Hallo,
Zojuist reed ik met mijn auto op naar een slagboom van een parkeerplaats waar ik net vijf minuten had gestaan. Ik kwam niet goed uit en reed een stukje achteruit. Op dat moment (waarschijnlijk liet ik de koppeling te snel opkomen) sloeg de auto af. Ik denk: "geen probleem, die start ik gewoon weer". Niet dus. Dus stond ik daar op een zeer vervelende plaats.
De startmotor tikte wel als ik het contact aanzette, maar daar bleef het bij. Vervolgens tien minuten de startkabel er aan gehangen, zelfde resultaat.
Vervolgens hebben een paar aardige mensen mij aangeduwd (in de 3-de versnelling contact aan en koppeling op laten komen). Dat had wel het gewenste resultaat.
Vervolgens ben ik er mee naar huis gereden, maar stationair liep het toerental naar mijn idee wat terug. Al heeft de auto wel een paar minuten stationair staan draaien.
Als ik tijdens het rijden de lichten aan wilde zetten schokte de auto, dus dat heb ik maar niet gedaan. Net heb ik de auto op de oprit gezet, maar hij start nu niet meer. De accu geeft een constant voltage van 12.78 Volt.
Mijn eerste gedachte is natuurlijk de dynamo, een bekend probleem bij de clio's, maar ik begin nu toch te vermoeden dat de startmotor vast zit.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt,
Wouter
Clio 1 (1.2 Energy) start plotseling niet meer!
Dynamo moet je even nameten als ie loopt, 13,4 of meer is goed.
Het kan best goed je accu zijn die niet meer bij wil laden. Je meet nogal gauw 12v als je 'onbelast' meet..
Het kan best goed je accu zijn die niet meer bij wil laden. Je meet nogal gauw 12v als je 'onbelast' meet..
Goed, net alles een paar keer doorgemeten.
De startmotor is het niet, met goede startkabels start de auto gewoon.
De dynamo geeft (op de 'plus' en de voorbrug-chassie) netjes 14.4 Volt.
Echter, als ik de lichten aan doe loopt het toerental terug en slaat de motor nog net niet af, als ik ze uitdoe ongeveer het zelfde. Met de startkabels er aan gebeurt dit overigens niet.
Als de motor hoger in de toeren komt gaat het acculamje knipperen. Stationair draait de motor ongeveer 8/900 Rpm.
Kan het zijn dat de stroomverdeler (en dus ook de dynamo) kapot is of moet ik het zoeken in het laadcircuit (en hoe zit dat dan precies?)?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik moet eigenlijk donderdag de weg op met de auto...
Alvast bedankt!
De startmotor is het niet, met goede startkabels start de auto gewoon.
De dynamo geeft (op de 'plus' en de voorbrug-chassie) netjes 14.4 Volt.
Echter, als ik de lichten aan doe loopt het toerental terug en slaat de motor nog net niet af, als ik ze uitdoe ongeveer het zelfde. Met de startkabels er aan gebeurt dit overigens niet.
Als de motor hoger in de toeren komt gaat het acculamje knipperen. Stationair draait de motor ongeveer 8/900 Rpm.
Kan het zijn dat de stroomverdeler (en dus ook de dynamo) kapot is of moet ik het zoeken in het laadcircuit (en hoe zit dat dan precies?)?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik moet eigenlijk donderdag de weg op met de auto...
Alvast bedankt!
Blijft je spanning van de dynamo 14.4? Of loopt deze op als je toeren maakt?
In feite is de laadspanning goed, maar het branden van je acculampje geeft aan dat ie toch inzakt, en dat wil normaliter zeggen dat de dynamo zijn laatste puf is aan het geven.
Hoe is je accu, want het is wel de accu-kill tijd van het jaar hoor
In feite is de laadspanning goed, maar het branden van je acculampje geeft aan dat ie toch inzakt, en dat wil normaliter zeggen dat de dynamo zijn laatste puf is aan het geven.
Hoe is je accu, want het is wel de accu-kill tijd van het jaar hoor

-
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Contacteer:
Mijn ervaring is, dat doormeten een soort van moment-opname is.
Toen ik met een kapotte dynamo rondreed, is ie zeker 2, misschien wel 3 keer doorgemeten, was zogenaamd niks aan de hand. Maar een paar weken na de laatste keer stilstaan en laten doormeten was ie toch echt naar z'n grootje
In mijn geval was ik door die fijne dynamo ook een boel accuwater kwijt geraakt (wat volgens sommigen niet mogelijk is
),maar check dat toch even, want anders krijg je met een gloednagelnieuwe dynamo nog niet veel stroom uit de auto
Eventueel kun je bijvullen met gedemineraliseerd water, al kan je accu hier een flinke klap van hebben gekregen en dan heeft dit geen tot weinig effect meer. In dat geval ben je toe aan een nieuwe accu.
Overigens kun je een accu ook laten doormeten, ze bekijken dan hoeveel % van de capaciteit er nog inzit bij stationair en bij deellast enz., heb je iets meer aan dan zomaar een voltgetal op de multimeter (maar das waarschijnlijk een beetje mijn mening...)
(edit: txt misschien een beetje overbodig na Riël z'n laatste reply)
Toen ik met een kapotte dynamo rondreed, is ie zeker 2, misschien wel 3 keer doorgemeten, was zogenaamd niks aan de hand. Maar een paar weken na de laatste keer stilstaan en laten doormeten was ie toch echt naar z'n grootje

In mijn geval was ik door die fijne dynamo ook een boel accuwater kwijt geraakt (wat volgens sommigen niet mogelijk is

Eventueel kun je bijvullen met gedemineraliseerd water, al kan je accu hier een flinke klap van hebben gekregen en dan heeft dit geen tot weinig effect meer. In dat geval ben je toe aan een nieuwe accu.
Overigens kun je een accu ook laten doormeten, ze bekijken dan hoeveel % van de capaciteit er nog inzit bij stationair en bij deellast enz., heb je iets meer aan dan zomaar een voltgetal op de multimeter (maar das waarschijnlijk een beetje mijn mening...)
(edit: txt misschien een beetje overbodig na Riël z'n laatste reply)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
T staat er goed zo hoor 

Accuwater is goed. Ik heb de accu naar een garage gebracht, daar gaan ze 'm eerst opladen en dan doormeten. Morgen uitsluitsel.
Of de spanning op de dynamo terugloopt als de motor hoger in de toeren komt weet ik niet, ik kan niet tegelijk gasgeven en de multimeter onder de motor hanteren...
Als de accu goed is ga ik denk ik de dynamo maar vervangen, dat kan nooit kwaad.
Bedankt in ieder geval,
Wouter
Of de spanning op de dynamo terugloopt als de motor hoger in de toeren komt weet ik niet, ik kan niet tegelijk gasgeven en de multimeter onder de motor hanteren...
Als de accu goed is ga ik denk ik de dynamo maar vervangen, dat kan nooit kwaad.
Bedankt in ieder geval,
Wouter
Waarschijnlijk is het wel je startmotor. De klik die je hoorde is het startrelais op de startmotor maar daarna schakeld hij de stroom niet door op je startmotor zelf. Als het probleem zich weer voordoet kun je het kontroleren door je verlichting aan te doen. Als je dan start en je verlichting valt niet uit of weg dan is het je startmotor. Wat je dan ook even voor nood kan doen is een tik op de startmotor geven met een hamer (of metalen voorwerp wat voorhanden is) Vaak doet hij het dan weer.
-
- Contacteer:
waarschijnlijk is het een accu die bij belasting een cel verliest
door inwendige kortsluiting
zal je zien dat als je een verbuiker aanzet dat ie gewoon zakt naar een 10 of 8 volt
door inwendige kortsluiting
zal je zien dat als je een verbuiker aanzet dat ie gewoon zakt naar een 10 of 8 volt