Tikkend geluid uit motor

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
sybren
Contacteer:

Hallo luitjes!

Onze twingo (bj 1999) heeft al een tijd wat bijgeluid. Als de motor het wat zwaar heeft (heuvel op bijvoorbeeld) komt er een tikkend geluid van onder de motorkap. Als ik een tijdje 140 km/u rij en gas minder tot 130 km/u gaat hij vreemd genoeg ook tikken.

In de garage konden ze niets vinden behalve een loszittende bodemplaat, maar vastschroeven hielp niets. We hebben iemand anders laten luisteren en die suggereerde dat het een verbrand klepje was. Zijn oplossing: tijdje shell v-power tanken en af en toe even lekker doorgassen. Helaas heeft dat ook niet geholpen :(

Hebben jullie enig idee wat het kan zijn?

Groetjes,
Sybren
Riël
Über-Spammer

Kan best goed een krukas of drijfstanglager zijn.

Een verbrand klepje zou ie moeten kunnen meten door een compressie test. Zomaar de laan insturen en ga maar gassen is een beetje een rare bedoeling :)

Dus, eigenlijk de carterpan eronderuit en de lagers even vervangen. Qua materiaal zijn dat de kosten niet zo, maar zal wel wat uren kosten.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
zapp

Ben (nog) niet bekend met de Twingo motoren, maar een tikkend geluid kan ook een deffecte klepstoter of te ruime klepspeling zijn.
Moet bij klepspeling controleren wel te zien zijn.
Met een verbrande klep lekker gaan gassen is het :( :@ (N) :gun: wat ik ooit gehoord heb.
Een verbrande klep is een schade aan een klep die gewoon vervangen zal moeten worden.
Wat wel kan is een grote hoeveelheid kool/deposits op de klep-tulp waardoor deze niet goed meer sluit.
Dat is met een reiningingsmiddel door de benzine wel enigzins te verwijderen.
Compressie meting is de manier om dit en een evt verbrande klep uit te sluiten.
En zoals voorgaande schreef lager schade kan ook een oorzaak van tikken in een motor zijn.
Belangrijk is om zeker te weten dat het om de motor gaat voor vanalles overhoop te halen. :)
zapp

Nu ik je bericht nog eens overlees:
Tikken onder belasting en bij gas loslaten.
Moet ik ook nog denken aan het zogenaamde "pingelen".
Dit kan onder dit soort omstandigheden optreden.
Misschien dat anderen weten welke voorzieningen bij een Twingo hier mee
te maken hebben. (onsteking,juiste brandstof e.d)
sybren
Contacteer:

Bedankt voor jullie antwoorden!
Hier kan ik een stuk meer mee dan wat we tot nu toe te horen hebben gekregen :)
zapp schreef:Nu ik je bericht nog eens overlees:
Tikken onder belasting en bij gas loslaten.
Moet ik ook nog denken aan het zogenaamde "pingelen".
Wat is pingelen?
zapp

Pingelen is wanneer je extra explosies krijgt in je cylinders, door te hoge temperatuur (mogelijk bij lpg), door een verkeerd ontstekingstijdstip, of door een te laag octaangetal.
95 is géén laag octaangetal, 88 of minder...
Sommige motoren hebben anti-pingelsensors omdat je in sommige landen met andere octaan getallen heb te maken. De sensor zal dan de ontsteking laten verstellen.
Het pingelen geeft een extra belasting op je zuigers en drijfstangen.

Pingelen heb je vooral op oudere wagens die slecht staan afgesteld.

(even overgenomen uit ander topic, was netjes omschreven) :smile:
sybren
Contacteer:

Dank je wel!

Ik zal eens kijken of ik het geluid kan opnemen, dan is het wellicht duidelijker wat het zijn kan.

De 8ste zijn we misschien ook wel op de Twingo-bijeenkomst btw :)
Abel
Über-Spammer

Pingelen ok, maar in een 1,2 twingo?? zou je kunnen checken door een shell v-power achtige benziene te gaan tanken.. dan zou hij minder, tot niet meer mogen pingelen.

Maar nogmaals lijkt me stug. Trek je kleppen deksel er af en controleer de klep speling.
sybren
Contacteer:

Abel schreef:Pingelen ok, maar in een 1,2 twingo?? zou je kunnen checken door een shell v-power achtige benziene te gaan tanken.. dan zou hij minder, tot niet meer mogen pingelen.
Hebben we meerdere malen gedaan, hielp niet tot nauwelijks
Maar nogmaals lijkt me stug. Trek je kleppen deksel er af en controleer de klep speling.
Hoe doe ik dat? Ik heb nog nooit een automotor uit elkaar gehaald, alleen een 2-takt benzinemotortje toen ik 10 was...
Riël
Über-Spammer

Ik denk niet dat pingelen het geval is. Ook een tikkende klep zou je constant horen en niet alleen onder belasting.

Als de motor koud is, is het probleem dan weg, erger, of hetzelfde?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
sybren
Contacteer:

Riël schreef:Als de motor koud is, is het probleem dan weg, erger, of hetzelfde?
Grofweg hetzelfde - als de temperatuur al een invloed heeft, is het probleem iets minder bij een koude motor. Dat kan echter ook zo lijken omdat we in de stad wat rustiger rijden, en als we de snelweg opgaan en ff goed gassen de motor al een beetje opgewarmd is.
schelte

uuuuuuum het lijkt wel of de olie te dun is als de moter warm is meschien een iedee om die eens te verversen

die klachten komt ook voor als je niet genoeg olie hebt en de moter onder zware druk zet en je zecht ook dat het erger is als je buld op rijdt

dus opnieuw er op doen en niet bij vullen
Plaats reactie