Invoeren zonder APK oldtimer, wat mag?

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
Joosten
Contacteer:

Even een vraagje, wat niet direct met Renault te maken heeft :P maar wellicht dat hier iemand mij kan verder helpen. :)

Naast mijn Renault Twingo heb ik een oldtimer uit duitsland gehaald, woensdag wil ik naar de RDW omdat ik mijn Opel Monza 3.0 (1979) wil laten registreren, dit ga ik zonder APK er bij te doen, omdat aan de auto nog het een en het ander laswerk moet worden gedaan. Ook ligt het halve dashboard er nog uit en liggen er draden door de auto en zo. Verder is met de auto wel gewoon te rijden en tellers zijn gewoon afleesbaar.

mijn vraag:
Is het mogelijk om gewoon met de auto naar de RDW te gaan v/d week, ookal moet er nog van alles aan gebeuren en het halve dash er uit ligt? Puur voor registratie dan, of gaan ze dan moeilijk doen als ik met een rijdend restauratieproject aan kom.?

De RDW kan mij daar nog geen duidelijkheid over geven, ze beginnen iedere keer over schorsing en weet ik wat, iets wat ik helemaal niet wil.

Papieren (duitse brief) heb ik er uiteraard bij, en chassisnummer is gewoon af te lezen onder de motorkap

de redenen dat ik de auto nu al op wil laten gaan voor registratie: ik wil zeker niet het nieuwe kenteken hebben, die binnenkort ook voor personenwagen ingevoerd gaat worden, ik vind het al jammer dat de auto een nieuw kenteken gaat krijgen, maar dan wel 3 paren van 2 cijfers/letters

en ook als de auto voor APK op gaat en is goedgekeurd kan ik gelijk rijden, en hoef ik niet te wachten op kentekenplaten en kentekenbewijs en zo, en nu heb ik de tijd er voor.

bedankt alvast :worship:
antoine
Car: Renault Clio III RS

rdw site schreef:Uw voertuig in Nederland invoeren

Als u in het buitenland een auto of motor hebt gekocht, moet u rekening houden met een aantal voorwaarden voordat u met dit voertuig in Nederland van de openbare weg gebruik kunt maken.

U moet het volgende doen:

aangifte doen voor invoerrechten en/of BTW (in een aantal gevallen);
het voertuig laten onderzoeken door de RDW;
aangifte doen voor de BPM bij een BPM-aangiftepunt van de Douane;
uw voertuig een verplichte APK-keuring laten ondergaan, dit geldt alleen voor een auto van drie jaar of ouder;
de BPM betalen;
voor personenauto's en lichte bedrijfsauto's de verwijderingsbijdrage betalen.
Na afronding van bovenstaande punten ontvangt u het kentekenbewijs.

Vervolgens moet u kentekenplaten laten maken, motorrijtuigenbelasting betalen en een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) voor uw auto of motor hebben afgesloten.

http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-1 ... P248_23470
Steven
Car: M536

Juist gewoon afbouwen dat ding en dan voor de keuring ermee.
Dan werk je maar ff door als je perse zo'n 'oud' kenteken wilt.

Of je zoekt gewoon een bestaand kenteken met een stukkie bijbehorend staal :p
Joosten
Contacteer:

maar wat ik hierboven lees, is dat het voertuig voorzien moet zijn van APK dus...

waarom bied de RDW de mogelijkheid om mét of zonder APK te doen dan bij het invoeren van een auto uit een EU land.

ik bouw hem niet snel af, hij wordt juist gestript en ga er dan rustig mee bezig
-jacco-
Über-Spammer

Waarom een nieuw topic als het niet eens over een Renault gaat? :S

Werk voor de mods :smoke: :p

En auto's hoeven idd geen APK te hebben op moment van registratie, enkel wordt het chassisnummer vergeleken met de papieren...
Meestal lopen ze er nog wel ff onderdoor en kijken ze naar de algehele staat, dus het is wel verstandig om hem iig af te laten lijken...

En zorg ervoor dat je de verwijderingsbijdrage betaald hebt (ARN) voordat je gaat, anders kun je onverrichte zake rechtsomkeert :bye:
En nee, die kun je niet terplekke ff betalen, moet van tevoren al gedaan zijn...

Geef zo weinig mogelijk extra's op, daar moet je allemaal voor betalen namelijk :p
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Joosten
Contacteer:

Ik mag toch ook wel een autogerelateerde vraag stellen over een auto die ik (ga) rijden naast mijn Twingo.

