoren tikken? (luisteren met een schroevendraaier aan je oor.
Nee: ecu of bdp sensor overleden.
Worden de bougies wel nat van de benzine?
Als het maar een matig vonkje is, zou het eventueel een overleden bobine kunnen zijn. Checken of ie vonkt met een stroboscooplamp, met gemonteerde bougies dus.
Succes
rev it like a rental
Dank je Menno, wat snel. Kun je mij alleen vertellen waar je BDP SENSOR zit en wat doet deze. Is het zo als je het contact hebt aangezet dat de bezinepomp continue hoort of maar heel even?
Dank!
C.
Dank!
C.
benzine pomp daait een aantal seconden op de boel op druk te zetten, dus niet continu, als je niet gaat starten zal de pomp stoppen met draaien.
de bdp sensor meet/bepaalt wanneer de 1e cilinder op Bovenste Dode Punt staat om zo de onsteking aan te sturen.
de bdp sensor meet/bepaalt wanneer de 1e cilinder op Bovenste Dode Punt staat om zo de onsteking aan te sturen.
R5GTT. Drive it like you stole it
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Is het raar als ik dacht dat er iets met Frank Williams gebeurd was? 

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
was ook mijn gedachte martijn!
-
Ja, hij is in een rolstoel terecht gekomenMartijn schreef:Is het raar als ik dacht dat er iets met Frank Williams gebeurd was?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Dat is dan relatief beter dan de melding in de topictitel.
Misschien kan CAPMAN de topictitel aanpassen naar de eigenlijke vraag?

Misschien kan CAPMAN de topictitel aanpassen naar de eigenlijke vraag?

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Okee, heren. Ik bedoel natuurlijk in dit geval de auto, heb respect voor mr. Williams en het is nooit mijn bedoeling geweest om de beste man in een kwaad daglicht te zetten.
Sorry Frank!javascriptemoticon(':~')
digust
Sorry Frank!javascriptemoticon(':~')
digust
Hi Menno, Ik ben helaas niet in het bezit van de benodigde meet(diagnose)apparatuur waardoor het een beetje koffiedik kijken blijft. Zou bobine kunnen zijn of misschien ergens een sensor of toch de comp. Moet je eerlijk zeggen dat ik de hoop even heb opgegeven, electronica is niet een van mijn sterkste kanten, beetje jammer. Overigens waren de bougie's wel droog, dus niet nat van de benzine, maar dacht dat dit normaal was.
Ik hou jullie op de hoogte!
Groetjes
Carlo
Ik hou jullie op de hoogte!
Groetjes
Carlo
Om te kijken of het een ontsteking, of brandstofprobleem is heb je geen apparatuur nodig.
Het word pas "lastiger" als je moet uitzoeken wat de oorzaak is van het probleem. Daar kom je 9 van de 10 keer uit met een multimeter, als dat al nodig zou zijn, en die vind je al voor 8 euro bij de Aldi
Succes
Het word pas "lastiger" als je moet uitzoeken wat de oorzaak is van het probleem. Daar kom je 9 van de 10 keer uit met een multimeter, als dat al nodig zou zijn, en die vind je al voor 8 euro bij de Aldi

Succes
En die BDP sensor zit tussen je accu en het motorblok in, soort penvormig dingetje met kabeltje eraan en een metalen punt om te meten. Gemonteerd aan de bovenkant van je versnellingsbak, daar zie je ook wat "tandwielen" die de stand van de motor vertegenwoordigen.
Ik zou eerst eens goed kijken of je blokje wel benzine krijgt. Pompjes overlijden nl. graag.
Ik zou eerst eens goed kijken of je blokje wel benzine krijgt. Pompjes overlijden nl. graag.
Bedankt voor de info heren! Ik verdenk inderdaad de benzinepomp, maar hoe is nu het best te checken? Bij het omdraaien van contactsleutel hoor je wel een relais klikken en na zo'n 2 sec nog een keer maar hoor geen pomp draaien. (Bij mijn vorige auto een Alfa 33 ja, sorry! hoorde je een duidelijk soort van gezoem). Is dit normaal dat de pomp nagenoeg stil is, of is hij dan toch uhhhh overleden?
Dank
C.
Dank
C.
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
je hoort dat gezoem te horen ja!
Iemand van de ADAC heeft me het luchtfilter laten openmaken en vervolgens met een spray bij de hand in het luchtfilter gespoten terwijl ik probeerde te starten. En toen startte die weer....spray weg, en toen sloeg ie weer af.
Zullen wel meer manieren zijn om te kijken of ie nog benzine krijgt.
In elk geval moet je de pomp wel duidelijk kunnen horen zoemen onder je achterbank...
Denk trouwens dat het bij een Williams makkelijker is om de pomp te vervangen omdat je HOPELIJK een gecombineerde vlotter/pomp hebt. Dan hoef je maar de achterbank omhoog te klappen en het deksel open te maken om de pomp eruit te krijgen.
Anders zou de complete tank eronderuit moeten halen en dat is niet zo heel leuk.
In elk geval moet je de pomp wel duidelijk kunnen horen zoemen onder je achterbank...
Denk trouwens dat het bij een Williams makkelijker is om de pomp te vervangen omdat je HOPELIJK een gecombineerde vlotter/pomp hebt. Dan hoef je maar de achterbank omhoog te klappen en het deksel open te maken om de pomp eruit te krijgen.
Anders zou de complete tank eronderuit moeten halen en dat is niet zo heel leuk.

startpiloot to the rescue!!MarcoG schreef:Iemand van de ADAC heeft me het luchtfilter laten openmaken en vervolgens met een spray bij de hand in het luchtfilter gespoten terwijl ik probeerde te starten. En toen startte die weer....spray weg, en toen sloeg ie weer af.

Inderdaad, achterbankje omhoog, goed luisteren, zoemde wel maar heel onregelmatig. Stekkertje losgemaakt, schoongemaakt, en zoemen als een wilde, en in een keer starten. Heren mijn dank grenst aan Hondsdolheid!
C.
Weet niet of het e.e.a. nu nog wel betrouwbaar is maar weet in iedergeval waar ik moet zoeken.
C.
Weet niet of het e.e.a. nu nog wel betrouwbaar is maar weet in iedergeval waar ik moet zoeken.