ecu deskundige gevraagd

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
havermout
Contacteer:

Ik heb een andere motor ingebouwd in mijn clio baccara. Er zat een f3p monopoint in en nu zit er een f3p multipoint in. De ecu is ook van de Clio rsi. Na alle draden te hebben over gezet doet mijn airco het niet. Met rechtstreeks plus op de schakeldraad doet hij het wel.
Nu heb ik gezien dat er 3 draden naar de ecu gaan aansluiting 22 30 en 34 waarschijnlijk doet de ecu er niks mee hoewel hij wel reageerd door hoger stationair te gaan draaien.

Kun je de eprom overzetten van de ene ecu naar de andere?
Bart V

De eprom over solderen heeft geen zin, aangezien het inspuitsysteem anders is, en dus ook de kenvelden van de eprom.

Welke geschakelde plus bedoel je? De bediening van de magneetkoppeling van de compressor? Je moet d.m.v een schema boven tafel zien te krijgen wat de ecu doet met de airco. De schema's daarvan zal onder andere de renault dealer wel hebben. Mischien heb ik het wel ergens staan in een boek, zal tzt eens kijken voor je als ik weer in de garage ben.

Maar als 1 geschakelde plus het verschil maakt, kan het niet zo ingewikkeld zijn.
havermout
Contacteer:

Bart V schreef:De eprom over solderen heeft geen zin, aangezien het inspuitsysteem anders is, en dus ook de kenvelden van de eprom.

Welke geschakelde plus bedoel je? De bediening van de magneetkoppeling van de compressor? Je moet d.m.v een schema boven tafel zien te krijgen wat de ecu doet met de airco. De schema's daarvan zal onder andere de renault dealer wel hebben. Mischien heb ik het wel ergens staan in een boek, zal tzt eens kijken voor je als ik weer in de garage ben.

Maar als 1 geschakelde plus het verschil maakt, kan het niet zo ingewikkeld zijn.
schema heb ik. Echter schema's van renaultboeken geven nooit aan wat er in de ecu gebeurd.
Inderdaad ik zette even plus op de magneetkoppeling. Ik ga anders kijken of ik de ecu kan omzeilen.
Heb jij het typenummer van een clio RSI? Ik wil in dialogys te kijken voor koelslangen. Of heeft iemand nog wat liggen?
Menno

Het gaat om 2 dingen:

Inschakelen van de airco: als je schema's hebt, of weet hoe de airco wordt geschakeld, kan je daar met een relais-tje zelf wel wat voor maken.

Aanpassing stationair toerental. Als je je airco aanzet, wordt het toerental doorgaans wat verhoogd, om alles wat soepeler te laten verlopen, en afslaan te voorkomen. Dit krijg je niet zomaar voor elkaar, met een andere ecu. Wel zou je het stationair toerental uberhaupt een tik hoger kunen zetten (in de ecu) , dan heb je d'r vast niet echt last van.

Misschien is d'r ook wel een ecu van een RSi met airco, dan ben je d'r ook.
rev it like a rental
Bart V

RSi is wel geleverd met airco, dus wellicht handig om eens te achterhalen wat het nummer daarvan is (dialogys bijv) Beetje vogelen met de typenummers wil vaak wel wat opleveren. Het kon zomaar eens gebeuren namelijk dat er geen verschil zit in de varianten met en zonder airco, en dat scheelt je weer wat uitzoeken.
havermout
Contacteer:

Bart V schreef:RSi is wel geleverd met airco, dus wellicht handig om eens te achterhalen wat het nummer daarvan is (dialogys bijv) Beetje vogelen met de typenummers wil vaak wel wat opleveren. Het kon zomaar eens gebeuren namelijk dat er geen verschil zit in de varianten met en zonder airco, en dat scheelt je weer wat uitzoeken.
Goed idee. Heeft iemand het typenummer van een RSI?
havermout
Contacteer:

draad 22 is een geschakelde massa. Dan gaat de airco aan. Ik heb deze rechtstreeks aan de massa gelegd en daarna de plus geschakeld vanaf het bedieningspaneel (zoals een oudere f2n motor heeft)
Nu lijkt het goed te werken en de aansluitingen 30 en 34 intact zodat hij toch een toerenverhoging krijgt.
knarF16V
Contacteer:

let je wel op dat de ecu je airco nog moet kunnen uitschakelen bij te hoge motor temperatuur en of vollast??

daar is volgens mij die geschakelde massa voor.

maar dat weet ik niet 100% zeker meer, moet ik nog weer het eea nazoeken.
CLIO 16V --> 19 16V
Jean-Paul-S
Über-Spammer

waarom gooi je de airco er niet uit. is toch zo'n verouderd systeem wat je niet kunt hervullen of vergis ik mij? bij mijn zus heb ik hem ook eruit gehaald omdat het hele zaakje van de airco in de soep gelopen was...

zij heeft nu ARKO. Alle Ramen Kunnen Open :D :worship:
Haas
Car: Megane RS

je had deze vraag ook gewoon in je proj topic kunnen stellen over je motorombouw, maar goed.... (S)
Plaats reactie