Express 1.9D '97
Khad al enkele dagen een nat plekje (5-10cm doorsnede) opgemerkt
onder m'n wagen. Kdacht eerst aan beetje brandstof verlies.
Maar toen ik vanavond thuis kwam, stond ik opeens in een grote witte
rookwolk. Kdacht meteen aan koppakking.
Auto vlug geparkeerd en stil gelegd.
Toen merkte ik op straat een grote natte plek op.
Bleek om koelvloeistof te gaan.
Auto voorzichtig toch maar effe terug gestart,
en gelukkig geen witte rook meer.
Kwam dus niet uit m'n uitlaat.
Motorkap geopend, alles rond expansievat nat.
Zo op 't eerste zicht geen slang gescheurd...
Wat kan het dan wel zijn?
En hoe op te sporen/te controleren?
Wel k*t dat er in een Expressje geen watertemp.meter zit,
enkel zo'n verklikkerlampje...
Staat vanaf nu bovenaan m'n
"To do"-lijstje: Watertemp.meter installeren...
HELP! Problems... Koppakking vervangen, motor slaat niet aan
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 10 aug 2006 4:26
- Locatie: Geetbets - België
Laatst gewijzigd door TigraTunerke op zo 8 okt 2006 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
als je in een keer in de witte rook staat, en die komt onder je motorkap vandaan, dan kun er vanuit gaan dat er ergens een slang lek is of dat de druk in je koelsysteem zo hoog is geworden dat ie het water langs de dop van het koelvloeistofvaatje naar buiten heeft gedrukt. en dat zit vlak bij je uitlaat dus dat wil wel roken dan.....
vraag is alleen hoe komt dat,
vaak een samenspel van door olie verweerde slangen en een te hoge druk in je koelsysteem. In geval van de lekke slang.
die te hoge druk kan ontstaan door het waarmdraaien van de motor(lees te warm)
lucht in het systeem, of een lekke kopppakking, en daardoor dus ook lucht in het systeem, en een te hoge druk.
er zijn een aantal manieren om te kijken of je koppakking lek is of niet,
eerst afvullen en controleren op lekke slangen dus. (kan gewoon met water desnoods)
heb je geen lekke slangen gevonden,
dan moet je de auto laten lopen, en kijken wat het water in het koelvaatje doet, zolang er nog lucht in het systeem zit, zie je het niveau elke keer omhoog komen en dalen, dit is niet heel betrouwbaar, je kunt er vrij weinig mee doen.
wat wel werkt is ff naar de renault, of het onderdeel lenen bij wie dan ook
om een koelvloeistofdop te halen met een aansluiting voor een manometer, het koelsysteem van de renault diesel werkt op een bepaalde druk, je pomp het systeem op naar die druk en dan ga je een beetje spelen met het toerental van de motor, als het goed is kan je heel snel op de manometer zien wat de druk doet. en concluderen of het je kopppakking is.
een nog veel mooier systeem is: er zijn speciale metertjes met 2 soorten vloeistof erin, in die vloeistoffen zitten stoffen opgelost die van kleur veranderen in aanwezigheid van CO2 of onverbrande koolwaterstoffen,
deze houdt je dan boven je koelvloeistof vaatje en je zuigt lucht uit het vaatje op, veranderd de kleurstof van kleur dan betekend dat dat er lucht uit je cilinders ontsnapt in je koelsysteem.
dat is zo'n beetje alles wat ik je erover kan vertellen,
uiteraard heb je nog de geijkte dingen als je pijlstok er even uithalen en je olie vul dop er even afdraaien en kijken naar de toestand van de olie,
als het net mayonaise is, dan heb je er water in zitten en is het tijd om je koppakking te vervangen,
mocht je daar toch aan moeten beginnen, laat dan even je kop afpersen. deze willen nog wel eens scheuren bij die diesels.
