ACT: Diesel
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
vergeet rbs niet arno
onmisbaar op de moderne auto
@bart, wilde eigenlijk een diesel laten maken voor de vijf
aangezien ik er dat nu ook wel eens ingooi
onmisbaar op de moderne auto

@bart, wilde eigenlijk een diesel laten maken voor de vijf
aangezien ik er dat nu ook wel eens ingooi

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Robke schreef:Diesels stinken en klinken voor geen meter, voor een personenwagen blijft benzine de beste optie. Of E85 of hoe heet dat spul ook alweer.
Luister dan maar eens naar de nieuwe CDi met 5inspuitingen per arbeidslag. Het nagelen en kloppen is geheel verdwenen. Klinkt heel wat beter dan een pompverstuiverblokje van vw,
Maargoed we zijn weer afgedwaald.
idee om hier het ACT: diesel van te maken? vind t wel interessant eigenlijk.. 

Zet een turbo op een benzine motor en die loopt ALTIJD mooier en heeft ALTIJD meer vermogen; kortom: wegwezen met die diesels !TMC16v schreef:Doen, Iedereen heeft afgunst op diesels terwijl de nieuwe generatie heel goed en mooi lopen. JTD's lopen echt heel mooi.
Atmosferische auto's klinken nog wel het lekkerst en lopen goed; een atmosfersiche diesel rijdt al helemaal niet.
Een TV verslaggever omschreef de winnende (Audi) Le Mans (2006) auto als een 'verkouden stofzuiger'. Dat is dus eeuwig zonde: autosport is voor een deel ook de sound, het kippenvel wat je er van krijgt. Ook Peugeot gaat volgend jaar meedoen aan Le Mans met zo'n oliestoker

Ze maken de autosport hiermee kapot, maar dat zal ze een rot zorg zijn

Mij dus niet, vandaar dit betoog

Voor dagelijks gebruik heeft een diesel de meeste voorkeur bij mij, Helaas rijd ik er zelf niet in. Omdat ik geen 2e project R19 DCi kan starten. Maar achteraf twijfel of ik dat niet had moeten doen ipv 19 16v Turbo. Want een 120 DCi levert toch zoveel koppel. Bij een leuk toerental.Lionheart schreef:Zet een turbo op een benzine motor en die loopt ALTIJD mooier en heeft ALTIJD meer vermogen; kortom: wegwezen met die diesels !TMC16v schreef:Doen, Iedereen heeft afgunst op diesels terwijl de nieuwe generatie heel goed en mooi lopen. JTD's lopen echt heel mooi.
Atmosferische auto's klinken nog wel het lekkerst en lopen goed; een atmosfersiche diesel rijdt al helemaal niet.
Over het geluid ben ik wel deels met je eens.
een auto moet brullen, niet brommen 
maaruh..laten we t over diesel hebben, niet over voor en nadelen van benzien en diesel

maaruh..laten we t over diesel hebben, niet over voor en nadelen van benzien en diesel

Dieselen? Doe t dan goed 
[img]http://members.lycos.nl/rielnotermans/Motorblokje.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/rielnotermans/motorblokje2.jpg[/img]

[img]http://members.lycos.nl/rielnotermans/Motorblokje.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/rielnotermans/motorblokje2.jpg[/img]
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Die moderne diesels zijn als gebruiksvoorwerp prima. De oudere dTi in m'n Coupé klinkt verschrikkelijk, maar de 1.5 dCi (80) die m'n ouders in de Clio hadden, hoor je binnenin niet. Prima blokje. Plus dat je niet hoeft te wachten tot tig duizend toeren voor er trekkracht is, zoals bij een 1.6 16v. 

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
@Martijn: da's alleen appels met peren vergelijken: een bezine motor met turbo heeft ook veel meer koppel (en bij lagere toerentallen) 
Heb zelf tegenwoordig ook zo'n oliestoker als leasebak; erg handig met aanhanger er achter enzo (met de circuitauto er op natuurlijk
), maar als je een keer echt sportief wilt rijden (hoog in de toeren bedoel ik dan) dan is het gewoon niet wat je wilt (daar is zo'n familiebak natuurlijk zo wie zo al niet voor geschikt... ).
Comfortabel/stil zijn ze zeker tegenwoordig (met 200+ kun je nog net zo praten als of je in de bebouwde kom tegen elkaar praat in de auto), hoef maar zeer weinig te schakelen en het trekt als de spreekwoordelijke lier. Maw: als leuke comfi familie koets prima, maar in de autosport maakt het meer kapot dan ons lief zou moeten zijn !