Verwijderingsbijdrage ben ik van vrijgesteld las ik met,

net zoals de BPM, dus ook de extra's kan ik gewoon laten zitten.

ik dacht ook inderdaad dat ze alleen de chassisnummers gingen vergelijken met de papieren, en verder niet.

Maar ik zal hem dan wel 'af' laten lijken

maar bedankt jacco (Y) ik hoop dat het is zoals jij zegt...
-jacco-
Über-Spammer

Joosten schreef:Ik mag toch ook wel een autogerelateerde vraag stellen over een auto die ik (ga) rijden naast mijn Twingo.

Hap :P
Verwijderingsbijdrage ben ik van vrijgesteld las ik met
Doe ff een belletje naar de RDW waar je naartoe gaat, vraag het nog es na, en noteer de naam van degene die je gesproken hebt...
Ik betwijfel het namelijk :)
De auto wordt ingevoerd en zal hier dus ook (ooit) gedemonteerd worden, althans... Daar wordt vanuit gegaan...
Of heeft dat ook te maken met het 25-jaren gedoe?
net zoals de BPM, dus ook de extra's kan ik gewoon laten zitten.
Klopt, ouder dan 25 jaar (Y) :)
ik dacht ook inderdaad dat ze alleen de chassisnummers gingen vergelijken met de papieren, en verder niet.
Heb 2 auto's voor registratie aangeboden, meer als naar de nummers kijken werd niet gedaan...
(Ja, nog ff verder bekijken, omdat ze zelf ook ooit zo'n auto hadden gehad :D (Y) )
Maar ik zal hem dan wel 'af' laten lijken
Het voordeel is dat ze dan iig niet moeilijk kunnen doen (Y)
maar bedankt jacco (Y) ik hoop dat het is zoals jij zegt...
No problem (Y)
Zoals ik zei... Spreek uit eigen ervaring...
Vandaar dat ik zeg hoe het bij mij gegaan is, kan me niet voorstellen dat het bij een ander RDW station erg anders aan toe gaat :beer:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Joosten
Contacteer:

Doe ff een belletje naar de RDW waar je naartoe gaat, vraag het nog es na, en noteer de naam van degene die je gesproken hebt...
Ik betwijfel het namelijk
De auto wordt ingevoerd en zal hier dus ook (ooit) gedemonteerd worden, althans... Daar wordt vanuit gegaan...
Of heeft dat ook te maken met het 25-jaren gedoe?
ik bel zowiso een keer op, om de vraag van de topic nog eens duidelijk te maken, en hopen op een fatsoenlijk antwoord.

Ik snap ook niet dat ik vrijgesteld ben van verwijderingsbijdrage. Mijn Twingo heb ik ook ingevoerd, toen moest dat uiteraard wel, maar de brief die ik vorige week kreeg stond dit:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v722/ ... ost402.jpg[/img]

en dus vrijgesteld van verwijderingsbijdrage wat ik er van begrijp. Ook vanwege het 25 jaren gedoe ja. Beetje vreemt, maar het zal wel :)
Joosten
Contacteer:

na 10 min in de wachtrij toch de RDW te pakken gekregen...

het is inderdaad wat Jacco zei, alleen chassisnummers vergelijken en zo, verder kijken ze niet naar technische aspecten.

waarom ze nou over schorsing begonnen; de RDW neemt steeksproefsgewijs administratief een auto, en kijken ze of er APK op zit. Zo niet, 75 euro boete. En als mijn auto een keer geregistreerd is, dan moet er APK op zitten, ookal staat hij gewoon in de schuur en wordt er niet mee gereden.

daarom adviseren ze hem om te schorsen...

maar hoe groot zal de kans zijn dat ze je er uit pikken, kans lijkt me heel klein. Maargoed... :)
antoine
Car: Renault Clio III RS

Voor die 20 euro per jaar ga je toch niet zo'n risico nemen? :p
R(ay)Si

Na invoering moet hij binnen 3 weken gekeurd zijn. Anders krijg je de €75,- acceptgiro zeker in de bus!

Ik had hem ook mogen ontvangen (omdat mij 1 maand was gezegd, en ja ik was optijd, maar niet voor hun :( )
Alleen nog maar VW!
Joosten
Contacteer:

oke, dus bij invoeren van een auto mag ik er van uit gaan als je zonder APK keurt, dat je vrijwel zeker de pineut bent...

nee, dan is het die 20 euro wel waard :wink:
Gerard race GT

en vergeet dat hok niet te verzekeren!!! ik moet 14 december voorkomen omdat ik vergeten was de schorsing te verlengen, boete voor apk EN voor het niet verzekerd hebben á 350 euro
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Riël
Über-Spammer

Bij schorsing vervalt die plicht ook !
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie