Ik heb een Twingo van 1993. Als ik mijn licht aanzet dan dimt mijn digitale kilometerteller. Als ik overdag op de zeelandbrug mijn licht aan moet zetten en de zon schijnt en ik heb mijn zonnebril op, dan zie ik mijn kilometerteller niet meer en dat is nogal lastig, zeker als je daar een trajectcontrole hebt.
Wat kan ik doen om het dimmen uit te sluiten?
Digitale kilometerteller
Dat je dashbord verlichting dimt bij het aanzetten van je verlichting is standaard. Kan je volgens mij niets aan veranderen.
Display dimt doordat er een extra circuit aan massa gelegd wordt zodra de verlichting ingeschakeld wordt.
Als je dit signaaldraadje van het display afhaalt, zal hij niet meer dimmen als de verlichting ingeschakeld wordt. Je zal alleen even in een schema moeten opzoeken welke draad dat is.
Als je dit signaaldraadje van het display afhaalt, zal hij niet meer dimmen als de verlichting ingeschakeld wordt. Je zal alleen even in een schema moeten opzoeken welke draad dat is.
Ik haak hier op in, omdat ik ook dat draadje om te onderbreken zoek, maar ik kan het niet vinden welke dit is.Bart V schreef:Display dimt doordat er een extra circuit aan massa gelegd wordt zodra de verlichting ingeschakeld wordt.
Als je dit signaaldraadje van het display afhaalt, zal hij niet meer dimmen als de verlichting ingeschakeld wordt. Je zal alleen even in een schema moeten opzoeken welke draad dat is.
Heeft iemand een idee welke draad dit is en waar die zit.
Groet Marcel
Tja, dan reageer ik ook nog even. Ik weet het ook niet, ik weet wel dat het idd knap lastig is dat gedim v/d km-teller.
Tevens heb ik nu een kleine storing er bij. Als ik mijn lampen aanzet gaat de hele km-teller uit. Gewoon een zwart gat dus. Nog lastiger dus, maar dan met name 's avonds.
Weet iemand hier een oplossing voor?
massa?
Tevens heb ik nu een kleine storing er bij. Als ik mijn lampen aanzet gaat de hele km-teller uit. Gewoon een zwart gat dus. Nog lastiger dus, maar dan met name 's avonds.
Weet iemand hier een oplossing voor?
massa?
heb je eens geprobeerd, om, als je je lichten aan hebt staan, je display te demonteren (een minuutje werk, als je't eenmaal doorhebt), je backlights er effe uit te halen (eentje is voldoende, handigst is het middelste, of hetgeen bij de kant van het klokje) en er dan een eigen lamp achter te houden?
als je dan kan wisselen tussen het klokje en je kmteller, dan is het een massaprobleem bij je backlights. als je dan nog niets ziet veranderen, dan heb je een groter probleem, een sluitinkje ergens ofzo
ohja, best doen als je ergens geparkeerd staat
maar da's nu maar effe ter plaatse verzonnen door mij, en bovendien ben ik enorm moe..
ik bedenk me net iets.. als je je lichten aan hebt, en je doet je deur open, brandt je interieurverlichting dan? als k me niet vergis hangen die aan dezelfde zekering, dus als die dan niet brandt, dan heb je ergens een sluitinkje ergens. als deze wel brandt, dan zou het kunnen dat je disp z'n beste tijd gehad heeft...
als je dan kan wisselen tussen het klokje en je kmteller, dan is het een massaprobleem bij je backlights. als je dan nog niets ziet veranderen, dan heb je een groter probleem, een sluitinkje ergens ofzo

ohja, best doen als je ergens geparkeerd staat

maar da's nu maar effe ter plaatse verzonnen door mij, en bovendien ben ik enorm moe..
ik bedenk me net iets.. als je je lichten aan hebt, en je doet je deur open, brandt je interieurverlichting dan? als k me niet vergis hangen die aan dezelfde zekering, dus als die dan niet brandt, dan heb je ergens een sluitinkje ergens. als deze wel brandt, dan zou het kunnen dat je disp z'n beste tijd gehad heeft...