team009's circuit Clio [Foto's vrijrijden TT]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

plaat achterstevoren gemonteerd?
rev it like a rental
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Dat zou goed kunnen, maar zoals gezegd, ik heb er zelf niets van gezien toen het open was. Gaan we nu dan ook anders doen, ik heb het nu uit elkaar gehaald, dus ga ik het ook weer in elkaar zetten.

Vanmiddag ff langs de dealer. Wat kost een druklager, en zit er nog verschil in phI en phII?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Druklager is een tientje of 3-4, kun je ook bij Brezan halen. Zal wel geen verschil inzitten, de diameters van alle 16v koppelingen zijn hetzelfde zover ik weet.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

wil het een beetje vlotten met mijn oude blokkie? ding liep als een trein namelijk. kan me wel herinneren dat de startmotor niet goed werkte als hij warm was, na afkoelen deed ie het prima, mischien ff je oude erin leggen? en er zat een alarm op, misschien dat dat wat problemen gaf met het starten?

succes! leuk dat het hart nog leeft!
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Blok doet het super. Eerste keer starten, 2,5 keer rond en lopen!! En dat na een poosje stil staan.
Hij loopt echt netjes!
Alleen dat gezeik met die koppeling en/of versnellingsbak. :evil: :@
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

grote kans dat de platen er verkeerd om in zitten (I)
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

kan je de plaat dan verkeerd om steken bij een 16v, meestal kan ie er maar op 1 manier in anders past je drukgroep niet meer fatsoenlijk op het vliegwiel
R5GTT. Drive it like you stole it
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

t kan wel hoor... Je moet ff je best doen, maar goed (B)
de uitstekende kant moet de drukgroep in..maar andersom kan t ook
Laatst gewijzigd door Haas op di 12 sep 2006 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

We hebben zo'n starre sinterplaat, die op een pagina terug staat. Is aan beide kanten bijna hetzelfde, maar zit wel iets verschil in. De jongens die hem erin hebben gezet zeggen dat hij goed zit, maar ik begin het onderhand te betwijfelen.

Want kan het aan het druklager liggen dat hij niet goed ontkoppeld? Of is er dan meer aan de hand?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

de plaat is wel hetzelfde aan beide kanten, alleen het hart steekt aan 1 kant uit...

hebben ze de koppelingsgaffel er goed ingezet of ertegenaan? anders kun je m niet helemala ontkoppelen. Het zou logisch gezien maar op 1 manier kunnen, maar goed... kennelijk klopt er iets niet. De gaffel moet in de tanden van het druklager staan, niet ertegenaan..
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Het uitstekende hart van de plaat moet altijd richting de drukgroep zitten.
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Nou, vanavond weer lekker aan het sleutelen geweest. Ligt volgens mij aan het druk lager:
[img]http://www.team009.nl/Multimedia/fotos/ ... G_0123.jpg[/img]
[img]http://www.team009.nl/Multimedia/fotos/ ... G_0124.jpg[/img]
Ja hoor, dat druklager was nog hartstikke goed! :( :@ Had nog speciaal tegen die gozer gezegd erop te letten, maar volgens hem was hij nog prima... (N)
Als we toch de boel er weer uit hebben hangen, gelijk maar het aluminium carter overzetten op het 'nieuwe' blok. Past wat meer olie in.
[img]http://www.team009.nl/Multimedia/fotos/ ... G_0128.jpg[/img]
Ziet er aan de binnenkant nog als nieuw uit.
[img]http://www.team009.nl/Multimedia/fotos/ ... G_0135.jpg[/img]
Daarom ontkoppeld het geheel misschien niet zo heel lekker meer... Rechts zoals het hoort te zijn.
[img]http://www.team009.nl/Multimedia/fotos/ ... G_0136.jpg[/img]
Resten pakking eraf (laten :) ) schrapen.
[img]http://www.team009.nl/Multimedia/fotos/ ... G_0138.jpg[/img]
En zo zien de koppeling en drukgroep eruit na 3 circuitdagen. Krijgt lekker op z'n flikker. >-)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

moet ook...goed op zijn flikker krijgen ;)

