Aankoopadvies Clio II RS.

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
mdk

Na de searchbutton gebruikt te hebben kan ik alleen aankoopadviezen vinden voor een Clio Williams.
Voor mijzelf ben ik op zoek naar aankoopadviezen voor een Clio II /phase II RS.

Na wat spitten op het forum ben ik nog al wat post tegengekomen over de problemen met de uitlaatlijn (punt van aandacht dus bij het kopen).
Ook heb ik begrepen dat het stuur snel slijt.

Maar als er nog meer plus- of minpunten zijn dan zou ik ze graag van jullie horen.
Sander2

Ik zou zeggen, lees het mankementen topic eens door : http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=16880
mdk

Uit het mankemententopic had ik al wat info gehaald zoals de midden- en einddemper maar, het zijn toch merendeel op zichzelf staande mankementen (alhoewel ik vind dat sommige mensen wel erg veel pech hebben met een auto van een paar jaar oud!).

Ik ben dus echt op zoek naar herkenningspunten en tips voor de aanschaf van een RS.

b.v. de top ocassion garantie van Renault omvat die echte alle mankementen die zich binnen een jaar voordoen?
Foeke

Dat slijten van het stuur is bij de Clio II ph.I het geval.
Top occasion garantie is niet overdraagbaar, dus als je via marktplaats een RS koopt en die persoon heeft nog 3 maanden top occasion garantie dan geld deze garantie niet voor jou.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
mdk

Maar het is dus wel zo dat als de Renaultdealer een top ocassion garantie aanbied , deze garantie alles omvat?
Word er op elke Clio bij de Renaultdealer top ocassion garantie gegeven?

Als ik het mankemententopic lees is het in dit geval misschien toch handiger om een RS bij de dealer aan te schaffen (met top ocassion garantie) want een heleboel defecten worden dan kosteloos binnen een jaar opgelost.
Normaal is een ocassion aanschaffen bij de dealer duurder maar, in dit geval kan het zichzelf nog wel eens terug betalen ten opzichte van een Bovagbedrijf of een particulier......
Foeke

Ik heb mijn RS particulier gekocht en dat scheelde mij een 3 a 4000 euro t.o.v. een dealer (gekeken naar bouwjaar en km. stand) en het enigste wat ik vervangen heb zijn een set remschijven, wat niet onder top occasion garantie valt. En een koplamp sproeier (valt er wel onder) Maar dat is allemaal persoonlijk.

En niet overal wordt top occasion garantie gegeven maar vaak op de duurdere auto's wel.

Ga eens zoeken op internet naar de voorwaarden van top occasion garantie, zal vast wel iets op staan denk ik.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
mdk

Is Foeke de enige behulpzame RS rijder of heeft de rest van de RS rijders gewoon een keiharde wagen gekocht waar nog nooit wat mee aan de hand is geweest O-) :wink:
#Ron#
Car: Clio 4 RS Trophy

Ik denk dat je nooit geheel verschoond zult blijven van problemen als je een RS koopt.

Je hebt het over een auto die in kleine series(!) gebouwd wordt in Frankrijk(!). Bovendien wordt met een RS altijd stevig door gereden(!). Daar is 'ie immers voor gemaakt. Exemplaren van oma-tjes, die altijd binnen gestaan hebben zijn er niet. Zelfs als je hem nieuw koopt zijn er van tijd tot tijd wat zorgen, weet ik uit ervaring.

Als er iets stuk gaat, sta je meestal voor hoge kosten. Het is onder de motorkap nogal druk, dus dat betekent al snel een hoop sleutelwerk.

Voor de ph2 zijn de middendemper en de koplampsproeiers bekende pijnpunten. Die gaan bij iedere auto stuk. Als ze eenmaal vervangen zijn is alles weer oke.

Ik heb een tweede RS gekocht omdat ik mij, ondanks wat zorgen af en toe, gesteund weet door de Renault dealer hier in Uithoorn. Die lossen de problemen op en kaarten garantie werk aan bij Renault Nederland, zonder dat daar zelf om hoef te zeuren.

Ondanks alles denk ik dat het gaat om het rijplezier en dat is dik voor elkaar. :)
Leon RS

Mijn advies is: koop een RS altijd met garantie.
Het zijn dure auto's in aanschaf, dus de eerste paar maanden zal er geen geld meer zijn voor mogelijke mankementen. Heb je garantie worden deze mogelijke mankementen kosteloos verholpen.
En zoals met alle auto's moet je gewoon een beetje geluk hebben.
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Je moet een beetje geluk hebben ja. Het is inderdaad een klein risico dat je neemt als je niet bij de dealer gaat shoppen. Aan de andere kant: het geld dat je uitspaard kun je voor eventuele reparaties gebruiken.

