aansluitschema bleedvalve + cupcircuit

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Dennie
Berichten: 38
Lid geworden op: za 2 okt 2004 18:45

Sorry , ik heb flink liggen zoeken maar ik vind geen foto's of tekeningen meer van de aansluiting van een bleedvalve, op cupcircuit.
Kan mij iemand helpen, of ze mailen.

Bvd. Dennis
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Niemand die een fotootje heeft voor Dennie? :D
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

cupcircuit heb ik thuis liggen, maar heb ff geen scanner.. ff kijken hoe ik dat ga doen ;)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

op de site van tino staat het wel

http://www.geocities.com/tinoklij/Main.htm

onder tuning en dan bleedvalve
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Heeft niemand een voorbeeldje of fotootje van een Forge Bleedvalve. Die van Tino is een zelfbouw ding
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

heb ik nog wel als het goed is. zal vanmiddag ff op de HD duiken :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

http://members.lycos.nl/csa51/Coupe/

Had het hele cupboek nog online.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

pag 17 is drukslangen
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bij mij ligt het cupboek op de voorruit van de 5 :p

Maar daar staat niets in over het aansluiten van een bleedvalve
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee vent, das het incar boostsysteem, het cupcircuit is echt te simpel.
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ik snap geen kont van die aansluitingen Ray

heb laatst met Jo ook nog eens naar die foto;s gekeken
maar waarom afdoppen binnen? En waar komt die ene lus vandaan?
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Steven schreef:Nee vent, das het incar boostsysteem, het cupcircuit is echt te simpel.
leg het ff uit aan de mensen hier dan
Immer wieder die verdammte Holländer
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

ok, nog een keer:


Haal metalen leiding uit de turbo, draai er een dikke bout in, of haal slang van de leiding en dop slang af.

Haal alle slangen van de actuator en van de elleboog (op de carb) en van de carb zelf af.

Overbrug de 2 vrije pinnetjes van de elleboog met een slangetje in U-vorm.

Vanuit de aansluiting op de carb (boven de gasklep) trek je een slangetje naar de actuator op het nippeltje het dichts bij de turbo.

Klaar!



Bleedvalve heeft 3 uitgangen, de middelste hang je een slang aan, en die leid je ergens naar nowhere, ergens richting onderkant auto.
De andere 2 hang je tussen het slangetje tussen carb en actuator.





[img]http://members.lycos.nl/rielnotermans/naamloos.JPG[/img]

1) Je verbind druk boven gasklep met druk boven gasklep.

Je hebt 3 nippels met deze druk, 2 op de elleboog, 1 op de carb. Welke van de 3 je neemt, en welke 2 je dan met elkaar verbind, maakt niet uit. Doorgaans verbind je de bovenste 2, ray heeft een van de bovenste gebruikt.


2) Het lijkt alsof de slang die naar de bleedvalve gaat vooraf gesplits wordt met een T-stuk, waarvan 1 deel naar het einde van de bleedvalve gaat. Op dit slangetje zit weer een T-stuk waar dus de mogelijkheid tot bleeden onstaat. Waarschijnlijk gaat deze slang naar de controller binnen.

Als je het eerste T-stuk weg laat, en de slang die naar binnen gaat meteen op de bleeduitgang van de bleedvalve aansluit, heb je exact hetzelfde effect. Dus waarom dit zo zit? T-stukje over? Slangetje te kort? :p


3) niet op de foto. Het afgedopte slangetje is naar wat ik me kan voorstellen dat t niet zo bout in de auto. Hij heeft voor zijn systeem maar 2 aansluitingen nodig op de in-car controller, leg ik hieronder uit.





Wat is hier nu gemaakt?

De bleedvalve staat consant afgesteld op 1,0 bar bij wijze van spreken. De actuator staat origineel, en gaat open bij 0,6 bar.

Wanneer je de in-car controller loskoppelt, gaat de gtt op een druk van 1,0 bar lopen, aangezien de bleedvalve nu probleemloos zijn lucht kan laten ontsnappen.

Nu kan hij dit niet, want Ray leidt deze 'bleedslang' naar binnen, waar de in-car controller erop zit. Met deze kan hij zelf regelen hoeveel lucht de bleedvalve kan laten lekken. Deze gaat daarna meteen naar de buitenlucht denk ik, en een 3e aansluiting is overbodig omdat je de aansluiting naar de carb al hebt bij de eerste bleedvalve.

Let, hoe ver hij hem ook open draait, de eerste bleedvalve kan nooit meer bleeden dan tot een 1,0 bar. Dat is wat met dit systeem gebouwd is.




Trouwens, vergis je niet in de slangetjes, er loopt ook een blauw overloopslangetje zo te zien en een stukje voor de dumpvalve, die hebben er niets mee te maken :)
Laatst gewijzigd door Riël op do 5 okt 2006 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

haarscherpe analyse Riel :)

en de laatste opmerking is ook helemaal waar. ik heb een halve dag met een steeksleuteltje 10 rondgereden om de maximale druk een beetje naar me zin af te stellen :p
Immer wieder die verdammte Holländer
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Heb je de actuator dan ook nog verdraaid?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

nee die stond gewoon normaal. kraan onder de kap dicht is dan +/- 0.7 bar.
Immer wieder die verdammte Holländer
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ah ik zie dat 10ertje heb je nodig om de bleedvalve te borgen (0)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
cyberdanny
Berichten: 1753
Lid geworden op: za 2 jul 2005 16:21
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Sittard

Leuk topic dit!!! :worship:
Binnenkort eens kijken voor de onderdelen die ik nodig heb hiervoor.
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Lex schreef:Heeft niemand een voorbeeldje of fotootje van een Forge Bleedvalve. Die van Tino is een zelfbouw ding
is niks mis mee :p
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Tino schreef:
Lex schreef:Heeft niemand een voorbeeldje of fotootje van een Forge Bleedvalve. Die van Tino is een zelfbouw ding
is niks mis mee :p
Zeg ik toch ook nie :p
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Plaats reactie