Heb zelf tegenwoordig ook zo'n oliestoker als leasebak; erg handig met aanhanger er achter enzo (met de circuitauto er op natuurlijk

Comfortabel/stil zijn ze zeker tegenwoordig (met 200+ kun je nog net zo praten als of je in de bebouwde kom tegen elkaar praat in de auto), hoef maar zeer weinig te schakelen en het trekt als de spreekwoordelijke lier. Maw: als leuke comfi familie koets prima, maar in de autosport maakt het meer kapot dan ons lief zou moeten zijn !
Maar dan hebben we het nog niet over het verbruik gehad. Je kan met een diesel lekker trappen, en toch zuinig (en hard) rijden. Bovendien heb je vaak een gigantische actieradius. Dat zijn toch dingen die een diesel gewoon interessant maakt als dagelijks vervoer.
Ik rij nu op lpg, maar lpg is gewoon NIET zuinig. Je hebt al een relatief kleine tank, en je staat dus gewoon vaak bij de pomp als veel rijdt. Verder is lpg ook niet geschikt om echt mee te gaan trappen.
Zuinig, goedkoop en hard rijden kan dus alleen met een dikke turbo diesel. Het is alleen zo jammer dat je in nederland zoveel belasting moet betalen om te kunnen dieselen
Anders had ik wel een dieseltje gehad als dagelijks vervoer.
Ik rij nu op lpg, maar lpg is gewoon NIET zuinig. Je hebt al een relatief kleine tank, en je staat dus gewoon vaak bij de pomp als veel rijdt. Verder is lpg ook niet geschikt om echt mee te gaan trappen.
Zuinig, goedkoop en hard rijden kan dus alleen met een dikke turbo diesel. Het is alleen zo jammer dat je in nederland zoveel belasting moet betalen om te kunnen dieselen

Dat zuinige van een dikke turbo diesel valt me eerlijk gezegd wel een beetje tegen (had 'm zuiniger verwacht). Rijd veel snelweg, maar zelfs dan is 1:10 a 1:11 vrij normaal met mijn bi-turbo dieseltje...
Maar de actieradius is duidelijk bter dan op LPG (mijn vorige leasebak bijvoorbeeld: rond de 360 km op 1 tank... met de diesel kom ik tot ongeveer 600)
Maar de actieradius is duidelijk bter dan op LPG (mijn vorige leasebak bijvoorbeeld: rond de 360 km op 1 tank... met de diesel kom ik tot ongeveer 600)
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Klopt, maar in een Clio heb je geen keuze. Die keuze heb je wel bij VAG.Lionheart schreef:@Martijn: da's alleen appels met peren vergelijken: een bezine motor met turbo heeft ook veel meer koppel (en bij lagere toerentallen)
Mijn Mégane haalde met de heenrit naar de Ring (180-190) en 6 rondjes Nordschleife 1:11,8

En het Ringrijden met m'n diesel viel me niks tegen, al was het even wennen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
@Martijn: Op de Ring rijden een paar behoorlijk snelle gasten rond met een diesel, dus het kan zeker; ivm het hoogte verschil is veel koppel noodzakelijk (daarom kun je niet zo maar ff hete nokken-assen in je auto stoppen op de Ring: je raakt dan vaak te veel koppel kwijt om nog goed te kunnen rijden)
Had alleen verwacht dat snelweg gebruik (en dan niet 190 oid
) toch nog wat zuiniger was geweest. Boven de 650 km op 1 tank is me nog niet gelukt, en dat was wel 1 van de voorwaarden die ik had staan bij de keuze van de auto (lees: de motor)...
[off topic]Ach het is allemaal de schuld van Renault NL: die hebben (vergeten ?) homologatie aan te vragen voor een trekhaak op de Megane RS, dan was ik nooit meer in deze turbo-diesel gestapt
Ook het argument van de uitlaat in het midden was natuurlijk slap: ff naar EPS en je hebt een uitlaat op maat, rondom je trekhaak
Zo'n RS wint het bij mij op alle fronten van een diesel
Maar goed, back on topic
Had alleen verwacht dat snelweg gebruik (en dan niet 190 oid

[off topic]Ach het is allemaal de schuld van Renault NL: die hebben (vergeten ?) homologatie aan te vragen voor een trekhaak op de Megane RS, dan was ik nooit meer in deze turbo-diesel gestapt

Ook het argument van de uitlaat in het midden was natuurlijk slap: ff naar EPS en je hebt een uitlaat op maat, rondom je trekhaak

