Hoi, hier een vraag, want ik weet het echt niet meer...
Mijn Renault 5 gt turbo stottert... Niet altijd, maar zo af en toe dan houdt ie in. Eerst dacht ik aan vocht, dus bij regen, maar met het mooie weer kwam ik erachter dat dat er niets mee te maken heeft. Tijdens dit stotteren loopt ie stationair ook slecht en slaat soms zelfs af. Niet zo heel erg denk je, maar heb echt alles al geprobeerd. Heeft al een grote beurt gehad, bougies en kabels, de verdeler, alles is vervangen!
Heeft iemand ervaring hiermee en wat heb je er aan gedaan?? Begin er ondertussen flink van te balen en wil het probleem zsm verhelpen! Iederen die dit herkent: HELP!!!
Groeten Marcel
Renault 5 GT Turbo die stottert
als je toerenteller hevig op en neer gaat tijdens het stoteren dan ligt het aan je renix. Als je toeren teller zo hevig beweegt dan vervang je renix maar probleem opgelost , moet je eerst wel controleeren of er geen fout zit in de bekabeling van je renix en direct ff achter het schutbord plaatsen als die daar nog niet zit.
kan ook barst in inlaatcollector zijn, die gaat dan bij een bepaalde temperatuur open, en je hebt valse lucht. Heb gehoord dat dit nogal eens voorvalt met een GTT. (ken iemand die daar mee traint voor de rally, maar hij rijd rally met een clio 1,6l, de gtt is verder doordeweekse auto voor zijn vrouw
)

Je kunt natuurlijk een search doen naar dit soort dingen.
Dan had je al meteen kunnen vinden dat het de ontsteking van een 5GTT is.
Die zit tegen het schutbord aan de bestuurderszijde als ik het goed heb.
Dan had je al meteen kunnen vinden dat het de ontsteking van een 5GTT is.
Die zit tegen het schutbord aan de bestuurderszijde als ik het goed heb.
Nou, volgens mij stottert elke GT. Minstens een beetje schokkend bij stationair of langzaam rijden.
Check in elk geval ook of alle spruitstukmoeren vast zitten. Sommige kun je echt niet zien. Sommige van onderaf met een spiegeltje nog net wel. Als er een moer los zit kan er valse lucht langs.
Succes,
Grtn,
Erik
Check in elk geval ook of alle spruitstukmoeren vast zitten. Sommige kun je echt niet zien. Sommige van onderaf met een spiegeltje nog net wel. Als er een moer los zit kan er valse lucht langs.
Succes,
Grtn,
Erik
Toevallig een keer het laatste restje getankt aan de pomp?
Ik heb het gehad dat door het bezinksel/vuil dat meekwam met de laatste restje voor een verstopt brandstoffiltertje zorgde.
Check ff of je ergens zo'n doorzichtig busje op je leiding hebt zitten en wellicht vervangen; kost je maar een paar kwartjes(indertijd tenminste...)
Ik heb het gehad dat door het bezinksel/vuil dat meekwam met de laatste restje voor een verstopt brandstoffiltertje zorgde.
Check ff of je ergens zo'n doorzichtig busje op je leiding hebt zitten en wellicht vervangen; kost je maar een paar kwartjes(indertijd tenminste...)
Laam kijk nu eens even of je toerenteller heel raar gaat doet als tie stotterd, dat die echt flink op en neer gaat knallen
Zo ja, renix vervangen probleem opgelost anders sta je dadelijk ergens echt helemaal stil met je 5je en dat wil je niet denk ik.
Zo nee, dan licht het aan je brandstof voorziening carb, filter, pomp, brandstofdrukregelaar. succes
Zo ja, renix vervangen probleem opgelost anders sta je dadelijk ergens echt helemaal stil met je 5je en dat wil je niet denk ik.
Zo nee, dan licht het aan je brandstof voorziening carb, filter, pomp, brandstofdrukregelaar. succes
Ruud, ik heb er even op gelet, maar de toerenteller doet inderdaad raar tijdens het stotteren. Hij knalt echter alleen omlaag, NIET omhoog. Zo langzamerhand blijft de Renix alleen maar over denk ik. Ik heb alles zo'n beetje gehad, alleen het benzinefilter kan ik zo niet vinden. In ieder geval bedankt voor je tip. Ik ga eerst op zoek naar een andere renix en zal je het resultaat hier wel laten weten.
Laam zet er maar een andere renix op bij een fase 1 een renix 208 en bij een fase 2 een renix 209.laam schreef:Ruud, ik heb er even op gelet, maar de toerenteller doet inderdaad raar tijdens het stotteren. Hij knalt echter alleen omlaag, NIET omhoog. Zo langzamerhand blijft de Renix alleen maar over denk ik. Ik heb alles zo'n beetje gehad, alleen het benzinefilter kan ik zo niet vinden. In ieder geval bedankt voor je tip. Ik ga eerst op zoek naar een andere renix en zal je het resultaat hier wel laten weten.
Ik heb zat van z'n shit gehad bij mijn gtt tjes ook deze shit zoals jij die nu hebt, dan was altijd de renix kapot. Meschien kan je van iemand een renix ff lenen dan weet je het 100 procent zeker. En ik zou dan ook meteen een nieuwe vliegwiel positie sensor op zetten, als die nog nooit vervangen is. Dat is namelijk ook zijn etterbak die probleemen kan veroorzaken, en kost maar een 30 eurotjes.
Die sensor zit schuin onder je turbo boven op je versnellingsbak onder het zwarte kapje, de kabel gaat naar je onstekings renix.
Als je renix nog boven je turbo hangt plaats hem dan direct ff achter het schutbord, door de hitte van de turbo willen ze ook nog wel eens kapot gaan.
Okay Ruud, hartstikke bedankt voor je info! Ik ga daar eerst mee aan het werk. Hij zit trouwens al achter het schutbord gemonteerd, dus dat scheelt weer. Effe nog een ander vraagje, weet jij hoe ik kan herkennen of ik een fase 1 of 2 heb? Op mijn renix staat re-208 maar ik dacht altijd dat ik een gt fase2 had.
Er zijn een paar uiterlijke en technische verschillen aan de auto maar om het ff makkelijk te houden. Vanaf bouwjaar 88 is fase 2 daarvoor is fase 1, Er zijn een paar fase 2 die in december 87 zijn geleverd maar de kans is klein dat je zo een tje hebt.laam schreef:Okay Ruud, hartstikke bedankt voor je info! Ik ga daar eerst mee aan het werk. Hij zit trouwens al achter het schutbord gemonteerd, dus dat scheelt weer. Effe nog een ander vraagje, weet jij hoe ik kan herkennen of ik een fase 1 of 2 heb? Op mijn renix staat re-208 maar ik dacht altijd dat ik een gt fase2 had.
Anders zet ff een paar fototjes van je auto in het toppic is altijd leuk om te zien.
Een renix 209 is iets lastiger te krijgen dan een 208 ff zoeken en je vind er wel eentje, ik vind het wel belangrijk dat je de juiste in je autotje zet die bij je motortje hoort.
Jij bent echt zo'n stille lezer he, af en toe duikt ie weer op.Ruud schreef:En Laam loopt tie weer zoals het moet????????
Kom nog es in maastricht langs