gebruik je t tenminste voor de juiste doeleinden :P

maar dat druklager....uhm....is daar een tank overheen gereden voor ze m monteerden? :lol: :(
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Dat rechter lager is de originele ouderwetse. De linker is een vervanging, een type wat later geleverd is. Afgezien van de schade aan het linker lager, horen ze dus sowieso verschillend te zijn, al zijn ze qua afmetingen hetzelfde. Wel vreemd dat dat lager zo aan puin is inderdaad, dat kan haast niets anders zijn dan een montage fout (ookal kan het haast niet fout) Mischien is de borging van het lager afgeschoten oid. Op de bovenste foto's zie ik hem er los naast liggen namelijk.....
Laatst gewijzigd door Bart V op wo 13 sep 2006 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Ik weet het niet, maar zat ook een hoop losse troep tussen de bak en het blok. Was ook zooi gaan zitten onder een diafragma veer waardoor deze niet meer goed terug wilde veren. Dus na een hoop gekloot veer ver genoeg in kunnen drukken zodat we met de perslucht de boel schoon konden blazen.

Maar hij maakt mij niet wijs dat hij nog als nieuw was toen hij hem monteerde. Want heeft na montage hoogstend 10 minuten gedraaid.

edit: @Bart: die 'oude' druklager kan ik toch gewoon gebruiken?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ja geen probleem, alleen controleer wel ff of hij geen overmatige axiale speling heeft en/of duidelijk hoorbaar is :p
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Jongen, je gaat toch niet, na al deze problemen, een gebruikt druklager erin zetten (uit het jaar 1918)? Ga even naar de onderdeelboer of mr. Reno, en haal een nieuwe.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

En een druklager testen met je vingers of ie soepel draait zegt geen zak.
Met je vingers kun je natuurlijk geen kracht van weetikhoeveel Newton uitoefenen op het lager, en dan ook nog eens gecombineerd met een toerental van minimaal 1000 omw/min. (oftewel, onder de omstandigheden dat zon ding zn werk moet doen)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

idd zoals bart het wil testen, is net zoiets als het bewijzen willen dat je de sterkste man van nederland bent door een deuk in een pakje boter te kunne slaan :lol:
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

da's nog best moeilijk... het veert terug namelijk :p
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Moet vanmiddag toch nog ff naar meneer reno om zo'n spie te halen voor in de aandrijfas. Kun je echt nergens anders krijgen. Kijken we gelijk voor een nieuwe druklager
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:idd zoals bart het wil testen, is net zoiets als het bewijzen willen dat je de sterkste man van nederland bent door een deuk in een pakje boter te kunne slaan :lol:
Waar staat dan hoe ik ze test? :wink:

Als het lager axiale speling heeft issie sowieso verrot. Als het lager hoorbaar is, issie eveneens verrot. Dat is al genoeg reden om hem te vervangen. Als het lager spelingsvrij is, en onhoorbaar draait, durf ik hem wel terug te zetten in een circuitauto waar de motor elk jaar minimaal 2 keer gedemonteerd wordt.
Laatst gewijzigd door Bart V op do 14 sep 2006 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De koppeling was al aan vervanging toe, waarschijnlijk zo ook het lager en de drukgroep!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

zo slecht was die koppeling toch niet? had er niet echt problemen mee.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

die spie kan je ook met een boutje doen of een dikke lange splitpen
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

of niks :) Clio 2 en andere jongere Reno's hebben er niks zitten.
Maar toegegeven: als er een gaatje is dan ram ik er ook een (mn :wink: )pennetje in.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Bart V schreef:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:idd zoals bart het wil testen, is net zoiets als het bewijzen willen dat je de sterkste man van nederland bent door een deuk in een pakje boter te kunne slaan :lol:
Waar staat dan hoe ik ze test? :wink:

Als het lager axiale speling heeft issie sowieso verrot. Als het lager hoorbaar is, issie eveneens verrot. Dat is al genoeg reden om hem te vervangen. Als het lager spelingsvrij is, en onhoorbaar draait, durf ik hem wel terug te zetten in een circuitauto waar de motor elk jaar minimaal 2 keer gedemonteerd wordt.
waarom zou je je motor minimaal 2 keer per jaar demonteren?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Daar kom je vast nog wel achter, afhankelijk van hoeveel km je gaat rijden, en of je echt tot het uiterste gaat. Als ik me niet vergis moest jij laatst al een keer je seq bak demonteren? Ik zou er niet op rekenen dat dat de laatste keer was....om maar een voorbeeld te noemen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

dat was begin van het jaar
is de bedoeling dat die weer drie jaar meegaat
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Luie sodemieters daar bij Reno, kom je om 5 of 5 langs: nee sorry zijn om 5 uur dicht. :( Morgen om acht uur weer. Ja oet, dan ben ik ook weer aan het werk.