Maar goed, back on topic

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
[toch even off-topic]
Op de Ring rijdt een blauwe RS rond met de uitlaat links door de bumper. Daar is wel een trekhaak gemonteerd. Maar alsnog monteren, zal wel een negatieve reactie van de verzekering opleveren?
Op de Ring rijdt een blauwe RS rond met de uitlaat links door de bumper. Daar is wel een trekhaak gemonteerd. Maar alsnog monteren, zal wel een negatieve reactie van de verzekering opleveren?
Dat was een Franse RS volgens mij; die papier winkel is per land anders hebben ze mij uitgelegd. Op zich is de constructie niet anders, dus kan het technisch wel, maar als het niet beschikbaar is dan heb je een mega probleem met de verzekering als er iets mis gaat... dat risico kun je gewoon niet lopen (of je nu veel of weinig rijdt; hoe meer je rijdt hoe meer risico dat er iets mis gaat..)
ik rij ook liever met benzine dan met diesel, behalve aan de pomp dan, daar is diesel een pak goedkoper. In mijn pa zn mégane zit een DTI van 100PK in, en dat ding loopt toch wel lekker, en verbruikt maar 6 liter bij sportief rijden met de airco op (sportief rijden bij die diesel is in eerste tot 40, 2de tot 80,...) OK het geluid heb je wel, maar ik vind dat die laatste generatie DTI's best wel een mooi dieselgeluid maken.
De DCI is natuurlijk ook een mooi blok, maar ik weet het niet, zo een 1,5 liter in een mégane of een scenic, het is niet je dat. En niet te vergeten, als ze hard moeten werken, bijvoorbeeld een 1,9l in een traffic of espace zuipen ze olie tegen de dood op.
Maar ik blijf het zeggen, een bezine motor draait mooier, klinkt beter en ruikt beter. Maar als ik zie dat mijn oud cliotje een halve liter meer verbruikte, met trager optrekken (kreeg niet meer uit de motor uit), minder gewicht en zonder airco zitten we direct aan een nadeel.
De DCI is natuurlijk ook een mooi blok, maar ik weet het niet, zo een 1,5 liter in een mégane of een scenic, het is niet je dat. En niet te vergeten, als ze hard moeten werken, bijvoorbeeld een 1,9l in een traffic of espace zuipen ze olie tegen de dood op.
Maar ik blijf het zeggen, een bezine motor draait mooier, klinkt beter en ruikt beter. Maar als ik zie dat mijn oud cliotje een halve liter meer verbruikte, met trager optrekken (kreeg niet meer uit de motor uit), minder gewicht en zonder airco zitten we direct aan een nadeel.
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
toch heb ik op een aantal meetings al een oranje nederlandse megane RS gezien..uitlaten in t midden..trekhaak daar tussenin..opvallend: net iets uit t midden..Lionheart schreef:Dat was een Franse RS volgens mij; die papier winkel is per land anders hebben ze mij uitgelegd. Op zich is de constructie niet anders, dus kan het technisch wel, maar als het niet beschikbaar is dan heb je een mega probleem met de verzekering als er iets mis gaat... dat risico kun je gewoon niet lopen (of je nu veel of weinig rijdt; hoe meer je rijdt hoe meer risico dat er iets mis gaat..)
Maar genoeg off-topic denk ik nu

Dat ding heb ik in het echt gezienTMC16v schreef:[img]http://www.deutsches-museum.de/ausstell ... iesels.jpg[/img]

wel de moeite, dat duits museum, vooral de vele meisjes van een 18 jaar die er met de school komen (de meeste zijn van meer noordelijke afkomst)

en een goeie raad, als je er ooit komt, neem je tijd, en ga van 's morgens vroeg, want wij hebben de tunnelbouw gedeeltelijk in de laatste 5 minuten al lopend moeten bekijken.
Het eten valt er wel niet te vreten

Benzine hebben geen koppel en zuipen verschrikkelijk, daarom is diesel gewoon veel beter
Spijtig dat ze in belgië financieel zwaar worden afgestraft. Maar een moderne diesel tegelijk krachtig en zuinig, en dat vind ik veel belangrijker dan zijn geur 

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
grijs kenteken nog geen 90 euro per drie maanden en een actieradius van meer dan 800 kmBart V schreef:Maar dan hebben we het nog niet over het verbruik gehad. Je kan met een diesel lekker trappen, en toch zuinig (en hard) rijden. Bovendien heb je vaak een gigantische actieradius. Dat zijn toch dingen die een diesel gewoon interessant maakt als dagelijks vervoer.
Zuinig, goedkoop en hard rijden kan dus alleen met een dikke turbo diesel. Het is alleen zo jammer dat je in nederland zoveel belasting moet betalen om te kunnen dieselenAnders had ik wel een dieseltje gehad als dagelijks vervoer.