Groeten, Frank
vraag is alleen hoe komt dat,
vaak een samenspel van door olie verweerde slangen en een te hoge druk in je koelsysteem. In geval van de lekke slang.
die te hoge druk kan ontstaan door het waarmdraaien van de motor(lees te warm)
lucht in het systeem, of een lekke kopppakking, en daardoor dus ook lucht in het systeem, en een te hoge druk.
er zijn een aantal manieren om te kijken of je koppakking lek is of niet,
eerst afvullen en controleren op lekke slangen dus. (kan gewoon met water desnoods)
heb je geen lekke slangen gevonden,
dan moet je de auto laten lopen, en kijken wat het water in het koelvaatje doet, zolang er nog lucht in het systeem zit, zie je het niveau elke keer omhoog komen en dalen, dit is niet heel betrouwbaar, je kunt er vrij weinig mee doen.
wat wel werkt is ff naar de renault, of het onderdeel lenen bij wie dan ook
om een koelvloeistofdop te halen met een aansluiting voor een manometer, het koelsysteem van de renault diesel werkt op een bepaalde druk, je pomp het systeem op naar die druk en dan ga je een beetje spelen met het toerental van de motor, als het goed is kan je heel snel op de manometer zien wat de druk doet. en concluderen of het je kopppakking is.
een nog veel mooier systeem is: er zijn speciale metertjes met 2 soorten vloeistof erin, in die vloeistoffen zitten stoffen opgelost die van kleur veranderen in aanwezigheid van CO2 of onverbrande koolwaterstoffen,
deze houdt je dan boven je koelvloeistof vaatje en je zuigt lucht uit het vaatje op, veranderd de kleurstof van kleur dan betekend dat dat er lucht uit je cilinders ontsnapt in je koelsysteem.
dat is zo'n beetje alles wat ik je erover kan vertellen,
uiteraard heb je nog de geijkte dingen als je pijlstok er even uithalen en je olie vul dop er even afdraaien en kijken naar de toestand van de olie,
als het net mayonaise is, dan heb je er water in zitten en is het tijd om je koppakking te vervangen,
mocht je daar toch aan moeten beginnen, laat dan even je kop afpersen. deze willen nog wel eens scheuren bij die diesels.
Groeten, Frank
CLIO 16V --> 19 16V
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 10 aug 2006 4:26
- Locatie: Geetbets - België
Alvast bedankt voor de uitleg.
Heb net nog oliedop en oliepeilstok gecontroleerd.
Oliepeil staat wel op z'n maximum, maar
verder niks abnormaals aan te zien.
Koelwater bijgevuld, motor gestart,
dan is er een klein lek aan de zijkant van
het expansievat.
Lijkt geen olie of smurrie in het koelwater te zitten,
maar toen ik de motor liet draaien, begon
m'n koelwater wel te schuimen.
Alsof er afwasmiddel in zit... ???
De slang tussen de bovenkant van de radiator
en de motor lijkt wel nog niet helemaal gevuld.
Moet hiervoor eerst de thermostaat openen ofzo?
Waar zit de thermostaat trouwens?
Hopend op een goede afloop...
Greetz,
Heb net nog oliedop en oliepeilstok gecontroleerd.
Oliepeil staat wel op z'n maximum, maar
verder niks abnormaals aan te zien.
Koelwater bijgevuld, motor gestart,
dan is er een klein lek aan de zijkant van
het expansievat.
Lijkt geen olie of smurrie in het koelwater te zitten,
maar toen ik de motor liet draaien, begon
m'n koelwater wel te schuimen.
Alsof er afwasmiddel in zit... ???
De slang tussen de bovenkant van de radiator
en de motor lijkt wel nog niet helemaal gevuld.
Moet hiervoor eerst de thermostaat openen ofzo?
Waar zit de thermostaat trouwens?
Hopend op een goede afloop...
Greetz,
Schuim duidt ook wel eens op een koppakking. Aangezien dit niet geheel abnormaal is bij een diesel zou ik er langzaam vanuit gaan.
Voordat je daarvoor verdere stappen onderneemt, zou ik eerst het expansievaatje vervangen en kijken wat t dan doet.
Voordat je daarvoor verdere stappen onderneemt, zou ik eerst het expansievaatje vervangen en kijken wat t dan doet.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 10 aug 2006 4:26
- Locatie: Geetbets - België
Dat ga ik zo meteen halen op de sloop.
Misschien ook ineens de thermostaat controleren...
En het systeem eens spoelen, alhoewel er geen
smurrie in het koelwater zit...
Misschien ook ineens de thermostaat controleren...
En het systeem eens spoelen, alhoewel er geen
smurrie in het koelwater zit...
