Deze vraag zal vast al eens vaker gesteld zijn, mijn excuses als ik oude koeien uit de sloot haal.
Heb verleden week een clio 1.2 uit 1992 gekocht, en inmiddels bougies, olie, oliefilter en luchtfilter vervangen. Maar voor de wat grotere werkzaamheden zal ik toch literatuur moeten gebruiken, al is het alleen maar voor de aanhaalmomenten.
Dus, wie heeft voor mij een digitale werkplaatshandboek van zo'n Clio beschikbaar?
Werkplaatshandboek Clio 1.2 1992
Het is een 1.2 motor met carburateur.
Ben benieuwd naar de kleppen stel procedure en de staat van de distributie riem.
De auto heeft inmiddels 136000 km gelopen, er is geen garage of onderhoudsboekje bij geleverd, en ik vraag me af of er een methode is om de staat van de riem te controleren?
Ik heb al verontrustende topics gelezen over de motor die dan half los gehaald moet worden. Dit is wel heel bijzonder, sinds mijn renault 6 uit 1977 is er met die renaults niet veel vooruitgang geboekt met het gemakkelijk vervangen van de riem, destijds moest daarvan ook de motor uitgetakeld worden om bij de distributie te komen, alleen toen was het nog een ketting.
Verders wel een lekker auto'tje die clio, ik vind het model erg tijdloos.
Ben benieuwd naar de kleppen stel procedure en de staat van de distributie riem.
De auto heeft inmiddels 136000 km gelopen, er is geen garage of onderhoudsboekje bij geleverd, en ik vraag me af of er een methode is om de staat van de riem te controleren?
Ik heb al verontrustende topics gelezen over de motor die dan half los gehaald moet worden. Dit is wel heel bijzonder, sinds mijn renault 6 uit 1977 is er met die renaults niet veel vooruitgang geboekt met het gemakkelijk vervangen van de riem, destijds moest daarvan ook de motor uitgetakeld worden om bij de distributie te komen, alleen toen was het nog een ketting.

koop een vraagbaak op bol.com voor een knaak en een rol drop. Staan vaak ook op internet voor een appel en een ei..
weet alleen niet of een knaak en een rol drop goekoper is dan een appel en een ei

weet alleen niet of een knaak en een rol drop goekoper is dan een appel en een ei

-
- Contacteer:
jawelll
heb net kost prijs berekening gehad op school.. dus volgens mij wel..
heb net kost prijs berekening gehad op school.. dus volgens mij wel..

Distributieriem: rechterwiel eraf, plastieke plaat weg, motor ondersteunen, met een 16 motorsteun losschieten, alternator beetje loszetten, V-riem en dan de afdekkap van de D-riem erafhalen. De onderste plastieke afdekkap is met een 1, de metalen is met een 10, een dikke torx en het kan zijn een 13 of 16 (weet niet zeker).marinus schreef:Het is een 1.2 motor met carburateur.
Dan kan je de riem bekijken, om te vervangen poelie krukas erafschieten, motor op zijn punt zetten (doe je met de bout van de poelie, en steek ertussen een dikke moer, die van de remtrommels bijvoorbeeld), spanrol met een 16 loszetten, riem erafhalen, nieuwe riem erop, liefst ook niewe spanrol. Riem aanspannen: 2 spijkers in de gaatjes van de spanrol steken, schroevendraaier ertussen, aanspannen (tegen de richting van de klok in) en de 16 terug vastzetten, en dan alles terug in elkaar zetten.
Als je aan de afdekkap van de D-riem zit, de torxen vervangen door gewone bouten, is makkelijker als hij ooit terug uit elkaar moet.
Kleppen stellen: kleppendeksel eraf, en motor rondraaien met een 18 dop of ringsleutel om hem op het juiste punt te zetten.
klepstelvolgorde:
kleppen van cilinder 1 (vliegwielzijde) op tuimelen, van cilinder 4 afstellen, bij 2 op tuimelen 3 afstellen, 3 op tuimelen 2 afstellen en 4 op tuimelen 1 afstellen.
Bij koude motor inlaat 0,1mm uitlaat 0,25mm
Is wel zo uit het hoofd gezegd, maar is volgens mij allemaal juist.