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
er rijd in nederland ook een megane rs met trekhaak rond en gewoon verzekerdLionheart schreef:@Martijn: Op de Ring rijden een paar behoorlijk snelle gasten rond met een diesel, dus het kan zeker; ivm het hoogte verschil is veel koppel noodzakelijk (daarom kun je niet zo maar ff hete nokken-assen in je auto stoppen op de Ring: je raakt dan vaak te veel koppel kwijt om nog goed te kunnen rijden)
Had alleen verwacht dat snelweg gebruik (en dan niet 190 oid) toch nog wat zuiniger was geweest. Boven de 650 km op 1 tank is me nog niet gelukt, en dat was wel 1 van de voorwaarden die ik had staan bij de keuze van de auto (lees: de motor)...
[off topic]Ach het is allemaal de schuld van Renault NL: die hebben (vergeten ?) homologatie aan te vragen voor een trekhaak op de Megane RS, dan was ik nooit meer in deze turbo-diesel gestapt![]()
Ook het argument van de uitlaat in het midden was natuurlijk slap: ff naar EPS en je hebt een uitlaat op maat, rondom je trekhaak![]()
Maar goed, back on topic

zijn zoon komt hier ook wel eens op het forum
Dat zuinige van een diesel is er tegenwoordig helemaal vanaf. % injecties. om het geluid te verminderen...en nog belangrijker voor de Tree Hughers. 5 graden na odp inspuiten heeft geen zin...dan is het proces wat er toe doet al voorbij. 1 op 14 met een huidige diesel schijnt al moeilijk te zijn. Maar dat is de prijs voor veel vermogen.
On topic. De pompverstuivers zijn bekende techniek, betrouwbaar en belangrijker, het voldoet. Common rail is leuk voor snel lopende diesels die ook nog stil moeten zijn (bij een bedrijfswagen staat de cabine op de motor en is daardoor aardig te isoleren, bij een vito lukt dat toch minder) En het milieu is daar meer aan de orde. De nieuwe diesels moeten volgend jaar meen ik aan nieuwe milieueisen voldoen, en als je motor net een jaar oud is wil je al fabrikant niet weer naar de tekentafel om te re-designen ivm de greenpeace eisen.
Derby
On topic. De pompverstuivers zijn bekende techniek, betrouwbaar en belangrijker, het voldoet. Common rail is leuk voor snel lopende diesels die ook nog stil moeten zijn (bij een bedrijfswagen staat de cabine op de motor en is daardoor aardig te isoleren, bij een vito lukt dat toch minder) En het milieu is daar meer aan de orde. De nieuwe diesels moeten volgend jaar meen ik aan nieuwe milieueisen voldoen, en als je motor net een jaar oud is wil je al fabrikant niet weer naar de tekentafel om te re-designen ivm de greenpeace eisen.
Derby
En terecht, die greenpeace-eisen !
t kan makkelijk.
t kan makkelijk.
Die eisen halen.
Een diesel bouwen die voldoet aan de eisen ? Ze bestaan al, maarja je moet een compromis zoeken. Daf bouwt vrachtwagenmotoren die nagenoeg 0 uitstoot hebben, nu de personenauto's nog.
Het beste kunnen ze eigenlijk helemaal van diesel afstappen, in mijn ogen is het de toekomst toch niet
...
http://www.sonyclassics.com/whokilledtheelectriccar/
maar dat is weer off-topic
Het beste kunnen ze eigenlijk helemaal van diesel afstappen, in mijn ogen is het de toekomst toch niet

...
http://www.sonyclassics.com/whokilledtheelectriccar/
maar dat is weer off-topic

Ik moet je gelijk geven dat het al bestaat. Maar niet alles wat in de winkel te koop is is makkelijk bereikt. Ik heb een half jaar aan de MX motor van DAF mogen rekenen, ook een emissie verhaal. En ik kan je vertellen makkelijk is het alleszins. Makkelijk is de opbrengst terug schroeven, maar dat schijnt toch niet zo te werken.
En de toekomst, hangt zeer af van de toekomstige emissie eisen en nog meer van de wil van de overheid.
Derby

En de toekomst, hangt zeer af van de toekomstige emissie eisen en nog meer van de wil van de overheid.
Derby
Een vraagje:
Een collega wil graag wat meer peut uit zijn laguna 1.9 dci
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_dive ... 00337.html
is dit een betrouwbare manier van wat extra vermogen eruit te krijgen, of kun je toch beter voor het chippen gaan?
Een collega wil graag wat meer peut uit zijn laguna 1.9 dci
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_dive ... 00337.html
is dit een betrouwbare manier van wat extra vermogen eruit te krijgen, of kun je toch beter voor het chippen gaan?