Die oude dieselmotoren staan er om bekend dat de kop wel eens wil scheuren. Ik heb zelf ook 2 expressen gehad met een dieselmotor, en beide hadden een overdruk probleem in het koelsysteem, terwijl de koppakking en thermostaat in orde waren. Als het echt uit de hand loopt, zal je toch moeten overwegen om de kop eraf te halen. (zit heel simpel bij zo'n diesel)
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 10 aug 2006 4:26
- Locatie: Geetbets - België
Oei, das minder want dat zijn hogere reparatiekosten dan...
M'n blok heeft nog net geen 115.000km.
Heb er zelf niet bruut mee gereden en vorige
eigenaar leek me ook een heel rustige kerel...
Bestaat er een on-line handleiding, met
aanhaalmomenten enzo voor de 1.9D motor
Denk zelf ook hoe langer, hoe meer dat het m'n
cilinderkop gaat zijn. Olie ziet er heel normaal uit
en heb een gedeelte van de koelvloeistof afgetapt
om het expansievat te vervangen en in de koelvloeistof
was ook niet het minste spoortje van olie te zien,
en er komt ook geen witte rook uit de uitlaat...
Morgen komt er versterking om het probleem op te sporen.
Hopelijk weten we dan meer,
en blijven de schade en kosten beperkt...
M'n blok heeft nog net geen 115.000km.
Heb er zelf niet bruut mee gereden en vorige
eigenaar leek me ook een heel rustige kerel...
Bestaat er een on-line handleiding, met
aanhaalmomenten enzo voor de 1.9D motor
Denk zelf ook hoe langer, hoe meer dat het m'n
cilinderkop gaat zijn. Olie ziet er heel normaal uit
en heb een gedeelte van de koelvloeistof afgetapt
om het expansievat te vervangen en in de koelvloeistof
was ook niet het minste spoortje van olie te zien,
en er komt ook geen witte rook uit de uitlaat...
Morgen komt er versterking om het probleem op te sporen.
Hopelijk weten we dan meer,
en blijven de schade en kosten beperkt...
Als je zelf een beetje handig bent, zou ik me over de kosten niet ál te druk maken bij zo'n motor.
Zoals je zegt, met een vraagbaak erbij o.i.d. aan de slag, in het ergste geval een gebruikte kop scoren en weer fixen die bak
.Kost je meer tijd dan geld 
Zoals je zegt, met een vraagbaak erbij o.i.d. aan de slag, in het ergste geval een gebruikte kop scoren en weer fixen die bak


-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 10 aug 2006 4:26
- Locatie: Geetbets - België
Handig is geen probleem, heb m'n Tigra blok ook zelf eruit gehaald, volledig gedemonteerd, laten reviseren en bijwerken en er dan terug
ingelepeld...
Maar van dieselmotoren ken ik ni veel...
Foto'tje van m'n Tigra blok...
[img]http://img134.imageshack.us/img134/2694/motor2a6mc.jpg[/img]
[img]http://img7.imageshack.us/img7/4530/bla ... en27kr.jpg[/img]
ingelepeld...
Maar van dieselmotoren ken ik ni veel...
Foto'tje van m'n Tigra blok...
[img]http://img134.imageshack.us/img134/2694/motor2a6mc.jpg[/img]
[img]http://img7.imageshack.us/img7/4530/bla ... en27kr.jpg[/img]
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 10 aug 2006 4:26
- Locatie: Geetbets - België
Nieuw expansievat gemonteerd.
Laten warm draaien, koelvloeistof bijgevuld.
Koelvloeistof schuimt nog steeds.
Daarstraks nog eens gecheckt met ne maat die meer van
motoren kent dan ik, en het verdict is gevallen.
Koppakking is er gegarandeerd vandoor...
- Koelsysteem onder hoge druk.
- Blauwe rook uit uitlaat.
- Oliepeil gestegen.
- Olie spat eruit als de olievuldop geopend wordt.
Weet er iemand wat dit is.
Zit op de dieselpomp, lijkt beetje op hefboom v d gasklep,
maar kan veel minder bewegen, kabeltje dat eraan zit
lijkt de cilinderkop in te gaan.
[img]http://img179.imageshack.us/img179/5610/img2049ch8.th.jpg[/img]
Laten warm draaien, koelvloeistof bijgevuld.
Koelvloeistof schuimt nog steeds.