Ik heb zelf mijn RS phase 1 ven een particulier overgenomen. Ik heb hem toen wel laten testen (bij de DEKRA voor ik geloof 150 euro) en daaruit krijg je een rapport met wat er precies allemaal goed en minder goed is. Dit kan een overhandelingspunt worden maar je krijgt vooral een zekerheidje. Let op een RS is geen Corolla dus je gaat wel voor kosten staan (en die zijn dan niet gering), maar RSjes zijn feitelijk gezien geen onbetrouwbare auto's.

Bekendste pijnpunt is de al genomende uitlaat. En natuurlijk checken of de distributieriem (bij 120.000) is vervangen of dat deze flinke investering (zeker 600 euro) nog voor de boeg staat.

Hoe dan ook: ga in meerdere Clio's rijden als dit kan en kies dan. Je zult in ieder gevaleen super auto er voor terug krijgen.
Gino
Contacteer:

Ik heb ook een goede RS waar nooit wat mee aan de hand is geweest :)

Hij is tevens te koop voor een goed prijsje ;)
Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

Gino schreef:Ik heb ook een goede RS waar nooit wat mee aan de hand is geweest :)

Hij is tevens te koop voor een goed prijsje ;)
Dan zou het handig zijn voor de koper waarom je hem wegdoet en de vraagprijs en bouwjaar en foto..........

Ik kan je vertellen dat mijn RS ook is gekocht met TopGarantie en dat ik bij de aankoop niet veel op had met de knakker die er bij kwam staan, de zogenaamde hoofd verkoper maar dat even terzijde.

Mijn auto had vanaf het begin een resonantie onder de auto en ja dat was de uitlaat( middendemper)
Daarna kwam het zwabberen van de voortrein en dat bleek een rechter aandrijfas te zijn.
Nu is er soms het niet willen starten en dat is inmiddels verholpen, de ring om het contactslot zag af en toe de sleutelchip niet en bleef de start blokkering ingeschakeld.

Remblokken zijn nu aan vervanging toe en idem de distributieriem bij de eerstvolgende servicebeurt.

En ja 1 week na verloop van de garantie had die aandrijfas het begeven, de dealer was toen zo schappelijk om 30% mee te betalen.

En echte RS mankementen zijn er niet volgens mij en geloof me als ik zeg dat ik ook het hele WWW heb afgestruind voor ik hem kocht, alleen was dat om zoveel mogelijk weetjes te vinden over de RS, maar ben daarbij weinig info tegen gekomen over typische RS problemen.

Zoals het feit dat Mechacrome zich heeft bemoeid met de motor en dat de remmenwerking nog beter zijn dan de acceleratie cijfers.

Ook was de RS van de hot hatchbacks onder de 30.000 euro de nr 2 kwa prestaties, de Honda TypeR was ietsje sneller en had dan ook 200pk.

Owja, waar iedereen problemen mee heeft zijn de voorbanden, maarja dat had ik ook met me 1.6 16V, die waren bij 28000 ook aan vervanging toe.
Tom
Moderator
Car: MB

denk dat het zo ongeveer hetzelfde is als voor iedere auto. Iedere auto heeft zijn specifieke dingen maar dat zijn vaak kleinigheidjes..........Bij de aanschaf is het bijvoorbeeld veel belangrijker dat een blokje goed loopt en schakelt dan dat de wielen niet meer 100% strak zijn of stoeprandschade hebben. Kleine dingen moet je ooit doorheen kijken en helpen eventueel met onderhandelen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gino
Contacteer:

Mocht er iemand interesse hebben, pm of mail me maar ff, stuur ik wel de info wel even door ;)
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Gino schreef:Mocht er iemand interesse hebben, pm of mail me maar ff, stuur ik wel de info wel even door ;)
RTC Markt :~ :)
mdk

Bedankt voor de reacties (Y)

Buiten de uitlaatlijn en koplampsproeiers zijn er dus geen structurele RS mankementen.
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Tom schreef:goed schakelt
:ja: Erg belangrijk dat hij goed vloeiend schakeld. Merk je ook aan of de auto afgeragd is. Een RS bak hoort heerlijk strak te schakelen!
Plaats reactie