Kijken wel of het andere lager nog goed is, en dan nemen we de gok gewoon. Zo'n ramp is het nu ook weer niet als de motor er met een jaartje weer uit moet.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

t zijn ook net ambtenaren... :nee:
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Zoals in de titel te zien is zijn we vanavond aan een nieuwe avontuurlijke klus begonnen. Hebben het alu carter van de vorige motor op deze gezet, alleen past dan de PHI versnellingsbak niet meer.
Maar deze PH I bak heeft een (hoewel minimaale) kortere overbrenging.
En deze is waarschijnlijk minder versleten dan de vorige, toen we die oppakte rammelde het een en ander. Nu is het volgende bedacht: schroef de 'tandwielen' kant van de PH I op de differentieel kant (wat tegen het blok komt) van de PH II bak.
We hebben de PH I bak inmiddels open getrokken, om eens te kijken of we dat wel konden, maar dat ging op wat beginnersfoutjes best aardig.
[img]http://img71.imageshack.us/img71/2373/i ... 450zg8.jpg[/img]
tandwielen
[img]http://img141.imageshack.us/img141/4272 ... 450rm8.jpg[/img]
andere stukje

Nu is de vraag, voordat we de andere open trekken: is dit plan uberhaupt mogelijk?
En nog een ander vraagje, krijg nu met de hand de achteruit nauwelijks ingeschakeld, als je aan de andere kant een tikje geeft tegen die as lukt het wel, en hij gaat daarna ook lekker soepel weer in vrij. Klopt dit? Of moeten we ons nu zorgen gaan maken?
Verder nog puntjes van aandacht voordat we twee verrotte bakken hebben? :) En klopt het dat tussen deze twee stukken geen pakking zit?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

agent smith schreef:Luie sodemieters daar bij Reno, kom je om 5 of 5 langs: nee sorry zijn om 5 uur dicht. :( Morgen om acht uur weer. Ja oet, dan ben ik ook weer aan het werk.
Kom jij nooit bij de dealer dan. Als ik ik mijn hoofd door de deur steek hebben ze C57M al in de pc staan volgens mij :lol: . Ik weet overigens zeker dat ik gewoon nog zou kunnen bestellen om 5 over 5

hier in DB zijn ze al om 7 uur in de ochtend open. Sterker nog, in het magazijn zijn ze er al om 6 uur als je zou willen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
TEAM009 Gert
Berichten: 442
Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
Locatie: Zeist
Contacteer:

Dealer in de pauze maar even gebeld. Eerst het bekende gemekker over een kenteken, wat ik dus niet heb. En zowieso inmiddels onderdelen uit ongeveer 5 auto's in de auto zitten.
Druklager kost 24,66(incl) maar ze hadden hem niet in Zeist. Nou dan bellen we gewoon naar Heteren of ze hem even op willen sturen naar mij thuis. Zo geregeld, hopelijk morgen, maar ik gok maandag weer een goed druklager in huis.

Vanavond weer verder stoeien met de versnellingsbakken. Iemand nog een antwoord op mijn vragen? Vooral dat hij nu niet goed in z'n achteruit wil. En zag gisterenavond laat nog dat er een klein stalen pennetje naast lag. Denk ongeveer 3mm dik en 1cm lang. Komt dit uit de bak, en zoja waar komt hij vandaan?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

D'r zit een hele verzameling pennetjes tussen de schakelstangen, vlakbij het koppelingshuis. Die zorgen er voor dat je maar 1 versnelling tegelijk in kan schakelen. Dikke kans dat dat je probleem met de achteruit veroorzaakt.

Alles overzetten in ander een ander bakhuis is wel mogelijk dacht ik. Wel even opnieuw uitshimmen.
rev it like a rental
Plaats reactie