Daarstraks nog eens gecheckt met ne maat die meer van
motoren kent dan ik, en het verdict is gevallen.
Koppakking is er gegarandeerd vandoor...
- Koelsysteem onder hoge druk.
- Blauwe rook uit uitlaat.
- Oliepeil gestegen.
- Olie spat eruit als de olievuldop geopend wordt.
Weet er iemand wat dit is.
Zit op de dieselpomp, lijkt beetje op hefboom v d gasklep,
maar kan veel minder bewegen, kabeltje dat eraan zit
lijkt de cilinderkop in te gaan.
[img]http://img179.imageshack.us/img179/5610/img2049ch8.th.jpg[/img]
Volgens mij is dat om de koude start wat soepeler te laten lopen. Lijkt n beetje op n choke, maar dan anders.
Een diesel heeft trouwens geen gasklep
Je bedient de pomp en regelt met de gaskabel hoeveel diesel je inspuit.
Haal de kop eraf en controleer zoals bart zegt op een gescheurde kop. Ook omdat je carterdruk zo hoog is.
Wat betreft de- en montage van de cilinderkop verschilt het eigenlijk niets van een benzine hoor. Gewoon zorgen dat de timing van alle onderdelen goed staat
Een diesel heeft trouwens geen gasklep

Haal de kop eraf en controleer zoals bart zegt op een gescheurde kop. Ook omdat je carterdruk zo hoog is.
Wat betreft de- en montage van de cilinderkop verschilt het eigenlijk niets van een benzine hoor. Gewoon zorgen dat de timing van alle onderdelen goed staat

dat is een soort choke inderdaad, zolang de motor koud is word met behulp van dit hefboompje het toerental iets verhoogd.
CLIO 16V --> 19 16V
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 10 aug 2006 4:26
- Locatie: Geetbets - België
Kan er iemand zeggen welk motortype dit is?
1.9D 65pk.
Kan het nergens vinden. Niet op m'n gelijkvormigheids attest
of inschrijvingsbewijs...
Er bestaat geen vraagbaak specifiek voor Express.
Welke kan ik dan best nemen? R19 ph1? R19 ph2? Megane?
Greetz,
1.9D 65pk.
Kan het nergens vinden. Niet op m'n gelijkvormigheids attest
of inschrijvingsbewijs...
Er bestaat geen vraagbaak specifiek voor Express.
Welke kan ik dan best nemen? R19 ph1? R19 ph2? Megane?
Greetz,
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 10 aug 2006 4:26
- Locatie: Geetbets - België
Ben vandaag op zoek geweest naar een vraagbaak handboek,
maar deze zouden in Belgie niet meer verkrijgbaar zijn
door faillissement van invoerder.
Wie kan me info geven voor het demonteren en monteren
van m'n cilinderkop? En distributie ook?
- Kan de distributie op bep vast gezet worden, zodat deze niet
verdraaid wanneer de distributieriem gedemonteerd wordt?
- Moeten kopbouten in bep volgorde gelost worden?
- Volgorde voor vastzetten + aanhaalmomenten?
- Andere nuttige en mss belangrijke info die ik nu vergeten ben?
Alvast bedankt...
Greetz,
maar deze zouden in Belgie niet meer verkrijgbaar zijn
door faillissement van invoerder.
Wie kan me info geven voor het demonteren en monteren
van m'n cilinderkop? En distributie ook?
- Kan de distributie op bep vast gezet worden, zodat deze niet
verdraaid wanneer de distributieriem gedemonteerd wordt?
- Moeten kopbouten in bep volgorde gelost worden?
- Volgorde voor vastzetten + aanhaalmomenten?
- Andere nuttige en mss belangrijke info die ik nu vergeten ben?
Alvast bedankt...
Greetz,
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 10 aug 2006 4:26
- Locatie: Geetbets - België
Motor is blijkbaar al eens open geweest.
En zo te zien maar zus en zo weer in mekaar gezet...
Zuigers 1, 3 en 4 zijn hetzelfde,
zuiger 2 heeft andere nrs erin staan...
Aan de kopbouten te zien was de koppakking toch al langer
stuk, dan de twee maand dat ik de express in m'n bezit heb.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er zo'n potje
"anti-lek' ingekieperd...
Vorige koppakking is volgens mij niet goed gemonteerd geweest,
want was op verschillende plaatsen stuk...
Dan maar het goeie nieuws:
Kop is gevlakt en getest.
Gelukkig nergens scheurtjes gevonden...
Heb bij het revisiebedrijf de aanhaalmomenten
van de nieuwe kopbouten gevraagd.
Maar ze konden ze niet met 100% zekerheid geven
omdat hun pc gecrashed was en boek was nogal onduidelijk.
Misschien is hier iemand die weet of dit juist is:
3,0kg (30Nm)
+ 50° +- 4°
3minuten wachten
bouten losdraaien
2,5kg (25Nm)
+ 213° +- 7°
Volgorde? Spiraalvormig van binnen naar buiten?
8 4 1 5 9
7 3 2 6 10
En zo te zien maar zus en zo weer in mekaar gezet...
Zuigers 1, 3 en 4 zijn hetzelfde,
zuiger 2 heeft andere nrs erin staan...
Aan de kopbouten te zien was de koppakking toch al langer
stuk, dan de twee maand dat ik de express in m'n bezit heb.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er zo'n potje
"anti-lek' ingekieperd...
Vorige koppakking is volgens mij niet goed gemonteerd geweest,
want was op verschillende plaatsen stuk...
Dan maar het goeie nieuws:
Kop is gevlakt en getest.
Gelukkig nergens scheurtjes gevonden...

Heb bij het revisiebedrijf de aanhaalmomenten
van de nieuwe kopbouten gevraagd.
Maar ze konden ze niet met 100% zekerheid geven
omdat hun pc gecrashed was en boek was nogal onduidelijk.
Misschien is hier iemand die weet of dit juist is:
3,0kg (30Nm)
+ 50° +- 4°
3minuten wachten
bouten losdraaien
2,5kg (25Nm)
+ 213° +- 7°
Volgorde? Spiraalvormig van binnen naar buiten?
8 4 1 5 9
7 3 2 6 10
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 10 aug 2006 4:26
- Locatie: Geetbets - België
Is er iemand die weet of dit juist is of niet?
Is nogal dringend...
Is nogal dringend...
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 10 aug 2006 4:26
- Locatie: Geetbets - België
Koppakking is vervangen, distributieriem + rollen vernieuwd.
Alles netjes terug gemonteerd, maar nu duikt er nieuw probleem op.
Motor lijkt wel zin te hebben om te starten,
maar slaat toch niet aan.
Op de momenten dat hij toch lijkt aan te slaan,
maar toch weer uitvalt, rookt de uitlaat ook erg.
Waaraan zou dit kunnen liggen?
Distributie staat helemaal juist.
Verstuivers misschien?
Greetz,
Alles netjes terug gemonteerd, maar nu duikt er nieuw probleem op.
Motor lijkt wel zin te hebben om te starten,
maar slaat toch niet aan.
Op de momenten dat hij toch lijkt aan te slaan,
maar toch weer uitvalt, rookt de uitlaat ook erg.
Waaraan zou dit kunnen liggen?
Distributie staat helemaal juist.
Verstuivers misschien?
Greetz,
Het kan wel ff duren voor alle lucht uit het brandstofsysteem is. Paar minuten doorstarten is geen uitzondering.
Als hij dan nog niet start zou je nog even de werking van de gloeibougies kunnen controleren. Als die niet werken start hij ook echt ontzettend beroerd, maar uiteindelijk moet hij dan wel starten.
Als je zeker weet dat het brandstofsysteem vrij is van lucht, zou ik toch nog eens goed de timing controleren van pomp, en kruk/nokkenas.
Als hij dan nog niet start zou je nog even de werking van de gloeibougies kunnen controleren. Als die niet werken start hij ook echt ontzettend beroerd, maar uiteindelijk moet hij dan wel starten.
Als je zeker weet dat het brandstofsysteem vrij is van lucht, zou ik toch nog eens goed de timing controleren van pomp, en kruk/nokkenas.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 10 aug 2006 4:26
- Locatie: Geetbets - België
@ Bart V: bedankt voor je reactie,
probleem is ondertussen gevonden:
Verstuivers stonden gewoon niet vast genoeg...
Greetz,
probleem is ondertussen gevonden:
Verstuivers stonden gewoon niet vast genoeg...
Greetz,